اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

مدارک، هزینه و مراحل نقل و انتقال سند خودرو

سند زدن مهم‌ترین بخش معامله و خرید خودرو دست دوم است و اگر تجربه کافی در این‌باره نداشته باشید ممکن است حسابی به دردسر بیفتید. اگر می‌خواهید خودروی دست دوم خودتان را که از فروشنده یا دلال خریده‌اید سند بزنید، توصیه‌ها و نکات آخرین به‌روزرسانی سال ۱۴۰۲ مربوط به مراحل خرید و فروش یا هزینه نقل و انتقال خودرو را دقیق بخوانید.

مراحل انتقال سند خودرو

۱. تنظیم قرارداد

اولین قدم از مراحل انتقال سند خودرو، تنظیم قرارداد بین خریدار و فروشنده است. با این کار فرآیند انتقال سند شکل رسمی به خود می‌گیرد. قراردادی که نوشته می‌شود باید شامل مواردی چون موارد زیر شود:

  • مشخصات کامل خودرو از جمله رنگ، مدل، دوگانه سوز بودن یودن یا فقط بنزینی بودن خودرو، وسایل موجود در خودرو و …
  • قیمت تمام شده خودرو که خریدار پرداخت می‌کند
  • زمان تحویل خودرو و مدارک آن (بیمه شخص ثالث، کارت سوخت و …) از طرف فروشنده
  • زمان و نحوه تعویض پلاک خودرو
  • تعیین مسولیت برای مواردی مانند پرداخت بدهی‌ها و جریمه‌ها و عوارض سالانه شهرداری
  • تعیین تکلیف برای پرداخت مالیات
  • تعیین زمان برای حضور و مراجعه دو طرف معامله در دفتر خانه

علاوه بر این موارد، هر آنچه ممکن است درآینده باعث ایجاد مشکل شود، باید در قولنامه قید شود. در نهایت بعد ازنوشتن قرارداد فروش خودرو و بسته به مدل آن، باید هزینه‌اش پرداخت شود.

۲. تعویض پلاک

یکی از مراحل خرید و فروش خودرو تعویض پلاک آن است. بعد از اینکه قولنامه بین خریدار و فروشنده نوشته شد، آنها باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند. به یاد داشته باشید که برای فک پلاک و نصب پلاک جدید در مراکز تعویض پلاک، فروشنده و خریدار هر دو باید حضور داشته باشند. چنانچه به هر دلیلی این امکان وجود نداشت، فروشنده باید با دادن وکالت‌ به خریدار، اختیار تعویض پلاک را به او بدهد و بعد از آن برای انتقال سند قطعی در دفترخانه حضور داشته باشد. اگر این نیز برای وی مقدور نبود،‌ بهتر است به خریدار وکالت‌نامه فروش خودرو بدهد تا خریدار بتواند خودش کارها را پیش ببرد.

هزینه تعویض پلاک با خریدار است یا فروشنده؟ صدور این وکالت‌نا‌مه‌ها مستلزم پرداخت هزینه بوده که پرداخت آن با فروشنده است. بنابراین بهترین حالت این است که هر دو با هم به مزاکز تعویض پلاک بروند و فرآیند آن را انجام دهند.

انتقال سند خودرو بدون تعویض پلاک

مرحله تعویض پلاک درواقع باید بعد از امضای قولنامه و قبل از انتقال سند انجام شود. به این دلیل که اگر پلاک قبلی فک نشده و پلاک جدید برای خریدار ثبت نشده باشد، بعد از انتقال سند هر تخلفی با ماشین صورت بگیرد به نام صاحب پلاک خواهد بود. بنابراین امکان انتقال سند بدون برگه تعویض پلاک وجود ندارد. حتی اگر فروشنده به هر دلیلی نمی‌تواند در زمان تعویض پلاک حضور داشته باشد باید همان‌طور که گفتیم وکالت انجام آن را به خریدار بدهد. فروشنده پس از دادن وکالت باید پیگیر تعویض پلاک باشد تا خریدار با پلاکی که به نام اوست در شهر تردد نکند.

۳. ثبت در دفاتر اسناد رسمی

بعد از انجام کارهای مربوط به تعویض پلاک، نوبت به سند زدن قطعی در دفترخانه می‌رسد. در این مقطع نیز هم باید فروشنده و هم باید خریدار حضور داشته باشند تا بتوانند فرآیند سند زدن را پس از پرداخت هزینه سند خودرو تکمیل کنند. اگر طبق آنچه در بالاتر گفته شد این امکان وجود نداشت و خرید و فروش خودرو به صورت وکالتی انجام می‌شد، ‌دفترخانه حتما باید مهلت تعویض پلاک را در وکالت‌نامه درج نماید.

مدارک لازم برای انتقال سند خودرو

بارها این سؤال مطرح می‌شود که آیا برای خرید خودرو گواهینامه لازم است؟ به همین دلیل در ادامه مدارک لازم را آورده‌ایم. مدارک انتقال سند خودرو که فروشنده برای سند زدن در دفترخانه باید به همراه داشته باشد:

  • برگ سبز جدید و تاییدیه نقل و انتقال خودرو که در مراکز تعویض پلاک صادر شده‌است
  • بنچاق قبلی و یا برگ کمپانی (به‌نام فروشنده )
  • اصل مدارک شناسایی فروشنده و خریدار
  • بیمه‌نامه شخص ثالث
  • کارت سوخت
  • برگ مفاصا‌حساب پرداختی عوارض سالانه شهرداری

حتما بخوانید: انواع صدای ماشین و ۱۲ مشکلی که می‌تواند دردسرساز شود

یک نکته مهم: در قوانین جدید، برگ سبز خودرو، سند مالکیت آن است و هیچ الزام قانونی برای ثبت سند در دفترخانه وجود ندارد. بنابراین حضور در دفترخانه تنها برای وکالت شماره‌گذاری اهمیت پیدا می‌کند.

هزینه انتقال سند خودرو برعهده کیست؟

هزینه نقل و انتقال خودرو شامل دو بخش است؛ اولی مربوط به هزینه‌های مالیاتی است که به حساب دولت واریز می‌گردد و بخش دوم مربوط به هزینه‌های دفترخانه است که به‌منظور حق‌التحریر واریز می‌شود. هزینه بخش اول را فروشنده پرداخت می‌کند و هزینه‌های مربوط به بخش دوم بین دو طرف معامله تقسیم می‌شود. اگر فروشنده و خریدار با هم توافقی برخلاف آنچه گفته شد، داشته باشند، محترم بوده و اجرای آن منعی ندارد. البته اکنون به لحاظ قانونی، برگ سبز سند مالکیت خودرو محسوب می‌شود و سند زدن خودرو در دفترخانه الزامی نیست.

به یاد داشته باشید که چه خریدار و چه فروشنده باشید، باید فرآیند انتقال سند قطعی خودرو را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید تا دچار مشکلات احتمالی در آینده نشوید.

توصیه‌هایی کاربردی برای نقل و انتقال سند خودرو

۱. قانونی عمل کنید

حتی اگر با دوست، آشنا و اقوام برای خرید خودرو معامله می‌کنید، همه مراحل را قانونی و مو به مو اجرا کنید. زیرا اگر روزی به مشکل قانونی خورید صحبت‌های شفاهی و نسبت‌های فامیلی به کارتان نمی‌آید و حتما باید دست به دامن شاهدها شوید که آن هم کار پر دردسری است.

۲. قولنامه بنویسید

حتما قبل از معامله رسمی، نوشتن قولنامه‌ ماشین (یا همان مبایعه‌نامه) را فراموش نکنید و جزئیات مربوط به خرید و فروش، زمان و نحوه پرداخت وجه معامله و زمان تحویل خودرو را در آن قید کنید. در این صورت اگر در حین ثبت سند یا بعد از آن مشکل حقوقی پیش بیاید می‌توانید به قولنامه رجوع کنید، اما اگر قولنامه وجود نداشته باشد، کارتان بسیار سخت می‌شود.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص ماشین چپی چگونه است؟

۳. اول وکالت‌نامه را چک کنید

هیچکس نمی‌تواند بدون اجازه مالک یا بدون داشتن وکالتنامه، اقدام به فروش خودروی مالک را کند. به عبارتی انتقال سند خودرو بدون حضور مالک امکان‌پذیر نیست. اگر خودرو را از دلال می‌خرید، باید حتما وکالت‌نامه او را ببینید در غیر این صورت، به حرف‌های او اعتماد نکنید.

۴. به محض اطلاع از کلاهبرداری معامله را فسخ کنید

اگر خودرو را از دلال یا واسطه‌ خریدید و بعد متوجه شدید اجازه یا وکالتنامه از مالک اصلی نداشته، باید به دلیل فروش مال غیر و کلاهبرداری از او به دادگاه شکایت کرده و فسخ معامله ماشین را انجام دهید.

۵. در خرید قسطی، پس از تسویه‌حساب می‌توانید سند بزنید

برای خرید و فروش خودروهایی که از نمایندگی به‌صورت قسطی خریداری شده است، فروشنده وکالتی به خریدار می‌دهد که در آن قید شده بعد از تسویه حساب کامل با نمایندگی اجازه انتقال سند را دارد.

۶. مدارک پرداخت وجه را نزد خود نگه‌دارید

اگر وجه معامله را پرداخت کرده‌اید ولی فروشنده حاضر به سند زدن آن نشد، باید مستنداتی را که درباره خرید خودرو (مثل مبایعه‌نامه، رسیدهای بانکی، برگه تعویض پلاک و…) دارید را به مراجع قضایی ببرید و دادخواست «الزام فروشنده به تنظیم سند رسمی» تنظیم کنید. دادگاه بعد از بررسی مدارک فروشنده را ملزم به انتقال سند می‌کند و اگر باز هم فروشنده امتناع کرد، دادگاه نماینده‌ای برای این کار تعیین می‌کند تا خودرو را به نام شما سند بزند.

حتما بخوانید: دلالی خودرو و ۶ ترفندی که دلالان برای فروش به‌کار می‌برند

۷. در وکالتنامه برای انتقال سند بازه زمانی تعیین کنید

اگر به خریدار برای فک پلاک و ثبت سند وکالتنامه می‌دهید، باید حتما در وکالتنامه تاریخ انقضا ذکر شود تا خریدار فقط در زمان مشخصی ملزم به انتقال سند شود و از زیر بار سند زدن شانه خالی نکند. بعد از این تاریخ انقضا، وکالت لغو شده و باید وکالتنامه جدیدی صادر شود.

