روش‌های تشخیص درب تعویض‌شده خودرو را بشناسید

0 9,266

درب خودرو یکی از قطعاتی است که هنگام حوادثی مثل تصادف، بیشترین آسیب را می‌بیند. به‌طوری که در بررسی‌های انجام‌شده، بین ۵۰ تا ۷۰ درصد خودروها در قسمت درب‌ها دچار فرورفتگی و خط‌وخش هستند و روی ۲۰ تا ۴۰ درصد آنها نیز عملیات صافکاری انجام شده است. با این حال، گاهی ضربات وارده به‌قدری شدید است که امکان تعمیر وجود ندارد و درب باید به‌کلی تعویض شود. تعویض قطعات خودرو تا حد زیادی در قیمت‌گذاری آن تأثیرگذار است، به همین دلیل تشخیص قطعات تعویضی از فابریک اهمیت بسیاری دارد. برای آشنایی با راه‎‌های تشخیص درب تعویض‌شده خودرو با ما همراه باشید.

نشانه‌های درب تعویضی خودرو

درب تعویض‌شده با تمام مشابهتی که می‌تواند به درب فابریک داشته باشد، باز هم تفاوت‌هایی با آن دارد؛ از جمله:

۱. طیف رنگ

یکی از راه‌های تشخیص درب تعویض‌شده، مقایسه طیف رنگ درب با رنگ قطعات مجاور آن است. البته اگر قطعات مجاور رنگ‌شده باشند، این مقایسه کمی سخت می‌شود. در چنین حالتی باید رنگ کلاف در را با لبه سقف مقایسه کنیم. اگر رنگ‌ها با یکدیگر همخوانی نداشت، درب تعویضی است.

۲. لولاها

در درب‌های فابریک اثری از آچارخوردگی روی پیچ و مهره‌های لولای درب وجود ندارد و اثر زنگ‌زدگی نیز روی آن دیده نمی‌شود. علاوه‌بر این، پین لولاهای درب فابریک مارک‌گذاری شده است. اگر این مارک‌‌ها از بین رفته باشد یا پیج‌های لولاها دچار آچارخوردگی باشند، می‌توان گفت درب تعویضی است.

تشخیص درب تعویض‌شده خودرو

انواع درب تعویضی خودرو

درب استوک تعویض

گاهی درب خودرو به‌گونه‌ای آسیب می‌بیند که نمی‌توان آن را تعمیر کرد. در چنین شرایطی دربی از روی یک خودروی هم‌رنگ باز و روی خودروی موردنظر نصب می‌شود.

قطعه استوک قطعه‌ای است که متعلق به همان مدل خودرو نیست، اما اصل است. به همین دلیل تمامی خصوصیات رنگ فابریک کارخانه مثل ضخامت، فام رنگ، میزان اکریل و … را دارد.

با این حال، گاهی می‌بینیم که طیف رنگ درب تعویضی با طیف رنگ خودرو یکسان نیست، حتی اگر کد رنگی آنها یکی باشد. اما اگر رنگ‌ها دقیقاً مشابه باشند، همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، می‌توانیم تعویضی بودن درب را از روی آچارخوردگی یا لولاها تشخیص دهیم.

درب یدک تعویض

درب یدک یک درب خام است که توسط شرکت‌های تولیدکننده تأمین می‌شود. از آنجایی که این درب خام است، باید در ابتدا آسترکاری و سیلرکاری شود و بعد با توجه به رنگ خودرو، رنگ‌آمیزی شود. به همین دلیل، در نهایت از نظر ضخامت، فام رنگ، طیف رنگ و … با رنگ فابریک کارخانه‌ای متفاوت خواهد بود.

یکی از تفاوت‌های اصلی آن به سیلر برمی‌گردد. رنگی که روی سیلر این درب‌ها زده می‌شود خاصیت کشسانی کمتری دارد و با فشار ناخن دچار تغییر می‌شود. تفاوت دیگر هم مثل موارد قبلی آچارخوردگی لولاهاست که حتماً باید بررسی شود.

 

promotion banner

آیا خودمان می‌توانیم تعویضی‌بودن درب را تشخیص دهیم؟

درب‌های تعویضی گاهی اوقات شباهت بسیار زیادی به درب‌های فابریک دارند. مواردی مانند طیف رنگ متفاوت اغلب برای یک فرد عادی قابل تشخیص نیست و ممکن است دو رنگ متفاوت را شبیه به هم ببیند. از طرف دیگر، ضخامت رنگ را بدون داشتن ابزار تخصصی نمی‌توان تشخیص داد و در این مورد هم امکان اشتباه وجود دارد. از این رو بهتر است که کار را به یک کارشناس خودرو بسپاریم تا خیال‌مان بابت بررسی و نتیجه دقیق راحت باشد.

