اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

نکات نوشتن قولنامه ماشین به همراه نمونه قولنامه

چه فروشنده خودرو باشید و چه خریدار آن، باید نکاتی را درباره نحوه نوشتن قرارداد اولیه خودرو که به آن مبایعه‌نامه خودرو یا قولنامه ماشین می‌گویند بدانید. برخلاف تصور بسیاری از افراد، حتی قولنامه‌ای که به‌صورت دستی روی یک تکه کاغذ نوشته می‌شود، وقتی امضای دو طرف قرارداد در پایین آن می‌آید وجاهت قانونی پیدا می‌کند بنابراین قولنامه بدون امضای فروشنده یا خریدار اعتباری ندارد. بنابراین بر‌اساس بندهای قولنامه و شروطی که در آن قید کرده‌اید، می‌توانید نسبت به آن عمل کرده یا آن را فسخ کنید. باید بدانید که تنظیم یک مبایعه نامه خودرو چه به صورت دستی و چه در فرمت‌های تایپ شده و آماده‌ای که وجود دارد، طرفین را نسبت به اجرای آن متعهد می‌کند. بنابراین قولنامه خودرو را باید دقیق بنویسید؛ حتی اگر طرف دیگر معامله، دوست قدیمی یا قوم‌و‌خویش شماست!

راهنمای نوشتن قولنامه ماشین

قولنامه خودرو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر یک از این بخش‌ها را می‌توان یک ماده نامید. اگر از فرمت‌های آماده قولنامه ماشین یا همان نسخه‌های پی دی اف قولنامه ماشین استفاده می‌کنید این مواد از پیش تهیه‌شده‌است و شما تنها نیاز به پر کردن بخش‌های مربوط به خود دارید. اما اگر می‌خواهید قولنامه خودرو را به‌صورت دستی بنویسید نیز همچنان نیاز است تا مواد مورد نیاز در قولنامه شما وجود داشته باشد. منظور از مبایعه نامه خودرو اتحادیه این است که قولنامه خودرو را در نمایشگاه‌هایی که مجوز اتحادیه را دارند و مورد اعتمادتان هستند، تنظیم کنید.

 

ماده‌های یک قولنامه ماشین که در واقع اجزای آن را تشکیل می‌دهند شامل موارد زیر است:

ماده اول: مشخصات طرفین

بخش اول مبایعه‌نامه مربوط به درج مشخصات کامل خریدار و فروشنده و وکیل قانونی آن‌ها (با درج اطلاعات وکالت‌نامه) است که باید به‌طور دقیق و درست ثبت شوند.

  • نام و نام خانوادگی
  • نام پدر
  • شماره شناسنامه
  • محل صدور
  • شماره شناسنامه
  • تاریخ تولد
  • شغل
  • نشانی محل سکونت
  • شماره تماس

اگر مشخصات مالک و فروشنده با یکدیگر مطابقت نداشت، از انجام معامله اجتناب کنید. صحبت‌هایی مانند این‌ که  “ماشین مال پدر خانمم است و به من گفته بفروشم” را باور نکنید. اگر فروشنده مدعی است که نماینده مالک برای فروش خودرو است، باید به شما وکالت‌نامه رسمی ارائه دهد و این اطلاعات حتما در مبایعه‌نامه نیز درج شود.

برای مشاهده در سایز بزرگ بر روی عکس کلیک کنید

ماده دوم: موضوع و مشخصات مورد معامله

در این ماده ذکر کنید که موضوع این مبایعه نامه فروش ماشین به شخص خریدار است و در قبال آن خریدار به شما مبلغی را می‌پردازد. همچنین در این بند باید مشخصات خودرو را به‌طور کامل درج کنید. مشخصاتی نظیر:

  • نوع خودرو
  • نوع سیستم
  • تیپ
  • مدل
  • رنگ
  • شماره موتور
  • شماره شاسی
  • شناسه وسیله نقلیه (VIN)
  • شماره سریال برگه کمپانی یا شماره برگه گمرکی
  • شماره بدنه
  • شماره پلاک فعلی
  • شماره کارت سوخت
  • شماره بیمه نامه شخص ثالث
  • شماره معاینه فنی

ماده سوم: مبلغ معامله

در این بند قیمت و شرایط پرداخت آن را به این صورت که: قیمت کل معامله، مبلغ …………………. ریال است که مبلغ …………………. ریال به‌صورت …………………. تحویل فروشنده شد و باقی مبلغ به‌صورت …………………. پس از انتقال قطعی سند خودرو تحویل داده خواهد شد، ذکر نمایید.

نکته: در قسمت مبلغ باید ذکر کنید که چه مقدار از مبلغ به‌شکل نقدی و چه مقدار از آن با چک پرداخت می‌شود.

نکته: مشخصات چک، تعداد و تاریخ آن را باید در قولنامه خودرو بنویسید.

نکته: شماره حسابی را که به آن مبلغ نقد را واریز می کنید در قولنامه ذکر کنید.

نکته: تاریخ‌هایی را که در آن مبلغ را نقدی به طرف مقابل پرداخت می‌کنید در قولنامه ذکر کنید.

حتما بخوانید: دلالی خودرو و ۶ ترفندی که دلالان برای فروش به‌کار می‌برند

 ماده چهارم: شرایط معامله

متن قولنامه ماشین شرایطی دارد. این بند از مبایعه نامه خودرو شامل شرایط معامله است. در این بند زمان حضور خریدار و فروشنده در مرکز تعویض پلاک یا دفترخانه، زمان پرداخت وجه معامله و دیگر شرایط این خرید و فروش را ذکر می‌کنید. در این بند شما می‌توانید همه شروطتان را بگنجانید. توصیه ما این است که این شروط را در معامله قید کنید تا در صورت نیاز بتوانید معامله را فسخ کنید. حالا بیایید ببینیم چه شرایطی را بهتر است در قولنامه بنویسیم.

نکات مهم در نوشتن قولنامه خودرو

برخی از شروط مهم که باید در هنگام نوشتن قولنامه ماشین آورده شوند عبارت‌اند از:

۱. عدم حضور هر یک از طرفین در دفترخانه اسناد رسمی شماره (شماره دفترخانه) یا مرکز تعویض پلاک در زمان مقرر، عدم ارائه مستندات و مدارک لازم برای تنظیم سند از طرف فروشنده و عدم پرداخت ثمن معامله تا تاریخ (…./…./…..) توسط خریدار، موجب فسخ معامله می‌شود.