۸. بهتر است سند خودرو به نام یک نفر باشد

اموال منقول مثل اتومبیل را هم می‌توان مثل اموال غیرمنقول (خانه، باغ، زمین و…) به‌صورت دانگی و مشارکتی معامله کرد. اما این شراکت فقط در سند دفترخانه‌ای ثبت می‌شود. کارت سبز خودرو، پلاک و کارت ماشین حتما باید به نام یک نفر صادر شود. به خاطر مشکلات بعدی معمولا سند زدن خودرو به نام چند نفر توصیه نمی‌شود.

حتما بخوانید: راهنمای خرید خودرو دست دوم و آنچه باید بدانید

۹. اکنون سند محضری الزامی نیست و نیازی به حضور در دفترخانه ندارید

تا همین چند وقت پیش، می‌بایست خودرو را بعد از انتقال در مرکز فک پلاک، در دفاتر اسناد رسمی هم به نام می‌زدید اما در حال حاضر چنین الزامی وجود ندارد و هیچ نیازی برای حضور در دفترخانه نیست. التبه برخی افراد برای اطمینان خاطر و با هزینه خود اقدام به حضور در دفترخانه می‌کنند که این یک دیدگاه شخصی محسوب می‎‌شود.

۱۰. برگ سبز، سند قانونی خودرو محسوب می‌شود

در قوانین جدید، برگ سبز سند مالکیت خودرو محسوب می‌شود و دیگر نیازی به سند زدن خودرو در دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد.

با استفاده از این ۱۰ نکته طلایی می‌توانید در نقل و انتقال خودرو از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید و با خیال راحت ماشین موردنظرتان را خرید و فروش کنید.

نحوه دریافت پول فروش خودرو

شما به عنوان فروشنده می‌توانید پول فروش خودرو را از خریدار به صورت نقدی یا اقساطی دریافت کنید. خریدار می‌تواند وجه موردنظر را نقدی به شما پرداخت کند یا اینکه به حسابتان واریز کند. همچنین می‌توانید از او چک دریافت کنید، اما فراموش نکنید که همه این موارد و مشخصات چک باید در قولنامه ذکر شود. اگر به صورت اقساط خودرو را می‌فروشید، چنانچه پولی را برای پیش پرداخت گرفته‌اید، باید در قولنامه ذکر کنید. تعداد پرداخت اقساط و مبلغ هر قسط هم باید نوشته شود. می‌توانید هر قسط را به صورت نقد یا واریز به حساب یا با چک دریافت کنید. هر بار رسید پول دریافتی را به پرداخت کننده بدهید.

امیدواریم با خواندن این مطلب با مراحل و هزینه نقل و انتقال خودرو آشنا شده باشید. اگر خواندن این نوشته برای شما مفید بود توصیه می‌کنیم مقالات دیگر ما در زمینه فک پلاک خودرو و خرید خودرو کارتکس را نیز بخوانید.

/blog/tips-transfer-car-ownership/amp/
نکات حقوقی و قانونی معامله خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (280)
نظر بدهید
  • بهرام

    سلام من یک پراید خریداری کردام و فروشنده بنام من وکالت زده است ویک ماه وقت داشته وامرو زوقت وکالت نامه تعویض سند تمام شده بنا به دلایلی من نتوانستم سند بزنم الان بنده چکار باید انجام بدهم

    • کارنامه

      سلام.
      شما باید به هزینه شخصی خودتان و به همراه فروشنده به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده و
      درخواست صدور وکالت‌نامه جدید داشته باشید.

  • قربانی

    خودروی که بعد از خرید فروشنده تمام مدارک ان را گم کرده وماشین هم در پارکینک ده ماه توقیف شده فروشنده ماشین بنامش نیست بنام داماد ایشان هست و ممنوع معامله میباشد ایا میتوانم خ
    سارت ده ماه را بکیرم

    • کارنامه

      سلام.
      شما با توجه به جزییات توافق و موارد مندرج در مبایعه نامه، می‌تونید پیگیری کنید و به احتمال زیاد بتونید خسارت بگیرید.
      البته نحوه اثبات مواردی که گفتید و ادله ای که دارید هم مهمه.

      • مرتضی

        باسلام برای فروش ماشین درزمان انجام قولنامه ومراحل لازم ایا کارت سوخت وکارت ماشین ک به نام خودم هست رو باید به فروشنده بدم.
        یا وقتی ک تعویص پلاک میشه کارت سوخت هم بنام خریدار میشه
        ممنون میشم توضیح بدین

    • Ehsan

      سلام.
      من یه ماشین صفر به‌نام پدرم گرفتم و می‌خوام با رضایت پدرم ماشین رو به‌نام خودم بزنم تا بتونم پلاک خودم رو نصب کنم و کارت ماشین به‌نام خودم باشه.
      باید سند هم به‌نام خودم بزنم یا می‌تونه به‌نام پدرم بمونه؟
      باید مالیات هم بدیم؟
      از اون‌جایی که قرار نیست هزینه‌ای برای ماشین بدم و فقط قراره به‌نام خودم بزنم روال کار چجوریه و باید چه‌کار کنم؟

      • کارشناس کارنامه

        سلام وقت بخیر
        باید تمامی هزینه های تعویض پلاک و مالیات رو مجددا پرداخت کنید وسند به نام خودتون صادر میشه.
        ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محمدرضا

    با سپاس فراوان خیلی مفید بود آرزوی سلامتی برای شما ادمین محترم

    • کارنامه

      سلام
      با تشکر فراوان از شما برای همراهی‌تون با وبلاگ کارنامه

  • شهریار

    سلام، یه خودرو نیسان باری مدل ۹۷ از ینگاه معاملاتی خودرو خریداری کردم ومسول بنگاه وجه کامل خودرو را تمام کمال پرداخت نمودم قرار شد هر چه زودتر تعویض پلاک کند، وهرچه مراجعه کردم قول الکی میداد با توجه به اینکه نیسان را یرای حمل شیر گاوداری ها خریداری وقراد با آنها دارم از طرف صاحب اول ماشین توقیف شده، ومن هیچ مشکل با بنگاه ندارم، ولی بنگاه دار از قراری مشکل با صاحب سند دارد، الان جند روز بیکار شده، وشامل خسارت فراوان شدم اگر تا ۲روز دیگر ماشین آزاد نکنم کارم از دست میدم خواهشمند، راهنمایی فوری که آزادی خودرو انجام گیرد، متشکرم من الله توفیق

    • کارنامه

      سلام
      در صورتیکه مبایعه نامه و یا برگه قرارداد خرید دارید، باید از طرف دیگر معامله شکایت کنید و خسارت دیرکرد نیز دریافت کنید.

  • صدیقه

    سلام من یک ماشین خریدم متاسفانه آگاهی نداشتم و این ماشین بدون این در دفترخانه ثبت شود چند دست فروخته شده آیا میتوان بدون در نظر گرفتن چند دست فروختن از صاحب اصلی که از کمپانی گرفته در دفترخانه به نام خودم بزنم

    • کارنامه

      سلام
      در صورتیکه سند سبز برای افراد واسط صادر شده باشد خیر. در اینصورت حتما نیاز به حضور تمام افراد می‌باشد.

  • baktash

    سلام
    یک دلال برای من ماشین پیدا کرد ولی در قولنامه مبلغی پنج ملیون بالاتر از ازرش واقعی آن قید شده بود
    ماشین فوق تمیز بود آیا میتوانسته در مبلغ قولنامه قبلی دست برده باشد و مبلغ بالاتر را ذکر مند که بیشتر خیر کند یا خیر

    • کارنامه

      سلام
      لطفا سوال‌تان را واضح‌تر مطرح کنید

  • رضا

    با سلام و خسته نباشید
    بنده یک ماشین قولنامه کرده ام، ولی متاسفانه فروشنده کارت ماشین را گم کرده است و فقط سند ماشین را در اختیار دارد و برای تعویض پلاک، وکالت محضری به من داده است. آیا می توان بدون کارت ماشین و با سند (برگ سبز) تعویض پلاک را انجام داد؟؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • کارنامه

      سلام
      بله می‌توان تعویض پلاک را انجام داد.

  • عارف

    هیچ اجباری در ثبت کردن سند در دفترخانه نیست مردم رو فریب ندین سند صادره از سوی نیروی انتطامی سند رسمی است .

    • کارنامه

      سلام
      سند صادره از سوی نیروی انتظامی وجاهت قانونی دارد، ولی اگر سند دفترخانه موجود نباشد در محاکم قضایی مشکل ایجاد خواهد شد.

  • فهیمه جوی

    سلام ببخشید اگر تعویض پلاک انجام شود کارت سبز هم انتقال داده شود حتمابایدسند هم انتقال بدیم؟ممنونم

    • کارنامه

      سلام
      بهتر است که اینکار انجام شود هرچند در صورت انجام نشدن مشکلی ایجاد نخواهد شد.

  • نادر

    با سلام . خودرویی که اواخر سال ۹۸ خریداری شده و تعویض پلاک شده و در شهریور ۹۹ سند دفترخانه ای صادر شده اختلاف قیمت خودرو باید به دفترخانه پرداخت نماید؟ این مبلغ از بابت چیه؟

    • کارنامه

      سلام
      قیمت خودرو به روز محاسبه خواهد شد. (مرجع تعیین قیمت برای دفترخانه، قوه قضاییه خواهد بود)

  • حسینی

    سلام
    بنده میخواهم خودروی خود را به نام همسرم بزنم، لطفا راهنمایی بفرمائید دقیقا چه کارهایی بایستی انجام دهم؟
    باتشکر

    • کارنامه

      سلام
      اول باید به تعویض پلاک مراجعه کنید و بعد از انتقال پلاک، به دفترخانه بروید و به نام ایشون سند بزنید.

  • بابک

    سلام خیلی عالی بود .ممنون

  • ناشناس

    واقعا هزینه بیخودیه تو دفتر خونه ۲تا پرینت میگرن خدا تومن واقعا متاسفم یه ماشین میفروشیم یک سوم پولشو باد بدیم فقط به دفتر خونه براد۲تا پرینت

    • کارنامه

      سلام
      متاسفانه راهی وجود ندارد و حتما برای انتقال سند باید وجه را پرداخت کنید.

