اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

علائم خرابی سنسور میل سوپاپ و راهنمای گام‌به‌گام تعمیر آن

موتور خودروهای مدرن امروزی از قطعات مهمی تشکیل شده است که همگی با هم در تعامل هستند و این تعامل بین آنها برای عملکرد درست، کارایی و ایمنی ضروری است. یکی از این قطعات بسیار مهم که به‌تنهایی کاربرد خاصی ندارد اما در ارتباط با سایر قطعات شرایط مناسب برای احتراق را تنظیم می‌کند، سنسور میل سوپاپ یا میل بادامک است. در این مطلب می‌خواهیم درباره این سنسور و اهمیت آن در خودرو، علائم خرابی سنسور میل سوپاپ و نیز علل خرابی آن صحبت کنیم.

مروری بر کاربرد سنسور میل سوپاپ

برای اینکه بدانیم سنسور میل سوپاپ دقیقا چه کاری انجام می‌دهد ابتدا باید بدانیم خود میل سوپاپ چه وظیفه‌ای در خودرو دارد.

موتورهای احتراق داخلی برای اینکه درست کار کنند، به میزان مشخصی از هوا، سوخت و جرقه نیاز دارند. این سه عنصر باید در زمان مناسب و به‌مقدار مناسب برای احتراق کامل و مؤثر در دسترس باشند. اگر زمان‌بندی درست تنظیم نباشد یا یکی از قطعات خوب کار نکند، امکان ندارد احتراق اتفاق بیفتد. این کار را سنسورهای مختلف انجام می‌دهند.

درواقع این سنسورها با واحد کنترل الکترونیکی (ECU) که رایانه اصلی خودرو است در ارتباط هستند. آنها در زمان مناسب فعال می‌شوند و اجزا یا شرایط لازم برای احتراق را کنترل می‌کنند. اگر مشکلی وجود داشته باشد یا قطعه‌ای خراب شده باشد، سنسورها به واحد کنترل اطلاع می‌دهند تا شما را از وجود مشکل باخبر کند.

دو مورد از این اجزای بسیار مهم، میل سوپاپ و میل لنگ هستند. میل سوپاپ موقعیت سوپاپ‌های ورودی و خروجی را کنترل می‌کند و میل لنگ با خود پیستون‌ها کار می‌کند.

سنسور میل سوپاپ موقعیت میل سوپاپ را کنترل می‌کند و اطلاعات مربوط به باز بودن هر سوپاپ در یک سیلندر خاص را به واحد کنترل ارسال می‌کند. این سنسور با سنسور میل لنگ ارتباطی نزدیک دارد تا تصویر کامل‌تری از اوضاع را به واحد کنترل ارائه دهد.

اطلاعات این دو سنسور با هم نشان می‌دهند که یک پیستون در مرکز بالایی قرار دارد و تأیید می‌کند که سوپاپ‌ها برای رساندن هوا و سوخت در یک راستا قرار دارند یا نه. به‌طورکلی این دو سنسور با هم کار می‌کنند تا شرایط مناسب ورودی‌ها، فشرده‌سازی، احتراق و در نهایت اگزوز را نشان دهند.

علائم خرابی سنسور میل سوپاپ

اگر سنسور میل سوپاپ خودرو خراب شده باشد، علائمی از خود نشان می‌دهد که شما متوجه شوید مشکل از کجاست. علائم خرابی سنسور میل سوپاپ عبارت‌اند از:

۱. چراغ چک موتور روشن می‌شود

هنگامی که سنسور میل بادامک معیوب است یا تازه شروع به خراب‌شدن کرده است، اولین چیزی که این مشکل را به شما اطلاع می‌دهد چراغ چک موتور است. البته می‌دانیم که دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو بسیار است. بااین‌حال می‌توانید از مکانیک بخواهید با استفاده از ابزار اسکن کد خطا را تعیین کرده و تشخیص دهد که ایراد خودرو از کجاست.

۲. مشکل در احتراق

وقتی سنسور میل سوپاپ خراب می‌شود، سیگنال‌های ارسالی به رایانه خودرو هم ضعیف می‌شوند. گاهی این سیگنال آن‌قدر ضعیف است که اجازه راه‌اندازی خودرو را نمی‌دهد؛ زیرا جرقه‌ای برای احتراق صورت نگرفته است که سیگنالی ارسال شود.

۳. تکان‌های شدید در خودرو یا حرکت نوسانی

اگر در حال رانندگی با خودرو متوجه شدید موتور در برخی مواقع قدرتش را بی‌دلیل از دست می‌دهد و باعث تکان‌های شدید در خودرو می‌شود یا هرازگاهی به‌سمت جلو نوسان می‌کند، یعنی سنسور میل سوپاپ مشکل دارد. هر دو اینها نتیجه تزریق مقدار نامناسب سوخت به سیلندرهاست؛ زیرا ماژول کنترل قدرت (PCM) اطلاعات نادرستی از سنسور دریافت می‌کند.

علت لرزش خودرو و روش‌های عیب‌یابی این مشکل

۴. توقف بی‌دلیل موتور

بدتر از اینکه نتوانید ماشین را روشن کنید این است که در هنگام رانندگی ناگهان موتور خاموش شود. دلیلش این است که انژکتورهای سوخت اطلاعاتی درباره اینکه باید سوخت را به سیلندرهای موتور تزریق کنند دریافت نمی‌کنند.

احتمالا نیازی نیست بگوییم که این وضعیت چقدر می‌تواند خطرناک باشد.

 

۵. شتاب ضعیف

وقتی سنسور میل سوپاپ از کار می‌افتد، خودرو نمی‌تواند به‌خوبی شتاب بگیرد. این شتاب ضعیف هم به این دلیل است که انژکتورها سوخت را به‌درستی تحویل نمی‌دهند. البته شتاب ضعیف خودرو دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد؛ بنابراین در کنار موارد دیگر، سنسور میل سوپاپ را هم بررسی کنید.

