علت روغن سوزی ماشین و نشانه‌های آن چیست؟

158 200,161

اگر صاحب خودرو هستید و می‌خواهید که امورات مرتبط با آن، همیشه زیر نظر و کنترل‌تان باشد، باید با مشکلات رایج آن آشنا باشید. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای خودروی‌تان پیش بیاید، روغن سوزی است. البته این مشکل بیشتر برای خودروهایی پیش می‌آید که کارکرده حساب می‌شوند و فرسوده هستند. قبل از اینکه وارد جزئیات شویم، برای‌تان از مفهوم روغن سوزی ماشین می‌گوییم و بعد ابعاد این مشکل و راه‌های رفع و پیشگیری‌اش را هم مطرح می‌کنیم. زمانی می‌گوییم، خودرو دچار روغن سوزی شده است که موتور همراه با سوخت، مقداری از روغن موتور را هم بسوزاند. اینجا همان زمانی است که سوختن روغن موتور باعث خروج دودی آبی‌رنگ از دهانه اگزوز می‌شود. البته این تنها نشانه روغن سوزی ماشین نیست و علائم دیگری هم وجود دارد که از همه اینها در ادامه مقاله برای‌تان خواهیم گفت.

روغن سوزی چیست؟

روغن سوزی بیشتر برای خودروهای فرسوده‌ای رخ می‌دهد که مدت‌هاست در حال کارکردن هستند و مسافت‌های زیادی را طی کرده‌اند. روغن‌سوزی همان سوختن روغن ‌موتور خودروست. زمانی که روغن موتور به همراه سوخت می‌سوزد و سطح آن مرتب پایین و پایین‌تر می‌آید، روغن‌سوزی رخ می‌دهد. این اتفاق بیشتر در خودروهای قدیمی رخ می‌دهد اما این‌طور نیست که سوختن روغن موتور را در خودروهای جدید و تازه نبینیم. به‌طور کلی، روغن موتور در مسیرهایی مشخص در خودرو به حرکت و جریان درمی‌آید تا نگذارد که قطعات موتور دچار اصطکاک با یکدیگر شوند. به دلایلی امکان دارد که چنین چیزی رخ ندهد و روغن موتور هم همراه با سوخت بسوزد. در این صورت، چه خودروی‌تان جدید باشد و چه قدیمی، دچار روغن‌سوزی خواهید شد. پس اگر روغن موتور به محفظه احتراق راه پیدا کند، در مجاورت حرارت زیاد می‌سوزد و روغن‌سوزی را شاهد خواهید بود.

علائم و نشانه‌های روغن‌سوزی ماشین چیست؟

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های روغن سوزی خروج دودی آبی‌رنگ از اگزوز است. هرچقدر که دور موتور بالاتر برود، نمود این دود آبی هم بیشتر می‌شود. پس سوختن روغن موتور در همراهی با سوخت منجر به خروج دود آبی از اگزوز می‌شود و به شما هشدار می‌دهد که عیب و ایرادی در کار است. البته برخی از خودروهای بازار می‌توانند دود ناشی از سوختن روغن موتور را به خود جذب کنند. پس گاهی باوجود اینکه روغن سوزی در خودرو رخ می‌دهد، خبری از دود آبی اگزوز نیست. در نتیجه، برای بررسی وضعیت روغن‌سوزی فقط نباید به رنگ دود اگزوز اکتفا کنید. با بررسی میزان روغن موتور می‌توانید سرنخی از وضعیت سوخت روغن به‌دست بیاورید. اگر سطح روغن مدام در حال کاهش باشد، یعنی اوضاع نامناسب است و احتمالا روغن‌سوزی دارید.

حتما بخوانید: آشنایی با نقش شاتون در خودرو و علائم شاتون زدن

به‌جز بررسی دود و سطح روغن موتور، نشانه‌های دیگری هم برای روغن سوزی وجود دارند. برای مثال، وجود بویی ناخوشایند از سمت موتور می‌تواند علامتی باشد که به شما درباره سوختن روغن موتور هشدار می‌دهد. البته این موضوع را همه متوجه نمی‌شوند؛‌ یعنی تشخیص روغن‌سوزی از روی این بو مخصوص حرفه‌ای‌هاست و شاید همه از آن سر درنیاورند.

خودرویی که دچار روغن‌سوزی می‌شود، شتاب کمتری پیدا و قدرت موتورش هم اُفت می‌کند. ضمن اینکه سر شمع‌های آن هم چرب می‌شوند. اگر شمع‌ها را در هنگام خاموشی خودرو بررسی کنید، متوجه خواهید شد که حالت چرب پیدا کرده‌اند. چربی دهانه اگزوز هم از نشانه‌های روغن سوزی است. پس نشانه‌های روغن سوزی به شرح زیر هستند:

  •       خروج دود آبی از اگزوز
  •       چرب‌شدن شمع‌های خودرو
  •       کاهش مداوم سطح روغن موتور
  •       وجود چربی در دهانه اگزوز خودرو
  •       وجود بویی ناخوشایند از سمت موتور
  •       کاهش شتاب و افت قدرت موتور خودرو
promotion banner

روغن سوزی ماشین

علت و دلایل روغن‌ سوزی ماشین چیست؟

دلایل مختلفی برای روغن سوزی خودرو وجود دارد. به‌طور کلی، روغن موتور در خودرو حضور دارد تا قطعات موتور را خنک کند و اصطکاک میان آنها را کاهش بدهد. با ورود این روغن به موتور، حرارت آن را تجزیه و کیفیتش را مخدوش می‌کند. اگر روغن به چنین سرنوشتی دچار شود، دیگر خاصیت روانکاری قطعات، پاک‌سازی و پاک‌کنندگی و جذب ناخالصی‌ها را از دست می‌دهد. ایراد کار چیست؟‌ چه چیزی باعث می‌شود که روغن موتور به محفظه احتراق راه پیدا کند و این قضایا به وقوع بپیوندد؟

حتما بخوانید: استعلام خلافی خودرو؛ چگونه خلافی خودرو را کم کنیم؟

این اتفاقات با ورود روغن موتور به محفظه احتراقی بالای پیستون خودرو شروع می‌شود. روغن با سوخت و هوا ترکیب می‌شود و با جرقه شمع می‌سوزد. این ورود ناخوشایند روغن به محفظه سوخت دلایل مختلفی دارد:

– خوردگی کاسه نمد خودرو

– ساییدگی لاستیک گیت

– خرابی یاتاقان‌ها و شاتون‌ها

– اصطکاک زیاد گیت سوپاپ

– نشتی روغن از واشر سرسیلندر خودرو

– استفاده از روغن موتوری نامناسب و بی‌کیفیت

– خراب‌شدن یا شکستگی رینگ‌ یا رینگ‌های پیستون

– خوردگی و ساییده‌شدن جداره سیلندر که به آن بوش سیلندر می‌گویند

– کم‌شدن روغن موتور در دور بالای برخی از خودروها (دور بالاتر از ۳هزار در دقیقه)

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

رفع مشکل روغن سوزی چگونه است؟

روغن سوزی از مشکلات رایج و البته مهم و حساس خودروهاست. پس نباید آن را دست‌کم بگیرید یا فکر کنید که خودتان به‌تنهایی از عهده انجامش برمی‌آیید. ماجرا از این قرار است که شناسایی مشکل روغن سوزی نیاز به تجهیزاتی خاص دارد. مکانیک‌ها با ابزارهایی خاص مانند کمپرس‌سنج اقدام به تشخیص محل بروز مشکل روغن‌سوزی می‌کنند و بعد از برآوردهای لازم دست به تعمیرات می‌زنند. بنابراین، در صورتی که احساس کردید، مشکل روغن‌ سوزی در خودروی‌تان وجود دارد، سریع به کارشناس مراجعه کنید.

