اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

خرید خودرو کارتکس و تفاوت آن با خودروی پلاک شده

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های خرید خودرو دست اول در ایران خرید خودرو کارتکس یا خرید خودرو به صورت حواله‌ای است. وقتی شما برای تحویل ماشینی که خریداری کرده‌اید، عجله دارید و نمی‌خواهید در صف تحویل کارخانه‌ها منتظر بمانید، شاید خرید خودرو کارتکس پیشنهاد مناسبی به نظر برسد. اما اینکه خودرو کارتکس چیست، و چه تفاوتی با خرید خودروی صفر پلاک شده دارد، و چرا افرادی دوست دارند به این شیوه ماشین خریداری‌ کنند، موضوعی ‌است که در این نوشته می‌خوانید.

حتما بخوانید: فک پلاک خودرو و نکات مهم قانونی آن

خودرو کارتکس چیست؟

خودرو کارتکس خودرویی است که پلاک ندارد و سند آن به نام کسی صادر نشده است. به عبارتی زمانی که شما خودروی کارتکس را خریداری می‌کنید، سند خودرو همان‌گونه بدون هیچ مالکیت اولیه‌ای مستقیم از کارخانه به شما منتقل می‌گردد. بعد از تحویل خودرو شما می‌توانید با ارائه مدارک شناسایی خود در دفتر نمایندگی، سند و پلاک ماشین را به نام‌تان ثبت کرده و نسبت به صدور کارت ماشین اقدام کنید. در حقیقت سند این خودرو در زمان تحویل، توسط شرکت فروشنده صادر شده و دیگر برای این کار نیازی به رفتن به دفترخانه نیست.

مزایای خرید خودرو کارتکس

خرید خودروی کارتکس مزایایی برای خریدار دارد که از جمله آن انتقال سند به صورت دست اول و تک برگ به خریدار و مصرف‌کننده اصلی آن است. در این شیوه دیگر نیازی به روش‌های سنتی‌ای مثل نوشتن قولنامه نیست و تمامی مراحل لازم بین فروشنده و خریدار در نمایندگی صورت می‌گیرد. از طرفی چون خودرو پلاک ندارد، اجازه تردد نیز نداشته و خیال شما می‌توان راحت باشد که صفر واقعی است. این موضوع برای کسانی که روی دست اول بودن ماشین حساست دارند، می‌تواند یک مزیت محسوب شود.

تفاوت خودروی کارتکس با خودروی پلاک شده

قبل از اینکه تصمیم به خرید خودرو کارتکس بگیریم، اول باید درباره تفاوت اصلی آن با خودروی پلاک ‌شده بدانیم. همان طور که گفته شد تفاوت اصلی خودروی پلاک شده با خودروی کارتکس در وجود و یا عدم وجود سند و پلاک است. بدین معنی که شما برای خرید خودروی پلاک شده، حتما باید به دفترخانه برای نقل و انتقال سند بروید که در خرید خودرو کارتکس، نیاز به این کار نیست.

از طرفی خودروی پلاک ‌شده‌ای را که به اسم صفر می‌خرید، ممکن است صفر واقعی نبوده و کارکرد اندکی داشته باشد و یا همچنین روی بدنه‌اش خط‌‌و‌خش افتاده باشد. به همین دلیل هنگام خرید باید به این موضوع دقت کنید.

همچنین در خرید خودروی پلاک شده، شما دقیقا نمی‌دانید که چه زمانی بعد از تحویل از کارخانه، سند زده شده است، به همین سبب ممکن است زمانی نسبتا طولانی گذشته و از مدت گارانتی و بیمه شما کسر شده باشد،‌در صورتی که در خرید خودروی کارتکس این مشکل نیز وجود ندارد.

مراحل خرید خودروی کارتکس

چنانچه متقاضی خرید خودروی کارتکس هستید، باید مدارک لازم و درخواستی را به نمایندگی تحویل دهید تا آنها بتوانند مبایعه نامه تنظیم کنند. مبایعه نامه نوشته شده بین شما و فروشنده، باید شامل اطلاعات شرکت و خریدار و همچنین خودروی خریداری شده بوده و در دو نسخه تنظیم شده باشد. بعد از اینکه خودرو آماده تحویل شد، نمایندگی اقدام به ارسال آن به آدرس مورد نظر شما توسط خودروبر خواهد کرد.

مشکلات خودروی کارتکس

روالی که پرواضح و منطقی است این بوده که قیمت خودرو کارتکس نسبت به حالتی که شخص آن را نام‌نویسی و خریداری کرده، قیمت بالاتری دارد. که این موضوع می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. یکی از معضلات تقاضا برای خرید خودرو کارتکس، پیدایش بازار سیاه برای فروش است که نوسانات و افزایش قیمت را درپی خواهد داشت.

حتما بخوانید: راهنمای خرید خودرو دست دوم و آنچه باید بدانید

موضوع دیگری که حتما باید به آن توجه کنید، این است که اگر حواله را از جای مطمئنی خریداری نکرده باشید، ممکن است به ضررتان تمام شود. چرا که احتمال دارد فروشنده قبل از شما، حواله را به چند نفر دیگر فروخته باشد، بدون اینکه متوجه آن شوید. از طرفی این حواله‌ها قابلیت جعل شدن را نیز دارند، بنابراین تشخیص واقعی و غیرواقعی بودن آن کمی پیچیده است.