۶. مشکل در تعویض دنده

یکی از علائم خرابی سنسور میل سوپاپ مشکل در تعویض دنده است. در برخی از مدل‌های خودرو که سنسور میل سوپاپشان خراب شده است، گیربکس قفل شده و در یک دنده گیر می‌کند. در چنین شرایطی دنده عوض نمی‌شود و تنها راهی که می‌توانید از آن دنده خارج شوید این است که موتور را خاموش کنید، کمی صبر کنید و سپس دوباره ماشین را استارت بزنید. البته این راه‌حل موقت است و مشکل همچنان وجود دارد. بنابراین باید سنسور را عوض کنید.

۵ عادت رانندگی با خودروهای دنده‌ای که به ضررتان تمام می‌شود

۷. مصرف بی‌رویه سوخت

این برعکس حالتی است که سوخت کافی به موتور نمی‌رسد. در این حالت سنسور میل بادامک نمی‌تواند میزان سوخت را به‌خوبی تنظیم کند و به همین دلیل سوخت بیش‌ازحد به موتور تزریق می‌شود که باعث می‌شود سوخت بیشتری مصرف کند.

علت خرابی سنسور میل سوپاپ

حالا که علائم خرابی سنسور میل سوپاپ را شناختیم، می‌خواهیم بدانیم اصلا چرا این سنسور ممکن است خراب شود. علت خرابی سنسور میل سوپاپ ممکن است برخی از موارد زیر باشد:

۱. مشکل در سیم‌کشی

رایج‌ترین مشکلی که باعث می‌شود سنسور میل بادامک خوب کار نکند معیوب‌بودن سیم‌کشی خودرو است. اگر سیم‌کشی‌های خودرو شل شده باشند یا روغنی و کثیف باشند، عبور ولتاژ مختل می‌شود و این باعث می‌شود سیم‌ها آسیب ببینند یا به‌مرور پاره شوند تا جایی که کل سیم‌ها فرسوده و بی‌فایده شوند.

وقتی این اتفاق افتاد، سنسورهای میل سوپاپ هم از کار می‌افتند و شما مجبورید بارها و بارها استارت بزنید؛ زیرا سنسور خراب اجازه نمی‌دهد موتور خودرو برای ساعات طولانی به‌شکل مداوم کار کند.

۲. گرمای بیش‌ازحد

وقتی در یک روز گرم آفتابی ساعت‌های طولانی با ماشین رانندگی می‌کنید یا آن را جایی که سایه نیست پارک می‌کنید، ممکن است سنسور میل سوپاپ آسیب ببیند. خود موتور هم گرمای بسیار زیادی را تولید می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، پوشش روی سنسور میل لنگ ترک می‌خورد یا احتمال دارد از گرما ذوب شود. همان‌طور که گفتیم سنسور میل سوپاپ با میل لنگ در ارتباط است. بنابراین وقتی میل لنگ مشکل پیدا می‌کند، سنسور میل سوپاپ هم از کار می‌افتد و نمی‌تواند اطلاعات سوخت یا جرقه را منتقل کند.

 

۳. ناخالصی‌ها و رطوبت

رطوبت، روغن، رسوبات و آلودگی که در اثر آب ایجاد شده باشند، به‌مرور زمان داخل و اطراف موتور جمع می‌شوند، برای میل سوپاپ موتور مشکل ایجاد می‌کنند و سنسور آن را از کار می‌اندازند. این مشکل معمولا قابل‌تشخیص نیست تا زمانی که موتور از کار بیفتد و چراغ چک به شما هشدار دهد.

۴. تصادفات گذشته

هرگونه برخورد یا تصادف حتی جزئی که در گذشته برای ماشین اتفاق افتاده و به قسمت‌‌هایی از موتور آسیب رسانده باشد، می‌تواند سنسور میل سوپاپ را از کار بیندازد. یک تصادف کوچک برای پارگی سیم‌ها، شل‌شدن درپوش روغن، نشتی مخازن روغن و نظایر آن کافی است. همه این آسیب‌ها سیگنال‌های ارسالی از سنسور میل سوپاپ را قطع می‌کنند؛ زیرا میل سوپاپ با سایر قسمت‌های موتور ارتباط دارد و درصورت مشکل‌دار شدن آنها، نمی‌تواند به‌درستی سیگنال بفرستد.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص ماشین چپی چگونه است؟

۵. شکستن تسمه تایم یا تنظیم‌نبودن آن

اگر در تصادف یا هرگونه برخورد به چیزی تسمه تایم موتور پاره شده یا بشکند، ممکن است دور میل لنگ بپیچد و به سایر قطعات و سنسورها آسیب برساند.

به‌احتمال زیاد تسمه شکسته به سنسور میل سوپاپ هم برخورد خواهد کرد و به آن آسیب خواهد رساند. معمولا وقتی این اتفاق می‌افتد فقط تسمه تایم را عوض می‌کنید؛ بدون اینکه توجهی به سنسور میل سوپاپ داشته باشید. درحالی‌که این سنسور همچنان با مشکل باقی خواهد ماند تا زمانی که نشانه‌هایش بروز کنند.

به‌جز شکسته‌شدن یا پارگی، اگر تسمه تایم تنظیم هم نباشد، احتمال ازکارافتادن سنسور میل سوپاپ وجود دارد.

تعمیر سنسور میل سوپاپ

تعویض یا تعمیر سنسور میل سوپاپ نهایتا ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. حتی خودتان می‌توانید آن را عوض کنید.

