اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

روش‌های ترمیم و تعمیر لاستیک؛ کدام لاستیک‌ها را می‌توان تعمیر کرد؟

شاید بارها شنیده باشید که می‌گویند هر ۶ سال یکبار، باید هر ۴ حلقه لاستیک خودرو را عوض کرد. جالب است بدانید که در کنار تعویض، مسئله‌ای تحت عنوان ترمیم یا تعمیر لاستیک هم داریم. اگرچه در اکثر موارد، امکان تعمیر لاستیک فرسوده وجود ندارد، اما گاهی می‌توان با روش‌هاییT لاستیک‌ها را ترمیم و دوباره استفاده کرد. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب می‌خواهیم ببینیم کدام لاستیک‌ها امکان ترمیم‌شدن دارند، روش‌های ترمیم و تعمیر لاستیک فرسوده کدام‌اند و چه عواملی باعثِ زودتر فرسوده شدنِ لاستیک‌ها می‌شوند.

 

چه زمانی می‌توان لاستیک را ترمیم کرد؟

  • سوراخ‌هایی با ابعاد کمتر از ۷ میلی‌متر در سطح لاستیک (و نه روی دیواره) معمولا قابل ترمیم هستند. اگر شکاف‌ها روی دیواره لاستیک باشد یا اندازه آن‌ها بیشتر از ۷ میلی‌متر باشد، تعمیر و استفاده مجدد از لاستیک به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.
  • اگر عمق آج یا گل لاستیک بیشتر از ۱.۵ میلی‌متر باشد، احتمالا بتوانید آن را ترمیم و تعمیر کنید؛ البته به شرطی که سن لاستیک زیاد نباشد. 

اگر لاستیک فرسوده شده باشد، امکان ترمیم آن وجود ندارد و حتما باید لاستیک‌های نو تهیه کنید. لاستیک فرسوده به لاستیکی گفته می‌شود که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • طول عمر بالا
  • ساییدگی زیاد سطح تایر
  • شکاف‌ها و شیارهای عمیق
  • آج‌های ساییده‌شده

 

تعمیر لاستیک خودرو

روش‌های ترمیم لاستیک

ترمیم لاستیک‌ها روشی اقتصادی برای افزایش عمر مفید آنهاست. لاستیک‌ها را با این روش‌ها ترمیم می‌کنند:

۱. پَچ‌‌گذاری

اگر لاستیکی پارگی یا سوراخ کوچکی داشته باشد، می‌توان برای ترمیم آن از روش پچ‌گذاری استفاده کرد. در این روش، پچ را روی سوراخ قرار می‌دهند و آن را مسدود می‌کنند. روش پچ‌گذاری برای ترمیم لاستیک‌هایی با سوراخ‌های کوچک و محدود مناسب است.

 

۲. ترمیم با استفاده از چسب

برخی لاستیک‌ها را می‌توان با استفاده از چسب‌های خاص ترمیم کرد. در این روش، لاستیک را تمیز می‌کنند و چسب را روی نقطه موردنظر قرار می‌دهند. سپس لاستیک را فشار می‌دهند تا چسب به‌خوبی بچسبد. ترمیم لاستیک با استفاده از چسب، به حوصله و دقت زیادی نیاز دارد و برای تعمیر سوراخ‌های کوچک مناسب است.

۳. ترمیم با شیار زدن

در این روش، قسمت ناهموار لاستیک را می‌برند و آن را هموار می‌کنند سپس روی سطح لاستیک شیارهای جدید می‌زنند. اگر لاستیک بسیار فرسوده باشد، نمی‌توان از این روش استفاده کرد.

ترمیم لاستیک‌ها فقط در مواردی مجاز است که فرسودگی لاستیک به حدی نرسیده باشد که ایمنی را تحت تأثیر قرار دهد. اگر قصد ترمیم لاستیک‌های خودرو را دارید، فقط به تعمیرکاران ماهر و متخصصی که مجوز این کار را دارند، مراجعه کنید.
نشانه های ترمیم لاستیک

علت آسیب‌دیدگی لاستیک؛ چرا لاستیک‌ها آسیب می‌بینند؟

لاستیک‌ها تاریخ انقضا دارند و حتی اگر از آن‌ها استفاده نکنید و در پارکینگ منزل‌تان نگه‌شان دارید، بعد از مدتی کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند و کم‌کم فرسوده می‌شوند.

عوامل زیر می‌توانند سرعت فرسودگی و میزان آسیب‌دیدگی لاستیک‌ها را بیشتر کنند:

۱. شرایط جاده و نحوه رانندگی

امکان دارد خرده‌شیشه‌ها و سنگ‌های تیز وارد لاستیک شوند و آن را سوراخ کنند. احتمال رخ دادن این مشکل با رانندگی در جاده‌هایی که سطح‌شان ناهموار است یا در محل‌هایی که سنگ‌های بزرگ، مواد تیز مثل خرده‌شیشه و میله‌های فلزی قرار دارد، بیشتر است. همچنین ضربه‌های شدید در حین رانندگی، تصادفات، فشارهای غیرمعمول هنگام بارگیری و تخلیه، سرعت بالا، ترمزهای ناگهانی و … همگی می‌توانند به لاستیک‌ها آسیب برسانند.