در این بند علاوه بر پیش‌بینی حق فسخ، زمانی که یکی از طرف‌های معامله به تعهدات خودش عمل نمی‌کند، می‌توان مبلغی را نیز به عنوان جریمه این عدم انجام تعهد (وجه التزام) تعیین نمود.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص ماشین چپی چگونه است؟

۲. در رابطه با حق فسخ در معاملات باید بدانیم که وجود یا عدم وجود حق فسخ کاملا وابسته به توافق طرفین است. این توافق می‌تواند به اشکال مختلفی صورت بگیرد:

  • برای هیچکدام از خریدار و فروشنده حق فسخ نگذارید
  • هر دو طرف معامله حق فسخ داشته باشند
  • یکی از طرفین حق فسخ معامله را داشته باشد
  • هر کدام از طرفین که قصد فسخ معامله را داشته باشد باید مبلغی را نیز به عنوان جریمه بپردازد.

نکته: در صورتیکه در مورد حق فسخ در متن قولنامه ماشین صحبتی نشود به معنای این است که برای هیچکدام از طرفین حق فسخ وجود ندارد.

نکته: معمولا در فرمت‌های آماده مبایعه نامه‌ خودرو بند زیر به عنوان بند مربوط به حق فسخ ذکر می‌شود:

همه خیارات از جمله خیار غبن به هر عنوان ادعا و به هر میزان اسقاط شد. موارد تقلب و تدلیس از این موضوع مستثنی است.

۳. مسئولیت هر نوع تخلف اعم از راهنمایی و رانندگی، کیفری و مدنی که با استفاده از مورد معامله به وقوع پیوسته باشد و نیز مسئولیت آسیب‌های وارده و خرابی‌های خودرو تا زمان تحویل به عهده فروشنده است. همچنین تسویه خلافی خودرو، عوارض سالانه شهرداری، عوارض طرح ترافیک، عوارض آزادراهی و مالیات نقل و انتقال بر عهده فروشنده است.

۴. یکی از شرایط مهم درباره مورد معامله این است که باید خودِ خودرو، لوازم جانبی، همه اسناد و مدارک و بیمه‌نامه آن را بررسی کنید و این موارد را در قولنامه هم بنویسید.

۵. در انتهای قولنامه، امضای فروشنده، خریدار و شهود را درج کنید. قولنامه خودرو حتما باید در دو برگ نوشته شود. هنگام وارد کردن اطلاعات کاربن بگذارید تا هر چیزی که می‌نویسید عینا در برگه دوم کپی شود. به طور کلی در قرارداد ذکر کنید که چند نسخه از این قولنامه وجود دارد.

نکته: بهتر است متن قولنامه ماشین تایپی باشد، اما اگر دستی می‌نویسید حداقل خوانا بنویسید. اگر به هر دلیلی اشتباهی صورت گرفت، حتما درباره آن در انتها توضیح بدهید و فروشنده و شاهدان هم باید توضیح مربوط به تصحیح متن را امضا کنند.

نکته: هنگام امضا کردن کاربن را بردارید. امضای هر دو برگه باید عملا انجام شود و نباید امضا کاربن‌شده باشد.

چنانچه برای خرید و فروش خودرو از سرویس کارشناسی خودرو کارنامه استفاده می‌کنید، می‌توانید در زمینه تنظیم قرارداد قانونی نیز، از کارشناسان ما خدمات دریافت کنید و معامله کاملا مطمئنی داشته باشید.

حتما بخوانید: علائم خرابی سنسور دریچه گاز و دلایل آن

نمونه قولنامه ماشین

تصویری که در زیر می‌بینید یک نمونه قرارداد خودرو است که با رعایت موارد گفته شده در بندهای بالا نوشته شده است:

برگ قولنامه ماشین

دانلود مبایعه نامه خودرو

مبایعه‌نامه دستی خودرو

شاید تا به الان متن قولنامه دستی را دیده باشید؛ گاهی اوقات قولنامه به‌صورت دستی بین طرفین نوشته می‌شود و به‌صورت تایپی پرینت‌شده و با آرم قوه قضاییه نیست. این مبایعه نامه دستی بیشتر زمانی کاربرد دارد که خریدار و فروشنده یکدیگر را می‌شناسند یا به هر دلیلی برای خرید و فروش ماشین با هم توافق کرده‌اند و می‌خواهند این معامله را بین خودشان تمام کنند. شرایط و مواد مندرج در قولنامه دستی ماشین هیچ فرقی با قولنامه آماده ندارد و همان بندها باید به‌صورت روشن و مشخص در آن درج شود. حالا سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا قولنامه دستی اعتبار دارد؟ یعنی اگر هر یک از طرفین فروشنده یا خریدار بخواهند به معتبر بودن آن اعتراض کنند، آیا می‌توان از اعتبار آن  دفاع  کرد؟ آیا قولنامه دستی بدون شاهد اعتبار دارد

حتما بخوانید: فک پلاک خودرو و نکات مهم قانونی آن

آیا قولنامه دستی اعتبار دارد؟

اعتبار قولنامه دستی خودرو نزد مراجع قضایی پذیرفتنی است. آیا قولنامه دستی بدون شاهد اعتبار دارد؟ حتی اگر فقط خود طرفین امضا کرده باشند و هیچ شاهدی آن را امضا نکرده باشد باز هم اعتبار دارد. امضای شهود صرفا روند اثبات ادعا را ساده‌تر می‌کند و در اعتبار قولنامه تأثیر ندارد. درصورتی که هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، دیگری می‌تواند با در دست داشتن نسخه قولنامه خودرو به مراجع قضایی مراجعه کند.

بدیهی است شاکی درصورتی می‌تواند ادعای خود را ثابت کند که همه‌چیز به‌صورت کاملا خوانا و بدون هیچ ابهامی نوشته شده باشد و امضاها در آن جعل نشده باشند.