مرحله اول: مکان‌یابی و برداشتن سنسور میل سوپاپ

۱. قبل از شروع به کار، نکات ایمنی را رعایت کنید. دستکش و عینک محافظ بپوشید.

۲. یک‌سری آچار و سوکت با اندازه‌های مناسب بردارید.

۳. سنسور را پیدا کنید. بسته به نوع طراحی موتور، سنسور میل سوپاپ باید در بلوک سیلندر یا سرسیلندر نصب شده باشد.

۴. کابل منفی باتری را جدا کنید و کنار بگذارید.

۵. کانکتور الکتریکی سنسور را بردارید. برای این کار زبانه آن را به پایین فشار دهید و بکشید تا جدا شود.

۶. پیچ یا پیچ‌های متصل به سنسور را با استفاده از آچار یا آچار جغجغه و سوکت با اندازه مناسب باز کنید. معمولا باید یک پیچ ۸ یا ۱۰ میلی‌متری باشد.

۷. سنسور را مستقیم با کمی چرخش بیرون بکشید تا از موتور خارج شود.

مرحله دوم: نصب سنسور میل سوپاپ جدید

۱. روی حلقه گرد (Oشکل) سنسور جدید کمی روغن موتور بمالید.

۲. سنسور جدید را مستقیم به داخل فشار دهید و برجستگی پیچ‌ها را با سوراخ‌های آن تراز کنید.

۳. پیچ‌ها را سرجایشان بگذارید و با استفاده از آچار یا آچار جغجغه و سوکت با اندازه مناسب آنها را محکم کنید.

۴. کانکتور برق را دوباره متصل کنید.

۵. کابل منفی باتری را به ترمینال منفی وصل کنید.

هزینه تعمیر سنسور میل بادامک

اگر هیچ سررشته‌ای از کارهای تعمیراتی ندارید، می‌توانید از مکانیک بخواهید این سنسور را برایتان عوض کند. هزینه تعمیر سنسور میل سوپاپ شامل قطعه تعویضی و دستمزد مکانیک است.

جمع‌بندی

سنسور میل سوپاپ قطعه‌ای حساس در خودروی شماست که وظیفه آن انتقال اطلاعات مربوط به درست‌بودنِ زمان‌بندی، شرایط و اجزای موردنیاز برای یک احتراق بی‌عیب‌ونقص است. بنابراین بسیار مهم است که این سنسور درست کار کند. همیشه زمانی که حس می‌کنید موتور مشکلی دارد، یکی از اولین مواردی که باید بررسی کنید سنسور میل سوپاپ است. البته چراغ چک موتور و علائم دیگر به شما درباره خرابی آن هشدار می‌دهند و با کمک ابزار اسکن می‌توانید بفهمید که مشکلی در این سنسور وجود دارد. گاهی حتی ممکن است نیازی به تعویض آن نباشد و با تمیزکاری ساده مشکل برطرف شود.

آیا تا حالا سنسور میل سوپاپ خودروتان خراب شده است؟ چطور به خرابی آن پی بردید؟ لطفا در بخش دیدگاه‌ها تجربیاتی را که دارید با ما به اشتراک بگذارید.

مراقبت از خودرو
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (93)
نظر بدهید
  • سید

    سلام
    توضیحات شما بسیار کامل و عالی بود??علی الخصوص در مورد سنسور میل سوپاپ یا سنسور دور موتور که واقعا حیاتی عمل میکنه ،برای بنده این اتفاق افتاده بود ،باور کنید کلی هزینه کردم از تعویض پمپ بنزین گرفته ،رله دوبل ،صافی بنزین و غیره تا بالآخره با تعویض این سنسور مشکل حل شد ،واقعا خطرناک بود وسط جاده تو سرعت یکدفعه ماشین خاموش میشد هیچکس هم سر در نمیآورد???

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

      • هادی

        سلام وقت بخیر.ماشین من ۲۰۶ اس دی v8.چند وقته چراغ چکش روشن میشه خاموش میکنم دوباره روشن میکنم میره.اما باز با هر بار خاموش کردن چراغ روشن میشه وباید دوباره استارت بزنم که گاهی اوقات ماشین اصلا روشن نمیشه.دیاگ زدم نوشته مدار سنسور میل سوپاپ ولی ۲۰۶ اصلا سنسور میل سوپاپ یا میل لنگ نداره.به نظر شما ایراد از چیه ممنون میشم کمکم کنید

  • مسعود

    سلام … توضیحات کامل و عالی … ممنون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • سما

    بسیار کامل و کاربردی، عالی بود، ممنون ??

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر

      در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

      • علیرضا

        امیدوارم بیش ازپیش موفق باشید

  • علی

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت خدمت آقا منوچهر عزیز . . .

    منظور شما از خاموش شدن خودرو چیست؟؟؟

    آیا خودرو کاملاً خاموش میشه یا به صورت لحظه ای خاموش میشه؟؟؟

    بنده پژو ۴۰۵ دارم که به صورت لحظه‌ای هم زمان
    خودرو خاموش ، چراغ STOP و چراغ آمپر آب روشن میشه ؛
    خلاصه اینکه ماشین برای یک ثانیه STOP کامل میزنه . . .
    اینم بگم که:
    ۱ _ ماشین اصلاً شتاب نداشت مپ سنسور تعویض کردم ۲۰% بهتر شد ولی همچنان استوپ میزنه و شتاب نداره .
    ۲ _ دیکس صفحه هم چند روزه که تعویض کردم.
    ۳ _ ماشین درجا که هست سه کار میکنه
    ولی گاز که میدی صاف میشه .

