۹ علت گیر کردن سوئیچ ماشین و روش‌های بیرون آوردن آن

0 879

اگر سوئیچ خودرویتان گیر کرده است، اولین کاری که باید انجام دهید این است خودرو را در حالت پارک (برای خودروهای اتوماتیک) یا خلاص (برای خودروهای دنده‌ای) قرار دهید؛ چراکه اگر ماشین در حالت Drive (رانندگی) یا در دنده باشد، سوئیچ بیرون نمی‌آید. اگر مشکل این نبود، باز هم جای نگرانی نیست، چند راه حل دیگر هم وجود دارد. به‌طور کلی، رفع مشکل گیر کردن سوئیچ ماشین معمولا کار ساده‌ای است. همراهمان بمانید؛ در این مطلب تمام علت‌های گیر کردن سوئیچ خودرو و روش‌های خارج کردن سوئیچ گیر کرده را بررسی می‌کنیم. در پایان، روش تعویض سیلندر (مغزی) سوئیچ خودرو را هم به‌عنوان راه‌حل پایانی، گام‌به‌گام توضیح می‌دهیم.

علت‌های گیر کردن سوئیچ ماشین و راه‌حل آنها

گیر کردن سوئیچ ماشین می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد؛ مثل:

۱. سنگین بودن جاکلیدی‌

 جاکلیدی سنگین می‌تواند باعث ساییدگی سیلندر قفل سوئیچ شود. هنگام رانندگی، جاکلیدیِ متصل به سوئیچ مانند یک آونگ حرکت می‌کند و نیرویی اضافی به سوئیچ وارد می‌کند. به همین خاطر با گذشت زمان، کلید روی پین‌های داخلی سیلندر ساییده و به‌مرور فرسوده می‌شود.

  • برای جلوگیری از این مشکل، از یک جاکلیدی کوچک و سبک استفاده کنید.

 

۲. کثیف بودن سوئیچ

 بله، درست خواندید! کثیف بودن سوئیچ هم می‌تواند یکی از دلایل گیر کردن آن باشد. سوئیچ ماشین، مانند هر شیء دیگری، به‌مرور زمان و به دلایل مختلف کثیف می‌شود. گاهی این آلودگی‌های روی سوئیچ آن‌قدر زیاد و سفت می‌شود که حتی می‌تواند باعث کج شدن پین‌ها شود.

  • برای جلوگیری از این مشکل، هرازگاهی با استفاده از ضدعفونی‌کننده، سوئیچ را تمیز کنید.

۳. فرسودگی یا کج بودن دندانه‌های سوئیچ

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که بارها سوئیچ ماشین از دستتان بیفتد. چنین اتفاقاتی به‌مرور زمان می‌تواند باعث ساییدگی یا کج شدن دندانه‌های سوئیچ و درنهایت گیر کردن آن شود.

  • بهتر است قبل از اینکه سوئیچ ماشین خیلی فرسوده شود و گیر کند، آن را تعویض کنید.

۴. معیوب بودن سوئیچ احتراق

یکی دیگر از دلایل گیر کردن سوئیچ ماشین، معیوب بودن سوئیچ احتراق است.

  • برای حل این مشکل باید به متخصص خودرو مراجعه کنید.

 

۵. خاموش کردن خودرو در دنده یا حالت Drive

اگر قبل از قرار دادن ماشین در حالت پارک، آن را خاموش کنید، احتمالا دارد نتوانید سوئیچ را بیرون بیاورید.

  • در خودروهای اتوماتیک، دسته دنده را در حالت «P» یا پارک قرار دهید. اگر خودرو هنوز در حالت «Drive» یا در دنده است، فقط آن را در حالت پارک قرار دهید و دوباره سوئیچ را بچرخانید.
  • در خودروهای دنده‌ای، دنده را در حالت خلاص قرار دهید و سوئیچ را بچرخانید.

۶. قفل بودن فرمان

اگر بعد از خاموش کردن خودرو فرمان را حرکت دهید، قفل فرمان فعال می‌شود. این کار نه‌تنها باعث می‌شود که دیگر فرمان تکان نخورد، بلکه ممکن است به گیر کردن سوئیچ ماشین هم منجر شود. قفل شدن فرمان برای افزایش ایمنی خودرو در مقابل سارقان طراحی شده است، اما همین قفل شدن فرمان گاهی باعث نچرخیدن سوئیچ می‌شود راننده فکر می‌کند سوئیچ ماشین گیر کرده است.