بنابراین اگر قولنامه ماشین را به‌شکل دستی می‌نویسید، حتما اطلاعات را با خطی خوانا وارد کنید. بندها باید کاملا بدون ابهام و شفاف توضیح داده شوند. مبلغ را هم به عدد و هم به حروف وارد کنید. هرچند با این شرایط دستکاری مبلغ ساده نخواهد بود، بااین‌حال اگر تمایل دارید می‌توانید روی مبلغ را چسب بزنید.

شرایط فسخ معامله را فراموش نکنید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید از فردی ثالث بخواهید به‌عنوان شاهد قولنامه را امضا کند. یادتان باشد هیچ کلام ردوبدل‌شده‌ای نزد دادگاه سندیت نخواهد داشت و صرفا هرآنچه نوشته شده است معتبر خواهد بود.

هزینه نوشتن قولنامه ماشین

معمولا برای نوشتن قولنامه ماشین خواه دستی باشد یا رسمی و تایپ‌شده که فقط فرم آن را پر کرده باشند، هزینه‌ای به نویسنده قولنامه پرداخت می‌کنند. هزینه قولنامه محضری خودرو همان هزینه‌های دفترخانه است که به‌منظور حق‌التحریر واریز می‌شود. هزینه نوشتن قولنامه خودرو معمولا درصدی از قیمت ماشین معامله‌شده است. با این حال، در بسیاری از موارد این مبلغ توافقی است و بستگی به طرفین معامله و نویسنده قولنامه ماشین دارد. حتی ممکن است قولنامه را کسی بنویسد که آشنای شماست و پولی دریافت نکند. معمولا ۱ تا ۱٫۴ درصد از قیمت خودرو را به نویسنده قولنامه پرداخت می‌کنند که البته عرف آن این‌طور است که نیمی از آن را خریدار و نیم دیگر را فروشنده پرداخت کند.

قولنامه حواله ماشین

قولنامه حواله ماشین یکی از انواع مهم قولنامه‌ها است. گاهی اشخاص حواله خودرویی را خریداری می‌کنند. پس از خرید حواله، به هر علتی تصمیم می‌گیرند که حواله مربوطه را در ازای دریافت مبلغی بیشتر از مبلغ سفارش خودرو، به شخص خریدار بدهد. دلایل انتقال، می‌تواند تمایل نداشتن به تحویل خودروی سفارش‌شده یا حتی به‌دست‌آوردن سود باشد.

قانون بیعانه در معامله

در قانون مدنی ایران مقررات مخصوصی راجع به بیعانه موجود نیست و طبق قاعده حقوقی در صورتی که به جهتی از جهات معامله منحل شود، اگر چه مشتری بقیه پرداختی را در موعد مشخص نداده باشد، بیعانه باید به مشتری بازگردانده شود.

شرایط فسخ قولنامه خودرو

حقوقدان‌ها به حق بهم زدن معامله «خیار» می‌گویند، این کلمه از اختیار می‌آید و به معنی آن است که دو طرف معامله اختیاراتی را درباره معامله‌شان دارند. متن فسخ قرارداد قولنامه باتوجه‌به موارد خیارات متفاوت است.

مبایعه نامه با وکالت

همانطور که پیش‌تر گفته شد هر دو سمت معامله می‌توانند برای خرید یا فروش خود به اشخاص دیگر وکالت دهند. در این صورت نیاز است که حتما اطلاعات وکالت‌نامه در مبایعه نامه درج شود. همچنین اطلاعات خودرو و معامله نیز در وکالت نامه.

در بیشتر مواقع نیز پس از توافق نهایی، فروشنده در ازای دریافت کل مبلغ معامله، به خریدار برای انجام روال اداری و تعویض پلاک وکالت می‌دهد. در این صورت خریدار با داشتن وکالت نامه می‌تواند به تنهایی فرآیند تعویض پلاک را انجام دهد و دیگر نیازی به حضور فروشنده در مرکز تعویض پلاک نیست.

ما در این مطلب سعی کردیم توضیح دهیم مبایعه نامه خودرو چیست و همچنین نمونه قولنامه ماشین را برایتان آوردیم تا بیشتر با طرز نوشتن قولنامه ماشین آشنا شوید. اگر خواندن این نوشته برای شما مفید بود پیشنهاد می‌کنیم دیگر مقالات ما در زمینه راهنمای خرید خودرو دست دوم و خرید خودرو کارتکس را نیز بخوانید.

/blog/how-write-car-sales-certificate/amp/
نکات حقوقی و قانونی معامله خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (118)
نظر بدهید
  • علی علوی

    مفیدبود

    • کارنامه

      ممنون از شما برای همراهی‌تون با بلاگ کارنامه

    • نقی بابایی پارسا

      ممنون بابت توضیحات کامل شما

      • منوچهر

        سلام وقتتون بخیر

        امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • Saeed

    بسیار مفید و کاربردی

    • کارنامه

      ممنون از شما به خاطر وقتی که برای خواندن این نوشته گذاشتید.

  • رضا حیدری

    سلام لیفان ۵۲۰ داشتم که به گفته مکانیک موتورش سوخته بود لیفان رابا مکانیک که ۴۰۵ داشت با او معاوضه کردم ایشان بعداز مدتی ۴۰۵ رابافریب وطرفند ازمن گرفت که لیفان را برگرداند اکنون دوسال است اسیر وسرگردانم ممنون میشم راهنمایم کنید

    • کارنامه

      سلام
      جهت اظهارنظر نیاز به جزییات بیشتری است، ولی حتما جهت احقاق حق به مشاور حقوقی و یا مراجع قضایی مراجعه نمایید.

    • حسن یوسفی

      با درود وسپاس خدمت شما چگونه میتوانم ازطریق دیوار ماشینم را برای فروش بزارم با همکاری کارنامه در دیوار ممنون

      • منوچهر

        سلام وقتتون بخیر
        با تماس با ما کارشناسامون در بخش فروش سفارشی میتونن کاملا راهنماییتون کنن.
        امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • بنیامین

    ممنون‌ بابت مطالب مفیدتون

    • کارنامه

      سلام
      ممنون از همراهی‌تون با بلاگ کارنامه

  • سید

    عالی
    واقعا مفید.
    سپاس و تشکر
    موفق باشین

    • کارنامه

      سلام
      ممنون از شما به‌خاطر وقتی که برای خواندن مقالات کارنامه می‌گذارید.