    حال با این شرایط سنسور میل سوپاپ میتونه ایراد داشته باشه؟؟؟

    آیا نکته خاصی مد نظر شما استاد عزیز هست که ِبتونه چاره ساز باشه؟؟؟

    پیشاپیش از توضیحات کامل وتوجه شما سپاسگزارم، خیلی محبّت کردید . . . .

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      حتی شیم ها هم میتونن در ایجاد مواردی که ذکر کردین دخیل باشن.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

    • حمید

      چون ماشینت ۴۰۵ هست، سنسور سبز رنگ دمای آب رو عوض کن، مطمئن باش درست میشه. دعا فراموش نشه.

  • مهدی

    داداش سنسور دورموتور با سنسور میل سوپاپ فرق داره یکی نیست هرکدوم ینسور جداگانه داره سنسور دورموتور نزدیک گیربکس بالای دنده فرابیل نصب میشه ولی سنسور میل سوپاپ نزدیک سرسیلندر و بالای موتور بسته میشه البته روی ریو که اینجوره

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      دیدگاهتون صحیح هست و در خودروهای مختلف محل قرار گیری سنسور دور موتور روی فلایویل هست و محل قرار گیری سنسور میل سوپاپ روی سرسیلندر و نزدیک میل سوپاپ هست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

    • حسن

      سلام مشکلاتی که فرمودین رو در ماشین ندارم فقط چرا به نظرتون همیشه دستگاه دیاگ خطا میگیره

  • هادی

    سلام
    خیلی ممنون
    واقعا مفید بود
    هایما s7 توربو دارم . مصرفش حدودا ۷.۶ بود که تو یه هفته اخیر رسیده به حدودا ۱۰ لیتر . دیروز بردم نمایندگی شمع و صافی بنزین رو عوض کردم ولی تو مصرفش هیچ تفاوتی نکرد ولی همزمان هم نمایندگی یه سنسور میل سوپاپ سفارش داد که بفرستن بیاد اونم تعویض کنن. و البته فک کنم خودشون هم از اول میدونستن که ایراد از سنسوره ولی شمع و صافی رو هم الکی تعویض کردن که جنسشون رو فروش کنن. اصلا وجدان ندارن

  • مهدی

    سنسور میل سوپاپ با سنسور موقعیت میل بادامک، فرق داره؟

    • محمدرضا

      نه هر دو یکیه

  • محمود

    سلام خیلی خوب بود خیلی چیز یاد گرفتیم ممنون

  • سجاد

    سلام من ۲۰۶ sd دارم که گاهی اوقات دور متور میخابه و گاز نمیخوره یا روی سرعت گیر بخوره انگار که بنزینش قطع و وصل میشه خطاهم نشان نمیده میزنم به دستگاه

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      سنسور دریچه گاز و سیم کشی رو چک کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • محمد

    سلام دوستان
    بنده ۲۰۶ sd v8مدل ۸۹ دارم.چندروزه موتور روی ۳۰۰۰ کپ میکنه وبعدبه کندی شتاب میگیره.ecu هم هیچ خطایی نداره.سنسور دور موتور هم تعویض کردم.آیا این مدل سنسور میل سوپاپ داره یا نه؟ممنون میشم راهنماییمنید

  • سید عباس ستارپور

    با سلام من ۲۰۶ صندوقدار SDمدل ۸۹ دارم توجاده بعد از حدود ۲یا ۳ ساعت رانندگی ماشین گاز نمیخورد ناچار میشدم با دنده یک و یا دو حرکت کنم مثل اینکه ماشین تک کار کنه خلاصه دیاگ زدم خطای سنسور اکسیژن داد
    سنسور را عوض کردم بعد از مدتی همان شد دیاگ زدم گفتند کویل ایراد داره الان کویل فابریک انداختم ماشین خوب کار میکنه میگن خطای سنسور میل سوپاپ که روی کویل تعریف شده مشکلی نیست آیا این مطلب درسته ؟ اگر صحیح میباشد چگونه خطا را رفع کنم ..راهنمایی بفرمایید

  • حسین

    سنسور موقعیت میل سوپاپ یا میل بادامک درست بالای حوضینگ ترموستات روی سر سیلندر ودارای سوکت سه سیم سفید رنگ ،مشخص است.کارکردن موتور در حالت درجا با کمی درشتی وریپ زدن جزیی ونوسان دور موتور همراه است از علایم خرابی این سنسور است از دیگر علایم نداشتن شتاب کافی،نداشتن قدرت کافی در سربالا یی ها،روشن نشدن خودرو بعد از خاموش کردن برای مدتی کوتاه،ریپ یا کپ کردن موتور مثل اینکه از عقب خودرویی با سرعت بیشتر از سرعت شما به ماشینتان میکوبد،و مشخص شدن در هنگام دیاگ زدن میتوان به خرابی این سنسور پی برد.

  • حسین

    سلام
    ماشین پژوپارس مدل ۹۰
    خطای سنسورمیل بادامک میزنه
    ولی سنسور میل بادامک نداره

  • کیان

    سلام من سورن پلاس دارم ۴۰۰۰ کارکرداز همون اول تحویل تو دور کم دنده یک و دو تکون داره بخصوص دنده یک تو ترافیک هیچ خطایی هم نمیده از شتاب هم هیچ مشکلی نداره فیش زیر پدالهاشم عوض کردم مشکل رفع نشده
    فعلا همینجوری هست نیم دنده تسمه اش نامیزان بود که درست کردم بازم ربطی به این تکون نداشت به نظرتون ربطی داره به این سنسور موقعیت میل سوپاپ؟

  • ایرج

    سلام مرسی از اطلاعاتی که دادید ولی مشکل ماشین من اینه که بعضی وقت ها چراغ چک من روشن میشه بردم دیاگ زده گفته سنسور سوپاپ ایراد داره حالا باهاش کار کن هر موقع از کار افتاد بیار عوض کن در ضمن ماشین من وقتی چراغ چک روشن میشه هیچ عکس و العملی نشون نمیده بعدم خودش خاموش میشه ایا سنسور کثیفه یا باید تعویض بشه در ضمن ماشین من پژو پارس …. ممنون

