قانون تصادف با خودروی پارک شده و نحوه جبران خسارت شرکت بیمه

تصادف با خودرو پارک شده
0 13,181

در تصادف با خودرو پارک‌شده بسته به اینکه خودرو در کجا پارک شده است (کوچه، خیابان، بزرگراه، اتوبان و …) و موقعیت خودروی در حال حرکت و نوع و محل برخورد، مقصر تعیین می‌شود. پلیس راهور و کارشناس حاضر در صحنه با بررسی صحنه و … تشخیص می‌دهند مقصر تصادف میان خودروی در حال حرکت و خودروی پارک‌شده کیست. همراه‌مان بمانید؛ در این مقاله حالت‌های مختلف تصادف میان دو خودرو و قوانین مربوط به مقصر بودن هر کدام را بررسی کرده‌ایم.

حالت‌های مختلف تصادف با خودروی پارک‌شده

۱. تصادف با ماشین گران‌قیمت

منظور از خودروی لوکس یا گران‌قیمت که تحت عنوان خودروی نامتعارف هم شناخته می‌شود، خودرویی است که ارزش و قیمت آن از ۵۰ درصد دیه مرد مسلمان در ماه حرام (یعنی ۶۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲) بیشتر باشد. نرخ دیه هر ساله توسط قوه قضاییه مشخص می‌شود.

حال فرض کنید پرایدی با بی‌ام‌دبلیو تصادف کند و خساراتی به آن وارد کند (!) در این صورت اگر راننده پراید مقصر باشد، ظاهرا باید تمام داروندار خود را برای جبران خسارت بی‌ام‌دبلیو پرداخت کند. اما در تصادف با خودروی گران‌قیمت، خودروی مقصر ملزم به پرداخت کل هزینه‌ها نیست.

در جدیدترین تبصره پرداخت و پوشش بیمه، سقف پرداخت خسارت برای خودروهای نامتعارف یا لوکس ۶۰۰ میلیون تومان است.

۲. تصادف با ماشین دوبله پارک‌شده

از آنجایی که این مدل پارک کردن از نظر قانونی کاملا غیرمجاز است، در هر نوع تصادف با ماشین دوبله پارک‌شده، مقصر خودرویی است که دوبله پارک کرده است.

۳. قانون تصادف با درب باز خودرو

در تصادف با خودروی پارک‌شده‌ای که درب آن باز است در اکثر مواقع از نظر قانون تصادفات، مقصر ماشین در حال حرکت است. چون در حالت عادی خودروها ملزم به رعایت فاصله ۱.۵ متری از دیگر خودروها هستند برای همین در تصادف با درب باز، مقصر راننده در حال حرکت است مگر اینکه فاصله عرضی مناسب رعایت شده باشد و راننده خودروی متوقف درب خودرو را بیشتر از ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر باز کرده باشد. در این صورت خودرویی که درب آن باز شده، مقصر شناخته خواهد شد.

 

تصادف با درب باز خودرو پارک شده

۴. برخورد با درب ماشین پارک‌کرده در سمت چپ خیابان

فرض کنید خودرویی در سمت چپ خیابان پارک کرده است و راننده آن به‌طور ناگهانی درب را باز می‌کند، در این حالت او مقصر است. پرداخت خسارات در چنین تصادف‌هایی برعهده خودروی پارک‌شده است.

۵. تصادف با ماشین پارک‌شده در اتوبان

معاون ترافیکی پلیس راهور اعلام کرده است که توقفات در حاشیه معابر بزرگراهی و اتوبان‌ها ممنوع است و با افرادی که در اتوبان خودروی خود را پارک می‌کنند، برخورد خواهد شد. چرا که یکی از علل اصلی تصادفات سنگین اتوبان‌ها، توقف خودروها در حاشیه راه است.

در صورت بروز حادثه و تصادف با ماشین پارک‌شده در اتوبان، راننده خودروی پارک‌شده به تناسب تقصیری که در به‌وجود آمده حادثه داشته است، مقصر شناخته می‌شود. حتی اگر خودرویی از سمت راست بخواهد سبقت بگیرد (که عملا کار درستی هم نیست) و با خودروی پارک‌شده برخورد کند، خودروی پارک‌شده در اتوبان هم مقصر خواهد بود.

