میزان افزایش عوارض بزرگراه‌ها چقدر است؟

0 1,473

بخش خصوصی عموما با در نظر گرفتن گیت‌های عوارضی در حوزه‌های راهی کشور بازگشت سرمایه خود را تضمین می‌کند. در واقع گیت‌های عوارض بزرگراه‌های کشور علاوه‌بر آنکه قسمتی از هزینه نگه‌داری از بزرگراه‌ها را تامین می‌کنند سرمایه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را نیز به آن‌ها باز‌میگردانند.

در طی سال‌های گذشته هزینه ساخت بزرگراه و اتوبان به صورت تصاعدی بالا رفته است و متعاقبا شاهد افزایش عوارض بزرگراه های مختلف بوده‌ایم. نکته دیگری که در این میان وجود دارد آن است که در طی سال‌های گذشته دولت‌های مختلف تلاش کرده‌اند که شکل پرداخت عوارض بزرگراه‌های کشور را تغییر داده و به صورت الکتریکی کنند. موضوعی که چندان مورد استقبال عموم مردم قرار نگرفته است.

در واقع عدم استقبال مردم از عوارضی‌های الکتریکی سبب شده که بخش خصوصی با چالش بازگشت سرمایه و تامین نقدینگی لازم برای نگه‌داری بزرگراه‌ها مواجه شوند و کم کم تمایل این بخش برای حرکت به سمت عوارضی‌های الکتریکی کم شود. این عدم استقبال به صورتی بود که حتی تعدادی از عوارضی‌های الکتریکی نیز تغییر وضعیت داده و به شکل سابق خود بازگشتند.

اما با شیوع ویروس کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا به همه سرمایه‌گذاران اعلام کرده تا پایان امسال سیستم عوارض الکترونیکی را باید در آزادراه‌های خود فعال کنند. گفتنی است اجرای این طرح به بازگشت سریعتر و کیفیت بهتر آزادراه‌ها کمک خواهد کرد.

حتما بخوانید: محاسبه افت قیمت خودرو و عوامل موثر بر آن

میزان افزایش عوارض بزرگراه‌های کشور

به تازگی شاهد افزایش عوارض بزرگراه های کشور بین ۲۰ تا ۴۰ درصد بوده‌ایم. این در حالی است که گفته می‌شود هزینه نگه‌داری از بزرگراه‌ها حداقل چهار برابر شده و هزینه‌های ساخت نیز چندین برابر شده است.

افزایش عوارض بزرگراه

در تازه‌ترین اقدام پلیس اعلام کرده است که عوارض بزرگراه‌ها و آزادراه‌های کشور باید حداکثر تا یک هفته دیگر پرداخت شود در غیر این صورت، پلیس راهنمایی و رانندگی پس از ارسال پیامک اخطار، خودروها را جریمه خواهد کرد.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.