اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد؟

بنزین زدن یکی از کارهایی است که هر راننده‌ای بارها انجام می‌دهد؛ اما بیشتر افراد معمولاً به نحوه و کیفیت سوخت‌گیری در جایگاه پمپ بنزین چندان توجه نمی‌کنند و اصرار عجیبی به پرکردن کامل باک بنزین دارند. غافل از اینکه این‌ کار چه مشکلاتی را می‌تواند در پی داشته باشد.

در این مطلب به شما خواهیم گفت که چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد. همین طور می‌توانید با دیدن ویدیوی زیر با نحوه بنزین زدن صحیح آشنا شوید.

فرایند کلی بنزین زدن

برای بنزین زدن پس از مراجعه به یکی از جایگاه‌های سوخت‌گیری باید با کمک نازل پمپ‌ بنزین سوخت را به باک ماشین بریزید.

نازل طوری طراحی شده است که خودش مقدار مناسب بنزین را تشخیص داده و بعد از پر‌شدن باک خودرو، با یک صدای کلیک و به‌صورت خودکار جریان بنزین را قطع می‌کند. این کار برای جلوگیری از خطراتی که پر کردن باک به دنبال دارد انجام می‌گیرد.

چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد؟

پر کردن باک خودرو خطراتی را به دنبال دارد که عبارت‌اند از:

  • پرکردن بیش از حد باک، به خودروی شما آسیب می‌رساند

در خودرو قطعه‌ای مهم به نام کنیستر وجود دارد که بیشتر مردم از وجود آن و اهمیتی که در سیستم سوخت خودرو دارد بی‌اطلاع‌اند. نازل با قطع جریان بنزین به باک خودرو، درواقع از کنیستر محافظت می‌کند.

بنزین به‌دلیل ماهیت شیمیایی خود، مقداری بخار تولید می‌کند که تجمع بیش‌از‌حد این بخارات در باک بنزین می‌تواند خطر‌آفرین باشد. به‌همین‌دلیل در خودروهای امروزی برای کنترل بخارات بنزین از کنیستر استفاده شده است. کنیستر نوعی فیلتر است که در آن پر از زغال فعال‌شده است. زغال فعال‌شده به‌صورت دائمی بخارات بنزین را جذب می‌کند و آن را به مسیر سوخت برمی‌گرداند. بنزین مایع روی کنیستر اثرات منفی می‌گذارد. این تأثیرات مخرب پس از مدتی باعث خراب شدن کنیستر می‌شود و مجبور می‌شوید آن را تعویض کنید که هزینه زیادی هم روی دستتان می‌گذارد.

  • بخارهای بنزین برای افراد و محیط‌زیست زیان‌آور هستند

اگر کنیستر آسیب ببیند، سیستم جذب و فیلتر بخارات بنزین نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. به‌همین‌دلیل این بخارات مضر به محیط وارد می‌شوند و هوا را آلوده می‌کنند که برای سلامتی افراد خطرناک است. علاوه بر آن پرکردن باک بنزین ممکن است سبب سرریز شدن آن روی زمین شود که نه تنها محیط را آلوده و لباستان را کثیف می‌کند، بلکه ممکن است خطر آتش‌سوزی و انفجار را در جایگاه سوخت‌گیری به دنبال داشته باشد.

حتما بخوانید: علل روشن نشدن ماشین در هوای سرد و نحوه روشن کردن آن

  • با اتلاف بنزین پولتان را دور می‌ریزید

وقتی باک بنزین بیش‌ازحد پر می‌شود، راهی برای جا دادن بنزین بیشتر در آن وجود ندارد. متأسفانه عده‌ای از افراد پس از اینکه نازل پمپ بنزین جریان را قطع کرد، باز هم به بنزین زدن ادامه می‌دهند زیرا می‌خواهند به یک عدد رند برسند و هنگامی که به عدد مورد نظر نزدیک می‌شوند، شروع به فشردن لحظه‌ای نازل می‌کنند با این تصور که بنزین بیشتری در باک جا می‌شود.

اگر فکر می‌کنید با فشار دادن مجدد و چندباره نازل یا بیرون کشیدن آن تا دهانه باک بنزین، بنزین بیشتری وارد باک می‌کنید باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. دلیلش این است که پمپ‌بنزین‌ها به سیستم بازیابی بخار مجهز هستند. این بدان معناست که وقتی باک پر می‌شود و نازل جریان را قطع می‌کند، پمپ مقدار اضافی سوخت را به‌سمت مخزن برمی‌گرداند. این کار به این دلیل صورت می‌گیرد که اطمینان حاصل شود بخارهای اضافی بنزین فرار نمی‌کنند و وارد محیط نمی‌شوند.

