اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

علائم خرابی واتر پمپ، دلایل و راه‌های تشخیص آن

واتر پمپ یا همان پمپ آب در خودرو از آن قطعات کوچک اما مهم و کاربردی است. این واتر پمپ است که باعث می‌شود، خودرو در روزهای سرد زمستان یا لحظات گرم تابستان همچنان به کارش ادامه بدهد. چطور و چگونه؟ در ادامه برایتان خواهیم گفت. ضمن اینکه درباره خرابی این قطعه و دلایلی که به میان است هم توضیحاتی خواهیم داد. با دانستن روش‌های جلوگیری از خرابی واتر پمپ هم می‌توانید خیال خود را بابت عملکرد درست خودرو در فصل‌های مختلف راحت کنید.

واتر پمپ چیست؟

وظیفه واتر پمپ این است که آب، ضدیخ و ضدجوش را به بخش‌های مختلف موتور خودرو برساند. مایعات نام‌برده مجدداً از راه واتر پمپ به رادیاتور بازگردانده می‌شوند. برای همین هم هست که این قطعه کمک می‌کند تا خودرو در روزهای سرد دچار یخ‌زدگی نشود و در روزهای گرم هم خنک بماند.

زمانی که واتر پمپ به‌درستی عمل کند، خودرو در دمایی مناسب و ثابت به کار خود ادامه خواهد داد. حال اگر خرابی واتر پمپ برای خودرویتان پیش بیاید، امکان آسیب‌دیدن موتور هم بالا می‌رود. پس باید همیشه هوای واتر پمپ را داشته باشید و ببینید که علائم و دلایل خرابی آن چیست.

دلایل خرابی واتر پمپ چیست؟

خرابی واتر پمپ در درجه نخست روی واشر سرسیلندر اثر می‌گذارد. گرم‌ترین قسمت پیشرانه خودرو نزدیک به واشر سرسیلندر است. خودروهایی که تجربه سوزاندن این قطعه یعنی واشر سرسیلند را دارند در هنگام فروش با افت قیمت قابل‌توجهی روبه‌رو می‌شوند. پس به اهمیت واتر پمپ سالم دقت کنید و نگذارید که خرابی آن باعث تخریب قطعات دیگر و کاهش ارزش خودرویتان شود. از جمله دلایلی که باعث می‌شود، این قطعه در خودرو تخریب شود، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  •       یخ‌زدگی آب درون موتور
  •       زنگ‌زدگی پره‌های داخلی واتر پمپ
  •       وجود خوردگی در دنده و قسمت‌های دیگر
  •       نبود ضدیخ در سیستم خنک‌کننده خودرو

دقت کنید که در میان این دلایلِ خرابی واتر پمپ، یخ‌زدگی آب درون موتور باعث شکستن واتر پمپ می‌شود. درباره علت دیگر که نبود ضدیخ در سیستم هست هم نیاز به یک توضیح وجود دارد: حتی اگر ضدیخ درون خودرو موجود باشد اما جنس و کیفیت آن مرغوب ارزیابی نشود، باز هم امکان تخریب واتر پمپ خواهد بود.

علائم خرابی واتر پمپ چیست؟

اجازه بدهید که در این بخش درباره علائم و نشانه‌هایی برایتان بگوییم که به شما درباره خرابی واتر پمپ اطلاع می‌دهند:

  • شنیدن صدا از واتر پمپ

شُل‌شدن قرقره واتر پمپ در هنگام رانندگی با سرعت بالا باعث بروز صدایی می‌شود که تشخیص آن سخت نیست. این صدای ناله‌مانند نشان از فرسودگی و خرابی واتر پمپ دارد. پس اگر چنین چیزی برای خودرویتان رخ داد، حتما موضوع را پیگیری کنید تا به بخش‌های مختلف موتور آسیبی وارد نشود.

  • خروج بخار از موتور خودرو

یکی دیگر از نشانه‌های خراب‌شدن واتر پمپ این است که بخاری از رادیاتور یا موتور خودرو بیرون می‌آید. علت چیست و ارتباط این نشانه با خرابی پمپ آب در چیست؟ همان‌طور که گفته شد، واتر پمپ وظیفه خنک‌سازی موتور خودرو را بر عهده دارد. زمانی که این قطعه دچار اختلال و خرابی می‌شود، دمای موتور هم بالا می‌رود و بخار از آن بلند می‌شود. این بخار از زیر کاپوت بیرون می‌زند. با دیدن آن، سریع وارد عمل شوید و خودرو را پارک کنید و به سراغ متخصص بروید.

نکته: اگر شاهد خروج بخار از موتور خودرو بودید، حتما آن را خاموش و به کنار خیابان یا جاده هدایت کنید تا دچار حوادث ناگوار برای خود و سرنشینان دیگر نشوید. توقف خودرو در جاده و خیابان باعث بروز ترافیک و حوادث مختلف هم می‌شود. پس حواستان را جمع کنید.

