مزایا و معایب باد نیتروژن برای لاستیک خودرو

12 16,919

باد کردن لاستیک‌ها با گاز نیتروژن! احتمالا اخیرا درباره باد نیتروژن و استفاده از آن به‌جای باد معمولی در لاستیک‌ها شنیده‌اید، اما مگر این گاز در ماشین‌های فیلم سریع‌وخشن برای افزایش سرعت خودرو استفاده نمی‌شد؟ پس باید خطرناک باشد، نه؟ در حقیقت این‌طور نیست و بسیاری از متخصصان حوزه خودرو توصیه می‌کنند از باد نیتروژن برای لاستیک‌ها استفاده کنیم و برای این گفته‌شان دلایلی هم دارند که قرار است در این مطلب درباره آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا مزایا، معایب و ویژگی‌های باد نیتروژن را بررسی کنیم.

باد نیتروژن چیست و چه تفاوتی با باد معمولی دارد؟

لاستیک خودروها در حالت عادی از هوای فشرده معمولی پُر می‌شود که شامل ۷۸٪ نیتروژن، ۲۱٪ اکسیژن و ۱٪ گازهای دیگر است. اما باد نیتروژنی که به‌‌جای باد معمولی استفاده می‌شود، تقریباً از ۹۵٪ تا ۹۹٪ نیتروژن تشکیل شده است و ترکیب اکسیژن و دیگر گازها در آن بسیار ناچیز است.

پر کردن لاستیک با باد نیتروژن معمولاً با استفاده از تجهیزات خاصی انجام می‌شود تا پایداری فشار داخل لاستیک‌ها حفظ شود.

ویژگی‌ها و مزایای باد نیتروژن

مزایای باد نیتروژن برای لاستیک

استفاده از باد نیتروژن برای پر کردن لاستیک‌های خودرو، مزایای خاص خود را دارد که سبب شده است بسیاری از مردم آن را به باد معمولی ترجیح دهند. این مزایا عبارت‌اند از:

  • پایداری فشار: یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از نیتروژن این است که فشار درون لاستیک‌هایی که با نیتروژن پر می‌شوند، به‌طور معمول پایدارتر است و این به معنای کاهش دفعات نیاز به تنظیم باد لاستیک است. مولکول‌های اکسیژن در طول زمان از دیواره لاستیک عبور می‌کنند و همین باعث کاهش فشار باد در طولانی‌مدت می‌شود؛ درحالی‌که نیتروژن مدت بیشتری در داخل لاستیک‌ها باقی می‌ماند.
  • کاهش اکسیداسیون: یکی از معایب باد معمولی در لاستیک‌ها، اکسیداسیون یا اکسیدشدن مواد لاستیکی در معرض اکسیژن است. استفاده از نیتروژن می‌تواند این اکسیداسیون را به‌طور مؤثری کنترل کند و عمر مفید لاستیک‌ها را افزایش دهد.
  • عملکرد بهتر در دماهای بالا یا پایین: نیتروژن در مقایسه با اکسیژن، در دماهای بسیار پایین (مثلا در زمستان) و دماهای بسیار بالا (مثلا در تابستان)، پایدارتر عمل می‌کند. این به معنای حفظ فشار مناسب لاستیک‌ها در شرایط آب‌وهوایی مختلف است.
  • سواری بهتر: ازآنجایی‌که افت فشار باد لاستیک‌ها در هنگام استفاده از باد نیتروژن کمتر است، پس عملکرد خودرو در مسافت‌های طولانی هم بهتر است.

 

استفاده از نیتروژن برای پر کردن لاستیک‌ها می‌تواند به افزایش عمر مفید لاستیک‌ها، سواری بهتر و کاهش هزینه‌ها کمک کند. این مزایا به‌ویژه در شرایطی مانند رانندگی به‌مدت طولانی یا رانندگی در شرایط سخت، مفید واقع می‌شوند.
promotion banner

معایب باد نیتروژن

اگرچه استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودرو مزایای زیادی دارد، اما معایبی هم دارد که باید در نظر بگیرید؛ مثلا:

  • هزینه: پر کردن لاستیک‌ها با گاز نیتروژن معمولاً گران‌تر از باد معمولی است و دلیل آن هزینه بالای تهیه، ذخیره و انتقال گاز نیتروژن است.
  • دسترسی محدود: در برخی مناطق، دسترسی به نیتروژن ممکن است محدود باشد و پیدا کردن مراکز تنظیم‌بادی که از گاز نیتروژن برای پر کردن لاستیک‌ها استفاده می‌کنند، سخت باشد.
  • تأثیر ناچیز در کاربری شهری: در شهرها و در دماهای عادی، تغییرات دما و فشار به‌طور معمول کمتر از خارج از شهر است؛ بنابراین مزایای مرتبط با پایداری فشار، ممکن است چندان به چشم نیاید.

