اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

نحوه تشخیص ماشین چپی چگونه است؟

بسیاری از افراد به دلایل مختلف، ترجیح می‌دهند به جای خودروی صفر، خودروی کارکرده یا دست‌دوم را خریداری کنند. خودروی دست‌دوم قیمت کمتری دارد و برای افرادی که بودجه کافی ندارند مناسب‌تر است. همچنین خودروی کارکرده دیگر نیازی به آب‌بندی ندارد. بنابراین می‌توان گفت این‌طور نیست که خرید خودروی صفر همیشه بهترین تصمیم باشد. بااین‌حال، خرید خودروی دست‌دوم همان‌قدر که می‌تواند به‌صرفه باشد، ریسک‌هایی هم دارد. اگر خوب چشم‌تان را باز نکنید، خیلی راحت سرمایه‌تان را به باد خواهید داد. ما در این مطلب به شما نحوه تشخیص ماشین چپی را یاد خواهیم داد.

حتما بخوانید: دلالی خودرو و ۶ ترفندی که دلالان برای فروش به‌کار می‌برند

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در هنگام خرید خودروی دست‌دوم باید مدنظر داشته باشید، آسیب‌های پنهانی خودرو هستند که ممکن است فروشنده یا بنگاه اتومبیل از شما مخفی کرده باشد. به‌طورکلی احتمال زیادی وجود دارد که خودروی دست‌دوم آسیب‌های ناچیزی به‌خاطر برخوردهای کوچک یا تصادفات معمولی داشته باشد.

اما اگر خودرویی به‌دلیل تصادفات شدید یا رانندگی خطرناک چپ کرده باشد، مسلما آسیب‌های جدی‌تری دیده است و فقط آن را سرپا کرده‌اند، درحالی‌که ستون‌ها و کلاف‌ها سست هستند. با خرید چنین خودرویی نه تنها جان خودتان را به خطر می‌اندازید، بلکه پولتان را هم دور می‌ریزید.

نحوه تشخیص ماشین چپی و ریزه‌کاری‌های آن

۱. سقف خودرو رنگ شده یا تعویض شده است

خودرو در هنگام چپ کردن، اگر یک‌بر نشود، کاملا برمی‌گردد و روی سقف به زمین برخورد می‌کند. بنابراین مهم‌ترین نشانه خودروی چپی سقف آن است. خوب سقف را بررسی کنید. اگر سقف تغییر شکل داده است (شیب پیدا کرده یا در آن ناهمواری‌ها و فرورفتگی‌هایی وجود دارد) یا به‌طور کامل تعویض شده است، ممکن است خودرو چپی باشد.

با این حال این نمی‌تواند نشانه‌ای قطعی باشد. اگر فقط سقف رنگ داشته باشد یا حتی تعویض شده باشد، یک احتمال وجود دارد که چیزی سنگین روی آن افتاده باشد. بنابراین برای تشخیص اینکه خودرو چپی است یا نه، باید به نشانه‌های دیگری هم توجه کنید.

نکته: تشخیص اینکه سقف تعویض شده است یا نه ممکن است به راحتی امکان‌پذیر نباشد. اگر حرفه‌ای نیستید می‌توانید از یک مکانیک مورداعتماد خودتان کمک بگیرید. معمولا حرفه‌ای‌ترین تعمیرکاران هم نمی‌توانند هنگام تعویض سقف، همه پرس‌های کارخانه‌ای دور درب‌ها و زوایای سقف و بازوهای آن را طوری در بیاورند که از چشم یک مکانیک پنهان بماند. شاید بتوانند من و شما را گول بزنند، اما یک مکانیک حرفه‌ای را نه!

۲. رنگ خودرو، اصل کارخانه نیست

دومین راه در نحوه تشخیص ماشین چپی رنگ خودرو است. معمولا خودروی چپی کاملا رنگ شده است و این فقط به سقف آن ارتباط ندارد. خودرویی که چپ می‌کند و روی سقف برمی‌گردد، معمولا به‌جز سقف به جاهای دیگر آن هم آسیب می‌رسد. اما چطور مطمئن شویم که خودرو رنگ شده است؟

معمولا با کمی دقت می‌توان رنگ‌شدگی خودرو را تشخیص داد. اگر برخی از قسمت‌های خودرو رنگ شده باشند، تفاوت رنگ به خوبی مشخص است. البته در نمایشگاه اتومبیل با وجود نورهای فراوان تشخیص آن کمی سخت خواهد بود. بنابراین از بنگاه‌دار بخواهید خودرو را در نور طبیعی روز در فضای باز به شما نشان دهد. معمولا تفاوت رنگ در نور طبیعی خیلی ساده‌تر مشخص می‌شود. ازآنجاکه طیف رنگ‌های ترکیبی بسیار زیاد است و هر یک کد مشخصی دارد که نشان می‌دهد هر رنگ با چه نسبتی از رنگ‌های اصلی طراحی و ترکیب شده است، تعمیرگاه اتومبیل هرگز نمی‌تواند همان ترکیب رنگ کارخانه را ایجاد کند.