حتما بخوانید: خوش ‌فروش‌ترین خودروهای زیر ۳۰۰ میلیون کدام‌ها هستند؟

  • نشتی مایع خنک‌کننده

زمانی که واتر پمپ خراب و کهنه می‌شود، واشرهایش حالتی فرسوده پیدا می‌کنند. این فرسودگی باعث نشت مایع خنک‌کننده از واتر پمپ می‌شود. برای اینکه در دردسر نیافتید، همیشه وضعیت مایع خنک‌کننده را بررسی کنید و اگر دیدید که در حوالی پمپ آب، مایعی سبز یا قرمز نشت داده است، حتما به مکانیک مراجعه کنید. مایع خنک‌کننده معمولا به رنگ سبز یا قرمز است.

  • داغ‌شدن موتور

داغ‌شدن موتور بسیار خطرناک است. یکی از دلایل آن هم می‌تواند خرابی واتر پمپ باشد. اگر خودرویی پیشرفته دارید از راه صفحه مانیتور داخلی می‌توانید دمای موتور را بررسی کنید. اگر هم خودرویی بدون این تجهیزات دارید، با دست‌زدن به موتور می‌توانید دمای آن را بررسی کنید. برای بررسی خرابی واتر پمپ به موتور دست بزنید و ببینید که آیا بیش از حد داغ شده است یا خیر. این حرارت زیاد می‌تواند نشانه تخریب واتر پمپ باشد.

  • نوسانات دمایی خودرو

زمانی که سیستم خنک‌کننده خودرو به‌درستی کار می‌‌کند، در طیف‌های دمایی مختلف شاهد ثابت‌بودن دما خواهید بود. اما اگر دما بین دو حالت عادی و بالا نوسان پیدا می‌کند، احتمال دارد که پای خرابی واتر پمپ به میان باشد. البته این علامت فقط نشان‌دهنده خرابی پمپ آب نیست اما نیاز به بررسی وضعیت واتر پمپ دارد.

  • روشن‌شدن چراغ هشدار دمای آب

تخریب واتر پمپ باعث داغ‌شدن موتور می‌شود. این وضعیت آمپر را بالا می‌برد و چراغ هشدار دمای آب را هم روشن خواهد کرد. فرقی نمی‌کند که خودرویی خارجی دارید یا از تولیدات داخلی استفاده می‌کنید؛ در هر حال، روشن‌شدن چراغ هشدار دمای آب می‌تواند یکی از دلایل خرابی واتر پمپ خودرو باشد.

  • عملکرد نامطلوب کولر خودرو

یکی دیگر از نشانه‌های هشداردهنده خرابی پمپ آب عملکرد نامطلوب کولر خودرو است. پس اگر کولر خودرویتان به‌درستی عمل نمی‌کند، بدانید و آگاه باشید که مثلا شاید پای خرابی پمپ آب به میان است و باید این قطعه را بررسی کنید.

  • شنیدن صدای ساییدگی از موتور

کاپوت خودرو را بالا بزنید و سعی کنید به صدای موتور گوش بدهید. یکی از نشانه‌های تخریب پمپ آب، شنیدن صدایی شبیه ساییدگی از موتور است. البته تشخیص این صدا برای متخصصان و راننده‌های باتجربه ساده به نظر می‌رسد و شاید برای دیگران کمی دشوار باشد.

چطور می‌توان از خرابی واتر پمپ جلوگیری کرد؟

از قدیم گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است. در زمینه مراقبت و نگهداری از خودرو هم این اصل وجود دارد. در این بخش از راه‌هایی برای جلوگیری از خرابی پمپ آب خودرو خواهید خواند تا دیگر دچار دردسرهای بعدی نشوید:

۱. تعویض مایع خنک‌کننده

یکی از روش‌های جلوگیری از خرابی واتر پمپ این است که مایع خنک‌کننده را بنا به نظر شرکت سازنده خودرو در فاصله زمانی توصیه‌شده و مناسب تعویض کنید. اگر اجازه بدهید که مایع خنک‌کننده کهنه و فرسوده شود، واتر پمپ هم زنگ خواهد زد و شما را به دردسر می‌اندازد.

۲. توجه‌ و دقت در زمان تعویض تسمه واتر پمپ

در زمان تعویض تسمه واتر پمپ به ترازبودن آن با پولی تسمه دقت داشته باشید. تسمه نباید شل یا سفت هم باشد. شل‌بودن یا سفتی و کشیدگی بیش‌ از حد تسمه مانع از عملکرد صحیح پمپ آب می‌شود و خرابی به بار می‌آورد.