آیا باد نیتروژن باعث کاهش عمر لاستیک می‌شود؟

خیر! نه‌تنها باد نیتروژن عمر لاستیک‌ها را کم نمی‌کند بلکه یکی از مزایای استفاده از باد نیتروژن، کاهش اکسیداسیون مواد لاستیکی در معرض اکسیژن است که می‌تواند به افزایش عمر مفید لاستیک‌ها کمک کند.

همان‌طور که در بخش مزایای باد نیتروژن گفتیم، اکسیداسیون مواد لاستیکی به‌علت تعامل با اکسیژن موجود در هوا اتفاق می‌افتد و می‌تواند به تغییراتی در ظاهر لاستیک و کاهش عمر مفید آنها منجر شود. با استفاده از باد نیتروژن (که میزان اکسیژن موجود در ترکیب آن بسیار کم است)، اکسیداسیون مواد لاستیکی به میزان قابل‌توجیهی کاهش می‌یابد و همین می‌تواند به افزایش دوام و عمر مفید لاستیک‌ها کمک کند. بااین‌حال، توجه داشته باشید که عوامل دیگری هم ممکن است بر عمر لاستیک‌ها تأثیر داشته باشند؛ مثلا: شرایط رانندگی، ترکیب و نوع لاستیک، نحوه نگهداری و مراقبت از لاستیک‌ها و غیره.

 

آیا باد نیتروژن ایمنی کافی دارد؟

گاز نیتروژن

گاز نیتروژن از چند جنبه ایمنی خودرو و سرنشینان را افزایش می‌دهد:

  1. گاز نیتروژن برخلاف اکسیژن در فرایند احتراق شرکت نمی‌کند، پس خطر یا شدت آتش‌سوزی با گاز نیتروژن کم است.
  2. گاز نیتروژن در مقایسه با اکسیژن گرما را با سرعت بیشتری از دست می‌دهد و درنتیجه خطر ترکیدن لاستیک در دماهای زیاد، کم است.
با این اوصاف می‌توان گفت برخلاف تصور عموم، گاز نیتروژن گزینه ایمنی برای باد کردن لاستیک‌هاست.

دمای هوا و فصول مختلف چه تأثیری در عملکرد لاستیک خودرو دارد؟

هر دما و هر فصلی، تأثیر متفاوتی بر عملکرد لاستیک‌ها می‌گذارد؛ به همین دلیل است که توصیه می‌شود فشار باد لاستیک‌ها و سلامت آن به‌صورت دوره‌ای و مستمر مورد ارزیابی قرار گیرد. اما تغییرات دما و فصول چه تأثیری بر لاستیک خودروی شما دارد؟

۱. تأثیر گرما و تابستان بر لاستیک خودرو

دمای بالای هوا در فصل تابستان، می‌تواند باعث گرم شدن لاستیک‌ها و افزایش فشار داخل آن‌ها شود. این افزایش فشار ممکن است باعث کاهش کارایی لاستیک‌ها شود و حتی خطر ترکیدن لاستیک را افزایش دهد. همچنین، دمای بالا می‌تواند باعث کاهش کشش سطحی لاستیک‌ها شود و به‌طور کلی عمر مفید آن‌ها را کاهش دهد.

۲. تأثیر سرما و زمستان بر لاستیک خودرو

در دماهای پایین و در فصل زمستان، لاستیک‌ها ممکن است سفت و سخت شوند. این موضوع می‌تواند منجر به کاهش سطح تماس مؤثر با جاده و درنتیجه کاهش کنترل و استحکام روی جاده شود. همچنین، در دماهای بسیار پایین، لاستیک‌ها ممکن است ترک بردارند.

 

۳. تأثیر تغییرات ناگهانی دما بر لاستیک خودرو

تغییرات ناگهانی دما از گرم به سرد یا بالعکس، می‌تواند باعث تغییراتی سریع در فشار باد داخل لاستیک‌ها شود و روی کنترل خودرو تأثیر منفی بگذارد.

به‌منظور افزایش عمر مفید لاستیک‌ها و عملکرد بهینه آنها، بهتر است که در فصول مختلف سال و با توجه به تغییرات دما، به‌طور منظم فشار باد لاستیک‌ها را تنظیم و از لاستیک‌ها به‌خوبی نگهداری کنید.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم مزایا و معایب باد نیتروژن و همچنین تفاوت‌‌های آن با باد معمولی را بررسی کنیم. درنهایت، این شمایید که با در نظر گرفتن عواملی مثل شرایط رانندگی، نیازهای خودرو، هزینه‌ها و … تصمیم می‌گیرید از گاز نیتروژن استفاده کنید یا گاز معمولی.