اگر به‌دلیل خرابی خودرو راننده مجبور به پارک خودرو شود، تکلیف چیست؟

در این‌جور مواقع سریعا دکمه چراغ احتیاط یا فلاشر را روشن کنید و در زودترین زمان ممکن خودروی خود را از بزرگراه یا اتوبان خارج کنید و به محل امن (پهلوگاه) تعبیه‌شده انتقال دهید.

۶. قانون تصادف با ماشین پارک شده در کوچه

قبل از همه‌چیز باید این را بدانید که فضای کوچه در مالکیت هیچ شخص خاصی نیست و متعلق به تمام مردم است. برای همین افراد در حالت عادی امکان پارک کردن در فضای کوچه را دارند به‌جز مواقع زیر:

  • خودروی پارک‌شده سد معبر کرده باشد؛
  • جلوی درب پارکینگ دیگر خودروها پارک کرده باشد؛
  • خودرو جلوی درب ورودی ساختمان پارک شده باشد به‌طوری‌که عبور افراد و دیگر وسایل متعارف مانند موتور و دوچرخه را مختل کرده باشد.
موارد بالا به سبب ماده ۹۳ تا ۱۰۸ قانون مدنی کشور «حق ارتفاق نسبت به ملک غیر» برای مالک خانه است و شما در موارد بالا نباید خودروی خود را در کوچه پارک کنید.

در صورت برخورد و تصادف با خودروی پارک‌شده در کوچه مقصر کیست؟

اگر خودروی پارک‌شده در محل مجاز پارک کرده باشد، مقصر راننده‌ای است که به آن برخورد کرده است. برای همین در رانندگی در کوچه‌ها باید سرعت‌تان را کم کنید و دقت بیشتری داشته باشید.

۷. قانون تصادف با ماشین پارک‌شده در تقاطع

در آیین‌نامه راهنمایی‌ورانندگی به‌صراحت اعلام شده است که در فاصله ۱۵ متری تقاطع‌ها و سه‌راه‌ها نباید خودرو پارک کرد. برای همین در اکثر مواقع مقصر تصادف کردن با خودروی پارک‌شده در تقاطع مالک خودروی پارک‌شده است. البته استثناهایی هم وجود دارد که تشخیص دقیق و درست آن برعهده پلیس و کارشناسان است.

۸. قانون تصادف با جسم ثابت

منظور از جسم ثابت هر وسیله و المان ثابت شهری است که در گوشه خیابان، اتوبان‌ها و داخل کوچه‌ها نصب شده است. حتی درختان هم جزو اجسام ثابت هستند. متأسفانه گاهی به دلایلی از جمله سرعت بالا، نقص فنی و بی‌احتیاطی راننده یا رانندگی در حالت مستی، امکان برخورد با اجسام ثابت وجود دارد. در این مواقع، راننده مقصر صددرصد است و باید خسارت واردشده به اموال عمومی را پرداخت کند. چرا که این المان‌ها و اجسام ثابت مطابق با استانداردها و الزامات در مکان‌های مختلف نصب می‌شوند.

پوشش برخورد خودرو با جسم ثابت

از جمله اجسام ثابت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گادریل‌ها و نرده‌های کنار جاده‌ها؛
  • چراغ‌ قرمز و علائم راهنمایی‌ورانندگی؛
  • کیوسک‌ها؛
  • درختان؛
  • تابلو‌های برق و المان‌های آتش‌نشانی؛
  • چدول‌های کنار درختان.

بیمه و پرداخت خسارات ناشی از تصادف با ماشین پارک‌شده و اجسام ثابت

تصادف با خودرو پارک شده و اجسام ثابت دو نوع خسارت به بار می‌آورد: خسارت به طرف مقابل (مالک خودرو پارک‌شده و اموال عمومی) و خسارت به ماشین خودتان.