از آنجا که مشکل روغن‌سوزی معمولا برای خودروهای کارکرده رخ می‌دهد، برای خرید خودروی دست‌دوم هوشیار باشید. یعنی چه کنید؟ حتما قبل از واردشدن به فرایند خرید، تست کمپرس‌سنج را برای خودرو انجام بدهید و مطمئن شوید که دچار روغن‌ سوزی نیست. این تست نه هزینه چندانی دارد و نه دردسر خاصی.

روغن سوزی ماشین

پیشگیری از روغن ‌سوزی ماشین چگونه است؟

اگر اطلاعات کافی درباره قطعات و کارکرد بخش‌های مخلتف خودرو داشته باشید، به‌ندرت به دردسر خواهید افتاد. پس بهتر است که حواس‌تان به اموری مانند تنظیم و بررسی روغن موتور و پیشگیری از روغن‌سوزی هم باشد. روش‌هایی وجود دارد و نکته‌هایی در میان است که به شما کمک می‌کند از روغن سوزی خودروی‌تان جلوگیری کنید. مثلا:

۱. همیشه حواس‌تان به سطح روغن موتور باشد و در صورت مشاهده کاهش سطح، روغن‌سوزی را بررسی کنید.

۲. از روغن موتورهایی باکیفیت استفاده کنید که با نوع خودروی‌تان سازگاری کافی دارند. در این صورت، احتمال روغن سوزی هم کاهش پیدا می‌کند.

۳. موتور خودرو را با موادی مانند گازوئیل شست‌وشو ندهید. این کار اصلا توصیه نمی‌شود و می‌تواند مشکلات متعددی برای‌تان به وجود بیاورد. برای موتورشویی به سراغ اسپری‌های تمیزکننده بروید.

حتما بخوانید: مقایسه کیا سراتو، هیوندا اکسنت و مزدا۳

۴. به‌جای استفاده از روغن موتور، امکان استفاده از افزودنی‌های شیمیایی دیگری هم وجود دارد. این افزودنی‌ها سبک‌اند و قیمت بالایی هم ندارند.

۵. ترموستات را باز نکنید. این وسیله به‌طور خودکار دمای موتور را تنظیم می‌کند. اگر آن را باز کنید، تنظیمات دما به‌هم می‌خورد و سطح روغن موتور هم دست‌کاری می‌شود.

۶. فیلتر روغن موتور را به‌موقع تعویض و قبل از بستن، آن را با روغن پُر کنید. فیلتر کثیف باید تعویض شود.

۷. مکمل‌های جلوگیری از روغن‌سوزی در بازار هم می‌توانند به پیشگیری از این مشکل کمک شایانی کنند.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

در آخر

روغن سوزی موتور را جدی بگیرید. اگر نشانه‌هایی از بروز مشکل در آن را شناسایی کردید، سریع به مکانیک مراجعه کنید. برخی از مشکلات خودرو به نظر و اقدامات کارشناسی و حرفه‌ای نیاز دارند. هرچقدر بیشتر درباره خودروی‌تان بدانید، سریع‌تر از مشکلات موجود در آن جلوگیری می‌کنید و هزینه‌های کمتری هم به شما تحمیل می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
158 نظرات
  1. حامد
    حامد می گوید

    سلام ماشینم وقتی روشن میکنم همون اولش یکم بوی بنزین میده مشکل خاصی داره؟؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      مسیر سوخت و حباب گیر ها رو باید بررسی کنید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

      1. رهبر
        رهبر می گوید

        با سلام ماشینم مدل ۸۴ دو گانه سوز دستی است واز اگزوز چند مرتبه که هوا سرد بود دود ابی داد چند ثانیه و قطع شد و روغن کم نمیکند و سرپوش روغن وقتی ماشین داغ است باز میکنم بخار میکند به مکانیکی مراجعه کردم گفت مشکلی نیست نگرانم،علتش چیست؟ با تشکر از راهنماییتون

        1. منوچهر
          منوچهر می گوید

          سلام وقتتون بخیر پاسخ رو براتون ارسال کردم.

  2. نیما
    نیما می گوید

    سلام خسته نباشید
    من ماشینو ک روشن میکنم بعد از ۳۰ دقیقه کار کردن دود سفید از اگزوز میاد بیرون ۱۰ دقیقه ک گذشت دود سفید از بین میره
    بنظرتون چه مشکلی داره

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      امکان خرابی واشر سر سیلندر وجود داره.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  3. ارمین
    ارمین می گوید

    من دم اگزوز یکم چربه ولی هیچ عوارضی دیگه ای نداره الان این رو خوندم اعصابم بهم ریخت پراید مدل ۹۲
    کلا۱۴۵ تا کارکرد

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      موارد دیگه رو هم بررسی کنید امکان روغن سوزی در خودروتون وجود داره.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  4. نتین
    نتین می گوید

    سلام
    ماشینم پراید هست از از اگزوز ماشین بخار میاد بیرون هرچقدر هم با ماشین راه میرم قطع نمیشه لطفاً راهنمایی کنید
    با تشکر

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      امکان سوختن واشر سر سیلندر وجود داره.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

      1. Korosh
        Korosh می گوید

        سلام وقت بخیر.
        من ماشینمو چند وقتی بود ک روغنش رو دیر عوض کردم و الان ک عوضش کردم وقتی ماشینو روشن میکنم گاز ک میدم دود آبی از اگزوز در میاد ولی روغن موتور اصلا کاهش نداره؟
        بنظرتون بخاطره اون روغن هست ک دیر عوض کردم یا روغن سوزی داره؟ ام وی ام ۳۱۵

        1. منوچهر
          منوچهر می گوید

          سلام وقت بخیر
          اگر فقط در استارت اول دود ابی رو مشاهده میکنید کاسه نمد ساق سوپاپ خرا شده و متاسفانه خودروتون روغن سوزی داره و نیاز به تعمیر دارد با توجه به توضیحاتتون.
          در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

    2. حمیدرضا
      حمیدرضا می گوید

      سلام وقت بخیر من پراید مدل ۸۷ دارم و روغنش را هم هر ۶۰۰۰ هزار کیلومتر عوض میکنم روغن ایرانول ۸۰۰۰ میریزم الان چند روزی هست تازه روغن عوض کردم در اول استارت میزنم چند ثانیه دود آبی میده بعد قطع میشه مشکل از چیه؟ ممنون

