لرزش فرمان به چه دلایلی اتفاق می‌افتد؟

0 18,120

آیا تا‌به‌حال برایتان پیش آمده است که هنگام رانندگی متوجه شوید فرمان خودرو می‌لرزد؟ ممکن است هنگام ترمز گرفتن، یا در سرعت‌های بالا چنین مسئله‌ای را تجربه کرده باشید. اگر چنین اتفاقی افتاد، حتماً علت آن را به‌طور دقیق بررسی کنید، چون اگر لرزش فرمان ادامه پیدا کند در کنترل خودرو دچار مشکل خواهید شد. در این مقاله به بررسی دلایل لرزش فرمان خودرو می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مشکل در تنظیم و تعادل چرخ‌ها

لرزش فرمان در سرعت پایین به احتمال خیلی زیاد ناشی از وضعیت نه‌چندان خوب لاستیک‌ها است. شما به‌عنوان یک راننده باید هر چند وقت یکبار لاستیک‌های خودرو را بررسی کنید، چون اگر از حالت تراز و تنظیم همیشگی خود خارج شوند، فرمان دچار لرزش می‌شود. علاوه‌بر این، گاهی اوقات پیش می‌آید که لاستیک‌ها از سایزها و برندهای مختلف باشند، به همین دلیل با یکدیگر تقارن ندارند و این موضوع هم باعث لرزش فرمان و از دست دادن کنترل خودرو خواهد شد. پس هنگام خرید به نوع و سایز لاستیک‌ها دقت و هرازگاهی آنها را چک کنید.

خرابی بلبرینگ

گاهی پیش می‌آید که هنگام افزایش سرعت خودرو به‌ویژه در سرعت‌های بالای ۸۰ کیلومتر بر ساعت فرمان شروع به لرزش کند. در چنین مواقعی، می‌توانید احتمال دهید که بلبرینگ دچار آسیب شده است و باید به فکر تعمیرش باشید.

promotion banner

مشکل در روتورهای ترمز

هر بار که ترمز می‌گیرید، اصطکاکی بین لنت و دیسک (روتور) ایجاد می‌شود. با گذشت زمان، کارایی و ضخامت روتورها کاهش پیدا می‌کند و معمولاً در سرعت بالا دچار لرزش می‌شود.

تاب داشتن دیسک ترمز

اگر دیسک ترمز تاب داشته باشد، اصطکاک خوبی بین لنت و دیسک ایحاد نمی‌شود و باعث می‌شود که فرمان به لرزش بیفتد.

خرابی کالیپر ترمز

کالیپر همان قطعه‌ای است که وظیفه ایجاد اصطکاک بین لنت و روتور را بر عهده دارد. اگر کالیپر دچار مشکل شود، اصطکاک خوبی ایجاد نمی‌شود و فرمان شروع به لرزش می‌کند.

سفت شدن ترمز

اگر پدال ترمز سفت شده باشد و با یک فشار معمولی به‌سمت پایین حرکت نکند، می‌تواند باعث لرزش فرمان شود.

مشکل سیستم تعلیق

دلیل دیگر لرزش فرمان می‌تواند به سیستم تعلیق مربوط باشد. اگر خودرو تنها در مسیرهای مستقیم دچار لرزش شود و هنگام گردش به راست یا چپ ثابت بماند، به احتمال خیلی زیاد سیبک تعلیق خودرو مشکل دارد و باید تعویض شود. برای تشخیص دقیق مشکل و رفع آن باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.

خرابی سیستم هیدرولیک

اگر سرعت کم و زیاد نشده و فرمان هنگام چرخاندن آن در حالت درجا دچار لرزش می‌شود، ممکن است سیستم هیدرولیک دچار مشکل شده باشد. در چنین مواقعی می‌توانید با مراجعه به تعمیرگاه و هواگیری سیستم هیدرولیک مشکل را حل کنید.

تنظیم نبودن فرمان

اندازه دهانه جلو و عقب چرخ‌ها باید با هم برابر باشد تا فرمان تنظیم شود. اگر فرمان تنظیم نباشد، دچار لرزش می‌شود و البته ممکن است مشکلات جدی‌تری نیز به‌وجود بیاورد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که سالی یکبار فرمان را تنظیم کنید.

آسیب یا ضربه دیدن شاسی

زمانی که خودرو یک تصادف یا آسیب‌دیدگی شدید را پشت سر می‌گذارد، شاسی هم آسیب می‌بیند و تنظیمات آن به‌هم می‌ریزد. در چنین حالتی، سیستم جلوبندی دچار مشکل می‌شود و فرمان می‌لرزد.