۳. تعویض تسمه‌تایم فرسوده

در هنگام تعویض واتر پمپ حتما به تعویض تسمه‌تایم هم دقت داشته باشید. تسمه‌تایم فرسوده باعث خرابی واتر پمپ می‌شود. معمولا عمر مفید این دو قطعه هم‌زمان است.

حتما بخوانید: محاسبه افت قیمت خودرو و عوامل موثر بر آن

در آخر

هر چقدر که اطلاعات بیشتری درباره بخش‌ها و قطعات مختلف خودرو داشته باشید، عمر مفید وسیله‌تان هم بیشتر خواهد شد. با رسیدگی به بخش‌های مختلفی که دچار آسیب شده‌اند، عملکرد خودرویتان بهبود پیدا می‌کند و هزینه‌های گزاف هم روی دستتان نخواهد ماند.

/blog/symptoms-failing-water-pump/amp/
عیب‌یابی خودرو
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (35)
نظر بدهید
  • احسان

    ممنون از مطالب مفیدتان.

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • رحیم

    عالی

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • صادق

    عالی بود

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • hamid

    سلام ماشین مزدا کارا دوکابین موتور میتسوبشی۲۰۰۰
    آب کم میکنه
    آب از رادیات میره مخزن برگشت نمیخوره به رادیات درب رادیات عوض کردم باز فرق نکرده
    جنت ها همه عوض کردم اصلا تغییر نکرده
    هرکاری کردم درست نمیشه
    باید چکار کنم؟؟؟

  • ميلاد سلامی

    خیلی عالی توضیح دادید و کارشناسانه دمتون گرم از متدی تا من مکانیک واضح و مفهومی توضیح دادید
    خیلی عالی خسته نباشید

  • محمد رضا

    سلام شرمنده من ۴۰۵ مدل ۱۴۰۱ دارم تاکسی دوگانه.بردم نمایندگی بابت یکسره شدن فن خودرو چیزهای ک گفتن انجام دادن تعویض سیم کشی و ترموستات و فشنگی فن و تست کامپیوتر خودرو انجام شده ولی بازم حالت یکسره داره یعنی اینکه ماشین داغ میشه و فن شروع ب کار میکنه و امپر میاد پایین ولی اینجا ک باید خاموش بشه این اتفاق نمیوفته و باز ب صورت یکسره و دائم کار میکنهیکسره میشه و قطع نمیشه…تا اینکه من خودم وقتی کولر رو روشن میکنم و خاموشش میکنم فن هم خاموش میشه و درست میشه تا اینکه دوباره داغ میشه و دوباره همین داستان الانم نمیدونم چ کنم چون گارانتی داره ولی سررر در نمیارن چیه اخرم ماشینو با مشکل ک داره به من تحویل دادن الانم نمیدونم چ کنم به نظرتون میشه واتر پمپ باشه …اخه انگار اب رادیاتور با اب داخل سیلندر دو درجه متفاوت داره رادیات خنکه اب سیلندر ن ….دیگه نمیدونم والا چی بگم…??

    • مانی

      میتونه از ترموستات باشه که اب بر نمیگرده داخله رادیاتور و از شدت امپره بالا فن ها یکسره میشن

    • سینا

      احتمال زیاد واشر زده و مشکل از واشر سرسیلندره

  • احمد

    با سلام
    ماشینم سایناست مشکلاتی همچون پس دادن آب رادیات دمای خیلی بالای موتور و قطع و وصل شدن آمپر نشانگر در زمان بالا اومدن دما رو داره هرجا بردم چه مکانیک و چه برق نتونستن ایرادو پیدا کنن بنظرتون میتونه از واترپمپ یا ترموستات باشه؟
    ممنون اگه جواب بدید

  • محمد

    عالی

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • علی علیزاده

    عالی و توضیحات کامل

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • محسن عابدی

    سلام
    بنده جک S5 دارم بخاری آن باد گرم نمیزنه رادیات بخاری عوض کردم مشکلش حل نشد تعمیرکار فرمود باید واتر پمپ را هم عوض کنید که مشکلش حل شود آیا به واتر پمپ مربوط میشه یا مشکل مال قطعه دیگری است.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • سینا