۲. اصطکاک با سطح جاده

استفاده مکرر از لاستیک و اصطکاک آن با سطح جاده می‌تواند علت لاستیک سایی باشد. این عوامل می‌توانند ضخامت و استحکام لاستیک را کم و روی سطح آن ترک و شکستگی‌ ایجاد کنند. رانندگی در جاده‌های ناهموار، رانندگی سریع و ترمزهای ناگهانی فرآیند ساییدگی را تسریع می‌کنند.

۳. دمای بسیار بالا یا بسیار پایین

دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین، نور خورشید، اکسیژن، باران، برف و … می‌تواند به لاستیک آسیب برسانند و آن را خراب کنند.

۴. مواد شیمیایی و روغن‌ها

برخی مواد شیمیایی اسیدی یا بازی و روغن‌ها می‌توانند بافت لاستیک را تحلیل کنند و پارگی، سوراخ یا آسیب‌هایی در آن به‌وجود بیاورند.

۵. تنظیم نبودن فشار باد لاستیک

تنظیم نبودن فشار باد لاستیک می‌تواند به لاستیک سیب برساند. اگر فشار باد کمتر از حد توصیه شده یاشد، دمای هوای داخل لاستیک زیاد می‌شود و احتمال سایش لبه‌های آن بالا می‌رود. از طرف دیگر، اگر فشار هوا بیش‌ از حد توصیه‌شده باشد، قسمت‌های میانی لاستیک ساییده می‌شود و چون لاستیک با سطح زمین تماس کافی ندارد، چسبندگی آن کم می‌شود و درنتیجه کنترل خودرو بسیار دشوار خواهد بود.

 

۶. نگهداری نادرست

انجام ندادن تعمیرات و سرویس‌های دوره‌ای به‌صورت منظم می‌تواند به کاهش عمر لاستیک منجر شود.

نگهداری منظم، بررسی دوره‌ای وضعیت لاستیک‌ها، سرعت مناسب، رانندگی نکردن در سطوح ناهموار، استفاده از لاستیک‌های مخصوص در فصول مختلف سال و جلوگیری از تماس لاستیک با مواد مضر، می‌تواند به کاهش آسیب‌های واردشده به لاستیک‌ها کمک کند.
اجزای لاستیک خودرو

بهترین زمان تعویض لاستیک چه موقع است؟

زمان تعویض لاستیک‌ها به این عوامل بستگی دارد:

۱. وضعیت ساییدگی لاستیک

ساییدگی لاستیک به‌دلیل نامناسب بودن میزان باد تایر، زاویه کمبر و وزن زیاد بار خودرو ایجاد می‌شود. ساییدگی امکان دارد در وسط، کناره‌ها یا لبه‌های درونی و بیرونی لاستیک نمایان شود.

*زاویه کمبر: به زاویه بین محور قائم و محور تقارن چرخ‌ها از نمای جلو یا روبه‌رو، زاویه کمبر گفته می‌شود.

۲. عمق آج‌های لاستیک

آج‌های لاستیک از دنده‌ها، شیارها و بلوک‌های آج تشکیل و برای افزایش کشش و چسبندگی روی سطح جاده طراحی شده‌اند. هنگامی که عمق آج‌ها به حداقل مقدار مجاز برسد، لاستیک باید تعویض شود.

 

۳. سن و میزان استفاده از لاستیک

لاستیک‌ها با گذر زمان و در اثر استفاده‌های متعدد، تحت‌تأثیر فرسایش، خوردگی و تغییرات دما قرار می‌گیرند. عمر مفید لاستیک بسته به برند و کارخانه تولیدکننده آن متفاوت است. عموما زمان تعویض لاستیک بین ۴ تا ۶ سال یا ۴۰ هزار تا ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد است.

۴. شرایط و محیط رانندگی

شرایط رانندگی هم نقش مهمی در تعیین زمان تعویض لاستیک‌ها دارد. در مناطقی با آب‌وهوای بارانی یا برفی، لاستیک زمستانی توصیه می‌شود. درصورتی‌که لاستیک‌ها نشانی از خرابی، ترک یا سایر آسیب‌ها داشته باشند، باید بلافاصله تعویض شوند.

 

تعمیر لاستیک ماشین

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم هرآنچه را که برای ترمیم و تعمیر لاستیک خودرو باید بدانید، برایتان بگوییم. ترمیم و تعمیر لاستیک از این جهت اهمیت دارد که گاهی نوع آسیب و فرسودگی طوری است که نیازی به تعویض لاستیک ندارید و مشکل لاستیک به‌راحتی با ترمیم حل می‌شود. مثلا گاهی ترک‌های ریز و پارگی کمتر از ۷ میلی‌متر را می‌توانید تعمیر کنید.

امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ تمام سؤالاتتان را درباره تعمیر لاستیک گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این موضوع دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

/blog/tire-repair/amp/
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (0)
نظر بدهید