۵ علت لرزش شیشه ماشین و روش‌های برطرف کردن آنها

0 4,220

رانندگی با ماشینی که شیشه‌هایش می‌لرزد، اعصاب‌خردکن و حتی گاهی نگران‌کننده است. اما علت این مشکل چیست و چگونه می‌توانید آن را برطرف کنید؟ همراهمان بمانید؛ در این مطلب ۵ علت لرزش شیشه خودرو را بررسی می‌کنیم و نکاتی را برای رفع این مشکل و جلوگیری از آن ارائه می‌دهیم.

شیشه ماشین از چه اجزایی تشکیل شده است؟

۱. شیشه

اصلی‌ترین قسمت، شیشه است. شیشه خودرو از شیشه سکوریت یا لمینت و برای مقاومت در شرایط سخت رانندگی ساخته شده است. شیشه سکوریت در کوره‌های مخصوص و در دمای بسیار بالا ساخته می‌شود؛ همین باعث می‌شود که مقاومت آن ۷ برابر شیشه‌های معمولی باشد. شیشه لمینت از دو لایه شیشه و یک لایه پلاستیک در بین آن تشکیل شده است. لایه پلاستیکی در شیشه لمینت، مانع شکسته‌شدن شیشه در اثر ضربه می‌شود.

۲. رگولاتور یا بالابر شیشه خودرو

رگولاتور، معمولاً در داخل درب خودرو قرار دارد؛ از یک موتور، چرخ‌دنده و کابل تشکیل شده است و حرکت شیشه به‌سمت بالا و پایین را کنترل می‌کند. هنگامی که دکمه را فشار می‌دهید تا پنجره را به‌سمت بالا یا پایین بکشید، رگولاتور سیگنالی دریافت می‌کند و شیشه را مطابق با آن حرکت می‌دهد. با گذشت زمان، رگولاتور ممکن است فرسوده شود یا آسیب ببیند و درنتیجه ممکن است شیشه ماشین حین حرکت بلرزد.

۳. موتور

موتور بخشی از بالابر شیشه است که نیروی لازم برای بالا و پایین بردن شیشه را فراهم می‌کند. این موتور توسط کلید (سوئیچ) شیشه در داخل ماشین کنترل می‌شود. هنگامی که کلید را فشار می‌دهید، سیگنالی به موتور پنجره فرستاده می‌شود و آن را فعال می‌کند.

 

۴. کلید (سوئیچ)

کلید یا سوئیچ، همان پنل کنترلی است که روی قسمت داخلی درب خودرو قرار دارد. با کمک دکمه‌های این پنل می‌توانید حرکت شیشه را کنترل کنید. در برخی خودروها، یک سوئیچ تعبیه شده است که به‌تنهایی می‌تواند تمام شیشه‌های خودرو را کنترل کند. در برخی دیگر از خودروها هم هر شیشه، سوئیچ جداگانه‌ای دارد.

۵. قاب

قاب شیشه بخشی از درب ماشین است که پنجره را احاطه کرده است. قاب‌ها معمولاً از فلز یا پلاستیک و برای نگه‌داشتن پنجره در جای خود ساخته می‌شوند. قاب شیشه معمولا با نوار لاستیکی آب‌بندی می‌شود تا از نفوذ گرد و غبار و صدا به داخل خودرو جلوگیری کند.

۶. آب‌بندی

آب‌بندی، نواری لاستیکی است که برای جلوگیری از ورود آب و گرد و غبار به داخل خودرو استفاده می‌شود. معمولاً در دور قاب پنجره قرار دارد و تمام درزهای بین پنجره و درب ماشین را می‌گیرد.

۵ دلیل رایج لرزش شیشه ماشین

۱. خرابی نوار آب‌بندی شیشه

یکی از رایج‌ترین دلایل لرزش شیشه‌ ماشین، شل شدن یا آسیب‌دیدگی نوار آب‌بندی است. با گذشت زمان، این نوار لاستیکی ممکن است خراب شود یا از بین برود و درنتیجه شیشه حین حرکت خودرو بلرزد. برای رفع این مشکل، باید نوار آب‌بندی را تعویض کنید. می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید یا ماشین را نزد تعمیرکار این حوزه ببرید.

 

۲. شل‌شدن رگولاتور

یکی دیگر از دلایل احتمالی لرزش شیشه ماشین، شل بودن رگولاتور شیشه است. اگر رگولاتور شل شده باشد، شیشه ممکن است تکان بخورد یا صدا بدهد. برای رفع این مشکل باید رگولاتور شیشه را تعویض کنید.

۳. خرابی موتور پنجره

اگر متوجه شدید که شیشه هنگام بالا یا پایین دادن می‌لرزد، ممکن است موتور آن خراب شده باشد. در چنین حالتی، لازم است موتور پنجره را تعویض کنید.

۴. شُل‌شدن یا آسیب‌دیدگی پیچ‌ها

اگر پیچ‌های پنجره شل شده باشند، احتمالا شاهد لرزش شیشه خودرو خواهید بود. برای رفع این مشکل، باید پیچ‌ها را محکم کنید.

۵. خرابی کمک فنر خودرو

خرابی کمک فنر خودرو هم می‌تواند باعث لرزش شیشه ماشین شود. کمک فنرها وظیفه دارند ارتعاشات ناشی از سطح جاده را جذب کنند و از رسیدن آنها به خودرو جلوگیری کنند. اگر کمک‌فنرها فرسوده شوند یا آسیب ببینند، نمی‌توانند به‌خوبی ارتعاشات را خنثی کنند و درنتیجه شیشه‌های خودرو می‌لرزند. برای رفع این مشکل، باید کمک فنرها را تعویض کنید.

 

promotion banner

چطور از لرزش شیشه ماشین جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از لرزش شیشه‌های خودرو

۱. تمیز کردن منظم شیشه‌ها

تمیز کردن درزها و دور قاب شیشه خودرو، صداهای ناشی از برخورد شیشه با ذرات ریزی را که ممکن است در قاب شیشه گیر کرده باشند، از بین می‌برد.

۲. بررسی و روغن‌کاری چسب‌های پنجره

نوارهای لاستیکی و آب‌بندی‌های دور شیشه را برسی کنید که کثیف یا شل نشده باشد. در صورت لزوم، نوارهای آسیب‌دیده را جایگزین کنید تا از لرزش شیشه و ایجاد صدا بر اثر اصطکاک جلوگیری کنید.

 

۳. بررسی و تنظیم پنجره‌ها

اگر شیشه‌ها درست در چارچوب جا نیفتاده باشند، ممکن است به‌دلیل تراز نبودن دچار لرزش شوند. در صورت نیاز، شیشه‌ها را تراز کنید و مطمئن شوید که به‌درستی در چارچوب قرار گرفته‌اند.

۴. بررسی رگولاتور پنجره

اگر متوجه شدید که عملکرد بالابر شیشه کُند شده است یا هنگام حرکت صدا می‌دهد، ممکن است مشکلی در رگولاتور وجود داشته باشد. با کمک متخصص، رگولاتور را بررسی و در صورت نیاز آن را تعمیر یا تعویض کنید.

۵. محکم کردن قطعات

بررسی کنید که پیچ‌ها و مهره‌های پنجره خودرو شل نشده باشند. اگر متوجه شدید شل شده‌اند، آنها را محکم کنید.

 

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم تمام دلایل لرزش شیشه خودرو را بررسی کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب پاسخ سؤالات‌تان را گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش دیدگاه‌ها آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه، آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.