همه آنچه باید درباره سند قطعی خودرو و برگ سبز بدانید

95 147,932

همه می‌دانند سند نشانه‌ای بر مالکیت‌ خودروی خریداری‌شده است و به کمک آن ارگان‌هایی مانند نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی امکان برقراری نظم بیشتری در مدیریت ترددها پیدا می‌کنند. به عبارتی همه می‌دانند که خرید خودرو با دریافت سند آن همراه است. اما شاید با ابعاد و وجوه مختلف دریافت سند خودرو و مسائل مرتبط با آن آشنا نباشند. به همین منظور قصد داریم شما را با مسائلی دیگر پیرامون این مدرک مهم آشنا کنیم. واقعیت این است که پای دو سند، سند قطعی خودرو و برگ سبز، در میان است که اگر با آنها آشنا نباشید، کمی دچار سردرگمی خواهید شد.

سند قطعی خودرو چیست؟

اتومبیلی تازه خریده‌اید؟ مبارک‌تان باشد. نقل‌وانتقال سند آن را هم انجام داده‌اید؟ هیچ می‌دانید که علاوه بر سند قطعی که در دفترخانه‌ها تنظیم می‌شود و مالکیت خود را به شما منتقل می‌کند، پای سند و مدرک دیگری هم به میان است؟ سندی به نام برگ سبز خودرو. برای اینکه با انواع سند و کاربردهایشان آشنا شوید باید کمی صبور باشید. با سند قطعی که آشنایید اما احتمالا درباره برگ سبز کمی دچار سردرگمی هستید. عجله نکنید. ابتدا از شرح و توضیح سند قطعی و حالت‌های مختلف‌اش خواهید خواند. شاید چند بار نام برگ سبز هم در بخش اول به گوشتان بخورد اما کماکان صبور باشید تا به موقع به آن هم برسیم و برایتان از تمام ریزه‌کاری‌هایش بگوییم.

شما یا خودرویی صفر از کارخانه می‌خرید یا خودرویی که نو نیست و فروشنده‌ای به جز شرکت سازنده، آن را به شما می‌فروشد. هر یک از این دو نوع خرید، قواعد خاص خود را در سند و سندبازی دارند. اجازه بدهید که دقیق‌تر این موضوع را برایتان شرح بدهیم:

چگونه برای خودروی صفر سند قطعی بگیریم؟

زمانی که خودرویی صفر می‌خرید، دو حالت وجود دارد: یا خریدتان به شکل اقساط بوده است یا نقدی. اگر خودرو را به شکل قسطی تهیه کرده باشید، سند خودرو بعد از تحویل آن به شما داده نمی‌شود و نزد شرکت باقی می‌ماند. باید تسویه حساب کامل انجام بگیرد تا سند از رهن شرکت سازنده خودرو بیرون بیاید. پس سند خودرویی که به شکل اقساط خریده‌اید، به‌سرعت به دست‌تان نمی‌رسد و زمانی که تسویه کامل انجام گرفت، سند هم به شما تقدیم و تحویل می‌شود. تازه بعد از تسویه است که می‌توانید با خیال راحت شیرینی ماشین‌تان را به دوستان و آشنایان بدهید. اگر هم خودرو را به شکل نقدی خریده باشید، سند قطعی بعد از پرداخت وجه به نام شما تنظیم می‌شود.

چگونه برای خودروی کارکرده سند قطعی بگیریم؟

زمانی که خودرویی کارکرده می‌خرید، باز هم دو حالت وجود دارد: یا خریدتان به شکل اقساط است یا نقدی. اگر خودرو را به شکل قسطی خریده باشید، سند خودرو تا زمانی که تسویه حساب‌تان کامل نشده در دفترخانه اسناد رسمی باقی می‌ماند. نام شما زمانی در سند ثبت خواهد شد که دیگر حساب‌تان پاکِ پاک شود و بدهی و قسطی به فروشنده نداشته باشید. البته تا زمان تسویه نهایی، امکان نوشتن قولنامه و دریافت وکالت از فروشنده برای پیگیری اموری مانند تعویض پلاک را خواهید داشت. با این وکالت‌نامه می‌توانید پلاک را تعویض و برگه سبز خودرو را از آنِ خودتان کنید. یادتان باشد که بعد از تسویه، حتما و قطعا سند را به نام خودتان در دفاتر اسناد رسمی ثبت کنید.

اجازه بدهید که نکته‌ای غیرمستقیم در ارتباط با سندزدن هم به شما گوشزد کنیم: مبلغ خرید خودرو را به حساب فروشنده خودرو واریز کنید. چون در غیر این صورت، امکان دارد که در اثبات پرداخت با مشکل مواجه شوید. بعد از اینکه پول را تمام و کمال پرداختید، به دفترخانه بروید و یادتان باشد که اگر فروشنده برای پیگیری انتقال سند حاضر نشد، جای نگرانی وجود ندارد. چرا؟ به این خاطر که مدارکی مانند فیش واریز پول به حساب فروشنده و قولنامه از کفایت و وجاهت کافی برای اثبات خریدتان در مراجع قانونی برخوردارند. در حالت دیگر که خرید به شکل نقدی است هم باید بعد از تسویه حساب به دفترخانه بروید و سند را به نام خودتان بزنید.

نکته: علاوه بر دو نوع خریدی که در بالا عنوان شد، امکان دارد که به سراغ خرید خودروهای وارداتی رفته باشید. در این صورت برای سندزدن باید بارنامه خروج کالا از گمرک در دست‌تان باشد. این بارنامه را از انبار گمرک بگیرید و بعد از آن با دریافت مجوز خروج کالا از گمرک می‌توانید پلاک و برگ سبز داشته باشید.

سند قطعی خودرو

مدارک لازم برای انتقال سند قطعی خودرو

زمانی که خودرویی کارکرده می‌خرید و می‌خواهید با فروشنده برای انتقال سند راهی دفترخانه شوید هم به مدارک شناسایی شما احتیاج است و هم فروشنده. فروشنده باید علاوه بر مدارک هویتی، موارد زیر را هم به همراه داشته باشد:

  •       کارت سوخت
  •       بیمه شخص ثالث
  •       عوارض شهرداری، مالیات و خلافی خودرو را هم باید پرداخت کرده باشد

در واقع، فروشنده باید هر چیزی را که به خودرو مرتبط است با خود به دفترخانه بیاورد. اگر هم شما یا فروشنده نتوانید یا نخواهید در دفترخانه حضور پیدا کنید، باید وکلای‌تان به جای شما حاضر شوند.