      1. منوچهر
        منوچهر می گوید

        سلام وقت بخیر
        خودروتون روغن سوزی داره و موتور نیاز به تعمیر دارد.
        ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  5. متین
    متین می گوید

    سلام
    ماشینم پراید هست از از اگزوز ماشین بخار میاد بیرون هرچقدر هم با ماشین راه میرم قطع نمیشه لطفاً راهنمایی کنید
    با تشکر

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      امکان سوختن واشر سرسیلنئر وجود دارد.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  6. علی
    علی می گوید

    سلام خسته نباشید
    ماشین من کاپرا دوکابینه و تقریبا در هر ۲۰۰۰ کیلومتر تقریبا ۸۰۰cc روغن کم میکنه البته نه دودی داره ماشین نه شمع چرب نه نه افت قدرت البته من معولا با دور موتور ۳تا۳.۵ رانندگی میکنم ایا احتمال روغن سوزی هست یا با این سبک رانندگی و کیفیت روغن های بازار این مقدار طبیعیه؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      طبیعی هست.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  7. علی
    علی می گوید

    متشکرم از زمان و وقتی که گذاشتید ??

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  8. سینا
    سینا می گوید

    سلام من پراید یورو ۴ مدل ۹۸ دارم . تقریبا هر ۲۰۰۰ کیلومتر ۱ لیتر روغن کسر میکنه البته روی گاز بیشتر از بنزین . تغییری در شتاب ماشین حس نمیکنم و دود آبی رو هم تشخیص ندادم

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      نوع روغنی که مصرف میکنید رو تعویض کنید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  9. وحید
    وحید می گوید

    سلام ۲۰۶ تیپ ۲ دارم واشر سر سلندر هم عوض کردم اما روغن سوزی برعکس بیشتر شده…جوری که یک ساعت ماشین کار کنه نیم لیتر روغن میسوزونه و در دور موتور بالای ۳ هزار دود میکنه…چیکار کنم؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      موتور نیاز به تعمیر اساسی دارد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  10. اکرم
    اکرم می گوید

    سلام من ام وی ام ۵۳۰ دارم ماشینم نه دود آبی داره، نه سر اگزوز چربه و نه … اما هر دفعه روغن کم می کنه چند بار نوع روغن رو هم عوض کردم هر ۱۰۰۰ تا تقریبا یک لیتر کم می کنه

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      نوع روغن مصرفیتونو عوض کنید به علاوه اینکه نشتی های روغن رو هم چک کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  11. کامران
    کامران می گوید

    با سلام.ماشین من روآی معمولی هست.تو هر ۸۰۰ کیلومتر نیم لیتر روغن کم میکنه.ایا روغن سوری داره؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      بلی نیاز به تعمیر دارد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  12. آرمین
    آرمین می گوید

    سلام خسته نباشید
    ی پراید مدل۸۷دارم صب ها که روشنش میکنم دود سفید از اگزوزش میاد بیرون بعد که یکم گاز میدم از اگزوز روغن سوخته میده ولی اصلا روغن کم نمیکنه
    مشکلش از چیع‽

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      واشر سز سیلندر خودرو معیوب است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  13. Mosssiii
    Mosssiii می گوید

    من ماشینم پرایده اول که روشنش میکنم دود میکنه در حد دو دقیقه بعد خوب میشه دهانه اگزوز حالت دوده سیاه داره و روغن ماشینم زودتر از موعدش تموم شده چاره چیه؟؟؟؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      خودروتون روغن سوزی داره و مصرفش هم بالاست نیاز به تعمیر داره.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  14. ابراهیم
    ابراهیم می گوید

    سلام وقت بخیر ماشین من ۲۰۶ تیپ ۲ هست هر ۲۰۰۰ کیلومتر نیم لیتر روغن کم میکنه البته بعضی مواقع هیچ دودی هم نمیکنه دهانه اگزوزم چرب نیست

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      نوع روغن مصرفی رو عوض کنید و شتی ها رو چک کنید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  15. Fateme
    Fateme می گوید

    سلام من دیروز ماشینم یه مقدار خیلی کم به نظرم دود آبی داد بیرون البته هوا هم خیلی سرد بود مثل هوای برفی بودحالا نمیدونم ربطی داره ب اون یا نه رفتم اگزوز و چک کردم اصلا چرب نبود خیس بود روغنم چک کردم اصلا کم نکرده بود گژ هم چک کردم چرب بود مشکلی نداشت تازه هم روغن عوض کردم ولی اون دود آبی کم که به نظرم اومد فکرمو مشغول کرد از چی میتونه باشه ؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      اگر مجددا رویت نکردید هیچ مشکلی نیست نگران نباشید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  16. شوکتی
    شوکتی می گوید

    سلام ماشینم روغن کم میکنه ولی شتابش بیشترشده چون فرمودین افت شتاب داره اینگونه نیستش بوی بدهم میدهد.

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      خودروتون روغن سوزی داره و نیاز به تعمیر دارد.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  17. محسنی
    محسنی می گوید

    سلام. من ماشینم سراتو هست پس از یاتاقان و تعمیر موتور همچنان روغن سوزی داره. تعمیرکار هم زیر بار نمیره

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      برای رفع مشکل به شورای حل اختلاف مراجعه کنید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  18. علی
    علی می گوید

    سلام.ماشینم وقتی سرد هستش روشن میکنم یک صدای بدی میده امپر هی میره بالا میاد پایین یه صدایی شدید شبیه کوبیدن میده و از اگزوز کلی دود میاد بیرو بعد یک ربع موتور که گرم میشه عادی کار میکنه.
    ایا این هم جز روغن سوزی حساب میشه یا مشکل دیگه ای داره؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      اگر دود آبی رنگ هست بله روغن سوزی میباشد.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  19. محمد
    محمد می گوید

    سلام
    ماشینم وقتی گاز زیاد میدم ی حاله ای دود آبی میده

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      خودروتون روغن سوزی داره.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  20. محمد
    محمد می گوید

    سلام و درود
    پراید یورو چهار دارم بعد از پاره شدن تسمه و کج کردن سوپاپ و تعمیر دچار روغن سوزی و چرب شدن شمع‌هاش شده نمیدونم مشکلش چیه قبل از اون هیچ موردی نداشت.میشه راهنماییم کنین

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      خودروتون مجدد نیاز به تعمیر داره.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  21. زهرا
    زهرا می گوید

    سلام من هم پارس tu5دارم وقتی تا آخر آخر گاز میدی یکم دود آبی بیرون میاد آیا امکان داره نوع روغن هم بی کیفیت باشه و دود آبی کنه
    واینکه ماشینی که روغن سوزی داره چند کیلومتر از روغن تازه بره مشخص میشه روغن کم میکنه

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      ارتباطی به گاز دادن ندارد دود آبی و مشاهده دود شآبی علت روغن سوزی است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  22. علی رضا
    علی رضا می گوید

    باسلام ماشین من پرایده یکم دود آبی میده ولی موتوری بخوار نداره یا دود نمیکنه فقط اکسوزه
    روغنم کم نکرده ۲هفتست روغن عوض کردم روغنم کم نکرده