اگر کل خودرو رنگ شده باشد، تشخیص آن برای افراد غیرحرفه‌ای سخت‌تر است. با این حال اگر کمی دقت کنید می‌توانید متوجه رنگ‌شدگی کل خودرو شوید. کیفیت رنگ کارخانه تفاوت بسیار زیادی با کیفیت رنگ تعمیرگاه دارد. همچنین همه مراحل رنگ کردن خودرو در کارخانه، قبل از کامل‌شدن خودرو انجام می‌شوند. بنابراین با بررسی پاشیدگی رنگ در لبه‌ها و درزها و بسیاری جاهای دیگر که نباید رنگ در آنها مشاهده شود و نیز غیریکنواختی یا زبری رنگ، می‌توانید متوجه شوید که این خودرو در تعمیرگاه رنگ شده است.

ازآنجاکه در هنگام خرید و بررسی خودرو، مسئول فروش مدام سعی می‌کند با روش‌های مختلف و صحبت‌هایش حواس‌تان را پرت کند، احتمال دارد تمرکز کافی نداشته باشید. اگر حس می‌کنید نمی‌توانید از رنگ‌شدگی ماشین اطمینان یابید، خودرو را برای تست رنگ ببرید. در آنجا با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال تشخیص رنگ و استفاده از دستگاه سنجش ضخامت رنگ، به شما اطمینان خواهند داد که رنگ خودرو کارخانه‌ای هست یا نه.

۳. قطعات خودرو تعمیر یا تعویض شده‌اند

در خودرویی که چپ کرده است، علاوه بر سقف، اجزای دیگری هم آسیب می‌بینند. برخی از این اجزا باید حتما تعویض شوند و برخی دیگر را صافکار تعمیر خواهد کرد.
وقتی خودرو چپ می‌کند، فشار واردشده به سقف، به بدنه و ستون‌های خودرو منتقل می‌شود و آنها را از شکل طبیعی خارج می‌کند. ازآنجاکه ستون‌های خودرو (به‌اصطلاح بازوهای آن) قابل‌تعویض نیستند، باید آنها را به حالت اولیه برگرداند. این بخش کار بسیار دشوار است و شدت ضربه معمولا طوری است که امکان ندارد دوباره همه خطوط و درزهای خودرو به خوبی سرجایشان قرار بگیرند. بنابراین با بررسی خطوط و درزها می‌توانید متوجه چپی بودن خودرو شوید.

حتما بخوانید: فسخ معامله ماشین چه شرایطی دارد؟

داشبورد اتومبیل را بررسی کنید. ازآنجاکه موتور در قسمت جلوی خودرو قرار دارد، پس از اینکه خودرو چپ می‌کند سنگینی قسمت جلوی اتومبیل باعث می‌شود فشار زیادی روی داشبورد و قطعات جلوی خودرو وارد شود. بنابراین معمولا داشبورد آسیب می‌بیند و حتی ممکن است آن را تعویض کنند. البته این ممکن است در تصادفات شدید هم اتفاق بیفتد، بنابراین صرف تعویض داشبورد ملاک چپی بودن خودرو نیست.

قطعه مهم دیگر کاپوت خودرو است که در خودروی چپی معمولا آسیب‌های شدیدی می‌بیند و احتمال اینکه بتوان آن را دوباره به حالت اول برگرداند، کم است. معمولا یک مکانیک خبره می‌تواند فرق بین قطعات فابریک کارخانه و قطعات یدکی را متوجه شود.

۴. شاسی‌های خودرو تنظیم نیستند

یکی از مهم‌ترین مواردی که به احتمال زیاد خودتان متوجه نخواهید شد، شاسی‌های ماشین است. در هنگام چپ کردن، فشار زیادی به شاسی‌های خودرو وارد می‌شود که آنها را از حالت طبیعی و از جای تنظیم‌شده‌شان خارج می‌کند. این موضوع بعد از خرید خودرو برایتان دردسرساز خواهد شد. تعمیرکار مورداعتماد شما به راحتی می‌تواند متوجه شود که شاسی‌ها از حالت طبیعی خارج شده‌اند و آنها را با کشیدگی دوباره تنظیم کرده‌اند. حتما درباره این موضوع از کارشناس مکانیک سؤال کنید.