حتما بخوانید: راهنمای جامع تشخیص رنگ خودرو و کارشناسی رنگ

گم‌شدن سند قطعی خودرو

حال که درباره سند رسمی یا قطعی خودرو برایتان صحبت کردیم، بد نیست به موضوع گم‌شدن آن هم اشاره‌ای داشته باشیم. اگر سندی قطعی‌ گم بشود، سابقه آن در دفتر اسناد رسمی همچنان وجود دارد. یعنی باید به دفترخانه‌ای مراجعه کنید که سند را در آن ثبت کرده‌اید و رونوشتی از سند را دریافت نمایید. یادتان باشد که برای اسناد و مدارک دفترخانه المثنی صادر نمی‌شود. تمام اسناد و مدارک دفترخانه‌ای قابلیت دریافت کپی برابر اصل یا رونوشت دارند.

سند کمپانی یا برگه کمپانی چیست و درصورت گم شدن آن چه باید کرد؟

هر خودرو علاوه بر سند قطعی، سندی به نام سند کمپانی یا برگه کمپانی هم خواهد داشت که در هنگام خرید از کمپانی و شرکت سازنده، سند کمپانی ایران‌خودرو یا سند کمپانی سایپا ، به وی تحویل می‌گردد. این سند شامل اطلاعات فنی خودرو و اطلاعات مالک آن است. اگر این سند گم بشود، باید مراحل زیر را برای دریافت المثنی انجام بدهید:

۱. ابتدا باید آگهی گم‌شدن این سند را در روزنامه‌های معتبر منتشر کنید. بعد از ۱۰ روز از گذشت چاپ آگهی می‌توانید برای درخواست المثنی سند کمپانی به نزدیک‌ترین نمایندگی شرکت تولیدکننده خودرو بروید.

۲. مدارک لازم برای دریافت سند المثنی شامل برگه سبز خودرو و کپی آن، آگهی مفقودی که ۱۰ روز پیش منتشرشده و کارت ملی صاحب خودرو و کپی کارت ملی است.

۳. بعد از بررسی‌هایی که از سوی شرکت خودروسازی صورت می‌گیرد، سند کمپانی المثنی برایتان صادر می‌شود.

سند دوبرگی چیست؟‌

سند دوبرگی سندی است که دست دو نفر چرخیده و نه بیشتر. یعنی به خودرویی تعلق دارد که فقط یک بار قبلا معامله شده و برای بار دوم به تملک خریداری تازه درمی‌آید. هر چه تعداد دست به دست چرخیدن سند کمتر باشد، یعنی خودرو زیرپای افراد کمتری بوده و این موضوع در خرید خودروی دست‌دوم می‌تواند یک حسن تلقی شود.

آیا می‌شود سند به نام دو نفر باشد؟

بله! چرا که نه. به نسبت سهم هر فرد از کل خرید می‌توان سند را به نام دو نفر زد. حتی می‌توان سند را به نام چندین نفر هم زد اما پلاک باید به نام یک نفر باشد. برک سبز خودرو به نام دو نفر هم ایرادی ندارد؛ در ادامه بیشتر درباره برگه سبز توضیح می‌دهیم.

promotion banner

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

برگ سبز خودرو چیست؟

خب! انتظارها به پایان رسید. حالا در این بخش از برگ سبز خودرو برایتان خواهیم گفت؛ برگه و سندی که سوتفاهم‌های زیادی پیرامونش وجود دارد و از جنجالی‌های دنیای اسناد و مدارک به شمار می‌رود. اما چرا؟ زمانی که نیروی انتظامی تعویض پلاک، بررسی اصالت خودرو و احراز هویت مالک را انجام می‌دهد به صاحب آن، برگه‌ای تحویل می‌دهد که همین برگ سبزِ پرهیاهوست. این برگه از سوی نیروی انتظامی با عنوان سند مالکیت خودرو به مالک تحویل می‌شود؛ سندی که حاوی شماره مالکیت خودرو (شماره سنا) هم هست. برگ سبز خودرو برای اتومبیلی نو و صفر تک برگی است و اطلاعاتی درباره شناسنامه خودرو در آن قید می‌شود:

بخش اول سند تک‌برگی

  •       نوع خودرو
  •       رنگ خودرو
  •       تعداد سیلندر
  •       تعداد چرخ‌ها
  •       ظرفیت خودرو
  •       تعداد محورها
  •       شماره موتور
  •       شماره شاسی
  •       شناسه وسیله نقلیه

حتما بخوانید: محاسبه افت قیمت خودرو و عوامل موثر بر آن

بخش دوم سند تک‌برگی

  •       نام و نام‌خانوادگی مالک
  •       محل صدور شناسنامه
  •       شماره شناسنامه مالک
  •       تاریخ تولد
  •       کد ملی
  •       نام پدر

سند قطعی خودرو

چگونه می‌توان وضعیت برگ سبز خودرو را رهگیری کرد؟

پیگیری وضعیت برگ سبز خودرو اصلا کار سختی نیست چون این سند از سوی پُست برایتان فرستاده می‌شود. بعد از اینکه کارهای قانونی لازم برای دریافت برگ سبز را انجام می‌دهید، یک هفته تا یک ماه باید صبر کنید تا سند مذکور به دست‌تان برسد. اگر می‌خواهید دقیقا از وضعیت برگ سبزتان آگاه شوید، امکان مراجعه به بخش مرسولات سازمانی سامانه اداره پست هم وجود دارد.

