اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

آموزش جامع پولیش ماشین و نحوه انجام آن

هر خودرو در طول سالیانی که از آن استفاده می‌کنیم به خاطر شرایط طبیعی و محیطی، نحوه استفاده و دیگر اتفاقات، دچار آسیب‌هایی می‌شود و به همین دلیل نیاز به رسیدگی و نگهداری دائمی دارد. دراین‌بین بدنه و به‌طور مشخص رنگ خودرو یکی از آسیب‌پذیرترین اجزای خودرو است؛ زیرا همیشه با محیط اطرافش در تماس است و عوامل مختلفی مانند شرایط جوی، خط‌و‌خش افتادن بدنه براثر تماس با اجسام خارجی و… می‌تواند بر کیفیت آن تأثیر بگذارد.

حتما بخوانید: بهترین روغن موتور خودرو را چگونه تشخیص دهیم؟

مسلماً یکی از بهترین راه‌هایی که برای برطرف کردن این مشکلات وجود دارد و می‌تواند ظاهر جذابی برای خودروی شما فراهم کند استفاده از پولیش و واکس است. استفاده درست از پولیش، نه‌تنها خط‌‌‌و‌‌خش‌های سطحی را از بین می‌برد، بلکه می‌تواند درخشندگی و شفافیت رنگ خودرو را به آن بازگرداند.
درحالی‌که خیلی از افراد این را به‌درستی نمی‌دانند، اما بین پولیش و واکس تفاوت وجود دارد. پولیش یک لایه بسیار نازک از سطح رنگ را برمی‌دارد.

درحالی‌که واکس لایه روغنی نازکی را به سطح رنگ اضافه می‌کند. با توجه به تفاوت این دو ماده ابتدا باید از پولیش و سپس از واکس استفاده شود.

اگر خودتان قصد پولیش کردن خودرو را دارید ادامه مطلب را کامل بخوانید. در ادامه توضیحات مفیدی برای شما در مورد پولیش، انواع پولیش و پد پولیش، پولیش کردن رنگ‌های مختلف خودرو، آموزش و روش‌های پولیش کردن خودرو خواهیم داد. با خواندن این مطالب بدون مراجعه به کارواش و مراکز پولیش‌کاری، به‌راحتی می‌توانید خودروی خود را پولیش کنید.

پولیش چیست؟

پولیش یک ماده کرم مانندی است که خاصیت سایندگی و براق‌کنندگی دارد. این ماده با توجه به خاصیتی که دارد یک لایه بسیار نازک از رنگ خودرو را برمی‌دارد. از پولیش برای از بین بردن خط‌و‌خش‌های ایجاد شده بر روی سطح بدنه خودرو استفاده ‌می‌شود. با استفاده از پولیش می‌توان آسیب‌های ناشی از تصادفات ضعیف، مالیده شدن رنگ سایر خودروها، مات شدن رنگ، خطوط سطحی و عمیق را از بین برد و ترمیم کرد.

ماده پولیش با توجه به خاصیت براق‌کنندگی که دارد آسیبی به رنگ خودرو وارد نمی‌کند. بلکه رنگ خودرو را شفاف کرده و زیبایی را به خودروی شما بازمی‌گرداند.

انواع پولیش و پد پولیش

پولیش‌ها عمدتاً در دو نوع نرم و زبر هستند. پولیش را باید با توجه به خطوط سطحی و عمیق و یا برای از بین بردن ماتی رنگ انتخاب و استفاده کرد.

  •  پولیش نرم

پولیش نرم برای از بین بردن خطوط سطحی استفاده می‌شود. اگر سطح رنگ خیلی آسیب جدی ندیده باشد و سطحی باشد این نوع پولیش را باید انتخاب کرد. استفاده از این نوع پولیش بدون آنکه آسیبی به سایر نقاط رنگ بدنه برساند، خط‌و‌خش را برطرف می‌کند.

پولیش نرم، ماتی رنگ را نیز از بین می‌برد. با توجه به دو خاصیت سایندگی و براق‌کنندگی که دارد گردوغبار روی رنگ را برمی‌دارد و رنگ را براق می‌کند.

  •  پولیش زبر

خطوط عمیق را پولیش زبر می‌تواند از بین ببرد و ترمیم کند. از پولیش زبر به‌هیچ‌عنوان نباید برای خطوط سطحی استفاده کرد، زیرا به دلیل زبری، مانند یک سنباده عمل می‌کند و به رنگ آسیب می‌رساند. برای تشخیص خطوط عمیق، ناخن خود را روی خطوط قرار دهید اگر ناخن شما به سطح آهن رسید آن خطوط عمیق بوده در غیراین‌صورت خطوط سطحی هستند.