البته این بدان معنا نیست که دستگاه محاسبه سوخت در جایگاه میزان سوخت اضافه‌ای را که به زور سعی داشتید در باک بریزید حساب نمی‌کند! در واقع شما آن میزان بنزینی را که به‌دلیل پر بودن باک به مخزن برگشته است را هم پرداخت می‌کنید.

روش صحیح بنزین زدن

پس از وارد شدن به جایگاه و قرار گرفتن در کنار یکی از پمپ‌های سوخت، ماشین را خاموش کنید و پیاده شوید. کارت سوخت را در کارتخوان مربوطه قرار دهید و سرپوش باک را باز کنید. نازل را بردارید و به شکل ایمن درون باک خودرو قرار دهید. آن را کمی فشار دهید تا به خوبی در جای خود قرار بگیرد. سپس باید ماشه نازل را فشار دهید تا بنزین را به درون باک پمپاژ کنید. امروزه در تمام پمپ‌بنزین‌ها نازل‌ها دارای مکانیسم متوقف کردن خودکار جریان بنزین هستند. به این صورت که وقتی باک به اندازه مجاز پر شد، با یک صدای کلیک خودبه‌خود جریان سوخت قطع می‌شود. دیگر ماشه نازل را فشار ندهید (دلایلش را در بالا گفتیم).

حتما بخوانید: علت جا نرفتن دنده خودرو و یا سخت جا رفتن آن چیست؟

نازل را از باک خارج کنید و اجازه بدهید آخرین قطره‌ها هم درون باک بریزند. وقتی دیگر چکه نکرد، نازل را سرجای خودش قرار دهید.

اگر احیانا چند قطره بنزین از نازل ریخت مراقب باشید روی لباس و کفشتان نریزد. شاید خطرناک نباشد اما می‌تواند بوی بدی داشته باشد.

درپوش باک را ببندید و کارت سوخت را بردارید. اگر مابه‌التفاوت دارد آن را پرداخت کنید. ماشین را روشن کرده و حرکت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم دقیقا به اندازه مناسب باک بنزین خودرویتان را پر کنید و وقتی نازل جریان بنزین را قطع کرد دیگر ادامه ندهید. با این کار نه تنها از آسیب به خودرویتان و از خطرات احتمالی جلوگیری می‌کنید، بلکه پولتان را هم هدر نخواهید داد.

در این نوشته ما سعی کردیم یکی از نکاتی که به ظاهر کم اهمیت بوده اما می‌تواند مشکل‌آفرین باشد را بررسی کنیم، چنانچه شما هم نکاتی از این دست درنظر دارید که رعایت آن به سلامت فنی خودرو کمک می‌کند با ما در میان بگذارید.

توصیه می‌کنیم اگر از خواندن این نوشته رضایت داشتید، نگاهی به مقالات دلیل نشت مایعات خودرو، علت لرزش خودرو  و انواع صدای ماشین نیز بیاندازید.

/blog/why-should-not-top-off-fuel-tank-car/amp/
مراقبت از خودرو
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (40)
نظر بدهید
  • مجید

    ممنون از مطالب مفیدی که در مورد کنیستر عنوان کردید. عالی بود

    • کارنامه

      سلام
      ممنون از شما به خاطر همراهیتون با وبلاگ کارنامه

  • حسن خوانساری

    مطالب خوبی بود . اما در خصوص برگشت بنزین اضافه به سمت مخزن جایگاه توسط پمپ سخت به نظر می رسد که صحیح باشد. چون نازل های این پمپ ها مکانیکی عمل می کند و امکان بر گشت دادن بنزین بعید به نظر می رسد. لطفا مستند توضیح دهید.

    • کارنامه

      سلام
      منظور از عبارت گفته‌شده این بوده که قطع کن بنزین عمل کرده و اجازه خروج بنزین اضافه را نمی‌دهد که مطلب درستی است.

  • رضا

    سلام ممنون مفید بود

    • کارنامه

      سلام
      خوشحالیم که برای شما مفید بوده.

  • مهدی دوران

    فکر کنم شما فقط کارتون تئوری حرف زدنه بابا من باکم خالی بوده هنوز ده لیتر نزدم فوری قطع شده به نظرت مهندس باید برم یعنی پمپ بنزینو ترک کنم که خطری متوجه من نشه این حرفا عزیز واسه کشورهای جهان سوم نیس افتاد??

  • سعید

    با سلام وعرض ادب خیلی ممنون از راهنمایی های خوب ومفیدتون برای من تازگی داشت وواقعا خوشحال شدم ولی ای کاش زودتر از این متوجه ضرر ماشین میشدم چون یه پرایدی داشتم که یه چند باری همین پر کردن باک را انجام میدادم وهی عقب ماشین رو تکان تکان میدادم که سرریز بشه وکیپ پر بنزین بشه که بعد از گذر یکماه باک ماشین خراب شد وبیشتر از ۱۰ لیتر نمیشد دیگر ادامه داد ونازل جایگاه هی استپ میکرد ودیگر بنزین وارد باک نمیشد رو این حساب فروختم ماشین و خدا گواه ماشین وصفر خریده بودم وبا دستای خودم وناخواسته سیستم باک شو خراب کردم بسیار متشکرم.