  • علی

    باتشکر
    اگر خریدار شهرستانی باشد وفروشنده در تهران آیا امکان تعویض وفک پلاک تهران به شهرستان در مراکز تعویض پلاک تهران بدون مراجعه به شهرستان میسر هست؟

    • کارنامه

      سلام
      بستگی به محل سکونت خریدار دارد. ولی در کل در صورت تکمیل بودن مدارک این امکان وجود دارد.

  • محمد

    باسلام،خیلی مفیدبودوپیشنهاد میکنم که مثلا توضیحاتی که در مورد سند وبرگه سبز دادید در موردتائید درتوضیحات که:این موردبرای انتقال سند در موتورسیکلت هم صدق میکندوباید این مراحل طی شود،صرفا برای بالارفتن اطلاعات مخاطبان.باتشکر

    • کارنامه

      سلام
      ممنون از پیشنهادتون

      • عارف

        سلام من حواله ماشین فروختم چون هنگام قیمت گذاری اول ۹۵ذکر شد که در برگه قولنامه من به ۹۷ و بصورت حرف بدون خط خورگی(فقط در قسمت عددروی۵تصحیح شد۷) که ۹۵ پرداخت شد و ۲میلیون هنگام وکالت فک پلاک ولی حالا خریدار میگه قولنامه دستکاری کردی در حالی که قولنامه خودش بدون خط خوردگی هست ولی میگه قولنامه ندارم باید چیکار کنم ممنون

  • حامد

    سلام میخوام ۲۰۶ خودم که صفر هست رو با یک ۲۰۷ تعویض کنم و مابفی رو نقدی پرداخت کنم مبایعه نامه رو کطوری باید بنویسم؟

  • یوسف

    ممنون خیلی مفید بود مطالب

    • کارنامه

      سلام
      ممنون از وقتی که گذاشتید

  • رحمت الله نصیری

    سلام و سپاس.مفیدبود.من از نمونه عکس گرفتم.

    • کارنامه

      سلام
      خوشحالیم که مفید واقع شده

  • ابوالفضل اسکندری

    سلام.عالی بود

    • کارنامه

      سلام
      ممنون

  • مهدی احمدی

    سلام ممنونم که این اطلاعات مهم و کلیدی را برای خرید و فروش ماشین در اختیار ما قرار دادید .. من اصلا نمیدونستم که قولنامه دستی هم اعتبار داردو نمی دونستم چه اطلاعاتی را باید در قولنامه مورد توجه قرار داد
    واقعا از کار خوب شما سپاسگذارم

    • کارنامه

      سلام
      خوشحالیم که مفید واقع شده

  • علیرضا

    بسیار عالی و مفید.

    • حامد

      سلام بنده ماشینه قولنامه ای خریدم ۸۰میلیون ۲۰۰هزار ماند برای سند و فک پلاک الان صاحب ماشین به دلایل مشکلاتی که برای من پیش آورد ماشینو برده پارکینگ با اعلام سرقت مدارک ماشین رو هم با امروز و فردا کردن به بنده نداد چه باید بکنم.که ایشان از من اخاذی نکند برای آزادی ماشینم؟؟ممنون

      • منوچهر

        سلام وقتتون بخیر
        شما بهتر هست که برای رفع مشکلتون با همراه داشتن مدارکتون به مراجع قضایی شکایت کنید و مستندات موجود رو ارائه بدین تا حقی ازتون ضایع نشه.
        امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • Maryaam

    سلام ما متاسفانه هنگام خرید به برگ کارشناسی فروشنده اعتماد کردیم و ماشین را برای کارشناسی نبردیم و بعدا معلوم شد که شاسی جلوی ماشین ترک خورده …و متاسفانه قولنامه هم امضا شده و فروشنده حاضر نیست ماشین را پس بگیرد.ماهم چون تحربه نداشتیم و به فروشنده اعتماد کردیم و همان ابتدا خودمان به شخصه ماشین را برای کارشناسی نبردیم و به کارشناسی فروشنده اعتماد کردیم…….اگر به مراجع قضایی رجوع کنیم، امیدی برای پس دادن ماشین وجود دارد؟ همه می گویند شما قولنامه را امضا کردید و اشتباه هم از خودتان بوده که کارشناسی مورد اعتماد خودتان را انجام ندادید.پس نمی توانید پول را پس بگیرید…….واقعا نمیشه کاری کرد؟ اخه شاسی ماشین ترک داره و واقعا ایراد داره.انکار فقط پولمون برباد رفت و جنس معیوب خریدیم.چیکار باید کرد؟ شکایت کنیم فایده داره؟ هنوز تعویض پلاک و اینا انجام نشده

    • behnam.haji198160

      بله با شکایت می‌توانید فسخ معامله را انجام دهید.

  • ساسان

    ممنون از اطلاع رسانی شما

  • محمد

    ضمن تشکر از مطالب ارائه شده، پیشنهاد میکنم جهت کامل شدن متن قولنامه، قسمتی را هم برای شرایط تحویل در نظر گرفته شود.
    در بعضی معاملات، تحویل خودرو همزمان با قولنامه انجام میشود.
    موارد لازم عبارت است از: کیلومتر کارکرد خودرو – ساعت و تاریخ تحویل با امضای شاهد

  • موسوی

    سلام، سپاس بابت مطالب مفیدتون
    یه پیشنهاد داشتم برای کسب و کارتون و اونم این که یکسری آپشن و امتیاز جهت حمایت و پشتیبانی از مشتریاتون بذارید
    + مثلا آموزش یا یادآوری رانندگی برای رانندگان مبتدی که گواهینامه رانندگی دارن ولی مدتی رانندگی نکردن و احتیاج به یادآوری دارن، که مثلا بصورت یکی دو جلسه یک ساعته برای رانندگان (با همون خودرو خریداری شده) برگزار بشه.
    + یا مثلا آموزش کلی و ساده نگهداری و تعمیرات فنی خودرو برای مشتریاتون، که خودرویی که خریدن رو بهتر نگهداری و تعمیر کنن.
    + یا مثلا آپشن حمایت و پشتیبانی حقوقی تا پایان معامله از مشتریانی که تجربه خرید خودرو ندارن و میخوان با خیال راحت و نظارت کامل شما، خرید رو انجام بدن.
    باتشکر

  • محد

    سلام
    ابتدای فعالیت کارنامه یکسری فیلم با محتوای آموزشی ساخته بودید
    چی شدن؟
    توی کانال آپارات هم نیستن

  • مجتبی

    چه خبره یک درصد قیمت خودرو به این گرانی فقط برا نوشتن یک قولنامه!!