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      به مرور زمان خرابی بیشتر می شود.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  23. محمد
    محمد می گوید

    سلام پراید ۹۲ دارم ۱۷۵ تا کار کرده،بد استارت روشن می شه با نیش گاز،بعد این که بوی دودش داخل کابین هم میاد،درکل بوی نامطبوعی داره دودش چشما می سوزنه و هیچ دودی از اگزوز دیده نمی شه نه آبی نه چیزه دیگه ای،ولی روشن می کنم به ثانیه نمی کشه که بوی دود ایلا عادی نیستش و اذیت می کنه،علتشا توضیح می دیدد ممنونم از راهمامیی تون

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      از سلامت اگزوز از سر گلویی تا انتها اطمینان حاصل نمایید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  24. مسلم
    مسلم می گوید

    سلام
    لطفا راهنماییم کنید
    بنده تازه یه کمری ۲۰۰۶ گرفتم از تبریز آوردم مشهد
    شب اول که رسیدم فرداش دیدم ماشین زیرش روغن ریخته بردم چند تا مکانیک شدیدا بخار روغن داشت
    فروشنده قسم میخورد ماشین تو مدتی که دستش بوده یه قطره هم روغن زیرش نمیریخته
    روز قبل از تحویل به من روغنش رو عوض کرده و فیلتر روغن رو نه
    آیا ممکنه از نوع روغن باشه و روغن بد همچین کاری بکنه یا نه مشکل طبق گفته مکانیکا اساسیه؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      به نظر بنده هم امکان مشکل اساسی وجود داره.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  25. بهروزشابویی
    بهروزشابویی می گوید

    سلام.ماشین من ۴۰۵ هستش آب کم میکند نه خیلی زیاد .علتش چی میتونه باشه.با سپاس

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      نشتی ها رو بررسی کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  26. حسین
    حسین می گوید

    سلام خسته نباشید .ماشینم نیسان مدل ۹۴دوگانه فابریک هست روغن کم می‌کنه هر ۱۳۰۰کیلومتر بگو نیم لیتر کم می‌کنه دود نداره اگزوز چربی نداره شمع چک نکردم میشه منو راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      باید نوع روغن مصرفی رو هم چک کنید احتمال داره که از جنس روغن مصرفی باشه و روغن در دماهای بالا بخار بشود.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  27. محمدرضا
    محمدرضا می گوید

    سلام وقت بخیر
    من ماشینم پرایدمدل۸۹هست
    وقتی شیشه هارومیدم پایین بوی سوختن یادودمانندبه داخل اتاق میادهرچقدهم سرعت بالاترمیره بوبیشترمیشه.ماشینم دودآبی نمیده ولی یه کم موتورش بخارداره
    تاالان ۷_۸مکانیک بردم هرکی یه حرفی زده
    حتی سوزن انژکتوراشوشستن وشمع برام عوض کردن ولی فایده ای نداشت
    لطفاراهنماییم کنید
    این بوازچی میتونه باشه

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      خروجی اگزوز و نشتی های روغن رو بررسی کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  28. حسین
    حسین می گوید

    سلام جناب . ماشینم ال۹۰ مدل ۹۱ هستش
    صبح هاکه روشن میکنم توی پارکنیگ بو میدا و وقتی موتور کامل داغ که شد چند تا گاز میدم دود میاد بیرون دود سفید ولی وقتی دور موتور را میبرم خیلی بالا تا اخر و یکسره گاز میدم دود نمیده .دلیلیش چی میتونه باشه

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      اون دود نیست بخاره آب هست.
      در ضمن نباید اینکار رو انجام بدید چون خرابی به بار میاره براتون.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  29. محمدمهدیash
    محمدمهدیash می گوید

    سلام ماشین من موقع روشن شدن چندتاکه استارت میزنی بعدروشن میشه موقع گازدادن هم ازاگزوزروغن میپاشه ودودبدبویی داخل اتاق میاد

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      موتور خودروتون روغن سوزی داره و نیاز به تعمیر اساسی داره .
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  30. Hossein
    Hossein می گوید

    سلام خسته نباشید
    ماشینم پراید مدل ۸۴ یک ماهی هست تعمیر کل موتور کردم
    رو سرعت بالا بوی روغن سوزی میاد
    از اگزوز دود ابی نمیده و روغن هم کم نکرده
    میکانیک میگه قبلا روغن سوزی داشته داخل اگزوز روغن چسبیده باید بسوزه تا خوب شه
    میخوام بدونم دلیلش چیه فکرم درگیر

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      در مواردی پس از تعمیر تا یک مدت امکان بو در اتاق وجود دارد ولی یک ماه زمان مناسبی برای از بین رفتن بو هست.
      اگر از دود آبی و روغن سوزی صد در صد اطمینان دارید نگران نباشید از بین میرود.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  31. Ali
    Ali می گوید

    سلام سمندef7 دوگانه هس وقتی صبح استارت میزنم روغن دیر میاد بالا صدای موتور تا یک ثانیه در میاد بعد از یک ثانیه قط میشه
    یه کمی هم مسافت زیاد میرم روغن کم میکنه

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      مشکل از کیفیت روغنی هست که داخل موتور خودروتون استفاده میکنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  32. امیر
    امیر می گوید

    سلام.من‌ پراید ۹۴ یورو ۴ دارم.هیچ‌مشکلی نداشتم و هیچ روغنی کم‌ نمی کرد.اما یه بار سرسیلندر زد و درستش کردم و از بعد اون به شدت روغن کم میکنه.روغن ریزی ندارم.امروز هم با توجه به مقاله شما رفتم تست سوپاپ و هر ۴ سیلندر بین ۱۲۰ بود.یکی از شمع ها مقداری چربی داشت که تمیز کردن.به من گفته شد هیچ مشکلی نداره واشرها و…
    پس این کم شدن روغن شدید برای چیه.هر ۲ هژارتا نیم تا یک لیتر کم میکنه!

    چند جا نشون دادم یکی گفت دود آبی داری و روغن سوزی ، یکی گفت نداری و اگزوز چرب نیست و هرکی یه چیزی میگه

    دیگه موندم باید چیکار کنم.یه تعمیرگاه گفت باید موتور باز بشه و تقریباً ۱۰ تومن هزینه داره و یکی که مثل من مشکل داشت با توجه به تعمیرات سنگین بازم همچنان روغنش کم میشه و به من گفت یورو ۴ های ۹۴ همشون بعد باز شدن سرسیلندر همین مشکل دارن.

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      خب شما در مرحله اول باید اطمینان جاصل کنید که آیا روغن سوزی دارید یا خیر .
      از سلامت روغنی که داخل خودروتون استفاده میکنید هم اطمینان حاصل کنید و حتما از روغن مرغوب و استاندارد استفاده کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

    2. رهبر
      رهبر می گوید

      با سلام ماشینم مدل ۸۴ دو گانه سوز دستی است واز اگزوز چند مرتبه که هوا سرد بود دود ابی داد چند ثانیه و قطع شد و روغن کم نمیکند و سرپوش روغن وقتی ماشین داغ است باز میکنم بخار میکند به مکانیکی مراجعه کردم گفت مشکلی نیست نگرانم،علتش چیست؟ با تشکر از راهنماییتون

      1. منوچهر
        منوچهر می گوید

        سلام وقتتون بخیر
        اگر از روغن مرغوب استفاده میکنید و روغن رو تازه عوض کردید و این اتفاق مجددا تکرار شد خودروتون متاسفانه کمپرس دارد و موتور نیاز به تعمیر دارد.

