تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

0 1,631

از دی‌ماه سال گذشته، واردات خودرو رنگ‌و‌بوی واقعی به خود گرفت و از آن زمان تاکنون محموله ماشین‌های خارجی هرچند در تعداد کم، یکی پس از دیگری وارد خاک ایران می‌شوند. وزارت صمت به‌تازگی تعرفه واردات خودرو ۱۴۰۲ را نیز مشخص کرده است.

براساس گزارش جدید وزارت صمت، تعرفه واردات خودروهای خارجی در سال جاری مشابه با دوره‌های قبلی است. پیش از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، بازار ایران میزبان مدل‌های متنوع برندهای مختلف و مطرحی بود که در خیابان‌های کشور جولان می‌دادند. با اینکه حدود چهار سال است که بخش عمده بازار را محصولات داخلی و مونتاژی چینی تصاحب کرده‌اند، ولی انتظار می‌رود با ازسرگیری واردات خودرو، وضعیت بازار تا حدی بهبود یابد و گزینه‌های متنوع بیشتری برای خرید در دسترس مشتریان قرار گیرد.

تعرفه ورود خودروهای خارجی به شیوه CBU براساس فصل ۸۷ کتاب واردات خودرو اعمال می‌شود. حالا که تعرفه واردات خودرو ۱۴۰۲ مشخص شده است، می‌توان به علت گرانی عجیب خودروهای مدل بالا پی برد. برای خودروهای بنزینی با حجم موتور ۲ الی ۲.۵ لیتر، تعرفه ۹۵ درصدی تعریف شده است که دلیل اختلاف شدید قیمت چنین خودروهایی در بازار جهانی و بازار ایران را توجیه می‌کند. البته فقط تعرفه نیست که قیمت خودرو را بالا می‌برد؛ هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل، بیمه، عوارض و… نیز جزو عوامل تأثیرگذار در قیمت خودروهای خارجی هستند.

تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۲

جدول زیر تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ را نشان می‌دهد که از فصل ۸۷ کتاب واردات خودرو گرفته شده است. کمترین تعرفه مربوط به خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی با حجم موتور کمتر از ۱.۵ لیتر و بیشترین تعرفه مربوط به خودروهای بنزینی با حجم موتور بین ۲ تا ۲.۵ لیتری است.

نوع خودرو حجم موتور تعرفه واردات
بنزینی کمتر از ۱ لیتر ۱۰ درصد
بنزینی ۱ تا ۱.۵ لیتر ۵۵ درصد
بنزینی ۱.۵ تا ۲ لیتر ۷۵ درصد
بنزینی ۲ تا ۲.۵ لیتر ۹۵ درصد
بنزینی بیشتر از ۲.۵ لیتر ۱۰۰ درصد (ممنوعیت واردات)
هیبریدی کمتر از ۱.۵ لیتر ۴ درصد
هیبریدی ۱.۵ تا ۲ لیتر ۱۵ درصد
هیبریدی ۲ تا ۲.۵ لیتر ۳۲ درصد
هیبریدی بیشتر از ۲.۵ لیتر ۱۰۰ درصد (ممنوعیت واردات)
پلاگین هیبریدی کمتر از ۱.۵ لیتر ۴ درصد
پلاگین هیبریدی ۱.۵ تا ۲ لیتر ۵ درصد
پلاگین هیبریدی ۲ تا ۲.۵ لیتر ۲۰ درصد
پلاگین هیبریدی بیشتر از ۲.۵ لیتر ۹۵ درصد (ممنوعیت واردات)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.