پولیش زبر در برطرف کردن ماتی چراغ خودرو نیز مفید است. اگر چراغ خودرو شما مات شده است و قصد خرید چراغ ندارید، می‌توانید از پولیش زبر برای شفاف کردن طلق چراغ نیز استفاده کنید.

  •  پد پولیش

پدهای پولیش اغلب از جنس فوم و پوست بره هستند. اکثر کسانی که از دستگاه برای پولیش‌کاری استفاده می‌کنند پدهای فومی را مورداستفاده قرار می‌دهند. پدها نیز همانند پولیش‌ها انواع نرم و زبر دارند.

در بین پدها، پد پوست بره بهترین نوع برای از بین بردن خط‌و‌خش‌های ایجاد شده بر روی رنگ ‌هست. این پد بسیار نرم بوده و آسیبی به رنگ نمی‌رساند.

حتما بخوانید: ۱۵ اشتباه رایجی که به سلامت ماشین‌تان ضربه می‌زند

تفاوت پولیش خودروهای سفید و مشکی رنگ

با توجه به رنگ‌دانه‌هایی که پولیش‌ها دارند برای هر رنگی از خودرو باید نوع مخصوص همان رنگ تهیه شود. پولیش‌ خودروهای مشکی و سفید متفاوت است و نباید برای هر دورنگ از یک نوع پولیش استفاده کنید.

– پولیش خودروهای مشکی

حفظ و نگهداری خودروهای مشکی به‌مراتب سخت‌تر از خودروهایی با رنگ روشن است. شستن به‌تنهایی، این خودروها را تمیز و براق نمی‌کند. اگر می‌خواهید چندین ماه از شستشو خودرو خود خلاص شوید، توصیه می‌شود آن را پولیش کنید. البته که باید از پولیش مخصوص رنگ مشکی استفاده کنید.

قبل از انجام پولیش حتماً خودرو را به‌خوبی شستشو دهید.

– پولیش خودروهای سفید

از پولیش‌های رنگ مشکی و تیره به‌هیچ‌عنوان نباید در رنگ‌های سفید و نقره‌ای استفاده کرد. به دلیل رنگ‌دانه‌های موجود داخل ماده پولیش باعث تیرگی رنگ می‌شود و به‌خوبی رنگ را براق نمی‌کند. خودروهای رنگ سفید را نیز همانند رنگ مشکی شستشو دهید. در شستشوی این رنگ دقت بیشتری به خرج دهید، زیرا هنگام پولیش‌کاری ممکن است آلودگی‌ها رنگ را کثیف می‌کند و به‌سختی پاک ‌شوند.

روش‌های پولیش ماشین

پولیش کردن خودرو به دو روش پولیش دستی و پولیش با دستگاه تقسیم می‌شود. بزرگ‌ترین تفاوتی که میان پولیش دستی و دستگاهی وجود دارد مدت‌زمان پولیش کردن است. مسلماً با دستگاه مدت‌زمان کمتری نسبت به پولیش دستی صرف می‌شود.

آموزش پولیش دستی خودرو

نحوه پولیش دستی را مرحله ‌به ‌مرحله و در ۱۰ نکته مفید و قابل‌فهم برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم. این نکات و مراحل را با دقت بخوانید تا به‌راحتی خودرو شخصی خودتان را پولیش کنید.

۱. ابتدا لوازم کار را آماده کنید. برای این کار به یک قوطی پولیش نرم و تعدادی پارچه پنبه‌ای و نرم احتیاج دارید. دقت کنید که در بازار پولیش‌های مختلفی در دسته‌بندی‌های نرم و زبر وجود دارد، شما باید پولیش نرم را تهیه کنید!

۲. چه برای پولیش کردن و چه برای واکس زدن همیشه اولین مرحله شست‌وشوی ماشین است. برای شست‌وشو از شامپو‌های مخصوص ماشین یا مایع‌ ظرف‌شویی استفاده کنید و هرگز این کار را با پودر لباس‌شویی امتحان نکنید زیرا خط و خش‌های بسیار ریزی روی بدنه ایجاد می‌کند. مطمئن شوید که تمام گل‌و‌‌لای و ذرات شن از روی بدنه پاک‌شده باشد.

