اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

راهنمای خرید کلاه کاسکت؛ چطور بهترین کلاه موتورسواری را انتخاب کنیم؟

بعید است هنوز افرادی باشند که از اهمیت استفاده از کلاه کاسکت (کلاه ایمنی موتورسیکلت) اطلاع نداشته باشند. استفاده کردن یا استفاده نکردن از کلاه کاسکت، می‌تواند به‌معنای واقعی کلمه تفاوت بین مرگ و زندگی باشد. آمار ۶۰ درصدی نجات جان افرادی که در هنگام تصادف از کلاه ایمنی استفاده کرده‌ بودند، به‌خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. اما چطور کلاه ایمنی مناسب را تشخیص دهیم؟ معیارهای انتخاب یک کلاه کاسکت ایمن چیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ در این مطلب از کارنامه قرار است با راهنمای خرید کلاه کاسکت به این سؤالات پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید.

۱. انواع کلاه کاسکت و ویژگی‌های هرکدام را بشناسید

اولین قدم در خرید کلاه ایمنی مناسب، شناخت انواع کلاه‌کاسکت و ویژگی‌های هرکدام از آن‌هاست. بنابراین بیایید ابتدا نگاهی به متداول‌ترین کلاه‌کاسکت‌های موجود در بازار داشته باشیم.

کلاه کاسکت فک ثابت

کلاه‌های فک ثابت (Full-face) به‌خوبی از سر محافظت می‌کنند؛ چراکه کل سر و صورت را دربر می‌گیرند. کلاه‌های فک‌ثابت، یک محافظ قوی چانه دارند و همین آن‌ها را به انتخابی عالی برای موتورسواری و سفرهای طولانی تبدیل می‌کند. اگرچه کلاه کاسکت فک ثابت در مقایسه با سایر انواع کلاه ایمنی کمی سنگین‌تر است، اما در کاهش صدای باد و جاده عالی است و تجربه رانندگی راحت را تضمین می‌کند.

کلاه ایمنی بدون فک

کلاه‌های ایمنی بدون فک (Open-face) حس آزادی بیشتری به راننده می‌دهند. این کلاه‌ها برای جاده‌های شهری و رانندگی با سرعت کم مناسب‌اند و معمولا کسانی که به‌دنبال تجربه سواری آرام‌تر ‌می‌گردند، کلاه ایمنی بدون فک را انتخاب می‌کنند که وزن کمتری هم دارند. با‌این‌حال، کلاه‌های بدون فک در مقایسه با انواع فک ثابت، محافظت کمتری دارند و به همین دلیل برای جاده‌ و سرعت زیاد مناسب نیستند.

کلاه کاسکت فک متحرک

کلاه‌ کاسکت‌های فک‌متحرک (ماژولار)، یک نوار قابل‌تنظیم در قسمت چانه دارند. این نوار، انعطاف‌پذیری لازم را برای موتورسواران فراهم می‌کند تا بتوانند بدون نیاز به برداشتن کامل کلاه ایمنی، از جریان هوا در مواقع کم‌خطر لذت ببرند.

کلاه‌های فک‌متحرک، کمی سنگین‌تر از دو نوع دیگر هستند و اگر بخواهید یک کلاه فک‌متحرک سبک و ایمن خریداری کنید، باید هزینه بیشتری بپردازید.

کلاه کاسکت نیمه

 

 کلاه ایمنی نیمه، تنها بالای سر را می‌پوشاند، طراحی آن کلاسیک است و وزن کمی دارد. این کلاه تنها برای سواری‌های کوتاه و کم‌سرعت مناسب است و حس آزادی خوبی به موتورسوار می‌دهد. وزن کم و راحتی استفاده، مهم‌ترین مزیت این کلاه برای موتورسواران شهری است اما حداقل محافظت در مقابل باد و ضربه را دارد.

کلاه ایمنی آفرودی (کراس)

این کلاه‌های ایمنی برای مسیرهای آفرود، موتور کراس و دوچرخه‌سواری در مسیرهای خاکی طراحی شده‌اند. کلاه‌ کاسکت‌های آفرودی یک محافظ چانه و سایه‌بان دارند که بسته به جنس‌شان، می‌توانند محافظت خوبی داشته باشند. وزن کم و تهویه مناسب، باعث شده‌اند این کلاه‌ها برای مسیرهای آفرود مناسب باشند.

کلاه‌های کراس به‌دلیل نوع طراحی و میزان پوشش سر، برای استفاده در جاده‌ها مناسب نیستند.

کلاه ایمنی دوگانه (اسپرت)

کلاه‌های ایمنی دوگانه (Dual-sport)، سایبان، طلق و محافظ چانه دارند و به همین دلیل شبیه کلاه‌های آفرودی هستند. این کلاه‌ها به‌خاطر محافظت کامل از تمام سر، برای استفاده‌های آنرود و آفرود بسیار مناسب‌اند. البته، کلاه کاسکت‌های دوگانه گران هستند و بعضی از آن‌ها آپشن‌هایی مثل بلوتوث هم دارند که باعث می‌شود گران‌تر هم باشند.

