بررسی BMW IX1؛ از این کراس‌اوور برقی آلمانی چه می‌دانیم؟

1 948

مقدمه‌ای نیاز نیست! شما اینجایید که معرفی و بررسی BMW IX1 (بخوانید: ب ام و آی ایکس وان)، اولین محصول وارداتیِ برقی از برند محبوب و معروف آلمانی را بخوانید. کراس‌اوور جذاب و اسپرتی که حالا به پیشرانه برقی هم مجهز شده و می‌خواهد در کنار سایر محصولات برقی BMW، آینده این غول آلمانی را رقم بزند. حاضرید؟

معرفی BMW IX1

معرفی بی ام و ix1

BMW iX1 یک خودروی برقی با اندازه فریبنده و شیک است؛ مشمول مالیات خودروهای لوکس نمی‌شود و در حال حاضر، ارزان‌ترین خودروی الکتریکی است که ب‌ام‌و در استرالیا می‌فروشد.

در سال ۲۰۲۲، تولید ب‌ام‌و i3 به پایان رسید و BMW هرگز جایگزین مستقیمی برای این خودرو معرفی نکرد. با وجود این، طولی نکشید که ب‌ام‌و، در دسته کراس اوور، خانواده IX و در دسته سدان‌ها، سری I را معرفی کرد تا بتواند رقابت با سری E-tron آئودی و EQ مرسدس بنز را ادامه دهد. ب‌ام‌و IX1 کوچک‌ترین عضو از خانواده کراس‌اوورهای برقی BMW است که به‌زودی توسط پرشیا خودرو به بازار کشور عرضه می‌شود. با وجود اینکه IX1 هنوز نتوانسته موفقیت‌های چشم‌گیری را در بازار جهانی به دست آورد، اما حضور آن برای طرفدارن BMW و محصولات پریمیوم آلمانی، خبر خوبی خواهد بود. بیایید با بررسی BMW IX1 ببینیم که این کراس‌اوور باواریایی چه چیزهایی برای عرضه دارد.

مشخصات ظاهری ب‌ام‌و IX1

IX1 کوچک‌ترین کراس‌اوور برقی ب‌ام‌و است و ابعادی مشابه با نسخه بنزینی خود یعنی BMW X1 دارد. طول این کراس‌اوور ۴.۵ متر و فاصله محوری آن حدود ۲۶۹ سانتی‌متر است که باعث می‌شود IX1 در دسته کراس‌اوورهای کامپکت قرار بگیرد. با وجود این، وزن IX1 نزدیک به ۵۰۰ کیلوگرم بیشتر از X1 است که دلیل آن را می‌توان در باتری‌های بزرگ IX1 جستجو کرد.

لیست دقیق مشخصات ظاهری BMW IX1 را در جدول زیر می‌بینید:

مشخصات ظاهری
طول ۴,۵۰۰ میلی متر
عرض ۱,۸۴۵ میلی متر
ارتفاع ۱,۶۴۲ میلی متر
فاصله محوری ۲,۶۹۲ میلی متر
وزن ۲,۰۸۵ کیلوگرم

 

طراحی نمای جلو بی ام و ix1

بررسی BMW iX1 از نمای روبه‌رو

ب‌ام‌و IX1 با طراحی جسورانه و مدرن خود، نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند، دقیقا همان‌طور که از یک BMW انتظار می‌رود! خطوط روان و اسپرت بدنه، حس پویایی و انرژی را به‌خوبی منتقل می‌کنند و در اولین نگاه، جلوپنجره دوگانه الکتریکی، به‌عنوان یکی المان‌های نمادین طراحی BMW، کاملا شما را مجذوب خود می‌کند. البته این جلوپنجره در iX1 با ظاهری جدید و جذاب و به‌صورت هوشمندانه‌ای با طراحی چراغ‌های جلوی LED یکپارچه شده است. ب‌ام‌و می‌خواهد با اضافه کردن خطوط آبی‌رنگ به دور جلوپنجره و بخش‌هایی از سپر خودرو و ورودی‌های هوا، برقی بودن IX1 را نشان دهد؛ اما نه یک خودروی برقی بی‌روح! خطوط و حجم‌پردازی‌های روی کاپوت، چراغ‌های خشن با خطوط گرافیکی تیز و لیپ سپر جلو به‌خوبی یک ب‌ام‌و اصیل و اسپرت را نشان می‌دهند.

 

طراحی نمای جانبی ix1

بررسی BMW iX1 از نمای جانبی

در نمای جانبی، BMW iX1 با استفاده از خطوط پویا و پروفیل عضلانی، همان ظاهر عضلانی و هجومی را ادامه می‌دهد. فرم جعبه‌ای‌شکل ب‌ام‌و IX1 در نمای جانبی شبیه به BMW XM است و به نظر می‌رسد که ب‌ام‌و قصد دارد این سبک از طراحی را در کراس‌اوورهای غیرکوپه خود ادامه دهد. نسخه وارداتی IX1 رینگ‌هایی ۱۸ اینچی دارد که بسیار زیباست. فاق لاستیک هم خیلی زیاد نیست که به زیبایی بیشتر خودرو کمک می‌کند؛ اما احتمالا برای جاده‌های ایران چندان مناسب نیست.