سوال اینجاست که اگر برگ سبز هم نوعی مالکیت خودرو را نشان می‌دهد، پس یعنی برای ابراز و اظهار مالکیت خودرو کافی است؟ تکلیف سند قطعی خودرو چیست که در دفترخانه ثبت می‌شود؟ اجازه بدهید که از چالش و جنجالی که پیرامون این موضوع وجود دارد، بیشتر برایتان بگوییم. در ادامه می‌خوانید که برگ سبز خودرو حکم سند مالکیت آن را دارد یا سند قطعی است که اهمیت دارد. تفاوت این دو چیست و به‌طور کلی، داستان از چه قرار است.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص ماشین چپی چگونه است؟

سند قطعی خودرو یا برگ سبز ؛ کدام برای مالکیت کافی است؟

چند سالی است که میان نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد درگیری‌ها و اختلافاتی وجود دارد. بر سر چه؟ قانون می‌گوید که سندی اعتبار دارد که در دفاتر ثبت اسناد رسمی به تایید رسیده باشد. داشتن چنین سندی است که می‌تواند فعالیت‌های قانونی را برای صاحب هر سند ممکن و مقدور کند. اما ناجا یا همان نیروی انتظامی نظر دیگری دارد. ناجا معتقد است که برگ سبز خودرو برای نشان‌دادن مالکیت آن کافی است و سندی کاملا رسمی به شمار می‌رود. این در حالی است که سازمان ثبت اسناد فقط اسناد ثبت‌شده در دفاتر رسمی را قانونی و معتبر می‌داند. پس تکلیف چیست؟

براساس ماده ۲۲ قانون حمل‌ونقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی، اموری مانند اعطای سند به مالک خودرو، دادن گواهی‌نامه به رانندگان و پلاک‌دهی به اتومبیل‌ها به دست نیروی انتظامی است. پس وقتی که این سازمان به مالکان خودرو برگ سبز تحویل می‌دهد و آن را سند مالکیت خودرو می‌نامد، دیگر نیازی به دریافت سندی دیگر نیست. به‌عبارت دقیق‌تر، برگ سبز از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی رسمیت و وجاهت دارد و نیازی به ثبت سند در دفاتر رسمی نیست. ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی هم بر ادعای پلیس راهنمای و رانندگی صحه می‌گذارد و سندی را که از سوی این ارگان به مالکان خودرو داده می‌شود به رسمیت می‌شناسد. سوال مهمی که مطرح می‌شود، این است که باوجود به رسمیت‌ شناخته‌شدن برگ سبز به عنوان سند مالکیت آیا ثبت سند در دفترخانه ضرورت دارد یا خیر؟

سند قطعی خودرو

ثبت سند خودرو در دفاتر رسمی؛ اختیاری یا اجباری؟

در بخش قبل از ماده‌های قانونی گفتیم و دیگر مشخص شد که فقط با داشتن برگ سبز خودرو هم می‌توانید ادعای مالکیت آن را داشته باشید. پس ثبت سند قطعی خودرو در دفاتر رسمی دیگر انتخابی و اختیاری است. اگر طرفین معامله تمایل به ثبت سند داشته باشند، باید به دفترخانه مراجعه و مراحلی را طی کنند که پیش‌تر عنوان شد. در اینجا یادآوری یک نکته بسیار مهم است: هر چند که مجلس اعلام کرده که برگ سبز سندی قطعی و قابل‌اعتماد است و داشتن آن کفایت می‌کند اما قوه قضائیه کماکان نظر دیگری دارد و اعلام کرده که اگر پای مشکلات حقوقی و قضایی به میان آید و پرونده‌هایی قضایی تشکیل شود، سند قطعی خودرو است که بر برگ سبز اولویت دارد. پس توصیه ما به شما این است که حتما در خرید خودرو به دنبال دریافت سند قطعی آن باشید و به برگ سبز اکتفا نکنید.

حتما بخوانید: خرید خودرو کارتکس و تفاوت آن با خودروی پلاک شده

تفاوت سند قطعی و برگ سبز در چیست؟

همان‌طور که در بخش قبلی خواندید، در حل مشکلات حقوقی و قضایی برگ سبز در اولویت پایین‌تری نسبت به سند خودرو قرار می‌گیرد. اگر خدای نکرده، مشکلی برایتان پیش بیاید، رأی دادگاه به نفع کسی صادر می‌شود که سند قطعی و ثبت‌شده در دست دارد. یکی دیگر از تفاوت‌های سند قطعی و برگ سبز در زمینه تعویض پلاک است. با برگ سبز خودرو نمی‌توانید اقدام به تعویض پلاک کنید. برگ سبز برای رهن‌گذاشتن خودرو هم کافی نیست. اجازه بدهید که رهن سند خودرو را برایتان توضیح بدهیم تا بدانید که نداشتن برگ سبز خودرو ایرادی ندارد ولی نداشتن سند قطعی باعث از دست‌دادن شانسی دیگر هم می‌شود:

رهن سند خودرو

سند خودرو مدرکی معتبر است که می‌توانید خودرو را در رهن آن قرار بدهید. در واقع، گاهی برخی از خودروها از ارزشی برخوردارند که می‌توان از سندشان به عنوان وثیقه استفاده کرد. برگ سبز سندی نیست که بتوان با آن خود را در رهن قرار داد و از وجاهت و اعتبار کافی برای این کار برخوردار نیست. پس این هم دلیل دیگری است که نشان می‌دهد نداشتن برگ سبز خودرو آنچنان مهم نیست، بهتر است حتما به فکر داشتن سندی قطعی برای خودرو باشید.

در آخر

با سند قطعی خودرو و برگ سبز آشنا شدید. حالا دیگر می‌دانید که این دو سند مدارکی برای اظهار مالکیت خودرو هستند. هرچند که داشتن برگ سبز سندی بر مالکیت است و شکی در آن وجود ندارد، اما همان‌طور که در متن هم خواندید، به دلایل مختلف بهتر است که در خرید خودرو به فکر تهیه سند قطعی هم باشید. با داشتن این سند در زمان پیش‌آمدن مشکلات حقوقی و قضایی، در دردسر نخواهید افتاد و مدرکی معتبر در دست خواهید داشت. به‌طور کلی، عقل حکم می‌کند که در خرید هر چیزی، اسناد و مدارکی معتبر از معامله در اختیارتان باشد.

