اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

بدفروش‌ترین خودروهای بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومانی

وقتی می‌خواهیم خودرویی را چه از بازار کارکرده‌ها و چه از کمپانی خریداری کنیم، یکی از اولین گزینه‌های مورد بررسی‌مان بازار دست دومش است. این گزینه به چند دلیل بررسی می‌شود. اینکه خودروی پردردسر، بی کیفیت، کم‌بازده، پرخرج، پر استهلاک، پرمصرف و در یک کلام بد ساخت، به سرعت در بازار معروف می‌شود. همین شهرت به بدنامی، موجبات کسادی بازار خرید و فروش کارکرده آن را به دنبال داشته و به اصطلاح «مالکش صاحب اول و آخرش می‌ماند.» بنابراین خوش فروش بودن یک خودرو می‌توان نشان از برتری کیفی آن نسبت به رقبا داشته باشد و بد فروش بودنش از معایب خاصش حکایت کند. اکنون می‌خواهیم تعدادی از بد فروش‌ترین خودروهای بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان را معرفی کرده دلایل عدم محبوبیت‌شان را بررسی کنیم.

بدفروش‌ترین خودروهای ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومانی و دلایل عدم محبوبیت آنها

به نظر، یک آمار دقیق، می‌تواند بر عدم محبوبیت خودروهای چینی اولیه وارد شده به ایران صحه بگذارد. خودروهایی که در بازار خرید و فروش نمونه‌های کارکرده تبدیل به فاجعه می‌شدند و افت قیمت گاها بیش از نصف آن‌ها نیز ضرر بزرگی برای خریدار اولیه‌شان بود. اما امروز، با توجه به شرایط متفاوت بازار و بسته بودن آن به روی وارداتی‌ها، چینی‌ها اوضاع به واقع بهتری دارند. برخی از محصولات سرزمین اژدها‌ها که در ایران مونتاژ می‌شوند مانند محصولات چری و جک، در بین خوش‌فروش‌های بازار (خوش‌فروش‌ترین خودروهای بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومانی) جا خوش کرده‌اند. البته که ام‌وی‌ام‌های ۳۱۵ و ۱۱۰ قدیمی و پیش از فیس لیفت، هنوز هم در بین نامحبوب‌ها قرار دارند. در آن سو، بررسی بازار تولیدات داخلی حکایت از این دارد که محصولات سال‌های اخیر سخت‌تر فروش می‌روند و کمتر مشتری دارند. هرچند این خودروها به دلیل تامین راحت‌تر قطعات و خدمات بهتر پس از فروش، محبوب‌تر باشند اما تصور عمومی بر آن است که اجرای تجریم‌های صنعت خودروسازی منجر به افت کیفی شدید تولیدات سال‌های اخیر شده است. در این بین برخی از آن‌ها به دلایلی بیش از باقی سخت فروشند. با هم این موارد و دلایل عدم محبوبیت‌شان را بررسی می‌کنیم.

۱. پژو پارس اتوماتیک

به طور کلی تمامی خودروهای اتوماتیک داخلی را می‌توان محصولاتی سخت فروش و کم‌طرفدار دانست. هرچند خودروهای اتوماتیک در کل دنیا و البته ایران طرفدار دارند، اما این تولیدات ایرانی دردسرهای خاص‌شان را به همراه می‌آورند. دردسری که در پژو پارس اتوماتیک بیش از باقی احساس می‌شود. در واقع گیربکس اتوماتیک ۴ سرعت این خودرو که از رنو ساندرو اتوماتیک و تندر ۹۰ اتوماتیک عاریه گرفته شده است، با موتور TU5 آن که موتور معروف و مورد قبول پژو ۲۰۶ تیپ پنج است هم‌خوانی خوبی ندارد. البته باید گفت این مشکل زمانی تشدید می‌شود که بدانیم اصولا موتور TU5 همان‌قدر که در پژو ۲۰۵ مناسب عمل می‌کند، برای پژو پارس نامناسب است. به طور کلی پژو پارس خودرو پرشتاب و چالاک نیست و نتیجه عملکرد و همکاری این دو موتور و گیربکس اوضاع را بدتر هم کرده است. شتاب صفر تا صد این خودرو به ۱۵ ثانیه رسیده است که خود گویای شرایط است. در نتیجه می‌توان گفت همانقدر که پژو پارس سال با موتور XU7 1.8 خوش‌فروش و محبوب است تیپ LX آن کم‌طرفدار و سخت فروش است.