  • علی

    سلام
    بنده ماشین خود را از طریق دیوار آگهی و با کارشناسی کارنامه معامله کردم و طبق قولنامه کارنامه معامله نوشتیم .سوالم اینست که در قولنامه ذکر شده مبلغی به هنگام تعویض پلاک از خریدار دریافت شود ؟ دقیقا چه زمانی است؟ بعد از فک پلاک یا قبل آن ؟

    • behnam.haji198160

      قبل از تعویض پلاک

  • امیر

    لطفا فایل قولنامه رو برای دانلود و پرینت در سایت آپلود کنید…

  • مهراب مرادی

    مرسی از توضیحات دقیق شما . عالی

  • رخساره

    کار من با این مطلب مفید و کاربردی شما راه افتاد. سپاس از دقت شما در ذکر تمام نکات

  • محمد

    سلام
    برای تعویض پلاک حتما باید رفت دفتر خانه و یا میشه فقط تعویض پلاک کرد

    • behnam.haji198160

      هم می‌شود به مراکز تعویص پلاک رفت، هم می‌شود در دفترخانه وکالت فروش داد.

    • behnam.haji198160

      فعلا دستوری برای اسقاط خودرو نداریم و تمام خودروها تا زمانی که معاینه فنی دارند می‌توانند تردد داشته باشند

  • بقائی

    باسلام من ماشینم رو فروختم و در بنگاه که آشنای خریدار بود قولنامه نوشته شد و قرار شد دو روز دیگر بعلت بسته بودن تعویض پلاک یک وکالت فروش به خریدار بدم و ایشون در اسرع وقت بروند و تعویض پلاک رو انجام بدن آیا اینکه وکالت محضری دادم درسته؟ اگر ایشون سهل انگاری کرد و اقدام نکرد برای پلاک من مشکلی بوجود نمیاد؟ در ضمن قرار شد کل مبلغ رو چک بین بانکی بدن آیا چک بین بانکی قابل اعتماد است یا نه؟ ممنون

    • behnam.haji198160

      چک بانکی معتبر می‌باشد.
      وکالت فروش رو تا آنجا که میشه کوتاه‌مدت بدین تا زودتر تعویض پلاک انجام شود و پلاک شما آزاد گردد.
      در صورت نوشتن و داشتن قولنامه معتبر، هیچ‌گونه مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

  • رویا

    سلام اگر مبلغ پرداختی بصورت نقدی و تحویل طلا باشد چگونه و کجا قید کنیم؟فوری

    • behnam.haji198160

      تمام موارد و شرایط باید داخل قولنامه ذکر شود.

    • فرزانه

      سلام ما برای قولنامه ماشینی اقدام کردیم و بعد از اینکه قولنامه رو امضا کردیم و چک تحویل دادیم و مدارک ماشین ب میدادند همزمان کارشناسی انجام دادیم ک گفتند ماشین مورد داره و چک را بلافاصله پس گرفتیم و معامله بین طرفین کنسل شد ولی قولنامه رو باطل نکردیم. آیا مشکلی پیش میاد

      • منوچهر

        سلام وقتتون بخیر
        خیر قولنامه فسخ میباشد
        امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • حبیب

    سلام
    مفید بود ولی اگر کسی برای معامله شرط یا شروطی گذاشت نباید بندی تحت عنوان اسقاط کافه خسارات قید کند چرا که شروط گذاشته شده بیع فاقد اثر حقوقی می شوند.و همچنین خریدار را از بسیاری از حقوق خود محروم می کند مانند عجیب یا تدریس یا غبن و …با تشکر از سات خوبتان

  • حبیب

    سلام
    مفید بود ولی اگر کسی برای معامله شرط یا شروطی گذاشت نباید بندی تحت عنوان اسقاط کافه خسارات قید کند چرا که شروط گذاشته شده بیع فاقد اثر حقوقی می شوند.و همچنین خریدار را از بسیاری از حقوق خود محروم می کند مانند عجیب یا تدریس یا غبن و …با تشکر از سات خوبتان

  • Eivan

    سلام .ماشینی از بنگاه خریدم ولی برگه ای قولنامه رو نگرفتم ..فروشند سند نزد بنام ..چکارکنم

    • behnam.haji198160

      شکایت از بنگاه به‌علت ندادن برگه قولنامه و سپس شکایت از فروشنده بابت نیامدن برای سند زدن.

  • احسان

    سلام بنده ماشین ۲۰۶ صفر رو به یه دلال فروختم فقط تو مباینامه قید شد ماشین رو به هرکی که اون گفت بنام بزنیم و۹۵٪پول ماشین رو گرفتیم و دلال ماشین رو برد سند و تمام مدارک هم دست دلال هست ولی ماشین به نام من است الان دو هفته از زمان تعیین شده در مباینامه گذشته و طرف هی امروز و فردا میکنه که ماشین و هنوز نفروختم و…. من میتونم فسخ معامله رو انجام بدم و ضرر ۴۰٪ رو که گذاشتیم رو بگیرم.واینکه ایا این مالیات جدید که مجلس تصویب کرده به من میخوره یا نه؟

    • behnam.haji198160

      با توجه به شرایط نوشته‌شده در قولنامه می‌توانید فسخ قرارداد کنید و مبلغ خسارت رو با توجه به شرایط موجود و تخلفی که به‌خاطر دیرکرد در سند زدن به‌وجود امده، مشخص کنید که چه کسی باید پرداخت کند. هر انچه که توافق شده و در قولنامه نوشته شده باید پرداخت شود.