  • حمید

    من و همسرم هرکدام یک ماشین به اسممون هست و الان برای اینکه بتونم در قرعه کشی ایران خودرو ویا سایپا شرکت کنم ،می خواهم ماشین خودم را به اسم همسرم بزنم و عملا پولی رد و بدل نمی شه ،آیا صرفا به تعویض پلاک مراجعه کنم کفایت می کند یا خیر ؟ و دیگه اینکه بعد از چند سال همسرم بخواهد این ماشین را بفروشد آیا باید ابتدا سند محضری به اسم همسرم زده شود و مجددا همسرم به اسم خردار بزند .
    با تشکر

    • کارنامه

      سلام
      در مورد قسمت اول پاسخ خیر هست و باید سند به نام زده شود.
      در مورد قسمت دوم باید ابتدا حتما به نام مالک جدید (همسرتان)سند زده شود و بعد از اون به خریدار جدید منتقل گردد.

  • محمود

    سلام .بنده خودروییی رو خریدم که سند قطعی نداره .منتها تمام مدارک دیگه به نام فروشنده است .برای تعویض پلاک مشکلی پیش نمیاد .و اینکه چطور میتونم بعد تعویض پلاک صاحب سند قبلی رو پیدا کنم .و اگر پیدا نشد چطور در روزنامه آگهی بدم ؟ میگن بعد دوبار آگهی زدن اگر صاحب سند نیومد خود دادگاه سند میزنه .صحت داره ؟ ممنون

    • کارنامه

      سلام
      برای تعویض پلاک مشکلی نیست، ولی برای سند زدن باید مالک اولیه حضور داشته باشد و دادگاه فراخوان برای حضور مالک سند را انجام خواهد داد.

  • رسول

    سلام وقت بخیر
    پدر بنده یه ماشین داشتند و فوت کردن الان قصد فروش ماشین داریم کارهای انحثار وراثت انجام دادیم مالیات بر ارث رو هم پرداخت کردیم از ماشین سند کمپانی به نام خریدار اول وبرگ سبز.کارت سوخت.کارت خودرو وبیمه نامه بنام پدرم داریم آیا مدارک ما تکمیل برای فروش ماشین؟؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • کارنامه

      سلام
      چون سند به نام پدرتان نبوده، باید خریدار اول کارهای مربوط به انتقال سند را انجام بدهد.

    • محمد

      وقتی سند محضری به اسم پدرتون نیست چطور مالیات بر ارث رو پرداخت کردید؟دارایی در فرم ۱۹ قبول نمیکنه

  • محمد

    یا سلام معمولا چقدر طول میکشه تا برگ سبز خودروی صفر بدست خریدلر از کارخانه برسه؟

    • کارنامه

      سلام
      معمولا بین ۱هفته تا ۱ماه طول ‌می‌کشد

  • مرادی

    سلام
    میشه فروختن ماشین صفر خشک هم توضیح بدید ممنون.

    • کارنامه

      سلام
      تقاوتی با فروش خودرو دست دوم نداره و دقیقا به همون روال انجام می‌شه

  • محمد

    با سلام. بنده چند ماه پیش ماشینم را به نام پدرم منتقل کردم (البته فقط برگ سبز و تعویض پلاک انجام شده و سند محضری به نام پدرم نزدیم). حالا اگر بخواهیم ماشین را به شخص دیگری بفروشیم ظاهرا باید ابتدا سند به نام پدرم شود. آیا میتوان برای جلوگیری از این امر، مجدد برگ سبز و پلاک خودرو را از پدرم به نام خودم (صاحب سند) انتقال بدهیم تا پس از فروش، صرفا هزینه انتقال سند از بنده به خریدار جدید پرداخت شود؟ یا اینکه با اینکار مجبور به سند زدن چندباره خودرو (از من به نام پدرم، و از پدرم به نام من، و از من به خریدار جدید) هستیم. با تشکر

    • کارنامه

      سلام
      انتقال به نام پدر و بعد سند زدنک، تنها راه جلوگیری از پرداخت هزینه مجدد سند هست.

  • شادی

    سلام. من یه ماشین گرفتم که سه بار تعویض پلاک شده. ولی سند به نام مالک اولی است که هیچ اطلاعی ازش ندارم. برای انتقال مالکیت سند به نام خودم باید چه کار کنم؟؟ الان همه چیز ماشین از جمله کارت ماشین- برگه سبز- کارت سوخت- برگ سبز به نام من هست . فقط سند به نام مالک اولی هست . لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم.

    • کارنامه

      سلام
      با مراجعه به دادسرا و تنظیم شکواییه و در مرحله بعد با درج آگهی در روزنامه سراسری، می‌توانید مشکل را حل کنید.

  • داوود محمدنژاد

    با سلام و خسته نباشید، پژو پارس دارم میخواهم بفروشمش، سند محضر و برگه کمپانی را گم کرده ام آیا میتوانم بفروشمش، لطفاً راهنمایی کنید. با تشکر.

    • کارنامه

      سلام
      باید از طریق تعویض پلاک درخواست صدور مجدد مدارک فوق را ارائه دهید.(با اخذ نوبت اینترنتی)

  • علیرضا

    سلام برگ سبز وپلاک به اسم خودمه اما وکالت فروش ازصاحب اصلی سندقطعی ندارم برای فروش ماشین لازمه صاحب اصلی هست اما بخواد وکالت فروش بده باید سندباشه مفقودشده راه کار لطفا

    • کارنامه

      سلام
      برای اخذ سند مجدد به مراکز اسناد رسمی مراجعه کنید.

  • محمد

    سلام بنده یه ماشین خریدم برای تعویض پلاک فروشندهبه بنده وکالت دادن و مدتی زمان تعیین شد که در زمان تعیین شده تعویض پلاک انجام شد الان برای گرفتن سند قطعیی حتما باید به همون دفترخونه مراجعه کنم یا هردفتر خونه ای میتونم سند قطعی بگیرم؟

    • کارنامه

      سلام
      به هر دفترخانه‌ای می‌توانید مراجعه کنید.

  • Saber Araghi

    با سلام
    درصورتی که طبق قانون اجازه تعویض پلاک به موتور با عمر بیش از ۱۰ سال داده نشود (موتور فرسوده), اگر به شکل قولنامه ای فروخته شود برای خریدار و برای فروشنده چه مشکلی ایجاد میکند؟
    در صورت وقوع جرم آیا مالک قبلی که سند به نام اوست مورد اتهام قرار می گیرد؟
    در صورت توقیف آیا نیاز به حضور مالک قبلی که سند به نام اوست می باشد؟ یا مالک جدید به استناد قولنامه در مراکز حقوقی و قضایی و انتظامی مالک قانونی محسوب می شود؟ و درصورتی که مالک قبلی یافت نشود موتور تا ابد توقیف خواهد ماند؟

    • behnam.haji198160

      پلاک به نام هر کسی باشد، مسئول تخلف محسوب می‌شود.

  • امید

    سلام خسته نباشید
    یه اگهی رو دیدم ماشین رو از دم قسط و سود کلی بیست درصد رو گذاشته و ماشین صفر کیلومتر میدن
    و برای این کار سند رو به نام خریدار در محضرخانه میزنن و سفته میگیرن و هر سه ماه هم شیش تومن قسطش میشه تا پنج سال
    بنظر شما این موضوع حقیقت داره یا اگه تو محضرخونه رفتیم به چه نکاتی باید توجه کنیم؟؟

    • کارنامه

      سلام
      خیر. انجام اینکار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

  • علیرضا

    با سلام و خسته نباشید.
    من یه ماشین خریدم .قولنامه در بنگاه نوشتیم.و فروشنده در دفتر خانه وکالت تعویض پلاک و سند قطعی به نام من زد.الان من قولنامه خودم و گم کردم.ممکنه برام مشکلی پیش بیاد؟(از طرف فروشنده یا در مراکز تعویض پلاک و سند)

    • کارنامه

      سلام
      خیر. با وکالت دفترخانه می‌توانید فرآیند‌ها را جلو ببرید.

  • مهران

    سلام
    بنده ماشین خریداری کردم الان فروشنده وکالت فروش میخواهد بهم بدهد سوال اینکه فک پلاک کردم هر دفترخانه ایی برم بدون هزینه به نام بنده میخورد؟

    • behnam.haji198160

      باید مبلغ وکالت فروش پرداخت شود. بعداز سند زدن، فقط یک مبلغ حق‌التحریر می‌ماند.

  • کسری

    سلام من یه ماشین قولنامه کردم ولی میخام بزنم به اسم بابام
    ۲ روز دیگه قراره مالک بیاد برا سند و تعویض پلاک من اصفهانم وپدر تبریز
    چه کار کنم که نرم تبریز و بابا نیاد اصفهان چه مراحلی باید طی کنم؟

    • behnam.haji198160

      برای انتقال هرگونه سند باید خریدار و فروشنده حضور داشته باشند

  • علیزاده

    سلام وقت بخیر
    وقتی بخواهیم که خودرو صفر کیلومتر را که پلاک شده را به اعضای خانواده بدون هیچ پرداخت وجهی مثلا از پدر به فرزند منتقل کنیم و برای فرزند پلاک جدیدی بگیریم چه باید کرد؟

    • behnam.haji198160

      برای نقل و انتقال فقط هزینه‌های تعویض پلاک و سند رو پرداخت می‌نمایید
      و برای گرفتن پلاک جدید هم هیچ مشکلی نخواهید داشت.

  • علی

    با اینکه سعی کرده اید مطالبتان را از دیدگاه یک کارشناس بیان کنید ولی فرو کردن اسم سند رسمی در اذهان عمومی که اطلاعات کافی از آن ندارید درست نیست چرا که اموال منقول دارای سند رسمی نمی باشن واین روشی که باب شده است یک برداشت غلط می باشد

  • محمد

    سلام
    ماشین پراید که به نام خودمه میخوام بنام مادرم بزنم که پلاک فعال نداشته باشم و ماشین ثبت نام کنم .

    اگر دفترخانه رسمی نریم مشکلی پیش میاد ؟؟

    بعدا که خواستم ماشینو بفروشم بنام خودم میکنم

    با تشکر

    • behnam.haji198160

      مشکلی ندارد

  • رضا

    سلام ماشینم در رهن بوده سندش الان یکسال گذشته و آزاد شده اما تو برکه سبز در رهن میتونم بفروشمش یا وکالت بدم خود خریدار فک رهن و کارای تعویض پلاکشو انجام بده ؟

    • behnam.haji198160

      فک رهن بهتر است توسط مالک انجام شود، سپس با وکالت فروش خریدار اقدام به تعویض پلاک کند.

  • بهرام

    سلام یه سوالی داشتم
    اونم اینکه چه چیز هایی باعث میشه سند خودرو به اسم شخصی‌نخوره مثلا سرباز فراری باشه؟؟؟

    • behnam.haji198160

      ممنوع‌المعامله بودن شرایط و قوانین خاصی داره که باید از یک وکیل سوال شود.