۲. پژو ۲۰۷ اتوماتیک صندوقدار و هاچ‌بک

این خودرو نیز مشکلات خودروهای اتوماتیک داخلی را  تجربه می‌کند. اما مشکل بزرگ ۲۰۷ دنده اتوماتیک قیمت بالای آن است. این خودروها که در هر دو کلاس با قیمتی بالاتر از ۴۰۰ میلیون در نسخه‌های صفر عرضه می‌شوند، به هیچ‌ عنوان توقعات و انتظارات راننده و سرنشینان را فراهم نمی‌کنند. بخصوص که برخی از امکانات آن مانند کروز کنترل و رینگ آلومینیومی از سال ۹۷ حذف شده‌اند و به لیست آپشن‌های سفارشی پیوسته‌اند. پژو ۴۰۷ که در کل خودرویی با هزینه نگهداری بلا است و قیمت قطعات آن چندان با تولیدات داخلی هماهنگی ندارد، در نسخه اتوماتیک راننده را با دردسرهای تعمیرات گیربکس نیز مواجه می‌کند. گیربکسی که عملکرد آن یکی از اصلی‌ترین معضلات ۲۰۷ دنده اتومات است.

حتما بخوانید: مقایسه کیا سراتو، هیوندا اکسنت و مزدا۳

۳. دنا پلاس توربو اتوماتیک

دنا، هیچگاه خودرویی بد فروش نبوده و همچنان نیز طرفداران زیادی دارد. اما نمونه اتوماتیک آن، به دلیل محدود کردن شدید دور موتور و افت جدی شتاب خودرو، در کنار محصولات محبوب این خانواده قرار ندارد. البته باید قیمت بالای آن نسبت به نسخه دنده‌ای را نیز در نظر گرفت. چرا که با مقایسه تجهیزات، امکانات رفاهی و مشخصات و بازده فنی این دو نسخه، متوجه می‌شویم که نمونه اتوماتیک تقریبا هیچ برتری خاصی به جز گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ندارد، ضمن اینکه نمونه دستی عملکرد و بازده فنی بهتری ارائه می‌کند. البته باید اضافه کرد این گیربکس امکان تغییر در دو حالت اسپرت و جاده لغزنده برفی را دارد اما، در عین حال منجر به کشش نامناسب خودرو در سربالایی‌ها می‌شود. فرمان برقی این خودرو نیز عملکرد رضایت‌بخشی ندارد. همچنین هزینه تعمیرات گیربکس اتوماتیک دنا پلاس توربو اتوماتیک بالا است.

۴. لیفان X60

لیفان هیچگاه نتوانسته در بین چینی‌های محبوب بازار قرار بگیرد. این برند همواره به عملکرد نامناسب و بازده کم محصولاتش معروف بوده است. افت کیفی و استهلاک بالا را نیز باید به موارد منفی تمامی محصولاتش افزود. در این بین کراس‌اور X60 از این کمپانی، به دلایل مختلف بیش از دیگر کراس‌اورهای هم‌وطنش مغموم واقع شده است. طراحی نه چندان جذاب، امکانات محدود، متریال ضعیف و کیفیت بسیار پایین ساخت از دلایلی بودند که لیفان X60 را ابتدا در بازار دست دوم‌ها و در ادامه در بازار کارکرده‌ها ناموفق جلوه دادند. عملکرد نامناسب گیربکس CVT نسخه‌های اتوماتیک نیز باعث شد تا حتی نمونه‌های اتوماتیک این خودرو نیز چندان مورد قبول واقع نشود. به طور کلی می‌توان گفت با وجود تلاش‌های بسیار، X60 نیز یکی دیگر از شکست‌های لیفان نام کرمان‌موتور بوده است.