حتما بخوانید: فک پلاک خودرو و نکات مهم قانونی آن

ستون و کلاف ماشین کجاست؟

قسمت جانبی خودرو که درب‌ها را درون خود جای می‌دهد کلاف نام دارد. اگر بپرسید ستون ماشین کجاست باید بگوییم پشتیبان‌های عمودی یا نزدیک به عمودی محدوده پنجره یا گلخانه خودرو هستند که از نمای جانبی و از جلو به عقب به‌ترتیب با نام ستون ‏A‏، ‏B‏، ‏C‏ یا (در خودروهای بزرگ‌تر) ستون D مشخص می‌شوند.

نحوه تشخیص دو تکه بودن خودرو

خودروهای دو تکه نتیجه کار دلالان است. وقتی تصادف خودرویی به حدی شدید باشد که نشود قسمت‌های آسیب دیده را تعمیر کرد، دلالان خودروهای تصادفی برای منفعت بیشتر و کاهش هزینه‌های تعمیر، قسمت آسیب دیده خودرو را از بدنه اصلی برش می‌دهند و قسمت مورد نظر را از یک خودروی تصادفی دیگر یا خودروهای اوراقی که بیشتر سرقتی هستند، به خودروی اصلی جوش می‌دهند‌. بنابراین هشیار باشید و از یک کارشناس خبره کمک بگیرید، زیرا این خودروها حتی تعویض پلاک هم نمی‌شوند.

کدام ماشین بیشتر چپ می‌کند؟

چپ کردن ماشین به میزان تحمل شتاب جانبی خودرو بستگی دارد. کیفیت، قابلیت سیستم تعلیق، فرم رام  و نقطه سقل ماشین از جمله موارد تایید کننده است. بیشترین چپ شوندگی گویا برای خودروی پرشتاب ۲۰۶ و سبک وزنی همچون پراید است.

در پایان توصیه می‌کنیم در هنگام خرید خودروی دست‌دوم، حتما با ماشین دور بزنید و به رانندگی با آن خوب توجه کنید. اگر به تعمیرکار مورداعتماد دسترسی دارید، می‌توانید از او خواهش کنید در هنگام دور زدن با شما همراه شود. مکانیک بهتر از شما می‌تواند به غیرطبیعی بودن خودرو در هنگام رانندگی و احتمال چپی بودن آن پی ببرد.

علاوه بر بررسی مواردی که برای نحوه تشخیص ماشین چپی در این نوشته گفته شد، راه‌های دیگری هم وجود دارد که یکی از آنها استفاده از سرویس کارشناسی خودرو کارنامه است. شما با استفاده از این سرویس به راحتی می‌توانید ماشین مورد نظرتان را کارشناسی کنید. کارشناسان ما خودروی مورد معامله را از ۴۳۵ نقطه بررسی کرده و چنانچه قبلا چپی بوده باشد، شما را نسبت به این موضوع مطلع می‌سازند.

برای مشاهده در سایز بزرگ بر روی عکس کلیک کنید

اگر راه‌های دیگری نیز برای تشخیص ماشین چپی می‌شناسید با ما در میان بگذارید.

چنانچه خواندن این نوشته برای شما مفید بود پیشنهاد می‌کنیم دیگر مقالات ما در زمینه معامله خودرو مانند راهنمای خرید خودرو دست دوم و خرید خودرو کارتکس را نیز بخوانید.

/blog/vehicle-rollover-detection/amp/
راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (20)
نظر بدهید
  • علی

    الان همه ارزودارن همان پرایدچپی راداشته باشن ولی پیدا نمیکنن

    • کارنامه

      سلام
      ممنون از ارسال نظرتون

  • ایمان

    بسیار عالی بود

    • کارنامه

      سلام
      ممنون از وقتی که برای خواندن این نوشته گذاشتید.

  • کوروش

    بسیار مفید و آگاه کننده. تشکر…

    • کارنامه

      سلام
      خوشحالیم که براتون مفید بوده

  • علی اصغر

    با سلام

    شما قطعا قطعا رنگ خودرو از قبیل شاسی و چپی بودن رو کاملا تشخیص میدین؟

    • behnam.haji198160

      بله کارشناسان کارنامه با دوره‌هایی که گذرانده‌اند می‌توانند خیلی از ایرادهای بدنه و فنی رو تشخیص بدن.