  • رضا

    سلام بنده یه ماشین خریداری کردم سند قطعی فروشنده را دارم وکالت کاری هم ازش دارم پلاک و برگه سبز هم بنام خودم هست آیا بااین مدارک میتوانم سند قطعی برای خودم بگیرم؟

    • behnam.haji198160

      باید وکالت هم داشته باشین برای تنظیم سند.

  • رضا

    سلام بنده یه ماشین خریداری کردم از فروشنده سند قطعی با وکالت کاری دارم پلاک و برگه سبز بنام خودم هست آیا با این مدارک میتوانم سند قطعی بنام خودم بزنم؟

    • behnam.haji198160

      بله درصورتی‌که فروشنده به شما سند قطعی داده باشد بدون حضور فروشنده می‌توانید اقدام به سند زدن بفرمایید.

  • رضا

    سلام
    بنچاق خودرو بنده گم شده و تصمیم به فروش دارم اقدام برای روزنامه رسمی را چطور انجام بدم اول به کجا مراجعه کنم چه مدت زمان میبره

    • behnam.haji198160

      از دفاتر رسمی استعلام بفرمایید.

  • نوید

    سلام
    آیا امکانش هست بدون حضور خریدار (تنها با وجود مدارک خریدار) وکالت تعویض پلاک توسط فروشنده در دفترخانه به خریدار داده شود؟

    • behnam.haji198160

      بله.

  • mehdi porrahdar مهدی پورراهدار

    بسیار عالی

  • مهندس مهران فروردین

    با سلام و تشکر
    فقط خواستم عرض کنم که برای نقل و انتقال خودرو نیاز به مراجعه و حضور در دفاتر اسناد رسمی نیست، زیرا در همان مراکز نیروی انتظامی سند رسمی تنظیم و تحویل خریدار می شود و مراجعه به دفاتر اسناد رسمی فقط هزینه ی شما را زیاد می کند و فایده ای هم ندارد، وقتی مامور رسمی دولت یا همان نیروی انتظامی برای شما سند رسمی تنظیم و صادر می کند دیگر چه نیازی به بنچاق و … دفاتر اسناد رسمی دارید!؟ مرجعی معتبر تر پلیس برای صدور سند رسمی خودرو وجود ندارد و دفاتر اسناد رسمی در مرتبه ای پایین تر از پلیس قرار دارند و فقط موازی کاری می کنند و هزینه می گیرند.

  • رضا

    باسلام
    بنده خودرو صفر کیلومتر را در سال ۹۷ خریداری کرده ام , فروشنده وکالت نامه تعویض پلاک و بنام زدن را داده است . تعویض پلاک بنام خودم یک هفته بعد از خرید انجام شده (با توجه به مهلت تعیین شده در وکالت نامه) و کارت خودرو و برگ سبز بنام خودم می باشد . آیا نیازی به بنام زدن در دفتر خانه می باشد یا خیر ؟

    • behnam.haji198160

      بهتر است سند قطعی هم انجام شود.

  • کمال

    هزینه این خدماتی که شما انجام میدهید چقدر هست

    • behnam.haji198160

      بستگی به نوع خودرو دارد. قیمت‌ها داخل سایت ذکر شده.

  • ابوالقاسم

    سلام
    ممنون از سایت خوبتون
    من اگر بخوام یک ماشین بخرم میتونم قولنامه ننویسم و مستقیم بعد از کارشناسی بریم تعویض پلاک و بعدش سند رو بنام بزنیم؟

    اگر امکانش هست بصورت خیلی خلاصه و تیتروار مراحل لازم برای خرید یک خودرو از یک شخص رو میفرمایید؟

    • behnam.haji198160

      بله می‌تونید. ولی با قولنامه کارتون محکم‌تره و در صورت بروز هر مشکل به کمک قولنامه می‌تونید مراحل اداری رو پیش ببرید.

  • امید

    سلام، میخواستم بدونم مدت زمانی که تنظیم سند در دفتر خانه طول می کشه چقدره تقریبا؟؟؟
    بخاطر اینکه فروشنده خودرو به دلیل شرایط کاری که داره وقت کمی داره واسه حضور در دفترخانه، میشه تمام مراحل رو خریدار انجام بده و فروشنده فقط برای امضا نهایی حضور پیدا کنه؟

    • behnam.haji198160

      بستگی به دفترخانه دارد ولی در بدترین شرایط ۱٫۵ ساعت.

  • حسن

    سلام خسته نباشیدبنده یه ماشین تو بنگاه معامله کردم فروشنده میگه بیاتعویض پلاک بعددوسه ماهم میام پای سندایااین روش درسته بابای بچه کار کنی اول

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      طبق قانون جدید برگه سبز سند رسمی مالکیت خودرو می باشد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • Saeed

    سلام
    خودرویی از نمایشگاه خریداری کردم
    تمام مراحل و طی کردم و برای سند قطعی ، نمایشگاه گفته که تمامی مدارک (برگه سبز و بیمه و …) و تحویل نمایشگاه بدبد تا سند قطعی برام صادر بشه
    من باید چیکار کنم؟ مدارک و بدم یا نه ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      اگر خودتون به دفترخانه مراجعه نمیکنید باید مدارک رو تحویل ایشان بدید تا براتون انجام بدن.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مهدی

    باسلام بنده سال ۹۸ خودروی ام وی ام ۳۱۵sفروختم به دوستم وفقط مابین خود قولنامه ای غیر رسمی نوشتیم وپولش کامل داده شده و بلافاصله باحضور هردو تعویض پلاک نیز انجام یافت و حتی عوارض و برگه عدم خلافی هم گرفتم ولی دوستم (خریدار) تاکنون حاضرنشده سندقطعی بزنیم البته بنده همان سال با حضور در دفترخانه به همراه وی تمام از هزینه انتقال مطلع شدیم و بنده حق قانونی خود را به حساب وی واریز کردم ولی اکنون که میزان هزینه ها افزوده شده وی حاضر نمیشود و بنده به دلیل انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به سندقطعی خودروی فروخته شده نیاز دارم لطفا بنده را راهنمایی کنید.

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      طبق قانون جدید برگه سبز سند رسمی خودرو می باشد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • آرمان امیری

    سلام
    خسته نباشید
    بنده به خاطر ثبت نام در ایرانخودرو، ماشین خودم را به برادر خانمم فروخته ام
    ولی تا به الان فقط یک قرارداد دستی نوشته ایم
    آیا برای تحقق شرط ثبت نام ایرانخودرو که عدم وجود پلاک فعال به اسم شخص هست، فقط تعویض پلاک کفایت میکنه یا باید سند هم به نام خریدار زده شود؟
    ممنون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      تعویض پلاک کفایت میکند.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • ححح

    با سلام
    سند قطعی ماشین همان زمان در دفترخانه تحویل خریدار می شود یا مانند کارت ماشین زمان می برد و از طریق پست ارسال می شود؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      با توجه به قوانین جدید برگه سبز سند رسمی خودرو است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • حمیدرضا

    سلام بسیار ممنون

  • رضا

    سلام
    من یک ماشبن خریدم حالا فروشنده نمیاد سند و تعویض پلاک رو انجام بده . من چجوری میتونم شکایت کنم ازش و سند ماشین و کارت سبزش رو بگیرم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      به شورای حل اختلاف مراجعه کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • امیر

    سلام من برای طی مراحل تعویض پلاک به خریدار وکالت دادم و الان به مراحل انتقال سند رسیدیم . آیا برای خریدار این امکان وجود داره که بخواد بدون طی مراحل تعویض پلاک و با همون پلاک قبلی که بنام من هستش سند ماشین بنامشون بخوره ؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر امکانش وجود نداره.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • حسن

    سلام آیافقط وکالت تعویض پلاک کافیست یا قطعی هم باید بخورد راست میگن قانون جید برگ سبز سند حساب میشه

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله باتوجه به قانون جدید برگه سبز سند رسمی خودرو است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • Hamid

    با سلام
    من ی ماشین خریدم که تعویض پلاکش رو انجام دادم و برای سند قطعی آخرین نفری که سند به نامش هست رو پیداش نمیکنیم میخواستم ببین از چه راهی باید اقدام کنم و چقد هزینه داره و از نظر زمانی چقدر طول میکشه
    ممنونم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      طبق قانون جدید سند سبز سند رسمی خودرو است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • حسین

    سلام
    اگر ماشینی خرید و فروش بصورت قولنامه صورت گیرد ودر متن قولنامه فروشنده به صورت نقد پول را دریافت نمودم قید شده باشد ولی خریدار هیچ پولی به فروشنده پرداخت نکرده باشد وهیچ سند پرداختی هم نباشد آیا دادگاه می تواند به نفع خریدار اقدام کند
    وکالت تعویض پلاک وقت آن گذشته‌است
    برگ سبز وبرگ سفید پهلوی خریدار است

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله اگر قولنامه مهر و امضا شده به همراه مهر و امضا دوشاهد باشد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • ایمان

    با سلام و خسته نباشید
    من میخوام خودروی صفر کیلومتری رو بخرم که کارت سبز،بیمه نامه،سوخت،کارت ماشین رو داره و سند در رهن ایران خودروست تا یک سال دیگه(موجود نیست).میتونم یه وکالت محکمی بگیرم که به مشکل برنخورم یا هیچ راهی نداره که مطمئن بخرم این ماشین رو؟لطفا راهنمایی کنید.