۵. زوتی آریو

این خودرو آنقدر ناشناخته است که بسیاری حتی نام آن را نشنیده‌اند. البته که ناشناخته بودن دلیل بر ناموفق بودن نیست، اما برای خودرویی که در داخل و به تازگی با آرم سایپا عرضه می‌شود، ناشناخته بودن به معنای کم‌فروش بودن و ناموفق بودن است. این خودرو که از همان سال ۹۴ ورودش به بازار یعنی  به دلیل سیاست‌های اشتباه سایپا به خودرویی ناموفق تبدیل شد، در نمونه‌های وارداتی شرایط بهتری داشت. اما به دلیل حذف بسیاری از آپشن‌ها در نسخه مونتاژ، شرایط آن بدتر از قبل هم شد. در واقع بسیاری قیمت بالای ۳۰۰ میلیون را برای این محصول منطقی نمی‌دانند. ناگفته نماند نسخه اتوماتیک آن در عملکرد گیربکس بسیار ضعیف و ناهماهنگ است. افت قیمت شدید زوتی آریو در بازار کارکرده نیز از دیگر مشکلات آن محسوب می‌شود.

حتما بخوانید: نکاتی که درباره خرید خودروی چینی باید بدانید

۶. بایک سابرینا

دیار خودرو را کمتر کسی در ایران می‌شناسد. در نتیجه تولیداتش نیز ناشناخته و کم‌فروش هستند. مانند پیکاپ گریت وال وینگل که از همین کمپانی بایک و توسط دیار خودرو مونتاژ و عرضه شد. جالب اینکه هاچ‌بک بایک سابرینا به مدد شراکت تولید کننده‌اش با مرسدس بنز و هیوندای، محصولی قابل قبول و خوش‌ساخت است. عملکرد خوبی دارد و خوش بازده است. اما متاسفانه به دلیل سیاست‌های غلط دیار خودرو و خدمات پس از فروش بسیار ضعیف، این خودروی با کیفیت به یکی از بدفروش ترین و کم‌طرفدارترین خودروهای بازار تبدیل شده است. به طوری که این هاچ‌بک زیبا و ناشناخته در حال حاضر یکی از بدترین بازارهای کارکرده را تجربه می‌کند.

کلام آخر

با توجه به آنچه مطرح شد، خودروهای چینی و برخی از تولیدات داخلی همچنان در بین بدفروش‌های بازار هستند. البته باید بازه قیمتی را نیز در نظر گرفت. چرا که در بازه قیمتی بالاتر می‌توان نمونه‌هایی از خودروهای هیبریدی را نیز دید که به دلیل دردسر تعمیرات بسیار بدفروش هستند، یا برخی از خودروهای خارجی که به تعداد محدود وارد شده و تولید کننده آن‌ها نیز نمایندگی رسمی در ایران ندارد.اما از این موارد که بگذریم، باز هم افت کیفی چینی‌ها و به دنبال آن لفت قیمت‌شان نام‌شان را در بین بد فروش‌ها حفظ کرده، همچنین کیفیت پایین ساخت داخلی‌ها، آن‌ها کم‌طرفدار ساخته است.

/blog/worst-selling-cars-between-300-600-million/amp/
راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (5)
نظر بدهید
  • شایان

    الان اینا بد فروش ترین و پر فروش ترین ماشینای ایرانه ? بلاخره کدومش بدترین یا بهترین؟!

  • ج

    آریو واقعا عالیه چرا بی خود میگین

  • ناشناس

    اصلا لیفان x60 را تا حالا سوار شدی؟ نسبت به قیمتش فوق العاده است. نمیشه پول لیفان بدی و بخوای مثل تویوتا لندکروز یا راوفور باشه.

  • احمد رضا پورخسرو

    سلام و عرض ادب. من چند سال هست آریو دنده دارم. تمام ایران رو باهاش دور زدم. تا الان یک هزار تومن خرج نیاورده و واقعا ازش راضی هستم.

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.