  • در این مواقع، کافی است فرمان را از حالت قفل خارج و به‌راحتی سوئیچ را بیرون بیاورید. برای خارج کردن فرمان از حالت قفل باید سوئیچ را در جهت عقربه‌های ساعت و همزمان فرمان را در خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید. در این صورت، قفل فرمان باز می‌شود و می‌توانید سوئیچ را بیرون بیاورید.

 

۷. ضعیف بودن باتری

باتری ضعیف ماشین هم می‌تواند باعث گیر کردن سوئیچ شود؛ چراکه سیستم احتراق هم مانند بسیاری از اجزای خودرو برای عملکرد صحیح، به برق نیاز دارد.

  • راه‌حل این مشکل، تعویض باتری خودرو و راه‌اندازی مجدد آن است. باتری را با باتری کمکی یا باتری نو تعویض کنید و دوباره استارت بزنید. بدون اینکه نیروی زیادی به سوئیچ وارد کنید، سعی کنید آن را خارج کنید.
صبور باشید. کشیدن مداوم سوئیچ زمانی که باتری ضعیف باشد، ممکن است باعث شکستن سوئیچ یا آسیب دیدن پین‌ها شود.

 

۸. گیر کردن پرز لباس به سوئیچ

گاهی علت گیر کردن سوئیچ خودرو آن‌قدر ساده و پیش‌پاافتاده است که فکرش را هم نمی‌کردید! مثلا ممکن است مقداری از پُرز لباس‌تان روی سوئیچ جا مانده باشد.

  • سعی کنید سوئیچ را به‌آرامی بچرخانید. فقط مراقب باشید؛ چراکه سوئیچ‌ها به‌راحتی خم می‌شوند یا می‌شکنند.

۹. فعال بودن دکمه قفل سوئیچ

ممکن است خودروی شما نوعی سیستم قفل غیرمعمول یا غیرفابریک سوئیچ داشته باشد.

  • به‌دنبال دکمه‌ای در نزدیکی محل ورود سوئیچ بگردید و اگر فعال بود، آن را غیرفعال کنید.
روش‌هایی که در این مطلب ارائه دادیم، کلی هستند و برای تمام خودروها مناسب‌اند. اما ممکن است خودروی شما تنظیمات یا شرایط خاصی داشته باشد. اگر با این روش‌ها نتوانستید سوئیچ را خارج کنید، حتما دفترچه راهنمای خودروی خود را هم بررسی کنید.

اگر سوئیچ خودرو گیر کرد و روش‌های بالا کمکی نکرد، چه کنیم؟

۱. استفاده از روان‌کننده قفل

روان‌کننده قفل را می‌توانید از فروشگاه‌های قطعات خودرو تهیه کنید. از این روان‌کننده معمولا زمانی استفاده می‌شود که سوئیچ به‌سختی وارد سیلندر سوئیچ می‌شود. اما زمانی هم که سوئیچ خودرو گیر کرده باشد، می‌توانید از روان‌کننده استفاده کنید.

  • روان‌کننده را به‌دقت روی سوئیچ اسپری کنید و به‌آرامی سعی کنید سوئیچ را بچرخانید.

۲. تعویض سیلندر (مغزی) سوئیچ

اگر موارد بالا را امتحان کردید و همچنان مشکل رفع نشده بود، ممکن است مجبور شوید مغزی سوئیچ را تعویض کنید. با دنبال کردن مراحل زیر، می‌توانید خودتان سوئیچ را تعویض کنید.

اگر هنگام چرخاندن سوئیچ صدای استارت خوردن را نمی‌شنوید، ممکن است مشکل در زیر کاپوت باشد، نه در سوئیچ. بنابراین، قبل از اینکه دست‌به‌کار شوید و سوئیچ را تعویض کنید، مطمئن شوید که مشکل واقعا از خود سوئیچ است.