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خرید و فروش خودروهای سند در رهن غیر قانونی است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محسن

    سلام. بنده یک ماشین خریدم از آشنا بدون اینکه قولنامه کنم یا تعویض پلاک. با پول نقد. اولش صاحب ماشین هر موقع خواستی بیا بریم سند بزنیم بعد چند ماه خونه شو بدون اینکه بفهمم برده شهرستان. الهان دوسال میگذره. آیا با شاید میتونم ازش شکایت کنم یا خیر

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی امکانش هست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • كرمي

    با سلام و خسته نباشید
    من ماشینی خریدم که بی رنگ گفته شده و بعد از سند زدن مشخص شد که کل ماشین رنگ دارد.
    قولنامه هم دستی انجام شده وذکر شده که ماشین بیرنگ است. ولی بانک بخاطر دادن چک رمزدار کپی گرفته مبلغ کل ماشین ٨٨٠ میلیون بوده و ٨٠٠ میلیون اونو چک رمزدار دادم و مابقی کارت کشیدم. میتونم شکایت کنم و ضررم و بگیرم؟ ماشین بیمه هم نداشته و خلافی هم صفر نشده میتونم از دفترخونه هم شکایت کنم و متضرر بشم
    ممنون میشم کمکم کنید

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی قطعا حق با شما است با توجه به توضیحاتتون و برای طرح سکایت اقدام کنبید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محمود مرادی

    سلام ببخشین یه پراید خریدم سند دست دومه از اشنا برای انتقال سند ایا مستقیم از فروشنده اول به اسمم زده میشه یا باید اول به اسمنفر دوم بخوره بعد به اسم من یعنی دفترخونه یه هزینه انتقال میگیره یا دوتا ممنون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله هر چقدر تعداد نفرات بیشتر باشد دفترخانه هم پول بیشتری رو میگیرن از شا
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    سلام بنده پراید دارم سه دست چرخیده الان می خوام بفروشم سند کمپانی هست ولی سند صاحب کمپانی به دست اول نیست دوم و سوم هست منم خریدم همین جوری سند زدیم ولی خریدار الان قبول نمی کنه میگه بنچاق باید کامل باشد من چکار کنم واقعا باید کامل کنم چطوری باید کامل کنم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      به دفتر خونه باید مراجعه کنید برای حل مشکلتون.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مجتبی

    سلام
    من ماشین خریدم سال ۹۸ تعویض پلاک کردم
    بعد فهمیدم سند ماشین موجود نیس و به نام دو شخص قبلیه و اون شخص هم مجهول مکانه
    شکایت کردم و رای به نفعم صادر شد
    الان رفتم عوارض پرداخت کنم میگ باید برگه های قدیمو بیاری
    در غیر این صورت ۷۰۰ هزار تومن بدهی داره
    الان این چیه آخه
    ینی واقعا هیچ اطلاعاتی از پرداختی های قبلی در دست نیس و من باید پرداخت کنم کلشو؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      متاسفانه اینطور هست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • دیاکو

    کارت پایان خدمت در مراحل خرید ماشین و انتقال سند و تعویض پلاک لازمه؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر نیازی نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • رضا

    سلام . یه ماشین خریدم که سندش هنوز در دست نمایندگی بوده به علت قسطی بودن ماشین . کارت وبرگ سبز ماشین دست منه برای سند زدن و تعویض پلاک چ باید کرد

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      باید اقساط رو تسویه کنید و خودرو رو ابتدا از رهن خارج کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • احمد

    سلام وقت بخیر به پیشنهاد من یکی ازدوستانم در معامله ای شرکت کرده و متضرر شدند به من گفتند که تو متعهد هستی و باید بدهی منو پرداخت کنی من هم تحت فشار واز روی سادگی سویچ کارت ماشین و بیمه نامه رو به ایشون دادم ایشون هم خودرو رو ضبط کردند آیا کار ایشون قانونی بوده و من میتونم از ایشون شکایت کنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      به هیچ وجه نمیتواند شخصی خودروی شخص دیگر را ضبط کند.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • Mohamad

    سلام
    نمیشه تو محضر سند بزنی و بعدش بری پلاک و تعویض کنی؟؟؟؟؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی امکانش هست ولی مجددا باید برگردید به محضر برای ثبت سند قطعی.
      با توجه به قوانین جدید برگه سبز سند رسمی خودرو است و دیگر نیازی نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • الهه

    سلام. وقت به خیر. من قصد انتقال خودرویی رو ب نام برادرم دارم. این خودرو صفر هست و هنوز از نمایندگی هم تحویل نگرفتم. ولی مدارکش برام ارسال شده .شامل سند و کارت هوشمند. در این مرحله ایا میشه انتقال سند انجام داد؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر باید با خودرو به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید و اگر میخواهبد دفتر خانه بروید هم باید با مدارک کامل تشریف ببرید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    سلام
    برگ سبز خودرو به اسم پدرم هست که فوت شدند…برای تعویض پلاک فقط برگ انحصار وراثت …با وکالتنامه از وراث کافیه ….یا مالیات بر ارث هم نیازه؟چون سند دفتر خانه به اسم ایشون نیست …دارایی برای فرم ۱۹قبول نمیکنه…ممنون میشم راهنمایی کنید.

  • عرفان

    سلام من یه ماشین خرید تمام کارهاش رو انجام دادم تعویض پلاک هم رفتم برگه سبز هم گرفتم الان برای سند قطعی بخوام برم دفتر خونه چقدر باید پرداخت کنم ممنون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      طبق قانون جدید نیازی نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محمدرضا

    سلام
    من هنگام خرید ماشین فروشنده تمامی مدارک و مثل برگ سبز و کارت ماشین و بیمه و مابقی و تحویل دادند و میگن سند ماشین گم شده
    چیکار باید کرد؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      اگر سند کارخانه گم شده مجدد ا باید برای المثنی اقدام کنید از کارخانه سازنده.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • علی

    سلام.ببخشید من یه ماشین خریدم الانم چندباره که به فروشنده میگم بیا برای تعویض پلاک اما روزی یه حرف میزنه ونمیاد بنظرتون میتونم شکایت کنم معامله رو فسخ کنم پولم رو بگیرم البته دوماه هست ماشین دستمه

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله امکانش هست
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • بیگلری

    سلام
    خودرویی از کارخانه گرفتم ولی برگ سبز که از پست امدبرگشت خورد چون قصد فروش دارم بخاطر شرایط کرونا با مرکز تعویض پلاک تماس گرفتم .گفتند نیازی نیست برای گرفتن برگ سبز مراجعه کنید هنگام انتقال ببرگ سبز به نام فرد جدید صادر خواهد شد

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله امکانش هست
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • ارش

    سلام من یه۲۰۶ خریده بودم قسطی از نمایشگاه الانم دوتاقسطش مونده مجبورشدم بفروشم ولی بعد۲۴ ساعت فهمیدم کمترازقیمت واقعی خریدن ازمن منم گفتم پشیمونم ومیخام فسخ کنم واسه انتقال سند هم نرفتم قولنامه هم نوشتیم ولی به من ندادن قولنامه رو الان میگن نمیشه کاری کرد وماشین رو پس نمیدیم منم واسه انتقال سند نرفتم باید چیکارکنم ماشینو بگیرم ؟ میگن۲ تومن بده بهت پس میدیم

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      اگر در قولنامه مبلغی برای پشیمانی ذکر کردید باید پرداخت کنید در غیر اینصورت هیچ شخصی حق ندارد خودرویی که به نام شماست رو به زور ازتون تصرف کنه.
      با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • رضا

    سلام من یه ماشین پراید خریدم و فروشنده سند نتونست بزن الآنم شکایت کردم وقتی رفتم از طریق دادگاه سند بزنم شخص فروشنده ممنوع معامله بود و الان دادگاه میگه باید وایستی تا ممنوع معامله آقا درست بشه بعد سند بزنی الان باید چیکار کنم؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      رای قضایی مرجع شما هست.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • محمود

    سلام وقت بخیر
    یه ماشین دارم برا فروش
    پول لازم هستم ولی نوبت تعویض پلاک برا دو هفته به بعده الان میتونم بعد از نوشتن قولنامه رسمی مبلغ هشتاد درصد معامله رو بگیرم و ماشین و تحویل شخص خریدار بدم تا موقع تعویض پلاک بیست درصد باقیمانده رو بگیرم؟؟؟
    اگه مورد نداره مدارکم باید بدم بهش یا نه؟؟ تو قولنامه چی بلید بنویسیم
    ممنونم

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      همه این شرایطی که گفتید رو بصورت توافقی در توصیحات قولنامتون با امضا و اثر انگشت طرفین ذکر کنید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • So

    سلام من ماشینی خریدم قولنامه ای به اسمم هست و تمام مدارک ماشین برگ سبز و بقیع موارد رو هم گرفتم ولی به نامم نیست و طرفی که ازش خریدم هم گم گور شده پیداش نیست و پلاک ماشین به نام ایشونه چجوری ماشینو به اسم خودم بزنم؟؟؟ چون اون طرف رو پیدا نمیکنم

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      به شورای حل اختلاف مراجعه نمایید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • saeedi

    سلام بنده میخوام یک ماشین که فردی به صورت اقساطی از مدیران خودرو خریداری کرده خریداری کنم.
    هنوز سه سال از اقساطش مونده و سند در رهن شرکت هست .
    چطور میتونم خرید مطمئنی داشته باشم.
    من هم میخوام ماشین رو با همین شرایط پرداخت بخرم.

    آیا اگر وکالت محضری در خصوص تعویض پلاک و قولنامه و مبایعه نامه بنویسم کفایت میکنه؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      باید ائل اقساط تسویه بشه و بعد نقل و انتقال انجام بشه
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • علی

    سلام من خودرو صفر را با وکالت خریداری کردم ولی هنوز سند سبز و قطعی را نزد اگر بنام همسرم کنم مالیات بر عایدی سرمایه تعلق میگیرد؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      خیر
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • ایمان

    سلام
    ماشین صفری فروختم و تعویض پلاک انجام گرفته ولی خریدار تمایلی در به نام زدن سند خودرو ندارد باید چکار کنم ؟در ضمن علاوه بر برگه سبز خودرو برگه سند و فاکتور فروش خوردو هم که شرکت بهم داده بود به خریدار دادم چکار میتونم انجام بدم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      با توجه به قوانین جدید نیازی به دفتر خانه نیست
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • پری

    سلام یه سوال داشتم.بدون سند کمپانی میشه ماشین فروخت؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      خیر
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • حسن زارع

    باسلام،بنده یه خودرو درسال ۹۸فروختم به یه آقای،بعد بدون اینکه وجه خودرو تسویه کنه اونم فروخته به دیگری الان نفر آخری که بنده هیچ گونه قرارداد باهاش ندارم گیر داده بیا سند بزن ،پس اون موقع طلب بنده چی میشه لطفا راهنمای بفرمایید

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      به شورای حل اختلاف مراچعه نمایید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • ایوب

    سلام و عرض ادب
    پس ار فروش خودرو و حضور در مرکز تعویض پلاک وضعیت و سرنوشت پلاک کنده شده از خودرو فروشنده چه میشود آیا این پلاک برای فروشنده ذر سیستم تعویض پلاک با نام ایشان آرشیو و بایگانی میشود یا اینکه به شخص دیگری تخصیص داده میشود.
    با تشکر

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      معمولا تا شش ماه در آرشیو و به نام ایشان نگهداری مشود.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • شیرزاد صادقی