شناخت انواع کلاه ایمنی به سوارکاران اجازه می‌دهد تا متناسب با سبک سواری خاص خودشان، ترجیحات و مسیر سواری، کلاه مناسب خود را انتخاب کنند.

۲. سایز مناسب را انتخاب کنید

کلاه‌کاسکتی که انتخاب می‌کنید،‌ باید اندازه سرتان باشد تا اثربخشی کافی را در محافظت از سر داشته باشد.

برای اندازه‌گیری دور سر، می‌توانید از متر خیاطی یا از نواری نرم و منعطف استفاده کنید. نوار را دور سر خود بپیچید طوری که دقیقا بالای ابروها و گوش‌ها را احاطه کند. نوار باید محکم باشد، اما خیلی سفت نباشد. برای اطمینان بیشتر، این فرآیند را چندبار تکرار کنید.

پس از اندازه‌گیری دور سر، به جدول سایزبندی کلاه ایمنی مراجعه کنید. هر برند ممکن است جدول مخصوص به خود را داشته باشد؛ پس بهتر است جدول اختصاصی برند موردنظرتان را بررسی کنید. بسیاری از برندها، از جدول زیر در تعیین اندازه کلاه‌ها استفاده می‌کنند:

اندازه کلاه کاسکت

اندازه دور سر

XS

۵۳-۵۴

S

۵۵-۵۶

M

۵۷-۵۸

L

۵۹-۶۰

XL

۶۱-۶۲

XXL

۶۳-۶۴

XXXL

۶۵-۶۶

انتخاب اندازه مناسب بسیار مهم است، اما باید شکل سر خود را هم در نظر بگیرید. کلاه ایمنی در اشکال مختلف گرد، بیضی متوسط یا بیضی بلند وجود دارد. بنابراین در فرآیند انتخاب خود به این نکته هم توجه داشته باشید. در صورت امکان، قبل از خرید، کلاه ایمنی را امتحان کنید و نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • کلاه را روی سر بگذارید و سرتان را به‌آرامی تکان دهید. اگر کلاه حرکت کند، یعنی خیلی شل است.
  • پدهای گونه باید با گونه‌هایتان در تماس باشند، اما به صورتتان فشار نیاورند. بند چانه هم باید محکم باشد اما اذیت‌تان نکند.
  • قسمت پیشانی کلاه باید درست بالای ابروهایتان باشد و به‌هیچ‌وجه دیدتان را محدود نکند.
  • اگر کلاه به سرتان فشاور می‌آورد، به‌خصوص در قسمت پیشانی یا شقیقه‌ها، احتمالا کلاه کوچک است. سایز بزرگتر یا کلاهی با شکل متفاوت را امتحان کنید.
پیدا کردن کلاهی که دقیقا اندازه سرتان باشد، وقت‌گیر است. بهتر است به اندازه کافی زمان بگذارید و کلاه‌های ایمنی مختلف را امتحان کنید.

 

۳. استانداردها و گواهینامه‌های ایمنی کلاه کاسکت را بررسی کنید

انتخاب کلاه ایمنی موتورسیکلت یعنی اولویت دادن به ایمنی! بنابراین مهم است که کلاه کاسکت موردنظرتان، این استانداردهای ایمنی معتبر را داشته باشد:

  • گواهینامه وزارت حمل‌ونقل آمریکا (DOT): تضمین می‌کند که کلاه کاسکت با استانداردهای ایمنی مطابقت دارد.
  • گواهینامه کمیسیون اقتصادی اروپا (ECE): در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است و با برچسب ECE نشان داده می‌شود.
  • گواهینامه Snell: یک استاندارد خصوصی است که ایمنی بهتر و فراتر از الزامات DOT را نشان می‌دهد و اغلب در کلاه کاسکت‌های گران‌قیمت دیده می‌شود.
این گواهینامه‌ها، کیفیت کلاه ایمنی را تضمین می‌کنند، بنابراین به آن‌ها دقت کنید.

۴. به جنس مواد سازنده کلاه کاسکت توجه کنید

مواد سازنده پوسته بیرونی کلاه کاسکت

  • پلی کربنات: این ماده سبک و بادوام است، در جذب ضربات خوب عمل می‌کند و معمولا در کلاه کاسکت‌های مقرون‌به‌صرفه استفاده می‌شود.
  • فایبرگلاس: در کلاه ایمنی‌های میان‌رده تا رده‌بالا استفاده می‌شود، بسیار بادوام است و در جذب ضربات عالی عمل می‌کند. مزیت مهم فایبرگلاس در مقابل پلی‌کربنات، وزن کمتر آن است که راحتی بیشتری برای موتورسوار فراهم می‌کند.
  • فیبر کربن: بسیار سبک و بادوام است. جالب است بدانید که فیبر کربن مقاومتی مشابه فولاد اما وزن ناچیزی دارد و در کلاه‌های بسیار گران مخصوص مسابقات موتورسواری استفاده می‌شود.