  • محمد رسول

    سلام وقت تون بخیر
    قولنامه خودرو میشه به صورت دستی بین طرفین معامله نوشته باشه یا حتما باید به شکل رسمی باشد ؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      با حضور دو شاهد امکانش هست
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • امید

    سلام خسته نباشید
    حدود ۱ هفته پیش ما ۴۰۵ خریداری کردیم.
    در قولنامه حق فسخ قرار داده نشد و تایین خسارتی هم نکردیم.پول هم ۷۰ ملیون با تایید فروشنده به بنگاه دار داده شد و بنگاه هم چکی برای سه شنبه داد به خاطر تعطیلات و در قولنامه ذکر گردید ۷۰ ملیون فروشنده نقد دریافت کرد و الباقی برای سند.حال فروشنده بعد از ۴ روز ک قرارداد نوشته شده و پول رد و بدل شده درخواست برگرداندن ماشین را دارد و فسخ معامله می خواهد کند.آیا این ممکن است؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بستگی دارد داخل قولنامه چی ذکر کرده باشین.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مریم

    با سلام بنده سه ماه پیش ماشین ساینا ۹۷ خود را با یک سمند ef7 مدل ۹۱ معاوضه کردیم و قولنامه نوشیتیم و هنوز بنام نزده ایم بنده بعد از دو ماه متوجه شدم که ایشن ماشین کلا ایراد داره حتی بردم تعمیرگاه گفت که واشر زده و موتورش هم ۱۵ میلیون خرج داره بماند که کلی هزینه های دیگه داشت حالا با طرف مقابل بنده درگیر شدم و گفتم ماشینمو پس بده و اون شالاتان بازی درآورد منم گفتم ماشینو بنام نمی زنم تا جبران خسارت کنی حالا بنده می تونم با شکایت ماشینمو پس بگیرم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله اگر در قولنامه ذکر کرده باشید میتوانید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • بهرام

    سلام
    آیا درباره اینکه هزینه های دفترخانه، تعویض پلاک و … با چه کسی است باید در قولنامه چیزی نوشت؟ هرچند در عرف دانسته هست. اما ممکن است برخی افراد بازی در بیاورند و مثلا بگویند خودت بده، من بعدا تو دفترخانه حساب میکنم و نکنه.

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله بهتر است چیزی یادداشت شود
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مسعود

    باسپاس از مطالب مفیدتون. تاریخی که برای تعویض پلاک در قولنامه نوشته شده زمانیه که مرکز تعویض پلاک را بخاطر کرنا تعطیل کردند فروشنده میگه به من ربطی نداره؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      نگران نباشید مشکلی بابت تعطیلی کرونا پیش نمیاید و تمدید میشود تاریخ ها.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • پریا

    با سلام . من یه ۲۰۶ خریدم تیپ ۵ مدل ۹۰ به قیمت ۹۰ میلیون . فروشنده قولنامه دستی با من نوشت . کل مبلغ رو تصفیه کردیم و وکالت فروش زد بنامم . من رفتم واسه تعویض پلاک کارشناس گفت این ماشین آتیش سوزی داشته و دو تیکه بهم جوش خورده یعنی ماشین دو تیکست و تعویض پلاک نمیشه . حالا باید چیکار کنم؟ میتونم ماشین رو با شکایت بهش پس بدم ؟ توی قولنامه نوشته ماشین تصادفی بوده و شاسی تعویض شده و سقف رنگ میباشد ? اما نگفت که غیر قانونی این کارا رو انجام داده . گفتن صد در صد تعویض پلاک میشه و مشکلی نداره .من به اون آقای فروشنده اعتماد کردم متاسفانه میتونم بهش پس بدم لطفا یه راهنمایی کنید ممنون میشم ازتون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      فروشنده موظف است معامله رو فسخ کنه و پول شما رو کامل پرداخت کنه.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محمدرضا

    با سلام و عرض خسته نباشید
    بنده موتورم رو به یه آقایی فروختم بین خودمون یه قولنامه هم نوشتیم الان ایشون تقریباً هفتاد درصد قیمت موتورو به بنده پرداخت کرد و وسیله رو برد ولی الان بعد چند روز برای زدن سند نمیان و مابقی پول رو هم نمیدن میخواستم ببینم اگه ایشون تخلفی رو انجام بده پای بنده هم گیره ممنون میشم راهنمایی بکنید با تشکر.

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر .
      ولی شما میتونید ازشون به شورای حل اختلاف شکایت کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • امیر

    سلام
    یه سئوال همیشه ذهن من رو درگیر میکنه ، اگه تو محضر وکالت برای تعویض پلاک و انتقال سند رو به خریدار بدیم، که اصولا یک ماهه هست و خودرو رو تحویل ایشون بدیم ، و در این حین(قبل تعویض پلاک) خریدار با ماشین تصادف منجر به مرگ یه شخص داشته باشه ، تکلیف چیست ، آیا پای من فروشنده هست ، چون تصادف با پلاک من انجام شده؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر پای خریدار است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • نرگس

    سلام بندمیخوام mvm110 اتومات بفروشم ی دلال میخوادبخره و قراره بهش وکالت بدم میشه اگرتومدت ماشین نفروخت متن فسخ چی ذکرکنم ایاقولنامه هم باید محضری بشه؟؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بهتره که به تعویض پلاک مراجعه کنید
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • قاسمی

    وقت بخیر ،برای خرید خودرو سال ۹۹ سمند مراجعه کردیم گفتن اول قولنامه مینویسیم سند ۱۰ روز دیگه اماده میشه ،البته چند مورد به همین شکل گفتن ،این مدل خرید ماشین درست هست یا خیر،اعتماد کنیم یا سند رو باید ابتدا رویت کرد

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      ابتدا مدارک رو رویت کنید
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • مهدی سرکار

    کارنامه و دیگر هیچ

  • علیرضا

    سلام اقا من یه پژو ۳ سال پیش فروختم به نمایشگاه نیومد سند بزنه قولنامه داره ماشینو دوسال پیش فروخته به یه نفر دیگه من توقیف پلاک کردم و حتی خیانت در امانت شکایت کردم رد شد حالا ماشینو خابوندن اومد گفت سند بزن به نامه کسی ک بهش فروختم منم وکالت تعویض پلاک دادم به کسی ک فروخته الان اومده نمایشگاهی میگه ازت فروش مال غیر شکایت میکنم ایا میتونه قولنامه مال سه سال پیشه

