اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

لاستیک تیوب‌لس؛ مزایا،‌ معایب و روش‌های پنچرگیری این نوع لاستیک‌ها

لاستیک‌های تیوب لس نوآوری مهمی در صنعت خودروسازی هستند و تأثیرات قابل‌توجهی بر عملکرد و ایمنی خودروها گذاشته‌اند. این تکنولوژی با حذف تیوب داخلی لاستیک، به رانندگان این امکان را می‌دهد که از مزایایی همچون کاهش نشت هوا، افزایش ایمنی، مصرف سوخت بهینه‌تر و سواری راحت‌تر بهره‌مند شوند. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب، مزایا و معایب لاستیک‌های تیوب لس، نحوه پنچرگیری آنها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این تکنولوژی را بررسی می‌کنیم.

لاستیک تیوب لس چیست؟

لاستیک تیوب لس همان‌طور که از نامش پیداست، لاستیکی است که تیوب داخلی ندارد. این فناوری جدید در صنعت خودروسازی به‌منظور بهبود عملکرد و کارایی تایرها استفاده می‌شود. نداشتن تیوب داخلی باعث می‌شود نشت هوا از این لاستیک‌ها کمتر باشد و ایمنی و راحتی سواری بیشتر شود.

لاستیک تیوب لس با مهروموم به رینگ خودرو متصل می‌شود. فرایند باد کردن این لاستیک‌ها، شبیه باد کردن تایرهای تیوبی معمولی است. هوا از طریق سوپاپ وارد فضای بین رینگ و لاستیک می‌شود و مهروموم بین لاستیک و رینگ، مانع خروج هوا می‌شود.

از آنجایی‌که این لاستیک‌ها تیوپ داخلی ندارند، زمانی که پنچر می‌شوند، خروج باد از لاستیک بسیار آرام رخ می‌دهد و درنتیجه سرنشینان، ایمن خواهند بود.

تفاوت لاستیک تیوب لس با لاستیک معمولی

لاستیک تیوب لس، ویژگی‌های خاصی دارد و آن را از لاستیک معمولی متمایز می‌کند. مثلا:

  • ضخیم‌تر است و هوابند بیشتری دارد.
  • لبه‌های رینگ این نوع لاستیک برای حفظ هوا، برجسته طراحی شده است.
  • پنچری و نشت هوا به‌صورت تدریجی اتفاق می‌افتد و زمان بیشتری طول می‌کشد تا لاستیک خالی شود. این ویژگی می‌تواند زمان کافی را برای راننده فراهم کند تا در صورت پنچری، خودرو را به ایستگاه خدمات فنی مناسب برساند.
در لاستیک‌های معمولی که تیوب داخلی دارند، در صورت پنچری، افت فشار هوا به‌سرعت اتفاق می‌افتد و خطر تصادف زیاد است.

 

چطور بفهمیم لاستیک تیوب لس است یا نه؟

برای تشخیص اینکه لاستیکی بدون تیوب است یا معمولی، به موارد زیر توجه کنید:

  • رینگ لاستیک‌های تیوب لس معمولاً برجسته است تا مانع از خروج هوا شود.
  • اگر کلماتی مانند «Tubeless» یا «TL» روی لاستیک ببینید، یعنی لاستیک تیوب لس است. اغلب تولیدکنندگان اطلاعاتی درباره ویژگی‌های لاستیک روی برچسب‌ها یا بدنه لاستیک قید می‌کنند.
  • آج لاستیک‌های تیوب لس معمولاً خاص و متفاوت از آج لاستیک‌های معمولی است. این آج‌ها در نقاط خاصی از لاستیک قرار دارند و در هنگام پنچری، فشار هوا را به‌تدریج کاهش می‌دهند.
  • دریچه لاستیک‌های تیوب لس مستقیماً به رینگ متصل می‌شود و درپوش فلزی ندارد. اما دریچه لاستیک‌های معمولی به تیوب داخلی متصل می‌شود و درپوش فلزی دارد.
  • لاستیک‌های تیوب لس معمولاً از لاستیک‌های معمولی سبک‌تر هستند.

 

مزایای لاستیک تیوب لس

  • ایمنی بیشتر: در صورت پنچری، خروج هوا از لاستیک‌های تیوب لس به‌آرامی رخ می‌دهد. همین ویژگی به راننده فرصت کافی برای توقف را می‌دهد و باعث می‌شود که خطر از دست دادن کنترل خودرو کاهش یابد.
  • مصرف سوخت کمتر: لاستیک‌های تیوب لس به‌دلیل وزن کمتر، فشار کمتری به موتور وارد می‌کنند و درنتیجه مصرف سوخت کمتر می‌شود.
  • کیفیت بهتر سواری: در لاستیک‌های تیوبی معمولاً بین لاستیک و تیوب اصطکاک به‌وجود می‌آید. اما در لاستیک‌های تیوب لس به‌دلیل نبودِ تیوب، این اصطکاک وجود ندارد و درنتیجه کیفیت سواری بهتر است.
  • تعمیر خودبه‌خودی: بعضی از لاستیک‌های تیوب لس مدرن، درزگیر مایع دارند. اگر لاستیک پنچر شود، درزگیر مایع بیرون می‌ریزد و سوراخ را مهر‌وموم و از خروج هوا جلوگیری می‌کند.