    • کارنامه

      سلام
      خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بود و متاسفیم از بابت این اتفاق

  • مجیدجباری

    بسیار عالی بود. موضوع جدیدی یاد گرفتم. درود بر شما.

    • کارنامه

      سلام
      خوشحالیم که برای شما مفید واقع شده

  • مارادونا

    خیلی خوب بود

    • کارنامه

      سلام
      ممنون از شما

  • Akbar

    در بیشتر باک خودروها مثل سمند یا ۴۰۵ اگر بنزین را لبالب پر کنیم احتمال دارد از قسمت درپوش سیفون بنزین به بیرون بریزد وباعث خطرات جانی و مالی بشود

  • محسن

    مطلب جالبی بود ولی در مورد ضرائب بنزین زدن صحبتی نکردید ممکن است شما هزینه میزان سوخت روی دستگاه را پرداخت کنید ولی طبق ضرائب خاصی میزان یک لیتر از کارت شما کم میشود که اگر اشتباه نکنم ضریب ۰.۴میباشد(حتی اگر دکمه قطع سوختگیری یا خروج را پس از سوختگیری وقبل از برداشتن کارت نزنید)که این مطلب رسما”اعلام شده این مورد در کارت سوخت موتور سیکلت بخوبی ملموس است که اگر سر هر ایتر سوختگیری را قطع نکنید یک لیتر محاسبه میکند

  • امیر

    با سلام
    ازمطالب خوبتان ممنون
    نکته قابل توجه این که اکثر جایگاه ها دارند
    اینه قبل از برداشتن نازل مقدار دلخواه بنزین را وارد سپس تأیید کرده و بعد نازل برداشته ماشه نازل را فشار دهید تا بنزین را به درون باک پمپاژ کند و دقیقا تا آن مقدار بنزین که تایید کرده اید به صورت اتوماتیک پر می شود مگر اینکه شما بیشتراز ظرفیت خالی باک تایید کرده باشید که در این صورت وقتی باک به اندازه مجاز پر شد، با یک صدای کلیک خودبه‌خود جریان سوخت قطع می‌شود.

  • احسان

    عالی بود.ممنون

  • علی

    احسنت

    • کارنامه

      ممنون

  • حمید

    ممنون از شما

    • کارنامه

      خواهشمندیم

  • س

    اطلاعاتش ناقص بود.
    دو سال قبل از کرونا ما رفتیم مشهد. رسیدیم مشهد ماشین تو خیابان خاموش شد. امداد خودرو آمد. آدم حرفه ای بود. گفت چطور بنزین میزنید؟ گفتم پرش می کنیم. گفت خب همین! درب باک پر شده و سیستم برقیش از کار افتاده. بعد پمپ باک را عوض کرد و کلی دردسر و هزینه. گفت وقتی نازل قطع شد دیگه کافیه.

  • احسان

    ممنونم بابت مطلب مفیدتون ولی به نظر من متاسفانه یک مشکل در بسیاری از پمپ بنزین ها وجود دارد که من زیاد ندیدم جایی به آن اشاره شود. دقت کردید در بعضی پمپ بنزین ها هرچه قدر بنزین میزنید باک پر نمیشود؟! بعد هم که از جایگاه بیرون میایید میبینید که هنوز باک خالی است. من فکر میکنم مشکل از آنجا می باشد که زمان احداث پمپ بنزین، کف زمین و آسفالت به خوبی تراز نشده و زمین شیب دارد حتی بعضی جایگاه ها از قصد این شیب را در نظر گرفته اند نا در زمان بارندگی آب کف به سمت خیابان برگردد! سطح بنزین مانند هر مایع دیگری در ظرف خودش که اینجا باک ماشین می باشد همواره تمایل به ایستادن در شرایط افقی دارد و از آنجا که به خاطر شیب زمین، خود ماشین نسبت به سطح افق دارای شیب می باشد، در هنگام سوخت گیری قبل از اینکه باک پر شود بنزین به سمت بیرون باک جاری میشود که منجر به قطع بنزین توسط نازل می گردد و مقدار زیادی از ظرفیت باک ماشین خالی می ماند.