  • محمد زارعی

    درود، سورن توربو دارم، بعد تعویض تسمه تایم چراغ چک روشن شده و دیاگ خطای میل سوپاپ میده، مکانیک گفت ماشین تایمه و هیچ ریپ و بدکارکردن هم نداره، خود سنسور هم با ماشین دیگه عوض کردم مشکلی نداشت، حالا گفته بیار چک کنم، بنظر ایراد دیگه از چی می‌تونه باشه؟ قبلا ریب میزد و بعد تعویض تسمه تایم این مشکل هم حل شد، آیا این خطای موقعیت میل سوپاپ ممکنه بخاطر ایراد دیگه‌ای باشه؟ ef7

  • مهدی

    سلام چند بار سنسور میل سوپاپ رو عوض کردم باز چراغ چک روشن میشه دیاگ زدم بازم مشکل سنسور میل سوپاپ رو نشون میده چیکار کنم. ماشینم پراید دوگانه است

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      در خودروهای دوگانه به علت تغییر نوع سوخت و تفاوت زمان بندی پاشش سوخت و جرقه این خطا وجود دارد و با تعویض سنسور میل سوپاپ نیز بعضا رفع نمی شود.
      امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • رسولی

    سلام ، من پراید ۹۴ دارم ، دیاگ زدم سنسور میل سوپاپ ایرادداشت تعویض کردم ولی باز
    ماشین چراغ چکش روشن میشه و در حرکت ماشین کپ میکنه شتابش گرفته میشه و باید
    بزنم دنده بالاتر ممنون میشم راهنمایی کنید

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      اتصالات سنسور رو هم مورد بررسی قرار بدین و حتما خودروتون ر با دستگاه عیب یاب دیاکمورد بررسی قرار بدید.
      امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

    • امید

      سلام شما احتمالا سنسور اکسیژن ماشینت مشکل داره

  • رضابهاری

    سلام وقت شما به خیر . با سپاس از حضور بی منت شما . بنده درحالی که موتور (مزدا ۳۲۳ اتومات ) روشن بود اشتباهی کانکتور برق سنسور موقعیت میل سوپاپ را دراوردم و خیلی زود جازدم طوری که موتور خواست خاموش شود ولی نشد…. بعد ازان پس از مدتی رانندگی پس از پارک کردن ماشین و کار درجا دور موتور که باید حدود ۸۰۰ باشد می رود روی ۱۰۰۰ والبته گاهی هم این اتفاق نمی افتد . خواستم ببینم با دیاگ و احیانا پاک کردن خطای سنسور مذکور درست می شود ؟ کارکرد و رفتار موتور عادی است . فقط زمانی که این اتفاق می افتد دنده درایو که می ذارم ماشین تمایل به کنده شدن دارد. ممنونم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      میتویند خودروتون رو با آپدیت ایسیو مشکلش رو حل کنید.
      امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی ک

  • رضابهاری

    درود برشما . درآوردن و جازدن کانکتور برقی سنسور درحالی که موتور روشن است باعث ایجاد خطا می شود؟ و این خطا وقتی ماشین گرم است به این صورت خود را نشان می دهد که دور آرام به جای ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ بالا می آید؟ با پاک کردن خطا درست می شود؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      این کار هنگامی که موتور روشن است به هیچ وجه توصیه نمی شود و حتی امکان اتصالی و سوختن ایسیو وجود دارد و با پاک کردن خطا نیز گاهی اوقات از بین نمی رود.
      امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • هادی

    سلام
    من ef7 مدل ۹۱دارم سنسور میل سوپاپ روتعویض کردم حتی دنده cvv,روی میل سوپاپ روهم تعویض کردم هنوزم خطا نشون میده ودیر روشن میشه نمیدونم مشکلش چیه
    توی دنده ۱.و۲ماشین تکون تکون میخوره بعد شتاب میگیره

  • مهران

    سلام وقت بخیر ماشین ام وی ام ۱۱۰ بعضی صبح ها استارت میخوره روشن نمیشه و با هل دادن روشن میشه باطری ساز میگه وضعیت باطریش خوبه نمیدونم علتش چیه ممنون میشم کمک کنید

  • علی

    سلام وقتتون بخیر ماشینم پژو پارس مدل ۹۲موتور سال؛ حدود یک ساله که وقتی با دنده سه میرم دور موتور به سه هزارودو یا سه هزار و سه میرسه ماشین یه لحظه کپ میکنه فقط یه لحظه و دوباره دور میگیره خیلی از قطعات رو عوض کردم شامل پمپ بنزین شمعها سنسور دور کیلومتر حتی کاتالیست رو عوض کردم ولی به همون شکله لطفا راهنمایی کنید ممنون

  • علی زارعی

    سلام و تشکر، من ماشین سمند ef7 دوگانه سوز دارم یکی دو روزه دیر روشن میشه قبلأ با اولین استارت روشن میشد الان باید چند بار استارت بزنی دیاگ زدم خطای میل بادامک میزنه میتونه از سنسور میل بادامک باشه گفتن شاید تایم ماشین ایراد داره تسمه تایمم عوض کردم بازم همونجوریه