۳. بعد از اتمام شست‌وشو بدنه خودرو را کاملاً خشک کنید یا اندکی صبر کنید تا بدنه کاملاً خشک شود و هیچ رطوبتی باقی نماند. بهتر است خودرو را در یک مکان دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید، البته دمای محیط خیلی هم نباید پایین باشد زیرا گرما و سرمای بیش‌ازحد بدنه باعث ماسیده شدن پولیش می‌شود و کار را سخت می‌کند.

حتما بخوانید: علت جا نرفتن دنده خودرو و یا سخت جا رفتن آن چیست؟

۴. برای شروع حداقل به دو تکه پارچه نیاز دارید، یکی برای پولیش کردن و دیگری برای تمیز کردن بدنه. برای این کار می‌توانید از دستمال‌های میکرو فایبر یا پارچه‌های حوله‌ای نرم یا پنبه استفاده کنید.

۵. ابتدا مقداری پولیش را روی قسمت موردنظر از بدنه قرار دهید و پارچه شروع به مالش آن روی بدنه کنید. این کار را می‌توانید به دو صورت خطی (رفت‌ و برگشتی) و چرخشی انجام دهید ولی دقت داشته باشید هرکدام از این روش‌ها را که انجام می‌دهید باید تا انتها همان الگوی ثابت را ادامه دهید. بهترین روش حرکت رفت و برگشتی عمود بر خراش‌ها است که با تکرار آن می‌توانید تمام خراش را حذف کنید.

اگر می‌خواهید فقط یک خراش را از بین ببرید در همان محدوده این کار را انجام دهید ولی اگر قصد دارید کل بدنه را پولیش کنید این کار را ابتدا از یک ناحیه شروع کنید و رفته‌رفته به سمت قسمت‌های دیگر حرکت کنید. این کار را تا جایی که مواد پولیش روی بدنه تمام شود ادامه دهید و اگر احساس می‌کنید هنوز خش‌ها برطرف نشده‌اند می‌توانید بازهم پولیش بزنید و دوباره این کار را انجام دهید.

برای اینکه پارچه شما به‌راحتی روی بدنه حرکت کند سطح رنگ را با آب مقداری مرطوب کنید. در غیراین‌صورت کارتان سخت می‌شود و به‌زودی خسته می‌شوید.

۶. قسمت‌هایی از بدنه که بیشتر در معرض آسیب هستند مانند زیر دستگیره‌ها و رکاب ماشین نیاز به‌دقت و حوصله بیشتری برای پولیش زدن دارند، زیرا تعداد خش‌های این نقاط بیشتر است.

۷. دقت کنید که پولیش را روی قسمت‌های پلاستیکی مثل سپر و دستگیره و چراغ‌ها نمالید زیرا باعث کدر و مات شدن آن‌ها می‌شود.

۸. درصورتی‌که یک خراش به حدی عمیق است که با پولش نرم محو نمی‌شود می‌توانید از پولیش زبر استفاده کنید. برای این کار ابتدا مقداری پولیش زبر روی محل موردنظر قرار دهید و به‌آرامی شروع به مالش آن روی خراش کنید. ولی به خاطر داشته باشید که در این کار به‌هیچ‌وجه زیاده‌روی نکنید، زیرا پولیش زبر همانند یک سنباده عمل می‌کند و بی‌دقتی هنگام استفاده از آن می‌تواند به رنگ بدنه آسیب بزند. بعدازاین که از پولیش زبر استفاده کردید احتمالاً رنگ آن ناحیه مقداری کدر شده است که باید به‌وسیله پولیش نرم دوباره براق شود.

۹. بعدازاینکه کارتان با پولیش تمام شد باید با یک حوله یا پارچه نرم کل بدنه را پاک ‌کنید تا تمام آثار چربی و پولیش باقی‌مانده از روی بدنه پاک شود. همچنین می‌توانید یک‌بار ماشین را بشویید. اگر می‌خواهید در ادامه از واکس استفاده کنید شستن ماشین نتیجه بهتری می‌دهد.

۱۰. درنهایت بهتر است بدانید که برای جلوگیری از آسیب به رنگ خودرو به‌هیچ‌وجه در استفاده از پولیش زیاده‌روی نکنید و این کار را به حداکثر سالی یک‌بار و آن‌هم در صورت نیاز محدود کنید.