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر امکانش نیست.
      سپاس از لطف شما
      در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • کلینیک رسا

    کارنامه جامع ترین اطلاعات خودرویی رو در اختیار کاربراش میزاره

  • رحیمی

    سلام من ۱۰ ساله پیش یک ماشینی فقط قولنامه کردم
    و طرف پولی که بابت خرید به من داده بود با یک عابر بانک دزدی برام انتقال داده بود
    منم به خاطر این ول دزدی ۱۷روز زندان بودم تا تونستم رضایت شاکی رو جلب کنم
    بعدم طرف فقط بهم زنگ زد و گفت ماشینت پارکینگه و توقیف شده و برو بگیر و دیگه از من شکایت نکن
    منم بعد از ۱۰ سال تازه ماشینو از پارکینگ ترخی کردم
    و پول دیه و ۱۰سال جریمه پارکینگ و کل هزینه کردم
    حالا طرف پیدا شده که میگه من از تو قولنامه دارم و ماشین مو بهم بده و گرنه ازت شکایت میکنم
    الان این وسط تکلیف من چیه

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      برای طرح شکایتتون به مراجع قضایی مراجعه کنید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • رحیمی

    آیا قولنامه ماشین بعد از ۱۰ سال هنوز اعتبار دارد در صورتی که حتی یک قبض جریمه و یا حتی بیمه نامه و هیچی به نام خریدار نیست

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      اگر شخص زنده باشد و بدون تاریخ باشد بله.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • مجید زاده

    سلام و تشکر از اطلاعاتی که در اختیار ما میزارین
    من ۳۵ روز پیش ماشینی رو به نمایشگاه فروختم و تو قسمت توضیحات درج کردن که ماشین از لحاظ فنی در صحت و سلامت میباشد و طی این مدت ماشینو فروختن و ۵ روز بعد برا وکالت رفتم دفترخانه وکالت تعویض پلاک دادم ، پس از اینکه ۳۵ روز از موعد فروش من گذشته طرف ادعا میکنه که ماشین موتورش ترک داشته و با ریختن ضد یخ تازه ترکها زده بیرون و به کارشناس هم بردن و گفته ترک برا دوماه قبل هست در حالیکه حین فروش ماشین هیچگونه نشتی و یا روغن سوزی نداشته
    آیا خریدار دوم که از نمایشگاه خریده و یا خود نمایشگاه میتونه ادعا کنه که ماشینی که من فروختم این ایراد رو قبلا داشته ؟
    در حالیکه خودشون کامل ماشین رو بررسی کردن و تو مبایعه نامه هم قید کردن که خودرو از لحاظ فنی در صحت و سلامت میباشد
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید?

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      خیر چون قید کردن کاری نمیتونن انجام بدن.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • سعید

    بعد چند سال از خرید ماشین گذشته. اگه برگه سبز بنام فروشنده باشه و تاریخ وکالت نامه رد بشه و تعویض پلاک نکرده باشی آیا دوباره ازش میتونم وکالت فروش بگیرم و ماشین رو بفروشم ؟سند و مبایعه نامه یا کارت سبز که بنام اونه دستمه ارزشی نداره …

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      مجددا باید اقدام کنید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • میلاد

    سلام ممنون فایل متن قولنامتون توی سایت نیست اگ بود خوب بود برای کاربران

  • کورپش

    با سلام بنده طی یه معامله خودروی خریداری نمودم که بعد گذشت چند ماه شکایت فک پلاک داره و ماشین بنده رو به پارکینگ منتقل کردند بنده هم شکایت صاحب پلاک رو کردم که در دادگاه صاحب پلاک حاضر نشد و قاضی زنگ زد که گفت من ماشین رو به کسی که فروختم فقط سند میزنم و قاضی گفت آیا طلبی داری که صاحب پلاک گفتند نه الان بنده شکایتم رد شده با این همه هزینه که کردم و از نوع شکایت کردم و به سختی تونستم دو تا از فروشنده های قبل رو پیدا کنم که متاسفانه دیگه نتونستم مابقی رو گیر بیارم الان بنده هم پولم رفته و هم ماشینم داخل پارکینگ هست الان بنده چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      به نظر من بهتر است به یک وکیل مراجعه کنید تا بتونید بهتر مراحل قانونیش رو انجام بدین.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • Ehsan

    سلام ممنون میشم راهنماییم کنید ماشین بنام فامیلمونه ب من سپردن برای فروش نمایشگاه بردم قولنامه کردم ولی کد ملی منو ننوشتن چون همراهم نبود و در قولنامه قید شد پشیمانی ۵ میلیون تومان (صاحب ماشین) پشیمان شد الان نمایشگاه ۵ میلیون از من خسارت میخوان صاحب ماشین میگه ۵ میلیون نمیدم کارت ماشین و بیمه دست نمایشگاه دار است میگن شکایت میکنیم بنظرتون میتونن کاری انجام بدن؟
    مرسی بابت اطلاعات مفیدتون?

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله امکانش هست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • رز

    با سلام.. نزدیک یک ماهه ماشینی را خریداری کردم.. فروشنده اعلام‌کرد موتوری سالم شاسی سالم بیمه یک ماه داره… قولنامه دستی نوشتیم .. چن ساعت بعد از معامله‌ماشین شروع کرد به اذیت کردن و خرج‌تراشیدن… تقاضای تامین دلیل کردم و‌کارشناس اعلام‌کرد ماشین هیچ نداره و خطرناکه…به نظر شما چون تو قولنامه ذکری از ایرادات ماشین نشده ..‌‌دادگاه‌حق را بمن میده؟؟؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله اکر قید شده باشد که صحیح و سالم باید به شما تحویل داده میشده.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • آرش

    سلام
    من یه پژو پارس فروختم,توی قولنامه قید شده که مالیات نقل و انتقال به عهده خریدار است
    الان تعویض پلاک رفته و ماشینو به نام زده ولی زیر بار مالیاتش نمیره
    میتونم طبق قولنامه برای مالیات ازش شکایت کنم؟؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی امکانش هست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • سلام