 

طراحی نمای عقب بی ام و ix1

بررسی BMW iX1 از نمای عقب

طراحی نمای عقب BMW iX1 هم به‌اندازه بقیه قسمت‌های خودرو جذاب و مدرن است و اینجا هم آثاری از شباهت این خودرو به XM دیده می‌شود. چراغ‌های عقب LED با طراحی سه‌بعدی و باریک، هویتی اسپرت به خودرو می‌دهند و دیفیوزر عقب و اسپویلر بالای درب صندوق، علاوه‌بر بهبود ویژگی‌های آیرودینامیک، به ظاهر اسپرت و دینامیک خودرو می‌افزایند.

در مجموع طراحی IX1 برای یک کراس‌اوور الکتریکی بسیار جذاب است؛ اما جذاب‌تر از آئودی Q4 E-tron…؟ شما بگویید!
promotion banner

مشخصات فنی BMW IX1

BMW IX1 (ب ام و آی ایکس وان یا بی ام و IX1) در جاده

ب‌ام‌و ix1 در تیپ‌های مختلف تک‌دیفرانسیل و دودیفرانسیل با توان‌های خروجی متفاوت تولید می‌شود. نسخه‌های فول‌آپشن IX1 بیش از ۳۰۰ اسب بخار و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌دهند، با وجود این، نمونه‌ای که پرشیا خودرو برای بازار ایران در نظر گرفته با نام دقیق IX1 eDrive20 شناخته می‌شود. ب‌ام‌و IX1 eDrive20 به یک موتور الکتریکی در محور جلو مجهز شده که باتری‌های ۶۸کیلو‌واتی انرژی موردنیازش را تأمین می‌‌کنند.

قبل از بررسی جزئیات بیشتر، اجازه دهید نگاهی به جدول مشخصات فنی بیندازیم:

مشخصات فنی ب‌ام‌و ix1
پیشرانه الکتریکی
گیربکس تک‌سرعته برقی
قدرت ۲۰۴ اسب بخار
گشتاور ۲۴۷ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۸.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتربرساعت
ظرفیت باتری ۶۶.۵ کیلووات ساعت
مدت زمان شارژ ۸ ساعت
حداکثر پیمایش ۴۴۰ کیلومتر

 

قوای محرکه ب‌ام‌و حدود ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۴۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند، این اعداد شاید در مقایسه با کراس‌اوورهای چینی بازار خیلی فوق‌العاده به نظر نرسد؛ اما دو نکته مهم وجود دارد: یک، این خودرو برقی است و تمام گشتاور را از همان لحظه اول شتابگیری در اختیارتان قرار می‌دهد و دو، این خودرو یک BMW است! بنابراین کافیست که فقط ۸.۶ ثانیه پای خود را روی پدال گاز نگه دارید تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کلاستر این کراس‌اوور ۲ تُنی ببینید!

سواری هم همان چیزی است که از یک BMW انتظار دارید؛ پدال گاز و فرمان کاملا واکنش‌پذیر هستند و کاملا حس یک کراس‌اوور اسپرت را به شما ارائه می‌دهند. زمانی که از کلمه «اسپرت» برای یک خودرو استفاده می‌شود، کمی از سواری نرم فاصله خواهیم گرفت اما وقتی IX1 روی مد رانندگی relax باشد همه تنظیمات، از سیستم تعلیق تا صدای مجازی موتور سعی می‌کنند لذت سواری را برای شما به حداکثر برسانند.

حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا در یک ایستگاه شارژ سریع، شارژ باتری‌های ۶۶.۵ کیلوواتی BMW IX1 از ۱۰ درصد به ۸۰ درصد برسد. اگر بخواهید باتری‌ها را با استفاده از شارژرهای خانگی شارژ کنید، به حدود ۸ ساعت زمان نیاز خواهید داشت که عدد متداولی برای باتری‌هایی با این ظرفیت است. طبق کاتالوگ‌ها، با ظرفیت کامل باتری‌ها می‌توانید حدود ۴۴۰ کیلومتر پیمایش را تجربه کنید که البته در شرایط واقعی این عدد ممکن است به کمتر از ۴۰۰ کیلومتر برسد.

 

عملکرد BMW IX1 با توجه به وزن و مشخصات فنی‌اش بسیار تحسین‌برانگیز است؛ اما در مقایسه با کراس‌اوورهای اسپرت بنزینی و رقبایی مانند آئودی Q4 E-tron، چیز زیادی ارائه نمی‌دهد.

امکانات کابین و طراحی داخلی BMW IX1

طراحی کابین bmw ix1

مواد سازنده کابین و طراحی کلی آن بر این نکته تأکید می‌کند که iX1 با اینکه ارزان‌ترین محصول برقی bmw است، هنوز هم یک خودرو در رده‌های بالا از این حیث است! به هر جای کابین که نگاه کنید، می‌توانید چرم باکیفیت یا ترکیبی از چرم مصنوعی و پلاستیک نرم را ببینید. تنها برخی از قسمت‌هایی که از دید سرنشینان پنهان هستند، از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند؛ مثل یک‌سوم پایینی رودری‌ها و قسمت زیرین داشبورد.

