وزیر صمت: مخالف قرعه‌کشی خودرو هستم

0 997

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام مخالفت در خصوص استفاده از قرعه‌کشی در طرح‌های فروش خودروسازان گفت: «وزارتخانه تحت نظر وی برنامه‌های مفصلی در حوزه مدیریت صنعت خودرو دارد که به زودی و در طی چند هفته آینده اعلام خواهد شد.»

یکی از راه‌کارهای دولت پیشین برای مدیریت بازار خودرو استفاده از فرآیند قرعه‌کشی بود که اتخاذ مجدد این سیاست با مخالفت وزیر صنعت دولت سیزدهم مواجه شده و به همین جهت نیز احتمالا به زودی شاهد برچیده شدن آن خواهیم بود.

البته در طی چند ماه اخیر نیز خودروسازان تعدادی از طرح‌های فروش خود را بدون کمک گرفتن از فرآیند قرعه‌کشی برگزار کرده و حتی رضایت بیشتری نیز از انجام این طرح‌های فروش داشتند.

حذف تدریجی فرآیند قرعه‌کشی

به عنوان نمونه ایران‌خودرو به تازگی یک طرح فروش برای خودرو هایما S7 مخصوص مهر ماه اعلام کرد که در آن از فرآیند قرعه‌کشی استفاده نشده و متقاضیان به محض تکمیل کامل وجه با موفقیت خودرو مورد نظر خود را خریداری می‌کنند.

درست ۳ ماه پیش یعنی در تیر ماه نیز یک طرح فروش دیگر برای خودرو هایما S7 اعلام شد که البته تنها ۹ درصد از برندگان قرعه‌کشی این محصول نسبت به تکمیل تمام وجه خودرو اقدام کردند. همین موضوع حکایت از غیرموثر بودن فرآیند قرعه‌کشی برای خودرو هایما S7 دارد. لازم به ذکر است که قیمت کارخانه و بازار این محصول ایران‌خودرو اختلاف چندانی با یکدیگر نداشته و به همین جهت نیز دلالان چندان تمایلی برای خرید آن از خود نشان نمی‌‌دهند.

برای خودرویی مانند پژو پارس سال اختلاف قیمت کارخانه و بازار این محصول به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد و در این حالت طبیعی است که تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در طرح‌‌های فروش فوری این خودرو قابل‌توجه باشد.

قرار بود که استفاده از فرآیند قرعه‌کشی یک مسیر عادلانه در تحویل خودرو به مشتریان واقعی را فراهم کند. اما حالا به نظر می‌رسد که این فرآیند تبدیل به بلیط بخت آزمایی شده است که یک رانت دولتی چند ده میلیونی را عاید جیب دلالان و سوداگران می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.