پیش از خواندن مقاله می‌دانستید که دو نوع سند مالکیت برای خرید خودرو وجود دارد؟ تجربه اسیرشدن در مشکلات و کشمکش‌های حقوقی و قضایی در خرید خودرو را داشته‌اید؟ اگر ماجرایی را در این زمینه تجربه کرده‌اید یا فکر می‌کنید، نکته‌ای در این خصوص ناگفته باقی مانده است، حتما ما را در جریان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
95 نظرات
  1. مهدی
    مهدی می گوید

    هرگاه دفتر خانه ای قبل از تنظیم سند برگ سبز امکان صدور سند قطعی را داشت میتوان به آن استناد کرد در صورتیکه راهنمایی و رانندگی پس از دریافت عوارض خودرویی و جرایم متعلقه و توافق فروشنده و خریدار سند مالکیت را صادر و پلاک شخصی را تعویض مینماید.
    البته در قدیم که هر خودرو یک پلاک داشت و جهت جابجایی به راهنمایی و رانندگی مراجعه نمیگردید معامله در دفترخانه عقلایی بود

  2. رایان طرح
    رایان طرح می گوید

    واقعا محتوا عالی کارنامه میزاره
    ممنون از شما و تیم تون بابت این مطالب نام و خوبببببببتون
    بلاگ خیلی خوبی دارید

    1. کارنامه می گوید

      سلام
      ممنون از لطف شما

  3. هامون
    هامون می گوید

    واقعاً عقلایی است وقتی سر وزارت فقط با نیروی انتظامی است و هزینه تمام وکمال را جهت انتقال سند را یک بار پرداخت کرده این دیگر مسخره است برای کار نکرده طلب پول میکنند آنقدر عادت شده برای محضر ها برای گرفتن پول ناحق که از دست دادن چنین پول بی دردسری سوز دارد و ماتحت آقایان آتش میگیرد که ناجا هزینه را بگیرد و پول آن را هم به صندوق توسعه ملی واریز میکند نه در جیب قوه

  4. سعید
    سعید می گوید

    سپاس از راهنمایی کامل و جامع شما…

  5. مهدی
    مهدی می گوید

    سلام من امروز صبح تعویض پلاک انجام دادم و برگ سبز راهنمایی و رانندگی و پلاک رو بنام خودم دریافت کردم اما سند کمپانی خودرو بنام شخصی دیگر است و در اختیار بنده قرار دارد اگر سند کمپانی را بنام خودم نزنم مشکلی پیش نخواهد آمد؟

    1. behnam.haji198160
      behnam.haji198160 می گوید

      بهتر است سند از شخصی که صاحب سند است، در یکی از دفاتر رسمی به نام شما انتقال یابد.

  6. حسین
    حسین می گوید

    با سلام .وقتی شما سند مالکیت خودرو(برگ سبز) داشته باشید یعنی صاحب خودرو هستید و بدهی ندارید و اجازه داده شده پلاک شما روی خودرو نصب بشه چون عیب قانونی و خلافی و شکایت نداره ‌.
    دوما اگر ماشین رو قسطی بدیم باید مدرکش رو بگیریم (چک یا سفته)تا بتونیم با همون مدرک اقدام به توقیف اموال (همون خودرو) یاحکم جلب فرد کنیم.
    سوما در تعویض پلاک متوجه میشیم که خودرو عیب قانونی نداره یا در رهن نیست یا با همون برگ سفید(نقل و انتقال) میفهمیم ماشین چند دست گشته.
    به نظر من این سند در محضر چیزی جز پرداخت پول اضافه و درآمد واسه ارگان های دولتی مانند ثبت و شهرداری و… و وقت اضافی گذراندن چیزدیگه ای در بر ندارد
    اگر خرج سند با خریدار باشه خیلی بهتره و دلخواهی خاهد شد و دست خوده مردم هست که سند قطعی ادامه پیدا کنه یا نه.ما الان حدود ۲۸۰ هزار تومان در تعویض پلاک میدیم خرج سند قطعی در محضر خونه هم به قیمت خودرو بستگی داره که هر چی قیمت ماشین بالاتر خرج سند بالاتر ،پس بهتره عوارض های خودرویی رو هم در تعویض پلاک انجام بدهند تا دیگه وقت اضافی و پول اضافی ندهیم با تشکر

  7. سجاد
    سجاد می گوید

    سلا و عرض ادب بنده سند قطعی ماشنمو گم کردم چیکار باید بکنم

    1. behnam.haji198160
      behnam.haji198160 می گوید

      با مدارک کامل به دفترخانه‌ها مراجعه کنید. اونجا راهنمایی‌تان می‌کنند.

  8. حیدری
    حیدری می گوید

    سلام اطلاعات ارایه شده ناکافیست
    طبق رای کمیسیون اصل نود مجلس و صراحت ماده ۲۹ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی
    انتقال رسمی خودرو بموجب سند رسمی تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی است

  9. مجیدی
    مجیدی می گوید

    سلام،حرف هاونظرات شمادرست،اما خدایی شما مردم راسردوراهی می گذارید.قوه قضاییه وناجا باید کاملا حرفهایشان راباهم یکی بکنندوبیش ازاین مردم را اذیت نکنند،چون خدایی برای یک خودرو دوتا سند ودوتاهزینه کمر شکن عادلانه نیست.سپاس

  10. احمد
    احمد می گوید

    اعلام شده نیازی به سند محضری نیست. به نظرم درست هم هست هرچند سردفترها مخالف هستند و به نوعی حق هم دارند چون بخش عمده ای از درآمدشان را از دست می دهند. یعنی قضیه در کل برای مردم بهتر است اما در اختلاف بین سردفترها و مصوبان این قانون، حق با سردفترهاست.

  11. فرهادی
    فرهادی می گوید

    سلام
    خواستم ببینم چطور میتونم برگ سبز ماشینم رو پیدا کنم
    چون چند سالی هست که گم شده

    1. behnam.haji198160
      behnam.haji198160 می گوید

      با کارت و مدارکی که دارین به شرک آزمایش یا پلیس +۱۰ مراجعه فرمایید.

  12. مصطفی
    مصطفی می گوید

    هیچ نیازی به سندزدن توی محضرنیستش..همش نقشه اسنادرسمی هستش واسه پول دراوردن…سالانه بیشتراز دومیلیون ماشین نقل وانتقال داده میشه واسه همینم اسنادرسمی نمیتونن ازاین پول بگذرن فقط وفقط برگ سبز واسه سند ماشین کافیه

  13. سوری
    سوری می گوید

    قیمت روز را میخوام

  14. محمد
    محمد می گوید

    این جا دو نکته مطرح است:
    ۱. بوروکراسی پیچیده و عدم هماهنگی بین نهادها
    ۲. اجحاف قوه قضاییه و دفاتر اسناد رسمی در حق مردم و سرکیسه کردن مردم
    در هر صورت مردم هم باید سردرگم چندین جا بگردن و هم هزینه گزافی به دفاتر اسناد رسمی بپردازند.
    زنده باد نیرو انتظامی

  15. حامد
    حامد می گوید

    سلام
    راهنمایی ها و گوشزد قوانین که انجام داده اید و بسیاری از مردم از آنها بی اطلاع هستند،خیلی عالی بود

    تهیه مطلب ارزشمند و در اختیار دیگران قرار دادن هنری است که باعث رشد در جامعه میشود