از لحاظ طراحی هم با یک ظاهر مینیمال و همراه با اصالت باواریایی روبه‌رو هستیم. بالای داشبورد یک پنل منحنی با یک جفت نمایشگر یکپارچه قرار دارد که یکی به‌عنوان کلاستر و دیگری به‌عنوان سیستم مولتی‌مدیا ایفای نقش می‌کنند. زمانی که به کنسول مرکزی نگاه می‌کنید، با یک طراحی شناور مواجه خواهید شد که کنترل‌های سیستم رانندگی و سرگرمی است و طراحی مینیمال و بسیار جذابی دارد. فرمان Dکات نیست و اصلا نیازی هم نیست که باشد! این خودرو یک فرمان اصیل دارد که سال‌هاست به امضای کابین‌های خودروهای ب‌ام‌و تبدیل شده است.

از آنجایی که پکیج باتری خودرو IX1 در زیر خودرو قرار دارد، فضای کابین در مقایسه با X1 بنزینی کمی کاهش یافته است اما به اندازه‌ای نیست که راحتی سرنشینان را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین فضای مناسبی برای بزرگسالان وجود دارد و فضای سر و پا کاملا برای افرادی با قد ۱۸۰ سانتی‌متر کافی است. تنها نکته منفی درون کابین IX1، شاید اشغال شدن بخشی از ردیف عقب توسط کنسول مرکزی باشد که فضای سرنشینان صندلی وسط در ردیف عقب را اشغال می‌کند.

 

آپشن‌های رفاهی و ایمنی BMW IX1

آپشن های بی ام و ix1

خوشبختانه سقف ارزی برای واردات خودروهای برقی بسیار بیشتر از خودروهای بنزینی است و همین موضوع سبب شده بتوانیم خودروهای جذابی از برندهای مطرح دنیا ببینیم. با وجود این، هنوز هم سقف واردات به‌اندازه‌ای نیست که نسخه‌های فول‌آپشن خودرویی مثل BMW IX1 وارد کشور شود، به همین دلیل چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ آپشنی، IX1 وارداتی در سطح پایه قرار دارد. بنابراین برخی از آپشن‌های جذاب مانند ماساژور یا سردکن صندلی در این خودرو دیده نمی‌شوند؛ اما هنوز هم تعداد آپشن‌ها از بیشتر کراس‌اوورهای مدرن بازار، بیشتر است. صندلی‌های برقی با گرمکن، شارژر وایرلس، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، کروز کنترل هوشمند، رادار خط‌خوان و تابلوخوان، ترمز پارک برقی و اتوهلد، هدآپ دیسپلی، سنسور نور و سنسور باران، رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه و مدهای رانندگی مختلف از جمله آپشن‌ها و امکانات رفاهی این کراس‌اوور آلمانی هستند.

لیست کامل امکانات رفاهی و آپشن‌های BMW IX1 را در جدول زیر می‌بینید:

آپشن‌ها و امکانات رفاهی BMW IX1 
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل کشش دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی دارد
ریموت استارتر دارد
استارت دکمه‌ای دارد
ورود بدون کلید دارد
سنسور جلو و عقب دارد
سنسور تصادف دارد
سنسور نور و باران دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین دارد
دوربین ثبت وقایع ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک دارد
فرمان برقی دارد
دوربین ۳۶۰ دارد
دوربین جلو و عقب دارد
دوربین جانبی دارد
ایربگ دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده برقی
صندلی سرنشین جلو برقی
گرمکن صندلی دارد
سردکن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس دارد
سیستم تهویه مطبوع دو کاناله
سانروف دارد
سقف پانوراما دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

قیمت و رقبای ب‌ام‌و IX1

هنوز قیمت نهایی ب‌ام و IX1 از سمت پرشیا خودرو مشخص نشده است. بعد از مشخص شدن قیمت BMW IX1 این مطلب به‌روزرسانی خواهد شد. به‌دلیل مشخص نبودن قیمت این کراس‌اوور وارداتی، هنوز زود است که رقیبی برای آن معرفی کنیم، اما یک چیز کاملا واضح است؛ هیچ‌یک از کراس‌اورهای وارداتی و مونتاژی حال حاضر بازار ایران نمی‌توانند رقیب قدرتمند‌تری برای این کراس‌اوور آلمانی باشند مگر یک خودرو: آئودی Q4 E-Tron. محصولات خانواده E-tron حضور موفقی در بازار داشته‌اند و از نظر بسیاری از منتقدان مطرح دنیا، آئودی Q4 E-Tron بهتر از رقبای خود از برند مرسدس بنز و ب‌ام‌و است. شما چطور فکر می‌کنید؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. عیسی
    عیسی می گوید

    چونکه.پول.ندارم.نظری.هم.ندارم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.