 

معایب لاستیک تیوب لس

  • تعمیر دشوار: تعمیر پنچری‌های بزرگ در لاستیک‌های تیوب لس دشوارتر است و ممکن است به تجهیزات تخصصی و مهارت خاصی نیاز داشته باشد. در صورت پنچر شدن دیواره کناری، تعمیر آن تقریباً غیرممکن است و لاستیک باید تعویض شود.
  • قیمت بالاتر: لاستیک‌های تیوب لس گران‌تر از لاستیک‌های تیوبی هستند. همچنین، تعمیر پنچری‌های بزرگ در لاستیک‌های تیوب لس هم می‌تواند گران‌تر از تعمیر لاستیک‌های تیوبی باشد.
  • تناسب نداشتن با برخی رینگ‌ها: همه رینگ‌ها با لاستیک‌های تیوب لس سازگار نیستند. رینگ‌های مخصوصی برای استفاده از این نوع لاستیک‌ها لازم است.
  • امکان نشت هوا: در صورت وجود نقص در مهروموم بین لاستیک و رینگ، ممکن است هوا از لاستیک تیوب لس نشت کند. همچنین، حفظ فشار مناسب در لاستیک‌های تیوب لس نسبت به لاستیک‌های تیوبی، اهمیت بیشتری دارد.

 

لوازم و روش‌های پنچرگیری لاستیک تیوب لس

وسایل موردنیاز برای پنچرگیری:

  1. کیت پنچرگیری لاستیک تیوب لس (این کیت شامل میله مارپیچ، قوطی روان‌کننده، نخ تعمیر لاستیک تیوب لس و سایر ابزارهای لازم است) یا اسپری پنچرگیری یا ماده پنچرگیری
  2. انبردست
  3. جک
  4. زاپاس

مراحل پنچرگیری لاستیک تیوب لس با کیت پنچرگیری

  • خودرو را در محلی امن که نور کافی دارد، پارک کنید. حواس‌تان باشد طوری پارک کنید که ترافیک ایجاد نشود.
  • لاستیک پنچرشده را پیدا کنید. اگر پنچری در لاستیک‌های جلو باشد، تعمیر آن آسان‌تر است. اگر لاستیک عقب پنچر شده باشد، باید لاستیک را از خودرو جدا کنید.
  • سوراخ را پیدا کنید و با کمک میله مارپیچ، کمی آن را گشادتر کنید.
  • روان‌کننده را روی میله بریزید و آن را داخل سوراخ فرو کنید. این کار به ورود آسان‌تر نخ تعمیر کمک می‌کند.
  • نخ را وارد میله مارپیچ کنید و آن را بچرخانید.
  • برای اطمینان از اینکه لاستیک به‌درستی تعمیر شده است، آن را تست کنید. می‌توانید مقداری آب روی قسمت آسیب‌دیده بریزید. اگر حبابی ایجاد نشد، یعنی پنچرگیری درست است.

 

مراحل پنچرگیری لاستیک تیوب لس با اسپری پنچرگیری

  1. والو (یا والف، سوپاپ تایر) را باز کنید و سر اسپری را به آن وصل کنید.
  2. ضامن اسپری را فشار دهید و محتویات آن را داخل لاستیک خالی کنید.
  3. پس از باد شدن تایر، آن را بررسی کنید.
  4. خودرو را روشن و چند دقیقه به‌آرامی رانندگی کنید. سپس دوباره لاستیک را بررسی کنید.
  5. در اسرع وقت لاستیک زاپاس را جایگزین کنید.

مراحل پنچرگیری لاستیک تیوبلس با ماده پنچرگیری

  1. باد لاستیک را کاملاً خالی کنید.
  2. لاستیک را جدا کنید و آن را روی زمین قرار دهید به‌طوری‌که سوزن سوپاپ لاستیک نزدیک سطح زمین باشد.
  3. بطری ماده پنچرگیری را تکان دهید، قسمت علامت‌گذاری‌شده را ببرید و روی والو قرار دهید.
  4. بطری را فشار دهید تا مایع داخل آن به لاستیک وارد شود. سوزن والو را ببندید و لاستیک را بچرخانید.
  5. لاستیک را باد کنید.

 

سخن آخر

در این مطلب لاستیک‌های تیوب لس را بررسی کردیم و دیدیم که این لاستیک‌ها نوآوری مهمی در صنعت خودروسازی به‌حساب می‌آیند. همچنین، نحوه پنچرگیری لاستیک‌های تیوب لس و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها را بررسی کردیم. این تکنولوژی نه‌تنها به بهبود عملکرد خودروها کمک می‌کند بلکه به افزایش راحتی و ایمنی سواری هم منجر می‌شود که امروزه در بازار خودروسازی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ تمام سؤالاتتان را درباره لاستیک‌های بدون تیوب گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این موضوع دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

/blog/tubeless-tire/amp/
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (1)
نظر بدهید
  • رضا فیروزی

    درود بر شما