«کمبود برق» مانع احتمالی واردات خودروهای برقی

0 637

وزیر صمت تأکید خاصی بر برقی‌سازی صنعت خودرو کشور دارد و قصد دارد با واردات خودروهای برقی، علاوه‌بر کاهش آلودگی هوا، گام‌های اولیه برای این هدف را بردارد.

در هفته‌های اخیر، خودروسازان متعددی از محصولات وارداتی پلاگین هیبریدی و برقی خود رونمایی کرده‌اند و وعده عرضه آن‌ها را در آینده نزدیک داده‌اند. اما مگر می‌توان خودرویی را بدون سوخت و جایگاه‌های ویژه برای سوخت‌رسانی روانه بازار کرد؟!

چالش‌های اصلی واردات خودروهای برقی

خودروهای برقی برای حرکت به باتری نیاز دارند و این باتری باید با برق شارژ شود. این در حالی است که سازمان انرژی کشور بارها بر چالش‌های فعلی در تأمین انرژی اشاره کرده و بهای درج‌شده در قبوض برق هم مهر تأییدی بر این چالش‌هاست. از طرف دیگر، شبکه برق‌رسانی کشور در شرایط اقتصادی فعلی قابلیت نصب ایستگاه‌های شارژرسانی در نقاط مختلف را ندارد.

به‌علاوه، با وجود قیمت بالای این خودروها و نبود زیرساخت‌های لازم، مشخص نیست که خریداران تا چه اندازه از این خودروها استقبال کنند. این در شرایطی است که خودروسازان داخلی در سال‌های گذشته به بیان خود با ضررهای بسیاری مواجه شده‌اند و واردات و تولید خودروهای برقی با اما و اگرهای زیاد برای فروش، ممکن است مشکلی جدید برای خودروسازان ایجاد کند.

بنابراین به‌غیر از کمبود برق که مانع اصلی واردات خودروهای برقی به حساب می‌آید، مشکلات و مسائل مختلفی وجود دارد که تمرکز دولت روی ورود این نوع خودروها را توجیه‌ناپذیر می‌کند. در مقابل، واردات و تولید خودروهای هیبرید می‌تواند گزینه بهتری به‌جای برقی‌سازی یکباره صنعت و بازار خودرو کشور باشد. ماشین‌های هیبریدی در حین اینکه سوخت کمتری مصرف می‌کنند و قیمت پایین‌تری دارند، فرصت راه‌اندازی زیرساخت‌های لازم برای ورود خودروهای برقی را هم فراهم می‌آورند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.