    سلام ببخشید یه سوال داشتم برا گرفتن سند حتما باید برگه کمپانی باشه

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      خیر نیازی نیست
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • جواد

    سلام من ۸سال پیش ماشین خریدم به دلیل عدم اگاهی فقط برگ سبز و پلاک بنام من خورده و من تمام و کمال پولشو تسویه کردم و تمام مدارک سند ماشین و قولنامه هاش دست منه ولی چند دست چرخیده،الان میتونم ماشینمو با همون برگ سبز بفروشم یا ن؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله به دفترخانه مراجعه نمایید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • جواد

    سلام من یه ماشین۸سال پیش خریداری کردم فقط برام تعویض پلاک کردن بنام خودم یعنی برگ سبز بنام منه، اما تمام قولنامه های قبلی وسند و بهم دادن و ۵دست چرخیده الان میخوام ماشین و بفرشم به مشکل نمیخورم؟؟؟

  • محمد

    سلام ماشین رو بعد نوشتن مبایعه نامه وکالت تعویض پلاک به خریدار در مدت تعیین خریدار تعویض پلاک نکردن تماس گرفتن ماشین رو فروختم به شخص جدید شما وکالت فروش به شخص جدید رو بدین هزینه انتقال طبق توافق با خریدار. ممنون میشم راهنمایی کنین چه کاری درست هست که فردا برام مشکلی پیش نیاد

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      با مطرح کردن شرایط در محضر و گرفتن تعهد نامه از خریدار اول که دراین مدت خودرو در دست ایشان بوده میتونید همکاری کنید در غیر اینصورت فرد باید سند رو به نام خودش بزنه و سپس مجددا نقل و انتقال رو به نام شخص بعدی انجام بده.
      سپاس از دلگرمیتون با ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • پریابراتی

    سلام و خسته نباشید من ب تازگی ی تیبا برنده شدم ک شوهرم با رضایت من گذاشته برای فروش وحالا سمند خریده و من گفتم ب نام من بزنه میگه هزینش زیاد میشه ب نام خودش زده، عایا راست میگه؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      هزینه تعویض پلاک برای تمامی خودروها یکسان میباشد.
      سپاس از لطف شما
      در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • parisa

    ما قصد خرید خودرویی رو داریم،که به نام فروشنده نیست،و قراره از طرف مالک به ما وکالت بده و پول رو دریافت کنه.خوبه ک اشاره کنم پول به حساب فروشنده واریز میشه و نه مالک خودرو ،قراره در زمان دریافت پول وکالت را تحویل بده،این نوع معامله مشکلی داره؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      حضور مالک خودرو در هنگام عقد قرارداد و رویت ایشان و مدارکشان و امضای خود شخص ایشان در قولنامه ضروری میباشد.
      سپاس از لطفتون، درکنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • سجاد

    سلام روزتون بخیر
    آیا پس از تعویض پلاک سند کمپانی خودرو باید به خریدار تحویل داده بشه؟ خریدار ماشین گفته فعلا نمی خواد سند ماشین رو به نامش بزنه.

    ممنون

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      یله تمامی مدارک باید تحویل خریدار شود.
      سپاس از لطفتون، درکنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • میلاد

    سلام من میخوام ماشینمو که پلاک شهرستان هست بنام همسرم کنم تا پلاک تهران شود.چون همسرم متولد تهران هست و تهران زندگی میکنیم.کجا باید برم آیا دفتر خونه هم باید برم یا یکسره باید رفت تعویض پلاک.و چه مدارکی باید داشته باشیم.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      همه مدارک هویتی و احراز سکونتتون با مراجعه به نعویض پلاک نیاز است.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • داریوش

    سلام ، من میخوام یک خودرو خریداری کنم ، با توجه به اعلام ضروری نبودن مراجعه به دفترخانه جهت سند زدن از سوی مراجع قانونی، آیا نیاز نیست ؟ و چه مراحلی را برای یک معامله امن باید طی کنم؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      برگه سبز خودرو کفایت میکند.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • رادین

    سلام اگر سند ماشین را در دفترخانه به نام کسی غیر از صاحب پلاک انتقال دهیم،آیا دادگاه میتواند بابت ضمانت وامی که صاحب پلاک تضمین به پرداخت آن داده است، مصادره کند؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      امکان به نام کردن به نام شخص دیگه ای قانونا وجود نداره.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    سلام بنده خودروی را میخوام معامله کنم که خودرو بنام خانوم فروشنده میباشد که خانومش شهرستان هستند وتمام مدارک خودرو دست خانوم فروشنده میباشد میتوان بدون حضور شوهرش برود بهش وکالت بدهد ومدارک را بفرستد ومن از شوهرش خریداری کنم

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله امکانش هست.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • Golchehr

    سلام
    لطف میکنید راهنمایی کنید
    برای به نام کردن ماشین باید به محضر رفت یا با تعویض پلاک کافی هست؟
    فروشنده اگر ماشین را با وکالت نامه بخواد به نام خریدار کند میشه ؟
    خودشون ماشین را از شخصی خریدن اما به نام خودشون نکردن
    و وکالت نامه ایشون حق عزل دارد و تاریخ وکالت نامه تا بهمن هست

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      با توجه به قوانین جدید فقط مراجعه به تعویض پلاک نیاز است.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • سبحان

    سلام عوارض شهرداری برای خودرو چه ربطی داره آیا برای موتور سیکلت هم همینطوره و اینکه مطالبی که گفتید برای موتور سیکلت هم هست؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • M

    باسلام بنده دوسال پیش یه پژو ۴۰۵ از اشنا خریدم و دوساله ک سند نزدیم و الان میخوایم بزنیم الان خرج سند همچنان با فروشنده هست و یا اینکه میتونه ادعا کنه ک ن من خرج سندو نمیدم .ممنون از راهنماییتون

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      به صورت توافقی هست و معمولا با فروشنده می باشد.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • هاشم یعقوبی

    سلام ، من میخوام اتومبیلم را بنام پسرم بزنم. و ضمنا چند ماه پیش کارت ماشین را از داخل خودرو ،سرقت کرده اند .آیا با همان برگ سبز میتوانیم به مرکز تعویص پلاک برای انتقال مالکیت مراجعه کنیم .

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی مشکلی نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • امید

    با سلام و خسته نباشید بنده ماشینمو فروختم و یک وکالت ۲ ماه برای تعویض پلاک دادم و در بنگاه ماشین قولنامه شده یک برگ از قولنامه من داخل ماشین جا موند و اون بنده خدا رفت شهرستان ایا اگر هنگام تعویض پلاک اگر مراجعه نکرد. با نبود قولنامه مشکلی پیش نمیاد ایا میتونم به بنگاه مراجعه‌ کنم و یک برگ دیگه بگیرم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله امکانش هست با مراجعتون به دفتر اسناد بتونید تهیه کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    سلام من یه ماشین فروختم از طرف چک گرفتم پسند زدم ولی قولنامه نکردم و مستقیم سند زدم الآنم فهمیدم چک سرقتی بوده نمیدونم باید چیکار کنم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      به مراجع قضایی برای طرح شکایت مراجعه نمایید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • میثم

    سلام خسته نباشید برای خرید ماشین نیازی به برگه کمپانی خودرو هست یا خیر؟ ممنون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله نیاز است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محمدرضا

    سلام خسته نباشید من یه ۲۰۷ دستی دارم که می‌خوام اتوماتش کنم خودم آیا بعداً موقع فروش مشکلی پیش نمیاد و اینکه در سند قید میشه که ماشین اتومات هست یا نه ؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      باید به صورت قانونی و با مراجعه به تعویض پلاک و اخذ مجوزهای لازم این کار را انجام دهید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • H

    سلام وقت بخیر
    قصد خرید خودرویی رو داشتم که فامیلمون به تنهایی رفت خودرو رو دید و به نام خودش قولنامه کرد! الان به من میگه قولنامه مهم نیست و فوقش پشت قولنامه مینویسیم که به شما منتقل شد.
    آیا حرفشون و چنین عملی درسته؟
    چیکار باید کنم؟
    ممنون میشم زود پاسخ بدید?

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بهتره که قولنامه رو به نام خودتون بنویسید و جهت نقل و انتقال به تعویض پلاک مراجعه نمایید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • حسن

    سلام
    الان دیگه نیازی به سند محضری نیست فقط برگ سبز سند رسمی است؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله ب توجه به قانون جدید برگه سبز سند رسمی خودرو است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • نسیم

    سلام من یک خودرو دارم که می خوام به نام همسرم بزنم سندش رو ایا حضورش توی دفتر خونه الزامیه یا میتونم به نامش بزنم و بعدش سوپرایزش کنم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      حضورشون الزامی است.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • Lll

    سلام بهترین راه انتقال وجه در مبالغ بالا چیست ؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      از داخل خود بانک ساتنا انجام بدین.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • رضا

    با سلام
    در برگ سبز ماشین صفر کیلومتر که تازه خریدم ناجا نام پدر را اشتباه ثبت کرده باید به مراکز تعویض پلاک برم ؟؟؟؟؟ هزینه دارد؟؟؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه نمایید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محمدرضا

    سلام وقت شما بخیر من اردیبهشت امسال یک تیبا خریدم و مالک قبلی ماشین عوارض شهرداری رو گرفته بود و تا پایان امسال تاریخ خورده که اعتبار داره
    الان من دارم این ماشین رو میفروشم آیا باز هم لازمه برم برگه عوارض شهرداری رو بگیرم؟
    چون داخل برگه همه مشخصات ماشین هست اما اسم مالک قبلی و پلاکش هم داخلش زده
    باید اسم و پلاک خودم باشه یا با توجه به اینکه تا پایان امسال اعتبار داره لازم به دریافت دوباره نیست؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر نیازی به دریافت مجدد نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • فرود

    سلام
    من یه خودرو صفر خریدم و فروشنده وکالت تعویض پلاک و برگ سبز و بیمه نامه و کارت طلایی خودرو را به من تحویل داد ، آیا با انجام تعویض پلاک نیاز به انتقال سند خودرو هست یا نه ؟
    چنانچه نیاز به انتقال سند خودرو باشد باید حتماً فروشنده در وکالت نامه انتقال قطعی سند را ذکر می‌کرد یا تنها با وکالت تعویض پلاک ، مدارک بنام من ثبت می شوند ؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      با توجه به قانون جدید سند سبز کفایت میکند.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • حسین

    سلام وقت بخیر.
    میشه بدون گواهینامه ماشین را خرید و انتقال سند و ثبت پلاک کرد؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مسعود