    از شما ممنونم

  16. علی
    علی می گوید

    مردم مظلوم ایران توجه بفرمایید بنده خودم بنگاه ماشین دارم و دامادمون هم افسر شهرک آزمایشه. تمام این حرفا دروغ محضه و فقط میخوان جیب دفترخانه پربشه مقاله هم صددرصد از طرف یک دفترخونه ای است. خداشاهده اگه یک کلمه دروغ بگم تاالان ۵ساله بنده تمام معاملات را فقط و فقط با برگ سبز انجام دادم و یک ریال به جیب گشاد دفترخانه نریختم هیچ مشکلی هم برای خریدارو فروشنده تو این۵سال اتفاق نیافتاده خیلی راحت فک پلاک هم انجام شده.. دامادمون هم میگه فقط برگ سبز. خودتون فکرکنید بعد منطقی قضاوت کنید،، تمام کارها تو تعویض پلاک با دقت و نظم عالی داره انجام میشه، اصالت خریدارو فروشنده، اصالت خودرو، خلافی، مالیات و… میشه بفرمایید دفترخونه چه زحمتی میکشه؟ آهان بخاطر یک برگ کاغذآچار که ی مشت مزخرفات تایپ شده و دیکته شده باید خداد تومن بدیم، این عین خود دزدیه. اصل قضیه اینه اکثر آقازاده ها و بستگان، حداقل نفری۴تا دفترخونه با رانت دایر کردن حالا حساب کنید اینهمه سند خودرو در روز یهو قطع بشه خوب اونوقت کی دزدی کنه. اگر واقعا به فکر پیشرفت ایران و گرفتن جلوی مفت خوری و دزدی این زنازاده ها هستید همه باهم سنددفترخونه نزنیم خودش حذف میشه. غیرت داشته باشید لطفا

    1. مسعود آقاجانی
      مسعود آقاجانی می گوید

      استاد من الان سند نزدم و پلاک بنام خودم زدم و برگه سبز و کارت ماشین هم بنام من صادر میشه.حالا سوال اینجاست موقع فروش میتونم وکالت بدم به خریدار تا بره کارهای تعویض پلاک بنام خودش بزنه اگه شهرستان باشم.چون فکر نکنم دفترخانه های ثبت کالت تعویض پلاک دیگه صادر کنن

      1. منوچهر
        منوچهر می گوید

        درود بر شما وقت بخیر
        این امکان وجود داره.
        سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

    2. سارا
      سارا می گوید

      درود بر شما و طراح این طرح عالی…

  17. محمد
    محمد می گوید

    با سلام .توضیحات بسیار کار ساز و اموزنده بود خواهش میکنم در مورد قانون جدید بیمه شخص ثالث و تخفیف بیمه توضیح کامل و واضحی بدید خیلی ها هنوزم سر در گم هستن

  18. محمد
    محمد می گوید

    همیشه مالکیت خودرو حتی توسط خود مراجع قضایی هم براساس استعلام از ناجا انجام میشود لذا فقط تعویض پلاک و داشتن برگ سبز کافی بوده و هیچگونه نیازی به انتقال سند در دفترخانه نیست

  19. محمد احمديان
    محمد احمديان می گوید

    سلام
    وقتی برگ سبز نشان مالکیت قطعی است پس رفتن به دفترخانه کار بسیار احمقانه است .واکنون بعداز مناقشات پلیس ودفاتر اسناد و قنون مجلس وحکم دیوان عدالت نیازی به رفتن بهدفتر خانه وهزینه مبالغ هنگفت نیست .

  20. نارویی
    نارویی می گوید

    واقعا جفا هم دفتر خانه پول بگیرد هم راهنمایی ورانندگی وسط ملت ضرر می‌کنند باید به این مسله رسیدگی و یوان عدالت اداری رسیدگی کند

  21. محمد
    محمد می گوید

    برگ سبز نشانه قطعی سند می باشد مجلس تعین کرده – نیروی انتظامی می گوید برگ سبز سند قطعی می باشد – مردم از ای روند راضی هستند

  22. احمد
    احمد می گوید

    سلام. برای مالکیت خودرو برگ‌ سبز کافی است. و گول این حرف ها را نخورید. سند قطعی فقط برای اموالی است که خردید و فاکتور رسمی خرید ندارید یا فکر می‌کنید احتمالا صاحب کالا نباشد که فاکتور را تایید کند. اما نیروی انتظامی همیشه سند خود را تایید می‌کند. و سند محضری برای خودرو یک دوباره کاری است که به نفع فقط دفتر دار است تازه مالیات را هم دوباره پرداخت می‌کنید. مردم را گمراه نکنید.

  23. مهدی
    مهدی می گوید

    به نظرم داری کس میگی
    همون سبزه کافیه
    بیخود برا محضریا خایه مالی نکن

  24. سعید
    سعید می گوید

    همان برگ سبز کافیست و ثبت در دفترخانه اختیاریست

  25. رضا
    رضا می گوید

    سلام،چنانچه مدارک مالکیت خودرو مفقود شود ویا بخواهیم مالکیت خودرویی را استعلام بگیریم ،از کدام نهاد استعلام گرفته میشود؟مسلما راهنمائی ورانندگی .سازمان ثبت به هیچ وجه قادر نیست به کسی بگوید که مثلا فلان خودرو مالکش کیست،بنابراین برگ سبز سند اصلی مالکیت است ونه سندی که دفترخانه تنظیم میکند.فرض کنیم سند قطعی صادرشده در دفاتر اسناد رسمی مفقود شود وما فراموش کرده باشیم کدام دفتر خانه بوده وتاریخ آنرا هم ندانیم ،عملا شاید نتوانیم رونوشت برابر اصل آن سند را بگیریم!پس برگ سبز سند مالکیت است ولاغیر وسند دفتر خانه فقط یک هزینه اضافی برای دارندگان خودرو است.

  26. محمد
    محمد می گوید

    بعضی از توضیحات اضافی وغیر ضروری بود. کی میاد این همه مطلب مطالعه کنه!!؟؟

  27. دانیال
    دانیال می گوید

    نظر معاون دیوان عدالت اداری درخصوص رای اخیر دیوان راجع به اسناد خودرو در برنامه پیک بامدادی امروز ۹۹/۱۲/۲۸( فقط بخشنامه راجع به وکالت باطل شد و کماکان مردم برای تنظیم سند باید به دفاتراسنادرسمی مراجعه کنند.