گام ۱: خودرو را آماده کنید

  • کابل منفی را از پایانه باتری جدا کنید.
  • کیسه هوا را غیرفعال کنید.
  • در بیشتر خودروها، روکش ستون فرمان از چندین قطعه پلاستیکی تشکیل شده است که با پیچ یا خار به هم وصل شده‌اند. با استفاده از پیچ‌گوشتی یا ابزار مناسب، این پیچ‌ها یا خارها و روکش‌ها را بادقت جدا کنید. ممکن است حتی لازم باشد برخی از قطعات مربوط به فرمان مانند دکمه‌های کروز کنترل یا اهرم‌های دنده را جدا کنید. روش انجام این کار در دفترچه راهنمای خودرو توضیح داده شده است.
  • سوئیچ را در حالت قفل قرار دهید.
همیشه قبل از شروع هرگونه کار الکتریکی روی خودرو، باتری را جدا کنید.

گام ۲: سیلندر قفل سوئیچ را خارج کنید

  • معمولاً چند پیچ، سیلندر سوئیچ را در جای خود نگه می‌دارند. این پیچ‌ها را با استفاده از آچار آلن یا پیچ گوشتی مناسب باز کنید.
  • سیلندر یا همان مغزی سوئیچ را با احتیاط از ستون فرمان بیرون بکشید. ممکن است لازم باشد برای جدا کردن کامل سیلندر سوئیچ، از دم‌باریک یا انبردست استفاده کنید.
سوئیچ احتراق معمولاً با چندین سیم یا کانکتور به سیستم برق خودرو متصل می‌شود. این اتصالات را بادقت جدا کنید و محل درست آنها را به خاطر بسپارید یا از اتصالات عکس و فیلم بگیرید تا بتوانید بعدا دوباره آنها را وصل کنید.

گام ۳: سیلندر جدید قفل سوئیچ را جایگزین کنید

  • سیلندر جدید سوئیچ را در محل مغزی قبلی در ستون فرمان جایگزین کنید. سوئیچ را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا زمانی که در جای خود قرار بگیرد.
  • پین قفل در قسمت زیرین یا کناری سوئیچ قرار دارد. بعد از قراردادن سوئیچ جدید، این پین را فشار دهید و نگه دارید تا زمانی که صدای کلیک بشنوید. این صدا نشان می‌دهد که سوئیچ به‌درستی در جای خود قرار گرفته است. اگر صدای کلیک را نمی‌شنوید، ممکن است لازم باشد سیلندر سوئیچ را کمی جابه‌جا کنید یا بچرخانید.
  • پس از شنیدن صدا، پین قفل را رها کنید.

گام ۴: سوئیچ جدید را امتحان کنید

قبل از اینکه دوباره قسمت‌های داخلی را سر هم کنید، باید سوئیچ جدید را امتحان کنید. برای انجام این کار، این مراحل را دنبال کنید:

  • باتری را دوباره وصل کنید.
  • سوئیچ احتراق جدید را بررسی کنید تا مطمئن شوید آن را به‌درستی نصب کرده‌اید. خودرو باید به‌راحتی استارت بخورد و باید بتوانید سوئیچ را به‌راحتی وارد و خارج کنید.
  • اگر خودرو به‌درستی استارت خورد، تقریبا کارتان تمام است. سوئیچ را به حالت خاموش برگردانید و دوباره باتری را جدا کنید.

گام ۵: قسمت‌هایی را که جدا کرده بودید، سر هم کنید

  • قطعات داخلی خودرو را مطابق عکس و فیلم‌هایی که تهیه کرده بودید، در جای خود نصب کنید.
  • باتری را دوباره وصل کنید.
  • تبریک! کار تمام است!

سخن آخر

در این مطلب با علت گیر کردن سوئیچ خودرو و روش‌های بیرون آوردن آن آشنا شدیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، توانسته باشید مشکل سوئیچ خودروی خود را حل کنید.

آیا شما تابه‌حال با مشکل گیر کردن سوئیچ خودرو مواجه شده‌اید؟ در آن شرایط چه کاری انجام دادید؟ لطفا پیشنهادها و راه‌حل‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید. بی‌صبرانه منتظریم از تجربیات شما یاد بگیریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.