بیمه هزینه‌های مربوط به خسارات و آسیب‌ها را پوشش می‌دهد. کاری که شما باید در هنگام برخورد با خودروی پارک شده یا جسم ثابت انجام دهید این است که صحنه را به‌هیچ‌وجه تغییر ندهید.

برای گرفتن خسارت از بیمه به کروکی تصادف و گزارش پلیس راهور نیاز دارید. برای همین اگر تصادف کردید، فورا کارشناس یا پلیس راهنمایی‌ورانندگی را مطلع کنید و سپس به‌همراه کروکی و مدارک برای گرفتن خسارت به یکی از نزدیک‌ترین مراکز پرداخت خسارات بیمه مراجعه کنید.

 

دو نوع بیمه خسارات تصادف با خودرو پارک شده یا موانع  و اجسام ثابت را پوشش می‌دهد:

  • بیمه شخص ثالث (اجباری): برای خسارات مربوط به طرف مقابل؛
  • بیمه بدنه (اختیاری): برای خسارات وارده به خودروی خود.
بیمه شخص ثالث بیمه‌ای اجباری است و شرکت بیمه متعهد شده است در ازای گرفتن هزینه‌های ماهیانه، در صورت بروز خسارت و آسیب، خسارات را پرداخت کند. بر همین اساس در صورت تصادف راننده مقصر می‌تواند از شرکت بیمه‌گر خود مطالبه خسارت کند.

پرداخت خسارت در تصادف با جسم ثابت

پرداخت بیمه تصادف با جسم ثابت در دو مرحله جبران هزینه خسارت به اموال عمومی و جبران هزینه خود ماشین راننده مقصر انجام می‌شود. برای این کار از بیمه شخص ثالث خود استفاده کنید تا شرکت بیمه تا سقف پرداخت خسارت را پرداخت کند. برای جبران خسارت واردشده به خودروی خودتان هم از بیمه بدنه استفاده کنید. بدین منظور کارشناس بیمه، میزان آسیب واردشده به خودرو و مبلغ خسارت را برای شما برآورد خواهد کرد.

پوشش بیمه برای تصادف با ماشین پارک شده

جبران خسارت تصادف با درب باز خودرو پارک‌شده

اگر شما مقصر چنین حادثه‌ای هستید و به طرف مقابل خسارت وارد شده، می‌توانید از بیمه شخص ثالث برای پرداخت خسارات استفاده کنید. اما خسارات مربوط به خودروی خود را نمی‌توانید از بیمه شخص ثالث مطالبه کنید. در این حالت بیمه بدنه خودرو به کمک شما می‌آید. برای همین است که بسیاری از افراد با وجود اختیاری بودن بیمه بدنه آن را برای خودروی خود فعال می‌کنند.

 

سقف بیمه در پرداخت خسارت با خودروی پارک شده

در سال ۱۴۰۲ محدودیتی برای پرداخت خسارات مربوط به خودروی متعارف (زیر ۶۰۰ میلیون تومان) اعلام نشده است. اما برای خودروهای گران‌قیمت یا لوکس با ارزش بیش از ۶۰۰ میلیون، حداکثر پرداخت خسارت و پوشش بیمه ۶۰۰ میلیون تومان است. مقدار این مبلغ هر ساله با توجه به قوانین جدید مربوط به نرخ دیه و تبصره‌های بیمه مشخص می‌شود.

promotion banner

نکات تکمیلی

  • اگرچه بیمه بدنه اختیاری است اما در مواقعی مانند برخورد با خودروی پارک‌شده به کمک شما خواهد آمد.
  • در زمان تصادف از تکان دادن خودروی خود و تغییر صحنه تصادف خودداری کنید. اگرچه اگر میزان خسارت پایین باشد می‌توانید بدون کروکی تصادف هم خسارت را از بیمه دریافت کنید.
  • حتی اگر طرف مقابل مقصر باشد اما ثابت شود که شما در زمان رانندگی مست بوده‌اید، شما مقصر حادثه خواهید بود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.