  28. دانیال
    دانیال می گوید

    برگ سبز راهنمایی رانندگی یعنی شما مالک پلاک هستید نه خودرو . ولی برگ سند محضر یعنی شما مالک خودرو هم میشید . ضمن آنکه لیست ممنوع المعامله ها را محضر داره نه ناجا .

  29. علی
    علی می گوید

    باتشکرازهمکاری وراهنمائی های که به ماآموزش میدهید.باکمال تشکر…اگرمعامله ایی صورت گرفت.وسندبنام مالک قبلی باشد.میتواندبدونه هماهنگی فروشنده..سندرابنام خریدارجدیدکند..

    1. behnam.haji198160
      behnam.haji198160 می گوید

      خیر، مالک قبلی حتما باید برای انتقال سند حضور داشته باشد.

  30. مهدی
    مهدی می گوید

    سلام اگه پول مفت دارین و دوست دارین هزینه الکی بکنین بله میتونین حتی معامله مثلا تلویزیونم ببرین تو محضر سند بزنین
    ولی اگه مدرک قانونی میخواین بدونین چیه -تعویض پلاک و برگه سبز کفایت میکنه و رفتن به محضر فقط و فقط اتلاف وقت و هزینه شما خواهد بود.

  31. کیان
    کیان می گوید

    طبق اخرین رای دیوان عالی دیکر نیازی به دفترخانه نبست درجواب دوستی که فرمودند برگه سبز سند پلاک است ونه خودرو ، اولن که بالای اون برگه نوشته سند مالکیت خودرو ودرادامه شما مردم اصلن کاری به این حرفها نداشته باشید اگر خودرو توقیف شود برای ترخیص ازپارکینگ ، اگر قصدخروج ازکشور باپلاک بین المللی ، برای تصادفات ودیه ویا بیمه برای خریدوفروش برای ثبت وتسویه تخلف درصورت سرقت وهر مساله دیگر شما نظر پلبس را لازم دارید که انهم با سندبرگه سبز انجام میشود مالیات وعوارض واحرازهویت هم به همچنین ، پس دیگر چه نیازی دارید به دفترخانه حتی در دادگاه ومسایل حقوقی هم باهمین برگه سبز احراز مالکیت ثابت میشود و خود دادگاه هم از راهنمایی رانندگی استعلام میگیرد من خیلی تحقیق کردم صدها نظر وبررسی وتجربه مختلف را خواندم حتی یک نفر نبوده که بدلیل نداشتن بنچاق دفترخانه به مشکل برخورده باشد و درپایان این طبیعیه که حقوقدانها ودفتردارها به شمابگویند بیا برو دفترخانه ان هم اگر دقت کنید تنها توجیهشان این است که خیالت راحت بشه ، یعنی چی؟ سه میلیون اضافه بدهم که چه خیالی راحت شود؟ تصادفه یا سرقته یا انتقال؟ میبینیدکه هیچ کدام

    1. فرشاد
      فرشاد می گوید

      بله دقیقا فرمایش شما صحیح میباشد.
      من تازه تصادف کردم و چون موجب جرح شده بود ماشین هامون توقیف و برای رضایت به هم به محضر رفته و برای رفع توقیف اقدام کردیم که کلانتری پرونده را برای تایید رضایت طرفین به دادگاه ارسال کرد.و همه ی کارهای ما فقط و فقط با برگ سبز خودرو انجام شد.حتی بیمه هم که برای پرداخت خسارت شماره شبای نام مالک برگ سبز را میخواهد.من تو یک هفته سه بار معامله خودرو کردم که بجز برگ سبز هیچ چیز از ما طلب نشده.من اونجا بود که فهمیدم سند قطعی من اصلا به حساب نیومد.از سال جدید هم عوض محضر ازمون مالیات میگیرن
      به هر حال دولت یجور سرکیسه کردنو بلد هست

  32. میثم
    میثم می گوید

    من تاکسی سمند زرد ع پلاک دارم که پلاک بنام من هستش ولی سند کارخانه بنام کسی دیگر هستش همسر بنده از طریق ثبت اسناد مهریه خودش رو اجرا گذاشته ثبت هم ماشین منو توقیف کرده و به مزاعده گذاشته اگر کسی بخواد تاکسی رو بخره میتونه تعویض پلاک انجام بده اصلا این کار ثبت قانونی هستش که تاکسی رو توقیف کنه لطفا رهنماییم کنید اون تاکسی تنها منبع درآمد من هستش ولی ثبت توقیف کرده

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      بله متاسفانه
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  33. امیر
    امیر می گوید

    سلام بنده خودرو رو خریداری کرده ام و سند قطعی به اسم من شده اما با خریدار دچار مشکل شدم و میگه نمیفروشم الانم سند دست محضر هستش شکایت کنم به نتیجه میرسم

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      بلی
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  34. مهران
    مهران می گوید

    با سلام ببخشین من تیبا ۲خریدم رفتیم دفتر خانه پول سند قطعی هم زدیم ولی من ماشین فروختم هنوز تعویض پلاک نکردم الان بریم دفتر خانه آیا دوباره باید پول سند بدیم یا طرفی که میخره

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      هزینه با فروشنده است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  35. معین حسام
    معین حسام می گوید

    من میخوام ماشینی رو خریداری کنم که صفر هست،سند قطعی دست مالک بوده اما هنوز برگ سبز از طرف کمپانی به دستشان نرسیده.اگر در دفترخانه انتقال سند صورت گیرد و بعدا برگ سبز به دست من برسد ممکن است در معامله پیش بیاید؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      طبق قانون جدید سند سبز سند رسمی خودرو است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  36. نوید
    نوید می گوید

    سلام من ماشینم مالک اصلیش سند به اسمش بود الان رفته خارج الان این ماشین دو دست چرخیده و من بخوام سند قطعی در بیارم باید چکار کنم

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      با توجه به قوانین جدید برگه سبز سند رسمی خودرو است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  37. سعید
    سعید می گوید

    سلام فقط برگ سبز چون واقعا برگ محضر هیچ اعتباری ندارد منم ماشین با برگ سبز خریدم با برگ سبز هم میفروشم
    ما ملت باید این داستان برگ سبز یا برگ محضر خودمون تموم کنیم دیگه پول اضافه به محضر ندید بخدا هیچ اتفاقی نمیفده