وجود مشکل در فنر تعلیق

کمک‌فنر نقش خیلی مهمی در خودرو دارد و تأثیر ضرباتی را که از جاده به خودرو وارد می‌شود، کاهش می‌دهد. اگر سر و صدای غیرعادی شنیدید، یا دیدید که با هر دست‌انداز انگار کف ماشین به زمین کوبیده می‌شود، به احتمال زیاد فنرها ضعیف شده‌اند. با کاهش کارایی فنرها، سیستم هدایت خودرو و فرمان نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

خرابی میل تعادل

میل تعادل نیرو را بین چرخ‌ها تقسیم می‌کند. اگر نیرو به شکلی نامتعادل بین چرخ‌ها تقسیم شود، فرمان به لرزش می‌افتد و کنترل آن سخت می‌شود.

وجود مشکل در موتور خودرو

موتور خودرو مثل قلب آن است و اگر مشکلی داشته باشد می‌تواند روی تمامی قسمت‌ها تأثیر بگذارد. به‌عنوان مثال، مشکلات سوخت‌رسانی، مشکل در شمع ماشین یا وجود اختلال در القاکننده‌های اکسیژن همگی جزو عواملی هستند که می‌تواند باعث لرزش فرمان شوند.

نقص در صفحه کلاچ

اگر لرزش فرمان هنگام شروع حرکت اتفاق می‌افتد، احتمال دارد که فنر صفحه کلاچ شکسته باشد و باید تعمیر شود.

سؤالات متداول درباره لرزش فرمان خودرو

۱. آیا در صورت لرزش فرمان خودرو می‌توان رانندگی ایمنی را تجربه کرد؟

لرزش فرمان ممکن است باعث شود که هنگام رانندگی کنترل خودرو را از دست بدهید. به همین دلیل برای پیشگیری از هر نوع حادثه‌ای بهتر است که علت لرزش را بیابید و آن را رفع کنید.

۲. آیا خرابی شاسی تأثیری در لرزش فرمان دارد؟

زمانی که شاسی آسیب می‌بیند، به احتمال زیاد جلوبندی خودرو هم دچار اختلال می‌شود و سیستم هدایت و فرمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

۳. برای پیشگیری از ایجاد لرزش فرمان خودرو باید چه کار کنیم؟

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید اطمینان از تنظیم بودن فرمان و لاستیک‌ها است. علاوه‌بر این، دقت کنید که لاستیک‌های خودرو فرسوده نباشند. عمر مفید لاستیک ۵ سال است و اگر مدت طولانی‌تری است که از آن استفاده می‌کنید، باید لاستیک را تعویض کنید. حتی اگر لایه رویی لاستیک به نظر نو می‌رسد، ممکن است شکاف‌های ریزی داشته باشد که می‌تواند خطرآفرین باشد. توجه داشته باشید که لاستیک‌ها تاریخ انقضاء دارند و با گذشت زمان طولانی، فرسوده می‌شوند و مقاومت خود را از دست می‌دهند.

۴. علت لرزش فرمان تیبا و پراید هنگام ترمز گرفتن چیست؟

یکی از مشکلات رایج رانندگان خودروی تیبا و همچنین پراید لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن است که اغلب به دلیل خرابی دیسک ترمز چرخ جلو اتفاق می‌افتد. البته این اتفاق می‌تواند دلیل دیگری هم داشته باشد که تاب برداشتن دیسک ترمز است. در هر دو صورت توصیه می‌کنیم که هرچه زودتر به تعمیرگاه مراجعه کنید. در بیشتر مواقع دیسک ترمز چرخ باید تعویض شود.

۵. دلیل لرزش فرمان هنگام شتاب گرفتن خودرو چیست؟

اگر  فرمان خودرو هنگام شتاب گرفتن شروع به لرزش می‌کند، ممکن است دلیل آن یکی از موارد زیر باشد:

  • پارگی شیلنگ خلا
  • مشکل داشتن مونتاژ موتور
  • سفت نبودن تسمه
  • خرابی میل لنگ

سخن آخر

در این مطلب دلایل لرزش فرمان خودرو را بررسی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم که هرچند وقت یکبار نگاهی کلی به خودرویتان بیندازید و مواردی مثل تنظیم بودن فرمان، سالم بودن لنت و دیسک و … را بررسی کنید. همچنین، اگر هنگام رانندگی متوجه اختلالی شدید یا صداهای غیرعادی از خودرو شنیدید، در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه نمایید تا از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنید. اگر لرزش فرمان خودرو تاکنون برای شما هم پیش آمده است، تجربه و راه‌حل خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.