    • موسوی

      سلام منم این مشکل دارم تو خدا اگه فهمیدی مشکل چیه به منم بگو

  • محسن

    سلام آقا منوچهر ممنون از راهنمایی هاتون من ماشینم پراید توی دنده ۳و۴ وقتی پا رو از روی گاز برمیدارم ماشین حی کپ میکنه ول میکنه به قول معروف دکه میزنه که باید حتما کلاچ بگیرم که از این حالت خارج بشه مثل حالتی که میخوای ماشینو با حول دادن روشن کنی هی می خواد روشن بشه باز خاموش میشه بعد چراغ چک هم روشن نمیشه ممکنه علت از سنسور میل سوپاپ باشه البته همیشه اینجوری نمیشه گاهی اوقات اینجوری میشه

  • افشین

    باعرض سلام وخسته نباشید من ماشین ساینا اس دارم ده روزه ازنمایندگی گرفتم دورموتورش خود به خود بالا وپایین میشه رفتم نمایندگی دریچه گاز رو عوض کردن درست نشد بعد بهم گفتن ازسنسور میل سوپاپ هست وشاید هم از پدال گاز باشه ممنون میشم راهنماییم کنید

  • عباس

    با سلام. بنده خودروی راناپلاس مدل ۱۴۰۰ دارم. چراغ چک روشن شد و خطا مربوط به سنسور میل لنگ و میل سوپاپ بود . عوض کردم ولی مجددا چراغ چک با همان خطا روشن می شود. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  • افشین نکویی

    باعرض سلام وخسته نباشید من ساینا اس ده روز هست ازنمایندگی تحویل گرفتم دورموتور خودبه خود بالا وپایین میشه رفتم نمایندگی دریچه گاز رو عوض کردن درست نشد خواهشا راهنماییم کنیدممنون

  • افشین نکویی

    بازم سلام یادم رفت اینو بگم ماشین وقتی دنده خلاص هست دورموتور بالا وپایین میشه درچه گاز عوض کردم بازم درست نشد ممنون میشم راهنماییم کنید

  • افشین نکویی

    سلام ببخشیدمن ساینا اس تازه خریدم درحالت دنده خلاص دور موتورخودبخود بالا وپایین میشه دریچه گازرو عوض کردم درست نشد نمایندگی بهم گفت از سنسور میل سوپاپ یا از پدال گاز ماشین هست لطفا راهنماییم کنید ممنون

  • عدنان

    سلام ماشینم پژو ۴۰۵ اصلا شتاب نداره از ۱۶۰ بیشتر نمیره بردم تنظیم موتور سنسور میل سوپاپ خطا زد گفت شاید تیمش خوب نیست رفتم تیمشو گرفتم هنوز هم خوب نشده

  • محسن

    سلام خستنه باشیدمنم پرایددوگانه دارم وچراغ چک آن روشن میشه وفورافن میکنه گفتندمشکل ازسنسور میل بادامک است حال مکانیک میگه بایدحذفش کنی بهتره تاعوض کنی ایادرسته.

  • Mbn

    سلام
    چراغ چک روشن هست وقطع و وصل میشه علت خطا از سنسور میل بادامک بود با اینکه سنسور تعویض شده دوباره چراع چک روشن میشه و خطا از سنسور میل بادامک میزنه..علت چیست

  • Morteza

    درود
    بنده ۴۰۵ دارم و ماشینم مدتیه که با مشکل به اصطلاح کپ کردن و عطسه موقع شتاب گرفتن مواجه شده ، بردمش تعمیرگاه و سوکت سنسور میل سوپاپ رو جدا کرده و از توی برنامه ش حذف کرده ، خیلی بهتر شده اما بطور کامل رفع نشده ، می تونید راهنمایی بفرمائید؟!

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      متاسفانه تعمیرکار ، کار درستی رو انجام ندادند و به جای حل کردن مسئله صورت مسئله رو پاک کردن.
      پیشنهادم اینه برای رفع عیب یابی دقیق به تعمیرگاه های مجاز مراجعه نمایید.

  • رضا

    سلام
    من کوئیک صفر گرفتم، بعد از ۳۰۰ کیلومتر چراغ چک روشن شد، خطای سنسور میل سوپاپ بود، درخواست دادم عوضش کردن ولی فردای بعد از تعویض دوباره چراغ چک روشن شد و باز هم خطای سنسور میل سوپاپ بود
    به نظر شما مشکل از کجاست
    ممنون از راهنماییتون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      متاسفانه خرابی سنسور ها در این کیلومتر نشان از کیفیت پایین قطعات دارد و چاره ای جز تعویض با یک قطعه دیگر ندارید.

  • صابر

    باسلام و عرض ادب
    بنده ماشین پژو اس ال ایکس با موتور TU5دارم
    چراغ stop با چراغ روغن روشن میشه
    فشنگی روغن عوض کردم
    فیلتر روغن واویل پمپ عوض کردم
    اخیراً روغن سوزی داشت که موتور تعمیر شد.میلنگ ویاتاقان ها سالم هستند
    ولی بازهم وقتیکه که موتور درجا کار می‌کنه و گرم شده بازهم چراغ روشن میشه و با کمی گاز دادن خاموش میشه لطفاً راهنمایی کنید

  • majid

    سلام پراید صبا مدل ۸۳دارم ،سوکت سنسور‌میل سوپاپ‌رو‌ جدا میکنم‌ماشین‌خیلی شتابش عاای و‌به اصطلاح‌وحشی میشه میخوام‌ریمپ‌کنم‌ماشینمپ‌و‌سنسور رو‌حذف کنم‌با توجه به اینکه درمدل های بالاتر یعنی۸۶کلا این سنسور‌خذف شده ایرادی که پیدا نمیکنه،اینم میدونم سوخت از ترتیبی خارج‌میشه فقط میخوام بدونم ایرادی پیش نمیاد لطفا‌کمکم‌میکیند