  33. اميرحسين
    اميرحسين می گوید

    سلام وقت بخیر
    ماشینم پرشیا ۸۲ هست
    پارسال بخاطر چرب شدن شمع ها تشخیص دادن روغن سوزی داره و رینگ پیستون عوض کردن و …..
    امسال‌ مجددا شمع هام چرب شده…..
    طبیعیه عرض یکسال مجددا روغن سوزی ؟
    اشکال از کجا میتونه باشه که منجر به روغن سوزی میشه ؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      بستگی به نوع رانندگی و مسافت پیموده شده و میزان فشاری که به خودرو آورده میشه داره ولی به طور کلی مثلا در ۳۰ هزار کیلومتر تعمیر اساسی موتور خیر طبیعی نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  34. ابوالفضل
    ابوالفضل می گوید

    سلام .لیفان۶۲۰ ۱۸۰۰ دارم .هر هزارتا یک لیتر کم می‌کنه و واشر درب سوپاپ هم عوض کردم موتور منظم تر کار می‌کنه اما باز روغن کم می‌کنه دود اگزوز در دور ۴هزار به بالا مشخصه.
    میترسم هزینه اش بالا باشه اقدامی نمیکنم .
    آیا ممکنه با هزینه کم و تعویض ۱۶تاگیت سوپاپ مشکل هل شود؟؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      موتور نیاز به تعمیر اساسی دارد و بله درست میفرمایید هزینه تعمیر موتور زیاد است ولی خب چاره ای هم نیست و باید مورد تعمیر قرار بگیرد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  35. امیر
    امیر می گوید

    سلام وقتتون بخیر ماشینم پارسه، روغن کم میکنه داخل اگزوز چرب شده ولی خیلی کمه ولی پیچای کارتل موتور سمت شاگرد پاک کردم دوباره روغنی شده باید چکار کنم؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      خودروتون روغن سوزی داره و موتور خودروتون نیاز به تعمیر اساسی دارد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  36. هادی
    هادی می گوید

    سلام ماشینم پراید دوگانس ۵۰۰۰ تا کار میکنم ۱ لیتر کم میکنه ممکنه روغن سوزی داشته باشه

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      بله احتمالش زیاد هست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  37. رامین
    رامین می گوید

    با سلام من یه ۴۰۵ مدل ۸۷ دارم که امروز داشتم روغن رو چک میکردم که در ۱۶۰۰ کیلومتر ۱لیتر کم کرده نه دود ابی داره نه سر شمع ها رو چرب کرده البته هر ده بار یک بار اونم صبح زود که ماشین حد اقل ۱۲ساعتی خاموش بوده استارت که میزنم واسه ۲ثانیه شاید کمتر دود ابی میکنه و بس سوالم این بو دیگه مشکلش چیه روغن کم میکنه ایا تعمیر میخواد یا چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید به نظرتون چه روغنی هم بریزم

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      لاستیک ساق سوپاپ معیوب است ونیاز به تعمیر داره.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  38. علی
    علی می گوید

    سلام ماشین نیسان دوگانه تازه تعمیره بعداز۲۰۰۰کیلومتر شروع میکنه روغن کم کردن هیچ دود آبی نداره هیچ افت شتاب یا چربی شمعی نداره نوع روغنشم عوض کردم کمپرسشم عالیه

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      کیفیت پایین روغن مصرفی علت این موضوع می باشد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

      1. مجتبی
        مجتبی می گوید

        سلام وقت بخیر، ماشینم ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۴ هست، بعضی وقتها دود سیاه از اگزوز خارج میشود بخصوص در دور موتور بالا، در آخرین تعویض روغن هم متوجه شدم حجم روغن موتور کم شده، آیا ممکن است مشکل روغن سوزی داشته باشد؟
        با تشکر

        1. منوچهر
          منوچهر می گوید

          سلام وقتتون بخیر
          بله اگر میزان کم کردن روغن زیاد باشد.
          امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  39. حامد
    حامد می گوید

    سلام
    عزیز ماشین من ۲۰۶تیپ ۵
    ۴ ماهی میشه تعمیر کردم لینک پیستون لاستیک سوپاپ همه عوض شده
    امروز بعد ۶ماه و کارکرد ۸ هزار تا متوجه شدم تو دور موتور بالای ۵ یه کم دود آبی میده بیرون
    بردم چندتا مکانیک که گفتن از روغن موتوره عوض کنی درست میشه
    به نظرتون از روغن می‌دونه باشه؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      امکان داره روغن رو در دورهای بالا که زیاد استفاده کردین بخار بشه و بخار زیادی به همراه داشته باشه ولی اگر روغن رو تعویض کردین و مجددا دود آبی رو مشاهده کردین قطعا خودروتون روغن سوزی داره و نیاز به تعمیر اساسی.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  40. مریم
    مریم می گوید

    سلام من پراید ۹۰ دارم قبل اینکه ماشین رو بخرم موتور بخارداشت الان بعد۳ماه یک هفته ای هست دود سفیدکمرنگ از اگزوز خارج میشه بعد قطع میشه روغن هم کم نکرده میخام بدونم آیا ماشینم روغن سوزی داره یا داره به مرحله ی روغن سوزی میرسه ممنون میشم جوابمو بدین باتشکر

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      خودروتون امکان سوختن واشر سر سیلندر رو داره.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  41. امجد
    امجد می گوید

    عرض سلام و احترام
    چقدر روغن کم کنه مربوطمیشه به نیم تعمیر و چقدر کم کنه تعمیر کل لازمه ؟

    واگه میشه بفرمایید علائم لازم بودن تعمیر کل با نیم تعمیر چیست

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      اصلا هیچ ارتباطی به چقدر کم کردن نداره و شما بلافاصله بعد از مشاهده مک کردن روغن و سوزاندن رغن توسط خودرو نسبت به تعمیر باید اقدام نمایید.
      در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  42. علیرضا
    علیرضا می گوید

    سلام ماشینم روشن میکنم یا حرکت میکنم دودی نمیاد بیرون ولی ماشین یجا ثابت وبی حرکت بود گاز زیاد میدادم دور موتور از پنچ بالا میرفت دود سفید در میاد

    نه زیادم

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      اگر خودروتون آب هم کم می کند مشکل از واشر سر سیلندر هست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  43. میرحسین
    میرحسین می گوید