      شیر بخاری باید چک بشه

  • دولتمندان

    سلام من ۴۰۵ مدل ۹۳ دوگانه کارخانه دارم مدتیه با باز کردن درب رادیاتور هوا از درب رادیاتور خارج میشه.شیلنگهای بخاری با سه راهی.شیلنگ کنفی.شیلنگ رادیاتور.درب رادیاتور.ترموستات. تست نشتی رادیاتور.تست وباز کردن رگلاتور سی ان جی و بازدید هر روزه اونا حدود ۳ماه اخیر.تعویض واشرسرسیلندر حدود ۸ماه پیش باکارکرد حدود ۱۰ هزار کیلومتر.همه این کارهارو انجام دادم و تو این مدت چندین بارم هواگیری کردم البته امپرم بالا نمیره که شاید بخاطر تست هر روزه باشه که هوا از درب رادیاتور خارج میشه در ضمن شیلنگ پایین رادیاتور رو که دست میزنم متوجه گردش اب نمیشم و صدای موتور موقع رانندگی خیلی بد و کلافه کننده شده کار کرد ماشینم ۱۳۰ کیلومتره که نشان میده زیادم کار نکرده ممنون میشم راهنمایی کنید.واقعاکم اوردم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      در قدم اول خودروتون نیاز به بازدید میدانی داره ولی ایرادهای متدوال با توجه به توضیحاتتون میتونه شامل خرابی واتر پمپ و یا حرابی واشر سر سیلندر نیز باشه که شما باید خروجی اگزوز رو بررسی کنید و…
      پیشنهاد من به شما اینه که به تعمیرگاه های مجاز و معتبر مراجعه نمایید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • اکبر

    سلام .اگر ترموستات را از خودرو ۲۰۶ آزاد کنیم یعنی یکسره بشه باز آمپر اب بالا میرود تا بتوانیم جایی کمتر از ۵ کیلومتر برسیم مراجعه کنیم …؟؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      درصورت بالا اومدن آمپر آب قطعا میتونه آسیب هایی رو به موتور وارد کنه.
      امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • اکبر

    سلام ممنون از لطفت که توجه کردی امیدوارم خوش و خرم باشی عزیزم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      سپاس از دلگرمیتون ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • ابوالفض

    سلام من پراید مدل ۸۳ دارم ترموستات عوض کردم فشنگی هم عوض کردم ولی تو جاده که بالای ۱۰۰سرعت میرم آمپر میاد پایین بخاری هم سرد میشه رادیات بخاری هم گرفتگی نداره کسی میدونه مشکل از کجاست که تو اتوبان آمپر میاد پایین

  • شاهین

    سلام عرض ادب بنده ۲۰۶تیپ۲ دارم وقتی آب یا ضدیخ داخل رادیاتور میریزم میبینم که یک مقدارش همون دقیقه از زیره ماشین میریزه روی زمین وقتی هم ماشینو خاموش میکنم جایی نگه میدارم میبینم بازم همونطوری میریزه تمامی شلنگ هارو چک کردم رادیات هم چک کردم ترموستات هم تعویض کردم مشکل برطرف نشده ممنون میشم در این مورد راهنمایم کنین که آیا میشه مشکل از واترپمپ باشه?

  • عل

    سلام ماشینم ام وی ام ۳۱۵ هستش ماشین وقتی روشن میکنم یکم کار میکنه شلنگ ترموستات که به ردیات وصله باد میکنه و میترکه ترموستاتم عوض کردم موتور ماشینم تاز تعمیره رادیاتم نو انداختم پیش مکانیک رفتم سر در نمیارن هردیقه میگن یه چیزیو عوض کن درست میشه اما نمیشه لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم ممنون

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      سرسیلندر خودروتون نیاز به تعمیر داره.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مرادی

    عالی بود یاعلی

  • سپنتاآریا

    سلام
    پیکان وانت مدل۸۹ دارم
    یه مشکلی که داره
    نمیدونم چرا پروانه توحرکت یکباره هر۶پرباهم میشکنه
    تواین ماه ۳باره این اتفاق میفته
    فرقی هم نمیکنه۶پرباشه یا۸پر
    دیروزعوضش کردم
    ۲کیلومترباهاش رانندگی نکردم،شکست

    ممکن راهنمایی بفرماییددلیلش چی میتونه باشه

    ممنون

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      قطعا ئر محور خودش نمیچرخه و پولی پروانه ایراد داره چون در اثر برخورد با دیواره ای که پشت رادیاتور هست بلافاصله همه پره ها میشکنند.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محسن آقاحسینی

    سلام وقتتون بخیر
    من ماشینم پراید و چند وقته ک گاهی اوقات آمپر بالا میره و چراغ آمپر روشن میشه و گاهی اوقات یمقدار آب از سمت شاگرد میریزه پایین و بعضی وقت ها هم اصلا هیچ اتفاقی نمیفته و ماشین کاملا عادیه
    همچنین آب داخل رادیات کم نمیشه و آب از قمقمه کم میکنه.
    میخواستم بدونم مشکل از چی میتونه باشه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      احتمال نشتی واتر پمپ وجود دارد.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • ارش

    عرض ادب ماشین من صدا جبک جیک میده یعنی واتر پمپ هست از اون سمت هم صدا میده

  • رضا

    خیلی خیلی مفید و کاربردی 🙏🌼❤️