    سلام
    من سال ۹۴ خودروی۲۰۶ خریداری کردم سند قطعی زده نشده والان هم هیچ جوره نمیتونم صاحبش روپیدا کنم الان چه جوری میتونم ماشینم رو بفروشم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      با توجه به قوانین جدید تنها سند سبز مالک خودرو را تعیین میکند.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • امید

    با سلام و ادب : بنده یه ماشین ۲۰۶ دارم که میخواهم بفروشم ، با وکالتنامه ای که از صاحب اولی ماشین داشتم و دارم پلاک و برگه سبز و کارت ماشین رو به نام خودم زدم و الان به نام خودمه ، اما برگه کمپانی به نام صاحب اولی هست ، آیا واسه فروش ماشین باید صاحب اولی یعنی شخصی که برگه کمپانی به نامشه باشه حتما ، یا نه ؟ البته وکالتنامه از صاحب اولی دارم ، ممنون میشم اگه جواب بدید

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      اصلا نیازس به تعیض و به نام زدن برگه کمپانی نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • نادر

    سلام وقت بخیر
    خودروی پراید را معامله کردم و تمام هزینه را پرداخت کردم ولی مبایعه نامه ننوشتیم و فقط وکالت نامه بهم داد
    بعدا که برای تعویض پلاک مراجعه کردم، مالیات و جریمه طرح ترافیک و آلودگی هوا رو خودم دادم
    آیا میتونم ازش شکایت کنم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله امکانش هست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • سامان

    سلام
    حدودا ۱۳ سال قبل پدر بنده فوت کرد و کارهای انحصار وراثتش انجام دادم. یه ماشین سواری مزدا مدل ۱۹۹۴ هم بنامش بود. به یه شخصی که خریدار ماشین بود در دفتر اسناد رسمی وکالت فروش دادیم. مبلغ ماشین هم طرف پرداخت کرد.
    الان سوال من اینه که این مراحل درست بوده و این احتمال وجود داره که طرف وکالت فروش داشته ماشین رو نفروخته باشه و اگه خدای نکرده خلافی هم مرنکب شده باشه برای ما دردسرساز میشه یا نه.
    و آیا راهی هست که بشه فهمید اون ماشین با شماره پلاک در چه وضعیتی هست؟!

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی با توجه به پلیس راهور با اراِه مشخصاتتون میتونید ازشون استعلام بگیرید که آیا پلاک فعالی وجود دارد یا خیر.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • G.N

    سلام من یه ماشین دارم توی قرعه کشی سایپا یه ماشین به خواهرم دراومد میخوام بدونم میتونم پلاکی که الان به نام منه روی ماشینی که به نام خواهرم دراومده بزاریم یا حتما باید صاحب سند ماشین و پلاک یکی باشه و پلاک جدید بگیریم؟!
    ماشین قدیمی میخوایم بفروشیم قسطی سند زمان تسویه به نام خریدار ثبت میشه باید چه وکالتی بدیم و چه شروطی باشه که بعد از تحویل تا زمان انتقال سند اگه مشکلی برای راننده و ماشین پیش اومد چیزی به گردن ما نباشه

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر امکان این کار وجود دارد.
      هیچ وکالتی با این شرایط وجود ندارد .
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • هاشم

    سلام من یک ماشین درسال برج شش۱۳۹۸ازشخصی خریداری کردم الان میخوام ماشین بنام خانمم کنم وماشین ازایران خودروبصورت قرعه کشی ثبت نام کنم ایامیتوانم بااین شرایط درقرعه کشی شرکت کنم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      باید بخش نامه هایی که در هر قرعه کشی توسط خودروساز اعلام میشه رو مطالعه و با شرایط خودتون مقایسه کنید .
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • هاشم

    آیابااین شرایطی که گفتن۴۸ماه بایدازخریدماشین گذشته باشه که بتونم ثبت نام کنم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله همین طور هست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • کامبیز

    سلام
    من برگه فروش کمپانی را گم کرده ام . ایا در سال ۱۴۰۱ داشتن ان برای فروش الزامی است یا الان دیگر نیازی به ان نیست؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      باید جهت اخذ آن به کمپانی خودروساز مراجعه کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محمد علی مقدم

    سلام
    بنده ماشینی را که تصادفی بوده به قیمت قطعی به فردی فروخته ام و فرد خریدار ضمن پرداخت کل مبلغ از بنده درخواست وکالت تام خرید و تعویض پلاک نموده که داده ام. حال که کلیه عملیات‌های نقل و انتقال کامل شده مدعی است که از نظر قانونی و شرعی هزینه‌های نقل و انتقال به فرد سومی که ایشان به وی فروخته است با بنده است هرچند از ابتدا بنده چنین تصوری نداشته و ایشان هم در این زمینه بابنده صحبت و یا توافقی ننموده اند. میشه بنده را راهنمایی بفرمایید.

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      شما به هیچ عنوان موظف نیستید که خودرو را به نام فرد سوم بزنید و فقط باید به نام خود خریدار انتقال دهید و یکبار هزینه پرداخت کنید فقط.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

      • محمد علی مقدم

        سلام
        ممنون از وقتی که گذاشته اید، با نگتوحه به اینکه بنده به ایشان وکالت دادم و هزینه وکالت را هم خودم پرداخت کردم و ایشان هم کل هزینه بنده را تسویه کردند و در خصوص سایر هزینه ها هم صحبتی نشده آیا بنده باید هزینه دیگری را قبول کنم؟

        • منوچهر

          خیر

  • فرهاد

    سلام
    آیا به محض فروش خودرو به شخص دیگر و تعویض پلاک، پلاک بنده غیرفعال حساب می شود و میتوانم خودرو جدید ثبت نام کنم یا باید زمان مشخصی از این موضوع بگذرد

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله بلافاصله پلاکتون غیر فعال میشه.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • سمیرا

    با سلام همسرمن ماشینی رو خریداری کردند فعلا تعویض پلاک صورت نگرفته فقط وکالت نامه ازطرف فروشنده دریافت کردند،قراربوده ۳دنگ ماشین به اسم و۳دنگ دیگه به اسم همسرم زده بشه ولی برگ سبز ب اسم همسرم خواهدبودمیخواستم ببینم این مراحل قبل ازتعویض پلاک بایستی صورت بگیره یا بعدازتعویض هم میشه دنگ هارو ب اسم زد؟؟

  • سمیرا

    باسلام ماشینی خریداری کردیم همسرم از فروشنده وکالت نامه جهت تعویض پلاک ازشون دریافت کرده.قراره هست ماشین۳دنگ به اسم من و۳دنگ به اسم همسرم باشه ولی برگ سبز به اسم همسرم…خواستم ببینم این به نام زدن دنگ هارو بایدقبل تعویض پلاک انجام داد یا بعدازتعویض پلاک قبل از سندقطعی میشه انجامش داد؟

  • محسن

    لطفا اصلاح کنید مطالب بالا رو

    دیگه سند زدن در محضر لازم نیست

  • محمد

    سلام و اذادت
    با قوانین جدید مراحل نقل و انتقال چگونه است ابتدا قولنامه بنویسبم و بعد بریم تعویض پلاک و بعد دفتر خانه و پول رو کی منتقل کنیم چقدر در هر مرحله پرداخت بشه ممنون

  • مهدی

    سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم بدون سند کارخانه و برگه بیمه ، تنها با برگ سبز و کارت خودرو و شماره بیمه میتونم ماشینو بفروشم؟ چون اون دو تا هنوز بدستم نرسیده و معلوم نیست کی ایران خودرو تحویل بدهد؟

  • Saeed

    سلام
    من یک خودرو گرفتم با قولنامه به نام پدرم وقت تعویض پلاک هم گرفتم ولی میخوام سند به نام خودم بخوره امکانش هست یا باید قبلش بریم دفترخانه ؟
    شماره موبایل هم باید به اسم خودم باشه؟

    • Saeed

      یه بار تو دفترخانه به نام پدرم زدم آیا باز باید عوض کنم یا نه میشه سند به نام خودم بشه؟

  • Saeed

    سلام
    من یک خودرو گرفتم با قولنامه به نام پدرم وقت تعویض پلاک هم گرفتم ولی میخوام سند به نام خودم بخوره امکانش هست یا باید قبلش بریم دفترخانه ؟
    شماره موبایل هم باید به اسم خودم باشه؟
    یه بار تو دفترخانه به نام پدرم زدم باید عوضش کنم یا تو سند زدن به نام خودم مشکلی پیش نمیاد ؟

  • حبیب

    سلام خواهشن جواب من رو میشه بدین من ۱۸سالمه گواهینامه ندارم ومیخام ماشین دست دوم بگیرم میشه مختصربهم توضیح دهین که دچاردردسر بزرگ نیوفتم خیلی ممنون؟؟؟؟؟

  • علی

    با سلام. در کامنتها میگین برگ سبز سند رسمی محسوب میشه و دیگه نیاز به ثبت سند دفترخونه نیست (که قطعا همینطوره). اما متن خبر و اینفوگرافیکتون مبنی بر عدم خرید خودروی بدون‌ سند دفترخونه رو تغییر ندادین که جای سواله. اینو بدونین که مردم این حرکاتو به خوبی متوجه میشن. اگه نفعی از بابت محضرداران بهتون‌ نمیرسه شایسته هست که متن و اینفوگرافی اصلاح بشه. متشکرم

  • همتی

    اگه واتت بخریم باید سالیانه مالیات جدا بدیم؟

  • طاهری

    سلام و وقت بخیر
    من یک ماشین خریدم و فقط قرارداد رو نوشتم آیا برای تعویض پلاک نیاز به ثبت نام در سامانه ای هست؟

  • مهدی

    با سلام و وقت بخیر. بنده خودرویی را از نمایندگی در تاریخ اول مرداد خریداری کردم. نیمی از مدارک دو هفته دیگه از طریق نمایندگی تحویل داده خواهد شد و نیمی دیگر یک ماه اینده از طریق پست. الان میخوام خودرو را بفروشم. آیا مراحل انتقال سند و تعویض پلاک امکان پذیر است؟ اساساً با چه مدارکی حداقلی میتوان تعویض پلاک و فروش را نجام داد؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  • محمد

    سلام
    من ماشین صفر از کمپانی خریدم بعد از ۵ ماه هنوز مدارکش از طریق پست برام ارسال نشده. ولی اون برگه که نمایندگی داده بهم, نوشته سند و فاکتور فروش. میتوانم ماشین رو با همین برگه بفروشم بیمه نامه شخص ثالث هم موجوده. یا باید صبر کنم تا کارت ماشین و برگ سبز برام ارسال شه. یا اصلا برای ماشین صفر که از کمپانی میگیریم برگ سبز صادر نمیشه.؟

  • امین

    سلام من یه ماشین ۲۰۶ دارم که وکالتی به نام من خورده و اختیار تام بدون تاریخ وکالت دارم به نام هر شخصی بزنم. برگ سبز و پلاک خودرو به نام من شده
    اول که طبق قانون جدید باز هم باید محضر بیام و انتقال انجام بدم.
    و هزینه انتقال به چه نحو محاسبه میشه .