    ماشینم روعن کم میکنه تقریبا هر ۴۰۰۰تا ۲لیتر کم میکنه و دود سیاه کنار اگزوزم زیاد شده و بوی دود اگزوز هم تو ماشین پخش میشه تو دورهای بالای ۳۰۰۰ و دنده ۳ به بالا شتاب ماشینم هم تقریبا کم شده و هنگامی که تو دنده پنج سرعتم کم میشه و دنده مرده میرم چراغ چک روشن میشه لطفا راهنمایی کنید.باتسکر

  44. رضا جلائیان
    رضا جلائیان می گوید

    سلام من ماشینم رو بردم تعویض روغن عوض کردم و تمام فیلتر هاشو بعد چراغ چک ماشین روشن شد دیاگ که زدن خطا برف پاک کن سنسور اکسیژن و کولر رو داده بود که پاک کردن فردا صبح که ماشین رو روشن کردم یکم که دورموتور رو بردم بالا از اگزوز دود آبی بیرون میومد بعد که ماشین یکم کار کرد و گرم شد دیگه دود نمیکرد هرچی دور موتور رو بردم بالا دود نمیکرد لطفا راهنمایی کنین مشکل کجاست ممنون

  45. علی نیکزاد
    علی نیکزاد می گوید

    سلام.
    من سال ۸۴ یک پراید نو خریدم .بعد از یک سال مکانیک گفت روغن سوزی دارد .اکنون هفده سال گذشته دیروز بردم تست انژکتور آن هم گفت روغن سوزی دارد .به نظرشما این دفعه جدی بگیرم؟لازمه بگویم که هنوز موتور به تعمیر فته وتبادل ندارم.

  46. حمید
    حمید می گوید

    با سلام
    خودروی من ۲۰۶ مدل ۸۸ و با کارکرد ۱۹۷۰۰۰ میباشد، مدتیه که ماشینم هر هزار کیلومتر حدود ربع لیتر روغن کم میکنه بدون هیچ گونه دود و بوی نامطبوع و جالب اینکه تا الان چند نوع روغن رو تست کردم ولی متاسفانه مشکل پا برجاست و نزد هر مکانیکی هم که میبرم با گاز دادن ماشین و عدم رویت دود آبی میگن مشکلی نیست و عیب از کیفیت روغنهای موجود در بازاره حالا نمیدونم تکلیفم چیست ، ممنون میشم راهنمایی بفرمایین
    با تشکر

  47. امیر
    امیر می گوید

    سلام خسته نباشید
    ماشین من پراید مدل۹۳هست
    ماشین حس میکنم هنگام رانندگی بو می‌کنه
    و دهانه اگزوز هم سیاه هس ولی چرب نیس
    و روغن هم کم نمیکنه ماشین ماشین مشکل از چیس؟

  48. محمد
    محمد می گوید

    درود برشما ماشینم روآ ۸۷ ازداخل ورودی روغن موتور واگزوز دود میکنه مشکلش چیه

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      ماشینتون کمپرس داره و موتورش نیاز به تعمیر داره.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  49. قاسم
    قاسم می گوید

    سلام.
    ۲۰۶ تیپ۵ مدل۸۹ دارم.
    روغن مصرفی بهران سوپر پیشتاز۴۰*۱۰ هست.
    روغن خیلی کم میکنه.
    نه دود آبی . نه چربی سر اگزوز. نه نشتی. نه بوی بد غیر متعارف در موتور. نه افت قدرت. دیروز هم بعد کارکرد ماشین کنار خیابون واستادم و کویل رو باز کردم و سر ۴تا شمع رو باز کردم خشک خشک بود. به چراغ قوه سعی کردم سطح پیستون رو ببینم که به نظر چرب نبود… نیاز به راهنمایی دارم… موندم اگه نوع روغن مشکل داره پس چرا ماشینهای دیگه همین روغن رو بدون مشکل استفاده دارن.

  50. قاسم
    قاسم می گوید

    سلام.
    ۲۰۶ تیپ۵ مدل۸۹ دارم.علائم روغن سوزی نداره ولی روغن زیاد کم میکنه. نشتی هم نداره. روغن بهران سوپر پیشتاز میریرم.چطور تشخیص بدم که چرا کم میکنه؟ سر شما ها هم روغنی نبود

  51. وحید
    وحید می گوید

    ,, سلام و درود بر شما ام وی ام ۵۳۰ دارم الان یک ماهه که به خاطر یه روشن نشدن ساده در تعمیر گاهه گفتن کمپرس نداره سوپاپ عوض شده واشر سر سیلندر عوض گایت عوض شده حتی یه دست رینگ نو انداختم الان ماشین همه چیش خوبه ولی دود آبی داره از اگزوز در ضمن قبل از یک ماه پیش هیچ مشکلی نداشت نه روغن کم میکرد و نه دود داشت

  52. کیوان
    کیوان می گوید

    سلام
    ماشین وقتی استارت میزنم بوی نا خوشایندی از اگزوز میاد ، یه خورده خفه کار میکنه ، سنسور اکسیژن عوض کردم ، خفگی بنسبت بهتر شده ، ولی بوی بد روغن سوزی که درب موتور هم دقیقا همون بو رو میده داخل کابین ماشین حس میشه و من خیلی حساس شدم به این بو .

  53. مهدی
    مهدی می گوید

    سلام وقتتون بخیر من ماشینمو وقتی روشن میکنی و موتور سرده دود سفید میکنه ولی وقتی موتور گرم میشه و آمپر میاد بالا دود سفیدش قطع میشه مشکل چیه؟؟؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      در هوای سرد اون دود سفید بخار آب هست و مشکلی ایجاد نمیکنه.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  54. مرتضی
    مرتضی می گوید

    سلام ساینا ۹۷دارم۲۰۰۰کیلومتر ۱لیتر کم میکنم البته بیشتر روی گاز هست مشکل چیه

  55. غلامرضا
    غلامرضا می گوید

    سلام خسته نباشید ماسین من لیفان ۱۸۰۰ هست وقتی میرم مسافرت و دور موتور بالاست روغن کم میکنه مکانیک میگه رینگ باید عوض بشه اگر تعمیر نکنم چه اتفاقی میفته. تشکر از راهنمایی تان

  56. شاهین
    شاهین می گوید

    سلام وقت بخیر من پراید یورو۴ دارم مدل ۹۵ روغن ماشین رو که تعویض میکنم تا سرویس تعویض روغن بعدی حدودا یک لیتر روغن کم میکنه خواستم بدونم مشکل چی هست؟

  57. soroush
    soroush می گوید

    سلام وقت بخیر بنده یه سمندef7 دارم روغن موتور عوض کردم و مارک خیلی معتبری هم ریختم اما بعد از ۲۷۰۰ کیلومتر هم سطح روغنم پایین اومده و هم دود آبی از اگزوز میاد بیرون مشکل چیست؟ راهنمایی لطفا

  58. محمد
    محمد می گوید

    سلام من ۴۰۵ مدل ۹۵ دارم وقتی که کاتاف میدم دود ابی میده همین بعد چند ثانیه بوی روغن میاد فقد رو کاتاف اینحوری میشع این از چیه ؟؟