در این نوشته سعی شد،‌ خرید خودروی کارتکس از تمامی جهات بررسی شود. حالا این شما هستید که در نهایت باید تصمیم بگیرید با توجه به مزایا و معایب خودروی کارتکس، این کار به نفع شما هست یا خیر. همچنین اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، با درمیان گذاشتن آن با ما راهگشای دیگر کاربران باشید.

اگر خواندن این نوشته برای شما مفید بود توصیه می‌کنیم دیگر مقالات ما در زمینه دلالی خودرو و یا نحوه تشخیص ماشین چپی را نیز بخوانید.

/blog/buying-kardex-car/amp/
توصیه‌های خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (15)
نظر بدهید
  • H.Mirshahidi

    اگر خریدار بعلت سهل انگاری در انتقال سند بنام خود ، مدت زمان بیشتر از ۶ ماه کشیده شود ، تکلیف چیست؟

    • کارنامه

      سلام
      مجددا باید به همراه فروشنده به دفترخانه مراجعه نمایند و با پرداخت تمامی هزینه‌ها، مدت انتقال سند را تمدید کنند.

  • مهدی

    سلام بنده سال ۹۷ یک خودروی کارتکس از نمایندگی به صورت فروش آزاد قیمت بازار خریدم، حالا برای ثبت نام فروش خودرو، وفتی میخوام ثبت نام کنم پیام میده شما در ۴۸ ماه گذشته قبت نام کردید، زنگ زدم ایرانخودرو گفت بله ماشین به نام شما ثبت شده در صورتی که من اصلا ثبت نام نکردم و از نمایندگی به صورت آزاد خریدم، آیا میشه این رو پیگیری کرد و حل بشه با دیگه هیچ کاریش نمیشه کرد؟

    • کارنامه

      سلام
      چون ماشین به نامتون ثبت شده امکان شرکت در قرعه کشی را ندارید.

    • فرشاد

      سلام بزرگوار برای من هم همین مورد پیش آمده حالا شما نمایندگی رفتی اینجوری شده من یک دفتر فروش رفتم البته سال ۹۲ برای من این اتفاق افتاده و زمانی که میرم تو سایت ایران خودرو میزنه شما خودرو خریداری کرده بودی

  • علی

    سلام
    بنده سال ۹۵ یه خودرو وارداتی خریدم از یک نفر
    همون جا براش کارت کشیدم ایشون خودرو رو از یک شرکت وارد کننده تحویل گرفت و به من تحویل داد کاردکس صادرکرد و فرداش پلاک کرد

    الان بعد از ۵ سال شرکت وارد کننده ابلاغیه فرستاده شما هیچ واریزی به شرکت نداشتید قولنامه و مدارکتون رو ارسال کنید در غیر این صورت با قیمت روز مبلغ ازتون میگیریم !!!
    الان بنده نه قولنامه دارم نه واریزی هارو
    چه کار باید انجام بدم ؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      شخصی که ازش خودرو رو خریداری کردین مراجعه کنید و به همراه ایشان به شرکت وارد کننده مراجعه نمایید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • حامد

    اگر چناچه خودرو به صورت کارتکس باشه و ما مبلغ رو پرداخت کنیم و همون جا ماشین رو تحویل بگیریم و بعد اون نمایشگاه اقدامی برای ارسال مدارک ما نکنه چه اتفاقی میوفته؟!!!

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      باید به شورای حل اختلاف جهت طرح شکایت مراجعه نمایید.
      سپاس از دلگرمیتون با ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • قاسمی

    س لطفا منو راهنمایی کنید من یک ماشین صفر چهار ماه قبل پلاک تهران خریدم الان صاحبش نمیاد سند بزنه

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      برای حل مشکلتون باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید.
      سپاس از دلگرمیتون با ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • قاسمی

    س لطفا منو راهنمایی کنید من یک ماشین صفر چهار ماه قبل پلاک تهران خریدم الان صاحبش نمیاد سند بزنه و یک چک پشتوانه داده که دست بنگاه و به ما نمیده و قرار بوده بعد چهار ماه بیاد سند بزنه و الان میگه دوماه دیگه هم صبر کنین در صورتی که تاریخ چک رسیده الان و کسی که به ما فروخته مثل اینکه وکالتی این کارو کرده واصلا صاحب ماشین نبوده لطف منو راهنمایی کنید ممنون

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      برای حل مشکلتون به شورای حل اختلاف نزدیک محل سکونتتون مراجعه کنید .
      سپاس از دلگرمیتون با ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محمدحسین

    سلام من میخام ی موتور برقی بخرم فروشنده میگن ک سند ب نام نخورده و باید بریم مبایعه نامه بنویسم و بعد بجای مشخصات اون مشخصات منو بزنن ک درجا سند بنام من بخوره … ولی نکته ای ک هست اینه ک موتور کارکرده و پلاک هم هست و بعد از نوشتن مبایعه نامه پولم میخاد بگیره و موتورو میده حالا اینکه سند چی میشه و نمیدونم
    ب نظرتون این معامله اوکیه ؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      با مراجعه به دفترخانه و گرفتن استعلام از پلیس راهور بله.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.