مواد سازنده پوسته داخلی کلاه کاسکت

  • پلی استایرن منبسط‌شده (EPS): برای ساخت آستر داخلی استفاده می‌شود، ضربه‌گیر بسیار خوبی است و در بسیاری از کلاه‌های ایمنی استاندارد دیده می‌شود.
  • EPS با چگالی دوگانه: برای افزایش حفاظت در برابر ضربه و بهینه‌سازی جذب انرژی استفاده می‌شود. کلاه‌هایی که در ساختشان از این ماده استفاده می‌شود، معمولا گران‌ترند.

 

۵. کلاهی با تهویه مناسب خریداری کنید

تهویه مناسب برای تنظیم دمای داخل کلاه ایمنی، جلوگیری از عرق کردن و بهبود تجربه کلی سواری بسیار مهم است. سیستم تهویه خوب، از اجزای مختلفی تشکیل شده است که به بهینه‌سازی جریان هوا کمک می‌کنند:

  • دریچه های بالایی که در قسمت کلاه قرار دارند، هوای گرم را خارج می‌کنند و جریان تهویه را بهتر می‌کنند.
  • دریچه‌های چانه که در نزدیکی همین ناحیه قرار گرفته‌اند، گردش هوا را آسان می‌کنند و جلوی بخار گرفتن طلق کلاه را می‌گیرند.
  • دریچه‌های عقب که در پشت کلاه قرار دارند، هوای گرم را خارج می‌کنند و جریان هوای تازه را در سرتاسر کلاه حفظ می‌کنند.

علاوه‌بر این، می‌توانید کلاهی ایمنی مجهز به آستر ضدرطوبت خریداری کنید که سر را خشک نگه می‌دارد. جریان تهویه برخی از کلاه‌ها قابل‌تنظیم است و به سوارکاران اجازه می‌دهد براساس شرایط آب‌وهوایی و ترجیحات شخصی، جریان هوا را کنترل کنند.

۶. محافظ صورت و طلق کلاه کاسکت را بررسی کنید

طلق، قسمت مهمی از کلاه ایمنی است که عموما از پلی‌کربنات ساخته می‌شود و از صورت و چشم‌ها در برابر باد و گردوخاک محافظت می‌کند. بعضی از طلق‌ها پوشش ضدخش هم دارند که دوام‌شان را افزایش می‌دهد.

پیشنهاد می‌کنیم کلاه کاسکت‌هایی با طلق ضدبخار تهیه کنید تا در هوای سرد، دیدتان مختل نشود.

نکته دیگری که در قسمت طلق بهتر است به آن توجه کنید، فوتوکرومیک بودن آن است. طلق‌های فتوکرومیک با تنظیم خودکار رنگ براساس میزان نور، رانندگی در روزهای آفتابی را لذت‌بخش می‌کند.

اگر به سلامت پوست خود اهمیت می‌دهید، کلاه کاسکتی انتخاب کنید که پوشش محافظ نور فرابنفش هم دارد.

۷. امکانات کاربردی اضافی را در نظر بگیرید

تا به اینجا، درباره ویژگی‌های مهم و ضروری که در هنگام خرید کلاه کاسکت باید در نظر بگیرید، صحبت کردیم. در ادامه به ویژگی‌هایی اشاره می‌کنیم که استفاده از کلاه ایمنی را راحت‌تر می‌کنند:

  • آپشن‌های ارتباطی: برخی از کلاه کاسکت‌ها، بلوتوث و بلندگو دارند و امکان برقراری تماس و پخش موسیقی را با اتصال به گوشی هوشمند فراهم می‌کنند.
  • کاهش صدای محیط: کلاه‌های ایمنی که صدای محیط را کم می‌کنند، برای سواری طولانی و کاهش صدای باد و جاده، بسیار ایده‌آل هستند.
  • سیستم بازشدن اضطراری: برخی از کلاه‌های ایمنی سیستم بازشدن اضطراری دارند تا برداشتن کلاه از سر در شرایط اضطراری، راحت باشد.
  • آسترهای جداشدنی و قابل شست‌وشو: این ویژگی، نظافت کلاه را آسان می‌کند.

 

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه را که در هنگام خرید کلاه کاسکت باید در نظر بگیرید، بررسی کنیم. درنهایت، پیشنهاد می‌کنیم تا حد ممکن روی خرید یک کلاه ایمنی باکیفیت و با امکانات کاربردی اضافی سرمایه‌گذاری کنید. این کلاه، محافظ جان شماست!

به پایان مطلب رسیدیم و خوشحال می‌شویم که سؤالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

/blog/motorcycle-helmet/amp/
نظرات (0)
نظر بدهید