حال شما برایمان بگویید: آیا تابه‌حال لاستیک‌های خودرویتان را با نیتروژن پر کرده‌اید؟ از این تجربه راضی بودید؟ هزینه پر کردن لاستیک‌ها با باد نیتروژن چقدر بود؟ آیا تغییری در کیفیت سواری احساس کردید؟ لطفا از تجربه‌هایتان برایمان بنویسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
12 نظرات
  1. میثاق براتی
    میثاق براتی می گوید

    همش چرت و پرته. هیچ فرقی نمیکنه. مهم اینه که به لاستیک‌های ماشینت رسیدگی کنی تا عمرشون بالا بره. چون این روزا هزینه لاستیک سرسام آوره. حالا تو بیا با گاز نیتروژن هزینه های خودتو بیشتر کن که مثلا کیفیت رانندگی بهتر بشه. ارزش داره عایااا…!!!؟؟؟???

    1. صالح
      صالح می گوید

      تو اول برو تحقیق کن بعد حرف بزن ایا اینجوری نوشته میشه نه اینجوری عایا خخخخ

  2. سلیمانی
    سلیمانی می گوید

    درود بر شما ، متاسفانه در مدیریت شهری تنها موردی که رعایت نمیشود توجه به اثر مخرب آبهای اضافی چمن داخل بلوارها و میادین است که در جاده و خیابان سرازیر میشود . خودروی که در دمای نزدیک به ۵۰ درجه با طی دویست سیصد کیلومتر به ورودی شهر میرسد با خیابان خیس و جوی آب داخل خیابان مواجه میشود که هم عمر لاستیک را کاهش میدهد احتمال ترکیدن لاستیک را افزایش میدهد وضمن آنکه باعث تاب برداشتن دیسک ترمز و خرابی سلند ترمز میشود . ممنون از مطالب خوبتون .

  3. شاپور
    شاپور می گوید

    سلام
    من یک مورد از نیتروژن استفاده کردم ولی تاثیر محسوسی نداشت ، بنظرم درست است که از لایه داخلی لاستیک محافظت می کند ولی معمولا این بیرون لاستیک است که در معرض اکسیژن و عوارض جوی قرار دارد

  4. بهنام
    بهنام می گوید

    عیبی که به شخصه از گاز نیتروژن دیدم این بود که، نرمی لاستیک کاهش پیدا می‌کنه و میزان ضربه‌ها و شُک‌ها توسط لاستیک کمتر گرفته میشه و بیشتر به اتاق وارد میشه.

    1. صالح
      صالح می گوید

      سلام داداش برعکس میگی گاز نیتروژن ضربه ها رو بیشتر میگیره

  5. سام
    سام می گوید

    من نیتروژن زدم و تو جاده ماشین نرم تر از داخله شهر هستش
    و اینکه تابستان نرمی بیشتری داره

  6. احمد
    احمد می گوید

    سلام
    من ماشین تویوتا هایس دارم امروز لاستیک ها رو گاز نیتروژن زدم
    بنظرم میاد ماشین نرم‌تر شده
    تحقیقات که کردم تقریباً همه موافق موضوع بودند و الآنم پشیمون نیستم
    پیشنهاد میکنم

  7. حسین
    حسین می گوید

    سللم . من از لاستیک هانکوک استفاده میکنم . باد را به توصیه نیتروزن زدم . در شهر تفاوتی ندیدم اما در جاده و با سرعت دست اندازه ها را به نرم تر رد میکنه .فشار کمی نسبت به باد معمولی زود تر باید چک بشه .

  8. عمو
    عمو می گوید

    من با کشنده تو مسیر خیلی گرم هستم هوا ۴۵ درجه ایا باد هیدروژن واقعاً دمای لاستیک رو میاره پایین؟
    چند بار لاستیک ترکوند تریلر.
    اگه واقعاً هیدروژن دمای لاستیکو پایین بیاره ارزش به شدت بالایی داره

  9. مهدی
    مهدی می گوید

    نظرات رو خوندم، سوال کردم و بهم گفتن باد نیتروژن روی خودرو های سواری اونم چرخ های بدون تیوب خودش رو نشون میده و روی خودرو های سنگین و سواری های تیوب دار خودش رو نشون نمیده.
    من خودم باد نیتروژن زدم داخل چرخ هام یکیی رانندگی خیلی نرم تر شد یکیی هم عملکزد ترمز هام بالا تر رفت.
    من به تمام کسانی که خودرو سواری بدون تیوب دارن پیشنهاد میکنم حتما امتحان کنن.

  10. محممد
    محممد می گوید

    میثاق جان شما پولشو نداری نیتروژن نزن هفته ای یبار برو معمولی بزن. اونی که پولشو داره یه بار نیروژن میزنه یه سال راحته سواری ماشینشم بهتره مگه مجبورت کردن که از افزایش هزینه گگلایه میکنی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.