تعطیلات کرونایی عامل قیمت‌گذاری کاذب در بازار خودرو

0 968

با فراگیری موج چهارم کرونا و اعمال محدودیت‌های کرونایی مراکز خرید و فروش فیزیکی خودرو تعطیل شده و این کاربران فضای مجازی هستند که قیمت خودرو را در بازار آزاد مشخص می‌کنند که البته این قیمت‌گذاری‌ها نیز عمدتا به صورت کاذب است. بررسی بازار خودرو در طی دو هفته گذشته حکایت از افزایش ۲ تا ۴ میلیونی بهای تمام شده خودروها دارد. افزایش قیمتی که منطقی به نظر نمی‌رسد.

بررسی سایت‌های ارائه‌دهنده قیمت خودروها نشان می‌دهد که قیمت‌ها در حال حاضر سلیقه‌ای است و این آگهی‌دهندگان هستند که براساس تخمین و میل خود قیمت نهایی خودروها را مشخص می‌کنند. به عنوان نمونه پژو ۲۰۶ تیپ در ۲ روز گذشته با قیمت‌های بین ۲۱۰ تا ۲۱۸ میلیون تومان از سوی آگهی‌دهندگان قیمت خورده است.

نبود نظارت؛ عامل اصلی قیمت‌گذاری سلیقه‌ای

طبیعی است که وقتی هیچ نهاد و سازمانی مسئولیت نظارت بر آگهی‌های مجازی را بر عهده نمی‌گیرد قیمت‌گذاری‌های سلیقه‌ای و غیرواقعی در فضای مجازی بازار خودرو را ملتهب کند. طبیعتا در چنین شرایطی نظارت تنها راهکار واقعی است.

از طرف دیگر صحبت‌های مسئولین در طی یک هفته گذشته اثر روانی خود را بر بازار گذاشته و سبب شده که خودروهای موجود در بازار با افزایش قیمت قابل‌توجه مواجه شود. سخنانی که گاها توسط خود مسئولین و یا حتی دستگاه‌های دیگر تکذیب شده و تنها سبب ملتهب شدن بازار می‌شود.

البته اینگونه صحبت‌ها گرچه از لحاظ روانی در کوتاه‌مدت روی بازار اثرگذار است، اما در طولانی مدت اثری ندارد. نوسان نرخ ارز و نحوه عرضه خودروسازان، تعیین‌کننده قیمت نهایی خودروها به خصوص در بازار آزاد است. در واقع اگر عرضه به اندازه کافی باشد چنین صحبت‌هایی نمی‌تواند بر بازار خودرو اثر گذارد.

به عنوان نمونه یک دستگاه سمند ال.ایکس با بهایی ۲۰۰ میلیون تومانی به استقبال نوروز رفت، اما پس از تعطیلات نوروز بهای آن به ۱۸۸ میلیون تومان رسید. حالا قیمت این خودرو تحت تاثیر صبحت‌های رئیس شورای رقابت و با توجه به موج چهارم کرونا و اعمال محدودیت‌های کرونایی جدید به صورت کاذب به ۱۹۴ میلیون تومان رسیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.