  38. فلاح
    فلاح می گوید

    باعرض سلام وخسته نباشید ببخشید من ماشین پژو۴۰۵ از دوستی که شهرستانی هست اهل زاهدان هست خریدیم چون ب مشکل خورده بود کارش راه انداختم وشاهد دارم ک پول دادم وسند وکارت ماشین وکارت بنزین وبیمه همه مدارکش داد وروز دوم رفت زاهدان بدون اینگه بریم دفترخانه ب نام من ثبت کنه ونه وکالت ب من داد من باید چکار کنم ممنون میشم جواب سوالم بدین

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      باید از ایشان با توجه به مدارک موجود به مراکز قضایی شکایت کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  39. محمدی
    محمدی می گوید

    من سه ماه قبل خودرو خریدم برگ سبز و دفترخانه هم سند زدم بنامم.الان دایی بنده که از حسابشون پول مالک قبلی رو دادن ادعا دارن خودرو مال ایشان است و سوری بنام بنده زده شده.ایا این ادعا قابل قبول دادگاه هست؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      این مورد رو باید در مراجع قضایی و در حضور قاضی ادله خود رو مطرح کنید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  40. محمدرضا اولیایی
    محمدرضا اولیایی می گوید

    سلام.من یه پژو ۴۰۷ مدل ۲۰۰۹ خریدم.
    این ماشین باید سند نمایندگی داشته باشه یا برگه خروج گمرکی؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      هر دو
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  41. روح اله
    روح اله می گوید

    سلام وخسته نباشید.
    اگر ماشینی خریدیم و صاحب قبلی سند قطعی نزد. ما خودمون میتونیم برای قطعی اقدام کنیم یا نه. راه و روشش چیه. ممنون

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      با توجه به قوانین جدید نیازی به سند قطعی وجود ندارد.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  42. ابوالفضل مهدوی
    ابوالفضل مهدوی می گوید

    لطفاً با توجه به توضیحات ذیل ، یکی از باگ های سیستم کارنامه رو برطرف کنید :
    من سال ۹۶ یک دستگاه سراتو از نمایندگی سایپا خریدم. این معامله بصورت شرایطی بود. یعنی مقداری از وجه رو نقداً واریز کردم و الباقی با سه تا چک پرداخت شد و در برگ سبز و سند کمپانی عبارت “خودرو در رهن میباشد” نوشتن. بعد از حدود ۶ ماه چکها هم سر وقتش پاس شد و رفتم نمایندگی و سند کمپانی که از رهن خارج شده بود رو گرفتم.
    و حالا که میخوام این ماشین رو به واسطه کارنامه بفروشم ، متاسفانه کارشناسان کارنامه چون از جزئیات قوانین اطلاع کافی ندارن و به من میگن که باید اول برم و سند سبز رو هم فک رهن کنم. در صورتی که این فک رهن رو در زمان فروش به مالک جدید ماشینم میشه انجام داد و با استعلام مستقیم از سایپا و همچنین پلیس راهنمایی رانندگی ، هر دو مرجع هم تاکید کردن که در صورت وجود سند کمپانی آزاد و از رهن در اومده ، مالک فعلی ماشین میتونه اون رو بنام هر فرد دیگری سند بزنه و فک رهن سند سبز در زمان صدور اون بنام خریدار جدید انجام میشه. اما کارشناسان کارنامه در این شلوغی مراکز تعویض پلاک ، اصرار دارند که من یک بار برم و سند سبز رو فک رهن کنم و یک بار دیگه هم برم و همون سند سبز رو بنام خریدار جدیدم بزنم!
    لطفاً به این نقیصه در کارنامه توجه فرمائید.

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      تمام تلاش ما در مجموعه کارنامه برای معامله ای ایمن و بدون هیچ شک و شبهه ایست.
      شما این مورد رو هم توجه داشته باشید که اگر بنابه هر علتی مشکلی در آن زمان برای سند خودروتون بوجود بیاد خریدار خودروتون متضرر میشه و باید همه مدارک به صورت رسمی و شفاف و قانونا در هنگام معامله موجود باشد.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  43. احمدرضا
    احمدرضا می گوید

    با سلام، اینکه قوانین ما خیلی‌هاشون یک بام و دو هواست شکی نیست

    به نظر منم هم برگ سبز کفایت میکنه

    جالبه بدانید، در کشورهای اروپایی فروشنده اتومبیل برگ بیمه نامه را امضاء میکند و تحویل خریدار میدهد، با همین امضاء خریدار مالک محسوب میشود

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  44. ی
    ی می گوید

    با سلام و احترام
    با توجه به اینکه بطور رسمی توسط دادستان محترم کل کشور ابلاغ و همچنین امروز توسط سازمان ثبت اسناد اعلام شد، برگ سبز بعنوان سند رسمی خودرو می باشد و در همه ی دادگاهها و مراجع معتبر است،لذا خواهشمند است مطالب سایت خود را آپدیت فرمایید تا مردم دچار شبهه نشوند.
    با تشکر

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      بله حتما
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  45. حسین
    حسین می گوید

    با سلام
    ببخشید من ماشین خریدم به طور قسطی از این شرکت های داخلی که سایپاو ایران خودرو نیست سند و برگ سبز به اسم من هست ولی برگ سبز الان دست شرکت هست تا من تسویه کردم برگ سبز رو بدن الان من میخوام این ماشین رو بفروشم میتونم بدون این که اقساطش تموم بشه به طرف ویکالت فروش بدم فقط بمونه برگ سبز اونم یک سال دیگه بدم یا وکالت بلاعوض بدم ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      خیر این امکان وجود نداره.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  46. مظفر
    مظفر می گوید

    یک ماشین را به نام خودم تعویض پلاک کردیم ولی سند قطعی به نام نزدیم، اگر ماشین را بفروشم و دوباره طرف تعویض پلاک کنه، و سند بخواد، سند باید اول بخوره به نام من و بعد بخوره به نام خریدار جدید؟ یعنی باید دوبار خرج سند بدهیم یا میشه نفر قبل یک‌راست سند رو منتقل کنه به خریدار جدید؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      امکانش هست
      سپاس از دلگرمیتون با ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  47. امیربهشتی
    امیربهشتی می گوید

    سلام وقت بخیر بنده یه ام وی ام مدل ۹۵در سال ۹۷خریدم وتعویض پلاک کردم و سند قطعی نزدم الان که سال۱۴۰۰فروختمش از من میخوان که سند قطعی بزنم تا بتونم وکالت تعویض پلاک بگیرم آیا این ادعا صحت داره؟سپاس