لزوم کارشناسی خودرو برای تشخیص درب تعویض‌شده

همان‌طور که گفتیم، تشخیص درب تعویض‌شده برای یک فرد عادی کار دشواری است. به همین دلیل، بهتر است در این زمینه از یک کارشناس خودرو کمک گرفت. کارشناسان خودرو تجربه بررسی هزاران خودرو را دارند و از ابزار تخصصی استفاده می‌کنند. به همین خاطر می‌توانند تمامی قطعات تعویض‌شده خودرو و همچنین نقاط رنگ‌شده را تشخیص دهند و گزارش دقیق و کاملی از وضعیت سلامت خودرو به شما بدهند.

همچنین از آنجایی که تعویض درب در قیمت خودرو هم تأثیرگذار است، کارشناس خودرو می‌تواند در فرایند تعیین قیمت نیز به شما کمک و بازه قیمتی منصفانه را برایتان مشخص کند.

ابزار و روش‌های تشخیص درب تعویض‌شده

۱. تشخیص چشمی

تشخیص چشمی ابتدایی‌ترین نوع تشخیص تعویضی بودن درب خودرو است. البته دید یک کارشناس خودرو با دید یک فرد عادی تفاوت زیادی دارد و بسیار دقبق‌تر است. مواردی که کارشناس می‌تواند آنها را با چشم تشخیص دهد عبارتند از:

  • نوع پاشش رنگ؛
  • حالت پوست پرتقالی بودن ماشین که به‌دلیل رنگ کردن بی‌دقت و چسبیدن اشیای ریز به بدنه خودرو ایجاد می‌شود؛
  • پریدگی یا پوسته‌شدن رنگ؛
  • مات‌شدن رنگ بدنه؛
  • دقت به تفاوت رنگ در بخش‌های مختلف.

۲. دست کشیدن روی بدنه خودرو

بدنه خودرو وقتی به شکل فابریک از کارخانه بیرون می‌آید صاف و صیقلی است، اما پس از رنگ‌شدن و تعمیر کمی زبر می‌شود. کارشناس با دست کشیدن روی خودرو و بررسی میزان زبری و صافی هر بخش می‌تواند تعویضی بودن درب خودرو را تشخیص دهد.

۳. استفاده از مگنت تشخیص ضخامت

کارشناس خودرو با استفاده از دستگاه تشخیص رنگ خودرو می‌تواند رنگ‌شدگی آن را تشخیص دهد. این رنگ‌شدگی می‌تواند روی درب فابریک خودرو یا روی درب تعویضی انجام شده باشد.

قسمت‌های رنگ‌شده خودرو از ضخامت بیشتری برخوردار هستند. هنگامی که مگنت تشخیص با بدنه خودرو تماس پیدا می‌کند، قسمت آهنربایی از داخل تستر جدا شده و به بدنه می‌چسبد. در صورتی که خودرو رنگ داشته باشد، میزان مقاومت مگنت در هنگام جدا کردن کم‌تر می‌شود و قسمت مدرج عدد کمتری را نشان می‌دهد. اما اگر خودرو رنگ‌شدگی نداشته باشد، مگنت به‌سختی از بدنه جدا می‌شود و هنگام جدا شدن، نشانگر عدد بالاتری را نشان می‌دهد.

 

تأثیر تعویض درب در افت قیمت خودرو

همان‌طور که پیش از این گفتیم، تعویض درب خودرو روی قیمت آن هم تأثیر می‌گذارد. میزان افت قیمت تعویض درب خودرو بین ۴ تا ۵ درصد قیمت روز خودرو است. به‌عنوان مثال، اگر خودرویی را فرض کنیم که ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، با تعویض درب بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان افت قیمت خواهد داشت. رنگ‌شدگی درب‌ها (درب فابریک) نیز بین ۳ تا ۴ درصد موجب افت قیمت می‌شود.

جمع‌بندی

این روزها قطعات بدنه خودرو به‌شکلی کاملاً مشابه با قطعات فابریک، رنگ یا تعویض می‌شوند. از آنجایی که قطعات تعویضی تا حد زیادی در کیفیت و همین‌طور قیمت خودرو اثرگذارند، تشخیص درست آنها اهمیت بسیاری دارد. از این رو، توصیه می‌کنیم که در چنین مواقعی از یک کارشناس خودرو کمک بگیرید. حالا شما برایمان بنویسید. آیا تابه‌حال تجربه خرید خودرو با قطعه تعویضی را داشته‌اید؟ تاکنون درب خودروی خودتان را رنگ یا تعویض کرده‌اید؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.