  59. مهدی
    مهدی می گوید

    سلام خسته نباشید
    ماشین ۲۰۶ مدل ۹۱دارم و یبار بعد اینکه روغنشرو تو مسیر مسافرت عوض کردمدر دور موتور بالا و سرعت بالای ۹۰ بوی بد روغن سوزی داخل ماشین میاد ولی از اگزوز هیچ دودی نمیاد بیرون الانم که روغنش رو دوباره عوض کردم همین مشکلو داشت لطف کنید به ما بگید ک مشکلش چی میتونه باشه

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      مشکلش میتونه کیفیت پایین روغن مصرفی باشه.
      امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  60. علی اکبر
    علی اکبر می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    من ماشینم پرایدکره ای ۸۲هست موتورتوهوای سردکه روشن میکنم اولش یه دودسفیدبعدحالت قطره آب داخل اگزوزهست امپرکه میادبالاقطع میشه البته بعدش دیگه خبری ازدودنیست یکماه پیش روغنم عوض کردم امایک لیترکم کرده میگن روغن سوزی داری ایادرسته

  61. زهرا
    زهرا می گوید

    سلام، ماشین من اگزوزش خیلی دود میده و بوی نامطبوعی داره و دودش چشارو میسوزونه و استارتش هم تا گاز ندی ماشین روشن نمیشه
    مشکل چیه؟

  62. یاران
    یاران می گوید

    سلام من ماشینم جیپ هستش مدل۷۱ ماشینم روغن کم میکنه ‌این علائم های که شما میگیدمثل دود آبی از اگزوز وچربی اگزوز اصلا اینارو نداره نمیدونم از کجا روغن کم میکنه یکم روی کف سالن یه چربی زرد رنگ هستش زیر ماشین

  63. فرهاد
    فرهاد می گوید

    درود برشما.
    ماشین رو چند روزه خریدم ۹۳ .۱۲۰تا کار کرده.
    روغن ماشینو با این که ۲هزارتا گذشته عوض نکرده بود .نه فیلتر هوا نه فیلتر روغن.
    از اعلائم روغن سوزی فقط اگزوز چربه.
    آیا روغن سوزی داره؟

  64. مصطفی
    مصطفی می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    ماشین بنده سمند هست و از اگزوز دود اب میاد جدیدا غیر اگر ضعیف شدن رینگ موتور و بوشها رو در نظر نگیریم امکان داره از واشر سر سیلندر یا ساق سوپاپ باشه؟ چون به یکباره اینطور شده
    ممنون

  65. محمد شیروانی
    محمد شیروانی می گوید

    سلام
    ماشینم پژوslxاست یکبار مجبور شدم روغن بی کیفیت بریزم ک حد استفادش ۷۰۰۰کیلومتر بود من بعد از ۲۰۰۰کیلومتر اقدام به تعویض روغن کردم در این هنگام متوجه مقداری بخار از موتور شدم ولی علائم دیگری از روغن سوزی مشاهده نکردم ایا ماشین به روغن سوزی افتاده؟

  66. امجد
    امجد می گوید

    با سلام و درود
    خودرو بنده ال ایکس مدل ۸۴ می باشد
    بخاطر اینکه اول صبح دود آبی میکرد تعمیرش کردم
    الان بعد از تعمیر و کلی هزینه باز هم اول صبح چیزی در حدود یک دقیقه دوباره دود آبی میکنه
    البته هنوز بعد از تعمیر روغن عوض نکردم
    روغن مصرفی ماشین بهران سوپر پیشتاز ۱۰ به ۴۰ هستش.
    لطفاً راهنمایی کنید
    ممنونم از وقتی که میزارید

  67. امجد
    امجد می گوید

    سلام و خسته نباشید
    ماشین لیفان ۶۲۰ مدل ۹۳ ۱۸۰۰دارم سه ماه تعمیر مونور انجام دادم ولی باز روغن کسر می کند از اگزوز دود سیاه وسفید هم میاد تنظیم مونور هم انجام دادم لطفا راهمکایی فرمائید

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وققتون بخیر
      موارد بسیاری مانند خرابی سنسور اکسیژن و کویل ها و شمع ها میتونه تاثیر گزار باشه و باید خودروتون به صورت میدانی مورد بررسی قرار بگیرد.

  68. امیر پاشا
    امیر پاشا می گوید

    سلام من پژو ۲۰۰۸ ، ۶۴ تا کار دارم .
    دودی مثل بخار میاد ، سطح روغن عادی و همیشه از بهترین ها استفاده میکنم و فیلتر ها همه تعویض میشه هر ۵۰۰۰ تا
    بنزین فقط سوپر میزنم
    الان مشکل از چیه چیکارش کنم دودش طبیعیه؟

  69. محرم رستمی
    محرم رستمی می گوید

    سلام وقتتون
    سلام وقتتون بخیر
    موارد بسیاری مانند خرابی سنسور اکسیژن و کویل ها و شمع ها میتونه تاثیر گزار باشه و باید خودروتون به صورت میدانی مورد بررسی قرار بگیرد.

    پاسخ
    ارسال دیدگاه

  70. امیر
    امیر می گوید

    سلام من سورن مدل ۹۴ دارم از سال ۹۶ دست من هستش و در ۵۰۰۰ تا و حتی بعضا بیشتر یک لیتر روغن کم میکنه آیا روغن سوزی داره یا نه علائمی هم کا میگین نداره باتشکر

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      درمورد روغن ریزی یا روغن سوزی باید خدمتتون عرض کنم که شما باید ابتدا روغن ریزی رو چک کنید و سپس یکسری تستها هست که باعث میشه کارشناس تشخیص بده خودروی شما روغن سوری دارد.
      ضمن این که بخار شدن روغن نامرغوب هم از دیگر عوامل امروزه روغن کم کردن می باشد.

  71. اسدی
    اسدی می گوید

    سلام من پارس سال مدل ۹۵دارم دود از اگززش نمیاد ولی هر ۲۰۰۰کیلومتر ۱/۵لیتر روغن کم میکنه

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      اگر ریزش روغن ندارید میتونه از برند روغنی که استفاده میکنید باشه و بخار شه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  72. آریا
    آریا می گوید

    سلام، ماشین من پراید ۱۳۱ مدل ۹۰ هست تا عید امسال موتورش باز نشده بود که واشر سرسیلند زد و تعوضش کردم، از روزی که واشرو عوض کردم در هر ۱۰۰۰ کیلومتر نزدیک یک لیتر روغن کم می کنه، میشه راهنمایی کنید

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      شما باید ابتدا بررسی کنید که خودروتون روغن ریزی داره یا روغن سوزی .سپس در صدد رفع مشکل بربیاید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  73. رویا
    رویا می گوید

    خودروی لیفان۶۰ مدل۹۳ – قبلا روغن کم نمیکرد تا جایی که متوجه شده بودم و دو سال بود دستم بود- ولی یبار امانت دادم برای دوروز – بعد که پس دادن – دیدم چراغ چک روغن روشنه و تعویض روغن بردم گفت یه قطره روغن نمونده – و بسیا رناراحتم و دلیل قطعی شو نمیدونم – ایا میتونه از این باشه که ماشین قدیمیه یا بد رانندگی کردن باهاش ؟