  • مجید

    سلام من یه ماشین خریدم خودم تهرانم ولی میخام به نام برادرم بزنم که شیراز هست ولی خودش نمیتونه بیاد چیکار کنم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      با ارسال کپی کارت ملی میتونید از فروشنده وکالت بگیرید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • مصطفی چلبی

    سلام من میخوام ماشینم بفروشم ولی روی ماشینم وام گرفتم و ۴ دونگ ماشین رو به بنام کسی که ازش وام گرفتم زدم الان میشه راهنمایی کنید باید چیکار کنم

  • حامد

    سلام خسته نباشید فردا قراره برم دفتر برا وکالت دادن و سند زدن برا ماشینی که فروختم. تا جایی که من فهمیدم یه هزینه وکالت هست برا تعویض پلاک و دوتا هزینه برا سند که یکیش مالیات دولت هست و یکیش حق التحریر دفتر. کدوماشو باید من فروشنده بدم و کدومشو خریدار و هزینه هاش سر جمع چقدر میشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      به صورت توافقی می باشد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • سعید رستمی

    سلام یه سئوال داشتم بنده یه ماشین خریدم و وکالت تعویض پلاک به نام خودم و خانومم منفردا و متفقا زدم و به دلایلی تعویض پلاک به نام خانومم زدم وبرگ سبز به نام خانومم خورده الان میتونم سندقطعی به نام خودم بزنم ؟واگه بخام سندقطعی بزنم بایدفروشنده حضور داشته باشه؟

  • علی

    ایا ماشین زدن به نام کارت پایان خدمت میخواد ؟

  • فاطمه زهرا

    سلام برادرم حواله ایران خودرو دارع میخوادبده به خواهرم وخواهرم بین خودشون مبایعه نامه نوشته که مبلغی ازداداشم گرفته ولی داداشم حواله روواگذارکرده داداشم مبلغی نگرفته آیابرای نوشتن مبایعه نامه که طرف پولی بینشون ردوبدل نشده باید مبلغ نوشت ممنون ازشما

  • amin

    من مالک یک خودروی وارداتی مدل ۲۰۱۷ هستم. قصد خروج از کشور دارم و میخواهم به برادرم وکالت بدهم که در صورت نیاز بفروشد.
    ایا وکالت تعویض پلاک کافی هست یا حتما باید وکالت فروش تنظیم شود؟
    امروز به دفترخانه رفتم و عنوان نمودند که حتما باید وکالت فروش بدهم و هزینه ان را ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عنوان کردند!

  • ذکریاقلندرزهی

    سلام بنده یه ماشین وانت خریدم ایامیشوداین ماشین به اسم پسر۴ساله ام بزنم ومدارک موردنیازچیه
    وایابرای ثبت نام ایران خودرومشکلی پیش نمیاره ممنون ازادمین گل

    • ذکریاقلندرزهی

      لطف کنیدجواب بدید

  • فریبا

    سلام من یک ماشین ال نود دارم که سند آن هم به نام من است میخواهم آنرا به نام پسرم کنم که کمترین هزینه را پرداخت کنم ؟ممنون میشوم پاسخ دهید

  • کیوان

    سلام ، می خواهم اتومبیلی به نام برادرم بخرم و چند ماه بعد به نام خودم سند بزنم. بر اساس تجربیات شما ، چه نکاتی را لازم می دانید.

  • سجاد

    با سلام، بعد از فروش خودرو و قولنامه و‌ تعویض پلاک چه مدت زمان می‌برد تا دیگر پلاک بنام فروشنده نباشد؟ که از نظر حقوقی مسئولیتی نداشته باشد.

  • طارق

    با سلام . دوتا سوال داشتم . اول اینکه خودروی صفر خریدم و تعویض پلاک به اسمم کردم . ۱. کارت سوخت از فروشندگان گرفتم و دوم اینکه تعویض پلاک برگه فروش شرکت برداشته است . چکار کنم؟

  • Alfa

    سلام
    دوستم برای من هدیه از یک نمایندگی یک ماشین خزیده است‌.پول از حساب ایشون برداشت شده.ولی از اول خرید ماشین همه چیز به نام من بوده.من حتی ماشین رو تحویل گرفتم و تعویض پلاک هم کردم.اما پس از مدتی با دوستم به مشکل خوردم و گفت ماشین رو باید برگردونی و شکایت میکنم.ایا میتونه با شکایت ماشین رو برگردونه؟با توجه به اینک همه مدارک ماشین بنام من است

  • رضا

    سلام بنده یه ماشین خرید به۶۰۰ملبون الان ۱۵۰تومنشو چک دارم از یه نفر گفتم گفت قسطی ۱۵۰ملیون بهت میدم سند و و کارت و ولاک به نامم میشد و در توضیحات دو دنگ از ماشین به نام طرف میشه ایا مشکلی دارد این کار عزیز

    • منوچهر

      خیر مشکلی ندارد.

  • حسین

    سلام علیکم بزرگوار
    خسته نباشید
    می خواهم ماشینم را به نام پسرم بزنم که ۳ سالش هست.
    باید به دفتر خانه مراجعه کنم؟

  • مهدی

    سلام ،سال۱۴۰۰خودرویی از نمایشگاه خریدم و قرار شد وکالت بدهند برای ثبت انتقال سند،که دادند و وقت نداشتم که کارهای اداری رو انجام بدم،الان که میخوام ماشین رو بفروشم و گفتم که بیا و وکالت مجدد بده ،گفته که باید ۲۰ملیون بدی تا بیام وکالت بدم ،راه حل دیگه ای نیست که انقدر هزینه نداشته باشه؟

  • متین اکبرآبادی

    سلام وقت بخیر
    پدر بنده سال پیش یک پراید مدل ۹۰ معامله کرد از دم قسط ولی شاهدی نداشتن هم فروشنده هم پدر بنده ولی امضا و اثر انگشت تموم جزییات داخل قولنامه هست یک سوم از قسط ماشین پرداخت شده بود کل قیمت ماشین هم بهش سفته داده بودیم دوماه هم قسط عقب افتاده بود اخریا
    پدر من فوت کرده حالا خبری از مالک ماشین نیست آخرین بار که باهاش در تماس بودیم فروشنده گفت به قیمت روز پول ماشین بدید تا سند بزنیم بعدش دوباره حرفشو عوض کرد گفت پولتونو پس میدم ماشین پس میگیرم می‌خوام بدونم میتونه همچین کاری کنه ؟ من باید چجوری اقدام کنم با همون قیمت ماشین بگیرم و سند بزنم
    یا قولنامه دست پدربزرگ بنده باشه میتونه ماشین بدون من که تنها وارث هستم بفروشه؟
    و این که میتونه سفته رو اجرا بزاره؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      شما برای حل این مشکلتون باید به شورای حل اختلاف مراجعه نمایید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • سحر

    سلام من یک ۲۰۶ خریدم و فروشنده گفته که بعد از انجام کار محضری من خودم باید برم و کارهای انتقال پلاک رو انجام بدم و یک ماه فرصت هست
    میخواستم سوال کنم هزینه های تعویض پلاک با منه خریداره؟؟؟ ممنون

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      با فروشنده هست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • عباس

    سلام من میخوام از برادرم ماشین بخرم میشه ماشین با پلاکش بخرم دیگه پلاک جدید نزنم؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      باید پلاک جدید اخذ کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مسعود

    سلام و عرض ادب
    پدر بنده سال ۹۷ ماشینی رو خریداری کردن و هنوز نتونستن سند رو به اسم بزنن. صاحب ماشین خارج از کشور هستن و هر بار به دلایل مختلف از اینکه وکالت بدن، سر باز میزنن! آیا راهی هست که بتونیم این مشکل رو حل کنیم؟ ممنون میشم اگر جواب بدین.

  • امیرحسین

    سلام وقت بخیر
    با توجه قانون جدید بعد از انتقال پلاک و صدور برگ سبز باز هم احتیاج به سند محضری می باشد؟
    ایا ماشینی را که بخواهیم از شخصی که از کمپانی خریداری کرده بخریم بغیر برگ سبز آیا سند محضری دارند؟
    اگرکه سند محضری اخذ نشود و بخواهم ماشین را بفروشم به مشکل میخورم؟
    چیزی که من از توضیحات متوجه شدم اگرکه خریداری که که ماشینی که ما خریدیم را بخواهد بخرد و سند محضری بخواهد باید ابتدا سند به نام شخص دوم و بعد خریدار سوم منتقل شود درست متوجه شدم ؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      با توجه به قوانین جدید برگه سبز سند رسمی مالکیت خودرو هست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • فرشید

    سلام دوست عزیزوگرامی من چندروزقبل یه ماشین ازبنگاه بصورت نقدی خریدم قولنامه وسندکمپانی روهم بهم داده فقط میگه برگ سبزگم شده بایدروزنامه انتشارکنیم اگه تائه هفته پیدانشددوباره برگه سبزصادرمیکنن بنامم لطفاراهنمایم کنی

  • ماهان

    سلام وقت بخیر من از یه آشنایی ماشین خریدم وکالت ازش نگرفتم هنوز سند بنام اونه،این بنده در حال حاضر خارج از کشورزندانی هستن آیا راهی وجود داره که بتونم سند ماشین رو به اسم خودم بزنم

    • رضا

      رضا با سلام خداقوت سال ۱۳۸۶یک خودرو پیکان مدل ۸۳خریدم با قولنامه که پانصدتومن پول آن مانده وبقیه راپرداخت کردم الان آیا برای انتقال سندوتعویض پلاک می‌توانم مستقیم دادخواست انتقال داده وتقاصای انتقال سند بنمایم وابن دادخواست به شورا بدهم یا دادگاه حقوقی ؟چون آدرس مالک ندارم احتمالا نمیاد درروزنامه هم باید چاپ کنم؟ ماشین هم خوابیده بوده وباتوجه به سن ماشین اسقاط آن بهتر است لطف کرده راهنمایی کنیدکامل