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      بله صحیح است
      سپاس از دلگرمیتون با ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  48. ناشناس
    ناشناس می گوید

    من ۲سال پیش اگهی مفقودی واسه سند سبز درخواست داده بودم حالا لازمه دوباره درخواست بدیم یا نه ؟چون رسید اگهی داریم حالا ما میخوایم بریم دنبال سند المثنی بریم بگیریم باید اگهی بروز باشه یا نه همون اگهی ۲ سال پیش داریم مشکلی نیست ؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      خیر مشکلی نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  49. ه
    ه می گوید

    برگ سبز تمام

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  50. آرتا
    آرتا می گوید

    عالی خدا خیرتون بده

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  51. مهرداد
    مهرداد می گوید

    کسی برای سند قطعی ماشین اسناد رسمی نمیره فقط برگ سبز سند مالکیت شده تمام

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      بله طبق قانون جدید به همین شکل است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  52. امیر
    امیر می گوید

    سلام.لطفا منو راهنمایی کنید خواهشا.من تیبا مدل ۹۸خریدم و قولنامه و برگ سبز رو گم کردم و نتونستم تعویض پلاک کنم.حالا میخوام بدونم مالک خودرو بهم وکالت مختص به انجام کارای اداری و تعوبض پلاک بده و من آگهی مفقودی برگ سبز رو بعد ده روز با باقی مدارک برای تعویض پلاک ببرم امکان تعویض پلاک هست؟یا باید اول المثنی برگ سبز رو بگیرم و با اون اقدام کنم؟آیا میشه بدون برگ سبز تعویض پلاک کنم؟؟؟؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      خیر بدون برگ سبز امکانش نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  53. فرشاد
    فرشاد می گوید

    سلام و عرض خسته نباشید.
    یک سوال که پیش میاد من الان یک خودرو خریدم که نفر اول از کمپانی خرید اقساطی داشته ساینا و اون رو فروخته به نفر دوم با وکالت برای تعویض پلاک و … و الان برگ سبز بنام نفر دوم هست که ایشون هم وکالت داده به بنده برای اقدام برگ سبز.الان من برگ سبز بگیرم و بعد مدتی ماشین رو بفروشم طرف خریدار ازم سند قطعی بخواد .آیا من با برگ سبز میتونم براشون سند قطعی بزنم .با اینکه خودرو اصلا تو بین ۳نفر که خرید و فروش شده سند قطعی وجود نداشته؟؟ لطفا راهنمایی کنید؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      طبق قوانین جدید نیازی به مراجعه به دفتر اسناد رسمی وجود ندارد و سند سبز برگه رسمی خودرو است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  54. مرتضی
    مرتضی می گوید

    سلام
    وقت بخیر
    بنده ماشین ۹۶ خریدم بصورت برگه سبز ، سند قطعی هم نزدم الان برای فروش مشکل دارم یا با برگه سبز میتونم بفروشم

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      طبق قانون جدید برگه سبز سند مالکیت رسمی خودرو میباشد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  55. حامد
    حامد می گوید

    سلام من سال ۹۷ ماشین خریدم از اشنا فقط تعویض پلاک رفتیم الان ماشین دارم میفروشم میتونم وکالت نامه فروش بدم !؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      خیر باید به تعویض پلاک مراجعه کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  56. علی عزیززادگان
    علی عزیززادگان می گوید

    سلام خسته نباشید
    من خودرویی میخوام بخرم که مدل ۸۸ هست
    این خودرو تقریبا ۵ یا ۶ بار خرید و فروش شده
    برگه کمپانی موجوده ولی هر بار که خرید و فروش شده فقط یک برگه قولنامه گرفته شده
    آیا الان بخوام برا ماشین برگه سبز بگیرم به امضای خریدار آخر نیاز هست یا اون نفر اول لازمه پیدا کنم

  57. بیتا
    بیتا می گوید

    سلام و عرض ادب و سپاس از شما.نظر بنده هم روی همان برگ سبز خودرو میباشد و واقعا نیازی به هزینه اضافه نیست

  58. بیتا
    بیتا می گوید

    سلام و عرض ادب و سپاس از شما.نظر بنده هم روی همان برگ سبز خودرو میباشد و واقعا نیازی به هزینه اضافه نیست
    یه مطلب مفید دیگه اگر فقط برگ سبز به نامتون باشه و قطعی نخورده اگر کسی توقیف اموال بگیره نمیتونه خودرو شمارو تو لیست پیدا کنه و توقیف نمیشه.خخخخ

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      ممنون از دیدگاهتون در کنار ما باشید.

  59. محمد
    محمد می گوید

    باسلام یه خودره کوئیک صفرخریداری کردم وکالت فروش داده امابرگه کمپانی نداره برگه سبزداره میشه رفت تعویض پلاک بدون کمپانی چون هنوزبرگه کمپانی نیومده

  60. هادی
    هادی می گوید

    سلام. من برای تعویض پلاک و نقل و انتقال ماشینی که تازه خریدم برگه سبز و وکالت از صاحب قبلی را دارم ولی برگه سفید یا همون برگه کمپانی را ندارم. مراکز تعویض پلاک کار انجام میدند یا باید برگه سفید هم باشه؟ ممنون

  61. امجد
    امجد می گوید

    باسلام بنده شش ساله ماشین م توقیف شده وتو پارکینگه الان شکایت هاشو برطرف کردم سند کمپانی وفک رهن دارم ولی برگ سبزم گم شده ایا باسند میتونم ماشین مو ترخیص کنم؟نمیتونم المثنی هم بگیرم چون بازدید ماشین لازمه ..چیکار باید بکنم

  62. سارا
    سارا می گوید

    با سلام و ممنون بابت اطلاعات کامل
    من یه ماشین سال گذشته گرفتم و این ماشین الان برگ سبز ، کارت ماشین و پلاک به نام منه و چیزی از در رهن بودن به من نگفتن. حالا که میخوام برم طرح تعویض در کمپانی شرکت کنم میگه که ماشین در رهنه! مگر همچنین چیزی ممکنه برگ سبز کاملا قانونیه و آگاهی هم میگه شما خریدار چهارمی ظاهرا اون اولین خریدار سر لیزینگ کلاه گذاشته ! حالا سوال من این جاست که من چه کاری میتونم بکنم وقتی طبق قانون مالک منم ایا میتونم الزام به تنظیم سند کنم ؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.