  • فرزاد

    سلام ممنون از اطلاعات خوب شما.

  • علیرضا

    بسیار عالی وکار آمد.

  • عباس

    سلام.خسته نباشید.تشکر میکنم از زحمات شما و همکاران محترمتان.مقاله تان واقعا مفید و درخور ستایش میباشد امیدوارم این راهنمایی ها همیشه بروزباشند تاخریداران دچارسردرگمی و گرفتار افرادهای شیاد نیفتاند.موفق باشید

  • حمیدرضا

    سلام بسیار ممنون مفید بود

  • رامین

    با سلام
    من ۵ سال پیش یک پراید فروختم که قسمت عقب ماشین بدلیل تصادف تعویض شده بود و این مسئله را بصورت شفاهی به بنگاه و فروشنده اعلام کردیم(در قولنامه قید نشد) و قیمت ماشین را هم به همین دلیل پایین تر از نرخ معمول فروختیم. مقداری از پول را هم بابت انتقال سند قطعی خریدار پیش خودش نگه داشت که هنوز هم پرداخت نکرده چون سند قطعی نزده البته مقدارش کم بود (۷۰۰ هزار تومن). بعد از معامله خریدار ماشین اقدام به تعویض پلاک و انتقال برگ سبز خودرو کرد که گویا در مرکز تعویض پلاک متوجه دو تکه بودن ماشین نشده بودند. حالا بعد ۵ سال که دوباره معامله شده در مرکز تعویض پلاک پلیس متوجه دوتکه بودن خودرو شده و تعویض پلاک نشده. خریدار الان از من شکایت کرده که من بدون اطلاع به ایشان ماشین دوتکه فروختم. آیا من محکوم میشم یا نه؟
    ممنون از راهنماییتان.

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر اون شخصی که خودرو رو به ایشان فروخته است باید پاسخگو باشد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • علی رصا

    سلام من از تبریز در خدمت هستم در سایت دیوار یک سورن بی رنک گذاشته بودن در تهران رفتم ماشین دیدم کارشناس هم آوردم گفتند ماشین بی رنک است رفتیم دفتر خانه انتقال سند چک بین بانکی دارم سند گرفتم آمدم پیش ماشین دیدم ملاک همان است ولی ماشین چپی است بعد فهمیدم در هین انجام سند دوستان صاحب ماشین پلاک های ماشین را عوض کرده بودند .ترفند جدید پلاک ماشین چپی را می زنند به ماشین سالم بعد برسی بر می گردانند .من شکایت کردم ولی دستم به جایی نرسید

  • نادر جلالی

    سلام خسته نباشید در صورت بروز بودن این عملیات خرید از طرف کارشناسان محترم به سرفه خواهد بود اکه هم هزیته داشته باشد بالا تر از خرج خرید ماشینی که خریدی اما از موقعیتش خبر نداری هروز خرج میکنی ولی نمیدانی چرا که نمیباشد

  • بهبود

    خوب بود مطلب

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • غزل

    سلام و درود من یک سال ونیم پیش یک خودرویی خریداری کردم و متاسفانه سهل انگاری کردم و تعویض پلاک نبردم بعد یک وسال نیم وکالت رامجدد بارضایت طرف تمدید کردم و بردم تعویض پلاک متوجه شدیم که ماشین صندوق عقب کد ندارد و شماره شاسی زیرصندلی کنده شده اس و پرچش فقط مونده
    طرف الان قبول نمیکنه میگه بمن ربطی نداره درحالی که هنوز برگ سبز و پلاک بنام صاحب قبلی نه من

    ایا حرف من میرسه یا نه!؟
    ایا کارشناسی بشه متوجه اصل قضیه میشن که من دخالتی نداشتم چون بیگناهم

  • نوین

    سلام خسته نباشید واقعا مطلب های کاربردی خوب را مطرح کردید.سوال من این است من خودرویی را به شرط دور رنگ و سقف بی رنگ خریداری کردم و تعویض پلاک انجام دادم حال با نظر چندتا کارشناس خبره متوجه چپ شدن خودرو شده ام حال بنده میتونم ماشین برگردونم و خسارت ناشی از معامله را دریافت کنم ممنون میشم راهنمایی کنید.البته لازم به توضیع است که بین طرفین مباینامه دستی که درآن خودرو به شرط دورنگ و فنی سالم معامله شده درضمن بعد از آن با مراجعه به مکانیک متوجه یاتاقان زدن خودرو و تاب داشتن اکسل عقب شدیم با تشکر لطفا راهنمایی بفرمائید.