  • متین

    من بیش از ۴۵سال ماشین دارم از نوع خارجی وایرانی وتاکنون حتی برای یکبار هم مشکل ازبابت پرکردن باک بنزین نداشته ام البته برای مسافرت باک را پر می کنم ودر شهر با توجه بهع آمپر بنزین ۱۰لیتر کمتر از حداکثر گنجایش بنزین میزنم ازطرفی این نازل های پمپ بنزین دقیق نیستند واگر توجه به عمل استپ کردن نازل بکنیم نمی توانید به مقدار مورد نیاز بنزین بزنید چون بنزین با فشار از نازل بیرون می آید وایجاد تلاطم درباک ومسیر می شود ونازل زودتر از موعد قطع می کند لذا قبل اززدن بنزین درجه آن را نگاه کنید ومیزان بنزین زدن خود را برآن اساس انتخاب کنید

  • مسعود

    سلام. ممنون از اطلاعات مفیدی که ارائه می دهید. البته در این مورد باید توجه نمود که از آنجائیکه بنزین با فشار از نازل وارد باک می شود، کف می کند و سطح این کف بسیار بالاتر از سطح بنزین داخل باک می باشد. بنابراین زمانی که کف با حسگر نازل تماس می گیرد، قطع کن عمل نموده و جریان بنزین قطع می شود در حالی که قسمت قابل توجهی از باک خالی است. از طرف دیگر این وضعیت ارتباط مستقیم با عواملی مانند شکل باک و سرعت خروج بنزین از نازل دارد به این صورت که مثلاً هرچه ضامن نازل کمتر فشار داده شود یا در درجه ی پایین تری قرار داده شود، سرعت خروج بنزین از نازل کمتر بوده و در نتیجه بنزین کمتر کف خواهد نمود. نتیجتاً کف موجود در بنزین دیرتر به حسگر نازل برخورد نموده و حسگر دیرتر نازل را قطع می کند. بنابراین اگر دو نفر همزمان به اتومبیل خود که از یک نوع بوده و کاملاً خالی است، بنزین بزنند و اولی ضامن را در بالاترین درجه و دومی در پایینترین درجه قرار دهد، قطع کن نازل اول زودتر عمل نموده و بنزین کمتری وارد باک خواهد نمود اگرچه سرعت خروج بنزین بیشتر بوده است.

  • جاسم

    وقت بخیر
    اینکه از درب اصلی باک بعد از سوخت گیری بنزین به بیرون از ماشین میریزه مشکل از کنیستر هست ؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله اتصالات و شلنگها رو هم بررسی کنید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • مهدی

    سالام
    واقعا دستتون درد نکنه مطلب مفید وکاربردی گفتید الآن چهل ساله بنزین میزنم حالا فهمیدم اشتباه می کردم البته بعضی از جایگاهها سیستم قطع کنشون یا کلا خربه یا ایراد داره

  • حمیدرضا

    سلام تشکر فراوان

  • سیدعلی

    بسیارعالی ومفید

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • سید محمد حسینی شیطوری

    عالی مهندس مفید مفید

  • حمید

    من باکم که پر میشه ماشینم سه کار میکنه …به نظرتون مشکل کجاست

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      امکانش هست مدل خودروتون رو بگید تا بتونم بهتر راهنماییتون کنم؟
      در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • رضا

    سلام وعرض خسته نباشید خدمت شما خواستم بدانم که ماشین من وانت پیکان مدل ۸۹هست مشکلی که داره زمانی که باک بنزین وپرمیکنم ماشین بدکارمیکنه خاموش میشه صبح هاکه میخوام روشن کنم چندین باربایداستارت بزنم تاروشن بشه بعدم که روشن شدچنددقیق بدکارمیکنه سه کارمیکنه دگه خوب میشه واینکه زمانی هم که امپرازنصف امدپایین بازم همین مشکل وداره چنددفعه بردم تست (دیاگ) میگه پمپ بنزینت مشکلی نداره خلاصه اینمه گفتن سایدباکت کثیف باشه بازکردم کثیف نبود سیفون مغزی پمپ عوض کردم به نظرن بدترشدبهترنشدماشین میلرزونه درضمن این مشکل ودرطول روزکه ماشین داغ ندارم اوه یمی دوساعت بخواب دوباره همینطور خلاصه کلافم کرده هرکی هرچی گفته انجام دادم ولی بی نتیجه بوده صحبتم زیاده ولی دگه حوصله ای نیست ممنون میشم اگه راهنمایی کنید خداخیرتون بده دعاتون میکنم یه راهکاری چیزی ?

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      امکان داره اشغال هایی که در باک هست میاد و مسیر رو میبنده .
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • علی

    سلام علت ریختن بنزین از کنستر چیست

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      خرابی ذغال موجود در کنیستر و حباب گیر خودرو.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محسن سل

    سلام. وقت بخیر. من باک ماشینم رو که کامل پر کردم، یهو دیدم حدود ۴ لیتر بنزین زیر ماشین ریخت.
    مشکل از کجاست؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      مشکل از اتصالات باک و شلنگها است.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.