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      در این مورد شما باید ابتدا بررسی کنید که خودروتون روغن ریزی دارد یا روغن سوزی .
      ارتباطی به دو روز سوار شدن توسط شخص دیگری ندارد.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  74. سیدحمید
    سیدحمید می گوید

    درود اساتید.
    سمند۸۳دارم.
    کمپرسور کولرقطع بود.امروزکلی هزینه کردم وصلش کردم و کولر روفعال کردم.دوکیلومترهم راه نرفتم ک متوجه شدم دودغلیظی از اگزوز خارج میش.ب مکانیک نشون دادم گفت دود آبی هست و ماشین روغن سوزی پیداکرده.
    آیامیتونه ازفشاری ک راه اندازی کولر ب خودروآورده این اتفاق افتاده باشه؟؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      بله امکانش هست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  75. سیدحمید
    سیدحمید می گوید

    ضمنا منوچهر جان روغن ماشین روهفته پیش عوض کردم.خودرواگ قبلن بایه استارت روشن میشد الان بانیم استارت روشن میش.شتابش هم هیچ فرقی نکرده.آب هم کم نمیکن.ولی دودش واقعن غلیظه.داخل کابین هم شدیدن بوی دود اگزوز میزنه.آدمی ام نیسم ک ب ماشین فشاربیارم.همیش سرگازمیرم.فقط میخام بدونم اگ روغن سوزی افتاده دلیلش چی میتونه باشه??

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      موارد زیادی از جمله اصطلاک قطعات و نامرغوب بودن متریال استفاده شده در قطعات موتوری و استفاده از روغن نامناسب در گذشته مینونه باعث این مورد باشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  76. ساسان
    ساسان می گوید

    سلام من یک ال ۹۰ مدل ۹۰ میخوام بخرم بردم پیش مکانیک گفت کمپرس داره به فروشنده گفتم گفت روغنشو عوض کنی درست میشه من ۴ ماه پیش تعویض کردم
    سوالم اینه که امکان داره با تعویض روغن کمپرس خودشو نشون نده؟؟؟

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      اگر واقعا کمپرس داشته باشه در چند ساعت اول شاید نشون نده ولی بعد از اون مجددا مشخص میشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  77. salehi
    salehi می گوید

    سلام وقت بخیر. بنده سورن مدل ۹۵باکارکرد ۱۶۰تادارم متوجه شدم دودآبی داره ولی روغن کم نمیکنه. چندنفری گفتن ازکیفیت روغن هستش روغن عوض کردم توی ۱۰۰۰کیلومتر اول دود نداشت ولی باز دود آبی داره یکی میگفت تابستان روغن۲۰۵۰بریز ممنون میشم نظرتون رو بدونم

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      درصد کمی امکان خزابی از سمت روغن هست و بیشتر مربوط به موتور خودروی شماست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

      1. سیناکریمی
        سیناکریمی می گوید

        سلام وقت بخیر
        سمند EF7 مدل ۹۰ دوماهه روغنشو عوض کردم بعد ۱۰روز فهمیدم تو دور بالای ۴هزار دود آبی میده(قبل تعویض روغن اصلا گاز نداده بودم)
        تو کارکرد ماشین مشکلی نیس
        مشکل میتونه از روغن موتور باشه؟آیا با تعویض روغن امکان داره برطرف بشه یا نه؟

        1. سیناکریمی
          سیناکریمی می گوید

          منظور از گاز دادن ، اینه دقت نکرده بودم ک تو دور بالا دود میده یا نه

        2. کارشناس کارنامه
          کارشناس کارنامه می گوید

          سلام وقت بخیر
          خیر متاسفانه موتور خودروتون روغن سوزی دارد.
          ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  78. رضا
    رضا می گوید

    سلام خسته نباشید. من یه پیکان کاربراتور دارم وقتی گاز میدم دود سفید و سیاه باهم میکنه.
    آب هم کم نمیکنه، ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      کاربراتور نیاز به تعیر دارد.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  79. حسین
    حسین می گوید

    سلام وقت بخیر
    من ماشینم پراید ۹۸ یورو ۴ بعد از ۲۰۰۰ کیلومترروغن موتور تبخیر می شه و شمع ها رو غنی می شه ؟

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      موتور خودروتون نیاز به تعمیر دارد.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  80. پویان
    پویان می گوید

    با سلام
    ماشینم پژو پارس هست، هر ۱۰۰۰ کیلومتر ۱ لیتر روغن کم میکنه، چک کردم نه موقع ای که ماشین سرده و نه وقتی دور موتور ماشین رو ۵ تا ۶ هزار میارم دودی نمیکنه، چک کردم نشتی هم نداره
    مشکل از چی میتونه باشه ؟

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      مشکل از روغن نامرغوب هست که دارید استفاده میکنید چون بخار میشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  81. محمدامید عمرانی نژاد
    محمدامید عمرانی نژاد می گوید

    سلام وقتتون به خیر
    من پراید ۱۴۱ مدل ۹۲ دارم بردم معاینه فنی در دور موتور ۴ گفتند دود آبی میده روغن سوزی داره ولی نه روغن کم کرده و نه دهانه اگزوز چربه نه شتابش کم شده و نه موتور بوی ناخوشایندی داره؟؟

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      احتمالا تازه به روغن سوزی افتاده خودروتون.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  82. هومن
    هومن می گوید

    با درود ماشینم پراید مدل ۹۱ دوگانه تبدیلی سی ان جی هست، استپر موتورم چندوقته زود به زود دوده میگیره وکسیفو چرب میشه و هی دور موتور بالا میره، زود چرب شددنو کثیف شدن استپر موتور نشانه چه مشکلی هست

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      استفاده از بنزین نا مرغوب و خرابی صافی بنزین میتونه عاملش باشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  83. محمد مهدی
    محمد مهدی می گوید

    سلام خسته نباشید
    من سمند مدل ۹۸ دارم ماشین و روشن میکنم بو بنزین میده و مواقعی که موتور سرده ماشینو روشن میکنم روشن میشه ولی خاموش میکنه و وقتی بار دوم روشن میکنم روشن میشه به نظرتون روغن سوزی دارم یا مشکل از شمع ها و سوزن هاست؟

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      شمع و وایر رو مورد بررسی قرار بدین.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  84. فرهاد
    فرهاد می گوید

    سلام
    بنده روغن ماشین فول کردم (۵ لیتر)و پس از ۲هزارتاکارکرد دیگر روغنی در موتور نبود (حدود۱ لیتر)حالا سوال اینکه باید‌کل موتور باز بشه برای تعمییر ویا با باز کردن سرسیلند برطرف میشه ؟
    ماشین پرادو ۴ سیلندر

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      دوست عزیز خوروتون نیاز به بازدید میدانی داره و باید بررسی بشه که عامل اینهمه روغن کم کردن روغن ریزی هست و یل رو غن سوزی .
      اگر روغن ریزی هست که باید بررسی بشه از کدوم قسمت موتور هست و اگر روغن سوزی شدید باشه امکان خرابی سیلندر وحود دارد.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.