    سلام قولنامه ماشین سربرگ داشته باشد اسم و شماره و تلفن ثابت بنگاه ماشین نوشته شده باشد دیگر نیاز به مهر بنگاه هست یا نیست درضمن خریدار بنگاه هم امضا کرده

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      باید مهر شود .
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    سلام خسته نباشید من یه ماشین میخوام بخرم ماشبن بیمه سند دارد اما کارت ماشین چون هوشند هست میگه هنوز نیومده برام ایا این مشگل ایجاد میکنه؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر مشکلی ایجاد نمیکند.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • حسین

    سلام ایا اگر مالیات پرداخت نشود اجازه تعویض پلاک میدهند؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر طبق قانون جدید به هیچ وجه تعویض پلاک بدون پرداخت مالیات صورت پذیر نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • حسین

    سلام من با ی نمایشگاهی ماشینی معامله کردم در قلنامه ذکر شد ک شاسی سالمه با دید خریدار ولی بعد از کارشناسی معامله فسخ شد و من فقط یک دست خط دارم با امضا ایا میتواند ضرر و زیان بگیرد فرد خریدار؟

  • محمدی

    با سلام
    وقت بخیر
    بنده سال ۹۲ وانت پیکانم رو در بنگاه ماشین به صورت قولنامه داخل بنگاه با وکالت به بنگاهی فروختم و پولش رو نقد همون موقع گرفتم.
    الان که سال ۴۰۱ هست متوجه شدم هنوز تعویض پلاک نشده و برای بنده پیامک جریمه آمده.
    رفتم تاریخچه پلاک رو از مرکز تعویض پلاک گرفتم و مطمن شدم پلاک هنوز به نام و کد ملی بنده هست
    از طریق بیمه استعلام گرفتم بعد سال ۹۲ دو نفر این ماشین رو داشتن که نفر دوم از اواخر ۹۵ تا اواخر ۹۷ داشته و بیمه گذار اسمش ثبت شده ولی از اواخر ۹۷ دیگه بیمه ای برای ماشین رد نشده!!!!
    الان بنده از لحاظ قانونی چه کاری میتونم بکنم ؟؟
    ماشین بیمه نداره
    مدرکی مثل قولنامه و فتوکپی کارت ماشین یا سند ندارم با توجه به گذشت تقریبا ده سال
    بتونم فک پلاک و توقیف ماشین رو بگیرم
    لطفاً راهنمایی بفرمایید….

  • حسین ص

    با سلام ،بنده یک ماه پیش خودرویی به شخصی که از شهر دیگه هست فروختم و در برگه قولنامه قید شده که خریدار موظف هست تا مدت بیست روز نسبت به تعویض پلاک وسند اقدام کند ولی ایشون بخاطر اینگه میخوان خودرو رو بفروشن امروز وفردا میکنه و گفته به من دوماه وکالت بده تا خودرو رو بفروشم ولی بنده به هیچ وجه مایل به دادن وکالت به ایشون نیستم ایا مدتی که به ایشون برای تعویض پلاک تو قولنامه قید شده فسخ یا خسارت گرفته شه وایشون رو ملزم خواهد کرد ،ممنون

  • علیرضا

    سلام ما سال ۹۷ یک پراید به یک نمایشگاه فروختیم قول نامه نوشتیم و داخل دفترخونه وکالت دادیم ، اما به خاطر بی تجربگی نمیدونستیم که باید وکالت نامه زمان داشته باشه حالا مطمئن نیستیم که ایا ماشین و فروخته یا نه ، چجوری میتونیم متوجه بشیم سند و پلاک به ناممونه یا نیست و اگر نیست چکار بکنیم .ممنونم

  • Mm

    سلام قلنامه باید باید در دست خریدار باشد یا فروشنده

  • Mm

    ایا نیاز هست در دست فروشنده هم باشد

  • زینب

    سلام ببخشید من سه سال پیش یک ۴۰۵ فروختم به صورت قولنامه دستی پول هم به جز یک مبلغ جزئی پرداخت شده ولی بعد از ۳ سال برای به نام زدن نیومده و من هم شکایت کردم حال یکی زنگ زده که من ماشین را قولنامه ای از طرف مقابل خریدم و از من میخواهد که وکالت بدم که ماشین آزاد بشه. سوال من اینست که آیا کسی که سند به نامش زده نشده میتواند قولنامه ای بفروشد و تکلیف من چیست؟ با تشکر

  • تارا

    باسلام ماشینی خریدیم که کیلومتر شمار رو دستکاری کردند شکایت کردیم امروز قاضی بعدازپرسیدن ازطرف مقتبل پرسید موقع قولنامه شما خودت بودی ؟گفت نه وامضا کرد منم امضا کردم تمام جریان چی میشه باز دادگاه دیگه هست ؟یا به نفع طرف تموم شد

  • مهرداد

    ممنون از سایت کارنامه و توضیحات بسیار مفید ♥

  • محمد

    با سلام
    بنده ماشینی رو ۵۰ روز قبل فروختم،ماشین به روئیت خریدار رسیده که از نظر رنگ دور رنگ و از نظر شاسی سالم و از لحاظ موتوری تازه تعمیر بود با حضو گواه خریدار ماشین را با وضع موجود تحویل گرفت بعد از حدودا ۵۰ روز کارشناسی نموده که ماشین از لحاظ شاسی ضربه دارد و مدعیست که ماشین از نظر موتوری مشکل داشته تقاضای خسارت نموده
    پول ماشین کامل پرداخت گردید و مدارک تحویل خریدار شده
    ایا بنده متحمل خسارت و یا محکوم میشوم لطفا توضیح بفرمایید
    باتشکر

  • بهمن محمدی

    سلام و خسته نباشید با تشکر از اطلاعات مهم در مورد خرید و فروش خودرو ،خدا قوت

  • فرهاد

    با سلام
    اگر در قولنامه ماشین همه مواردی که شما در بالا اشاره کردین قید شده باشد ولی شماره موتور و شاسی قید نشده باشد قولنامه ارزش قضایی دارد؟
    حداقل در مراجع قضایی میتوان ماشین با این مدلی که نوشته شده و این مقدار پولی که داده شده را ادعا کرد؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      با نوشتن شماره وین بله امکانش هست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.