  • مجید

    خوب بود‌ممنون
    ولی نگفتید آیا سنسور میل سوپاپ تعمیر میشه یا نه؟؟

  • یوسف

    سلام سنسور میل سوپاپ من هم خراب شده البته تنها مشکلی که به وجود آورده بود در استارت زدن بودن زمانی که استارت میزدم اگر هم زمان پدال گاز را فشار نمی‌دادم ماشین روشن نمیشد و بعد از اینکه استارت میزدم و گاز را فشار میدادم ماشین که روشن میشد دیگه هیچ مشکلی نداشتم.در نهایت سنسور را تعویض کردم بعد از آن با یک نیش استارت ماشین به راحتی روشن میشه

    • Mohammad

      سلام هر دو یکی هست

  • فرهاد

    سلام وقت بخیر پژو ۴۰۵ اس ال ایکس گرفتم مدل ۹۹ چراغ چک ماشین روشن شد بردم دیاگ زدم گفت واسه سنسور میل بادامک هستش چراغ چک رو کامل قطع کرد مشکلی که پیش نمیاد میخواستم بدونم کجای ماشین قرار گرفته

  • رامین

    سلام خسته نباشید
    من یه تارا دستی دارم
    زیر موتورشو نگاه کردم دیدم کارتل و کنار گیربکس چربی داره
    بردم نمایندگی نشون دادم گفت یا واشر مشکل داره یا سنسور میل سوپاپ
    بعد که بررسی کردن گفتن که سنسور میل سوپاپه و درخواست قطعه دادن

    خودم بردم بیرون نشون دادم گفتن کاسه نمد گیربکسه

    بنظرتون چیکار کنم؟

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      خودروتون باید از نزدیک مورد بررسی قرار بگیره ولی به نطرم به نمایندگیهای مجاز مراجعه کنید مطمعن تر هست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • پسنده

    سلام استاد ، خسته نباسید
    مشکل خودرو من که دنا پلاس هست دقیقا موادی هست که شما در بند ۳ توصبح دادید یعنی خودرو تکان های شدید می خورد و هرز گاهی به سمت جلو نوسان می کند بخصوص در دور بالا سنسور میل سوپاپ را عوض کردم مشکل حل نشد ، لطفا رهنمایی بفرمایید . ممنون

  • پسنده

    سلام استاد ، خسته نباشید
    خودروی من دنا پلاس است وتمام مشکلاتی که در بند ۳ توضیح دادید را دارد یعنی تکان های شدید و هراز گاهی بسمت جلو نوسان دارد بهصوص در دور بالا ، سنسور میل سوپاپ عوض کردم مشکل حل نشده ، لطفا راهنمایی بفرمایید . ممنون

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      شیر برقی سی وی وی تی رو هم چک کنید و از سلامتش اطمینان حاصل کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • Masoud

    سلام وقت بخیر
    سمند ef7 مدل ۹۶ دارم
    الان چند وقتی میشه وقتی کولر میگیرم تو ترافیک تو دور پایین موتور هشدار فشار روغن پایین میده و ماشین خاموش میشه چند باری که این اتفاق افتاده فقط با کولر روشن و تو دور پایین موتور بوده فقط یه بار خطای سنسور موقعیت میل سوپاپ داد
    دنده سی وی تی
    مغزی پمپ بنزین
    شمع وایر
    فشنگی روغن
    این قطعات هم تعویض شده و مشکل هنوز پابرجاس

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      توری اویل پمپ رو چک کنید گرفتگی نداشته باشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • حامد

    سلام آقا منوچهر .
    وقت بخیر
    بنده ماکسیما دنده دارم ،بعد از گرم شدن ماشین، تو دور موتور بالا تو هر دنده ای ماشین کله یا سکته میکنه.
    وقتی ماشین رو خاموش و روشن کنم برای دقایقی مشکل درست میشه و بعد دوباره همان مشکل ایجاد میشه،
    در ضمن وقتی باک خودرو کامل پر باشه این مشکل پیش نمیاد، وقتی باک به نصف و پایین تر برسه این مشکل پیش میاد . صافی هم عوض کردم ، لطفا راهنمایی کنید .ممنونم از توجهتون

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      مشکل از پمپ بنزین خودروتون هست و فشار پمپ پایین هست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • Ghasem

    با احترام ولی این سنسور میل سوپاپ نیست فاصله بین دوتا از دنده های فلاویل نسبت به باقی دنده ها کمی بیشتره واین سنسور در مجاورت دنده فلاویل قرار میگیره که با هر بار رد شدن دوتا دنده ی فاصله دار یک پالس به ecu ارسال میشه تا سرعت دور موتور تعیین بشه من امروز هرچی استارت میزدم ماشین روشن نمیشد بعد شیلنگ ورودی بنزین روی ریل سوخت رو جدا کردم و توی یه بطری پلاستیکی گذاشتم و دیدم که با روشن شدن سویچ بنزین ازشیلنگ خارج میشه ولی با استارت بنزین قطع میشه که با بررسی متوجه شدم ایراد از شل شدن سوکت برق همین سنسور دور موتوره

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      تنها سنسوری که خرابی اون باعث روشن نشدن موتور میشه سنسور دور موتور هست ولی در خودروهای امروزی با وجود سنسور میل سوپاپ در زمان خرابی سنسور دور موتور ایسیو پارامتر ها رو از روی سنسور میل سوپاپ میخونه و شما با چند استارت طولانی میتونید خودرو رو روشن کنید و به تعمیرگاه مراجعه کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • صحرا

    سلام آیا سنسور قابل تعمیر است؟

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      توسط فرد متخصص بله ولی اکثر سنسورها به علت هزینه تعویض جزیی تعویض میشن تا تعمیر .
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • علی زرگانی