نحوه پولیش ماشین با دستگاه

کار با دستگاه پولیش مهارت خاص خود را نیاز دارد. اما با این حال با چندبار استفاده می‌توان نحوه کار با دستگاه را به‌راحتی یاد گرفت. هرچند این کار خیلی سخت و تخصصی به‌نظر نمی‌رسد، اما بهتر است نکات زیر را مدنظر قرار دهید :

۱. ابتدا باید مواد و وسایل موردنیاز را تهیه کنید. مقداری پولیش نرم به همراه یک پد نرم و یا پد پوست بره به همراه داشته باشید. در این مرحله پد را کمی مرطوب کنید. نیازی نیست که پد را کاملاً خیس کنید.

۲. مقداری پولیش بر روی پد مالیده و پد را آغشته به پولیش کنید. با استفاده از دستگاه نیازی نیست پولیش را بر روی بدنه خودرو بزنید. آغشته کردن پد با پولیش برای این کار کافی است.

۳. دستگاه را به بدنه خودرو نزدیک کنید. دستگاه را در دور آرام روشن کرده و بر روی قسمت موردنظر قرار دهید. به دستگاه فشار وارد نکنید. چراکه فشار زیاد بر دستگاه باعث از بین رفتن رنگ خودرو می‌شود.

۴. دستگاه را همانند حرکات پولیش دستی به‌صورت طولی حرکت دهید. تا زمانی که خط‌و‌خش‌های موردنظر از بین نرفته دستگاه را از بدنه جدا نکنید. در بخش‌هایی از بدنه خودرو که حساسیت بیشتری دارند کمتر فشار وارد کنید.

حتما بخوانید: علل برق دزدی ماشین؛ چطور بفهمیم برق دزدی از کجاست؟

جمع‌بندی

با توجه به مطالب و نکات بالا سعی کنید در طول سال فقط یک‌بار از پولیش ماشین استفاده کنید. در صورت استفاده بیش‌ازحد از پولیش به دلیل خاصیت سایندگی که دارد مانند سنباده عمل کرده و رنگ خودرو را از بین می‌برد.

پولیش کردن خودرو کار چندان سختی نیست. اگر می‌خواهید متحمل هزینه‌های زیاد نشوید با یک قوطی پولیش و پارچه و پنبه مخصوص می‌توانید به‌راحتی خودرو خود را پولیش کنید. در نظر داشته باشید که در حالت عادی و در اغلب موارد می‌بایست از پولیش نرم استفاده کنید. فقط در صورتی از پولیش زبر استفاده کنید که بخواهید سطوح عمیق را ترمیم کنید که در این حالت هم توصیه می‌شود دقت بیشتری داشته باشید.

اگر شما هم در زمینه پولیش ماشین تجربه‌ای دارید آن را با خوانندگان ما در میان بگذارید.

چنانچه خواندن این نوشته برای شما مفید بود پیشنهاد می‌کنیم دیگر نوشته‌های ما در زمینه نحوه تشخیص ماشین چپی و راهنمای خرید خودرو دست دوم را نیز بخوانید.

/blog/how-polish-car/amp/
مراقبت از خودرو
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (10)
نظر بدهید
  • صادق

    سلام و تشکر. نکات بسیار مفیدی را ذکر کردید . لطفا اگر تجربه ای پیرامون لکه هایی که فضله پرندگان مثل کلاغ روی بدنه خودرو ایجاد می کند هم بنویسید .

    • منوچهر

      متاسفانه یکی از آسیب های جدی رنگ همین مورد هست که به هیچ وجه قابل ترمیم نیست چون باغث سوختگی رنگ میشود و توصیه ما به شما این است که بلافاصله پس از مشاهده در صدد از بین برده لکه عمل کنید.

  • رحیم

    سلام ماشین من سورمه ای هستش که دو، سه تیکه رنگ داره ولی به جا رنگ سورمه ای رنگ یشمی خورده خواستم ببینم با پولیش و واکس میشه درستش کرد.

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      خیر محددا باید رنگ آمیزی بشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • رویا

    سلام وقت بخیر
    برای از بین بردن لکه روی ماشین ظرفشویی میتونیم استفاده کنیم؟؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      بله امکانش هست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • ممد

    سلام از دستگاه فرز ک دور کند نداره هم میشه استفاده کرد؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      خیر .
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مجید

    سلام،رنگ ماشین من سفید هستش،خط و خش عمقی داره هم خط خش سطحی از چه جور پولیش استفاده کنم چجوری پولیشش کنم؟

  • مهدی

    سلام خسته نباشید
    من ماشینم تازه رنگ خورده
    رنگش براق نیست میخام رنگش براق بشه

    از کدوم پولیش و پد پولیش استفاده کنم؟؟