    سلام وقت بخیر بنده خودرو پراید مدل ۸۳ انژکتور ساژم دارم که بعضی مواقع با چند استارت روشن یا کلا روشن نمیشود.ولی زمانی که روشن میشود گاهی خودرو بصورت ناگهانی تکانهای شدی میخورد یعنی انگار یهو پدال گاز رو فشار بدو و رها کنم.میشه راهنمایی کنید ایراد چیست؟
    بنده قصد دارم سنسور دورموتور(فرایویل) و سنسور میل سوپاپ رو تعویض کنم.
    بنظر شما مشکل خودرو بنده برطرف میشه؟

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      خودروتون مشکل ناک زدن داره و پیشننهادم اینه که به تعمیرکارماهر مراجعه نمایید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • علی

    با سلام
    ماشین من پژو ۴۰۵ مدل ۹۲ با ایسیو زیمنس هست وقتی موتور رو روشن میکنم دور موتور به ۱۲۰۰ میرسه بعد کم کم پایین میاد تا خاموش میشه ولی اگر چند تا گاز در همون استارت اول بهش بدی خاموش نمیشه در حین حرکت هم مشکلی نداره .لطفا بفرمایید مشکل از کجاست خیلی اذیت میکنه با تشکر

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      دریچه گاز و استپر رو بررسی کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • سهراب

    سلام. دور موتور ماشین من در حالت درجا خیلی میاد پایین و روی ۵۰۰ قرار میگیره و ماشین خیلی می‌لرزه. دیاگ زدم و خطای سنسور میل سوپاپ نشون میده. احتمالش هست از این سنسور باشه ؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      بله سنسور رو تعویض کنید مشکلتون حل میشه دوست من.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • علی

    سلام بنده پراید ۹۲ دارم دوگانه چراغ چک روشن بود خطای میل سوپاپ داشت عوض کردم الان هر سری که میرم ماشین دیاگ میزنم میگن خطای میل سوپاپ داده ولی چراغ چک روشن نیست و اینکه تا الان ۳ بار عوض کردم بار اخر مارک کروز گرفتم ولی بازم خطاش هست
    مشکل دیگش اینه که موقعی که امپر ماشین ۳ تا پر کرد ماشین شروع میکنه ناک زدن پمپ بنزین فیلتر بنزین سرویس انژکتور تعویض شمع کوئل و وایر شمع امه اینا انجام دادم و بازم ناک میزنه برا این مشکل راح حل بعد ریمپ هست؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      این حطاددر خودروهای دوگانه داخلی شایع هست و مشکلی نیست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محسن

    سلام و عرض خسته نباشید
    من کوییک مدل ۹۹ دارم،حدود بعلت خاموش شدن ماشین و روشن شدن چراغ چک نمایندگی برام سنسور میل سوپاپ عوض کرد،بعد از دو ماه مجدداً چراغ چک روشن شده وتو دیاگ بازم خرابی سنسور میل سوپاپو نشون میده
    ماشین برخی اوقات گاز میخوره و یکی دوبارهم خاموش کرده
    لطفاً راهنمایی بفرمایید

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه باید مجددا سنسور رو تعویض کنید دوست من.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محس

    سلام لطفاً علت گاز خوردن بی مورد ماشین چی میتونه باشه؟
    در ضمن چند وقت پیش چراغ چک روشن شد با دیاگ گفتن سنسور میل سوپاپ خرابه
    الان چراغ چک خاموشه ولی ماشین بی جهت گاز میخوره
    لطفاً پاسخ بدید با سپاس

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      میتونه خرابی از استپر موتور خودروتون باشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • یاسر

    سلام و احترام
    ماشین من دنا پلاس توربو دستی هست چند بار ماشین حین حرکت خاموش شده و تا ۱۵ دقیقه بعد هم روشن نمیشه فقط ۱ بار با سرعت ۶۰ تا ۷۰ بودم و بیشتر موارد سرعت پایین بودم مغزی بنزین عوض کردم چون گفته بودن ممکنه باشه اما درست نشد یه اتصالی رله هم گفتن داره ولی باز درست نشد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      خودروتن باید با دستگاه دیاگ مورد بررسی قرار بگیره و میتونه ایراد از سنسور دور موتور هم باشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محمدرضا

    سلام خدمت شما و تیم محترم و کاردانتون.
    ماشین من سمند هست و سنسور میل سوپاپش کار نمیکنه فیشش هم‌ سالمه سنسور جدید گذاشتم ولی بازم کار نمیکنه و ارور میده اگه ممکنه کمکم کنید تا بدونم مشکل از کجاست.
    ایا از کامپیوتر ماشینه یا مثلا از خوده میل سوپاپه؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      خرابی در سیم کشی و یا ایسیو خودرو وجود دارد.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محمدی

    سلام علت قیمت بالای سنسور میل سوپاپ چیه من خریدم ۸۰۰هزار تومان

  • سابقی

    سلام وقت بخیر بنده دو بار ماشینم دستگاه وصل کردن برای عیب یابی هردوبار بعداز عیب یابی چراغ چک روشن شده و خطای خرابی سنسور میل سوپاپ را میده.آیا وصل کردن دستگاه به کامپیوتر خودرو میتونه باعث معیوب شدن این سنسور بشه؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      خیر ارتباطی به این مورد ندارد.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

      • کورش

        با سلام و تشکر از مطالب مفید و ارزشمند
        سنسور میل سوپاپ ماشین من هم خراب شد و علائمش این بود که در دنده یک و دو و سه دور موتور از عدد ۲ بالاتر نمی رفت و به سرعت باید بود دنده عوض کنم و به اجبار باید بود با دنده های ۴ یا ۵ حرکت کنم که تقریبا وضعیت جالبی نبود و به نوعی خطرساز شده بود و با دستگاه دیاگ مشکل خطا شناسایی شد و تعویض گردید