اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

از رایج‌ترین معایب ال ۹۰ و هزینه‌های نگهداری آن چه می‌دانید؟

خودروی ال ۹۰ (L90) یا تندر ۹۰ در اصل همان خودروی لوگان است که گروه خودروسازی داچیا در رومانی آن را طراحی کرده بودند. این خودروی مقرون‌به‌صرفه برای خریداران با بودجه کم بسیار مناسب بود. با این حال، این شرکت نتوانست آن را به مرحله تولید برساند و درنهایت شرکت رنو روی آن کار کرد. این خودرو در دنیا بسیار پرفروش بود و حالا در کشور ما هم طرفداران زیادی دارد. در این مطلب قصد داریم درباره معایب ال ۹۰ به تفکیک مدل‌های آن صحبت کنیم تا ببینید ایرادات کدام مدل برای شما قابل چشم‌پوشی است و با شرایط شما ارزش خریدن دارد.

آشنایی با خودروی تندر و مدل‌های آن

ال ۹۰ یا همان تندر ۹۰ در سال ۱۳۸۶ در ایران تولید شد. اولین مدل از آن که به بازار آمد، مدل E0 بود که فاقد بسیاری از امکاناتی بود که مدل‌های رقیب در آن زمان از آن بهره‌مند بودند. برای مثال ایربگ و رینگ آلومینیومی نداشت، فرمان آن هیدرولیک نبود، شیشه‌بالابر برقی در درهای عقب نداشت و همین‌ها باعث شد مردم چندان آن را دوست نداشته باشند.

مدتی بعد مدل‌های E1 و E2 هم به بازار آمدند که تغییرات کمی در بخش ظاهری و نه در بخش فنی در آن صورت گرفته بود. برای مثال، رینگ آلومینیومی و ایربگ سرنشین در آن تعبیه شده بود. با این حال مدل E2 بهبود بیشتری یافته و بسیاری از مشکلات موجود در دو مدل قبلی حل شده بود.

در سال ۱۳۹۶ بود که مدل پلاس آن در دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک به بازار آمد. البته نوع اتوماتیک همان تیپ E2 است که فول آپشن شده است. در نهایت تندر ۹۰ استیشن را داریم که وارداتی است.

ال ۹۰ مدل E0

خودروی ال ۹۰ مدل E0 از نوع دیفرانسیل جلو است و پیشرانه‌ای ۱٫۶ لیتری دارد. موتور آن ۴ سیلندر ۱۶ پاپ است و ۱۰۵ اسب بخار قدرت آن است. در ۱۰٫۲ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ می‌رسد و گیربکس آن ۵ سرعته دستی است. به جز این‌ها حداکثر سرعت آن ۱۸۳ کیلومتر در ساعت است.

ال ۹۰ مدل E1

در سال ۱۳۸۷ شرکت سایپا این فیس لیفت از تندر ۹۰ را به بازار فرستاد که تغییرات خاصی در موتور آن صورت نگرفته بود. حجم موتور آن به ۱۵۹۸ سی‌سی کاهش پیدا کرده ولی تمام مشخصات آن از قدرت و شتاب گرفته تا بیشینه سرعت یکسان بود. تغییرات ظاهری ازجمله سپرهای رنگ‌شده و وجود ایربگ راننده و طرح روکش صندلی‌ها در ظاهر این تیپ دیده می‌شد. سرانجام در سال ۱۳۹۲ تولید آن را متوقف کردند.

ال ۹۰ مدل E2

این مدل هم در سال ۱۳۸۷ به بازار آمد؛ اما تا سال ۱۳۹۶ تولید آن ادامه یافت. این مدل نسخه فول آپشن تندر ۹۰ به حساب می‌آید و امکاناتی نظیر رینگ آلومینیومی، ایربگ سرنشین و راننده به آن اضافه شده بود. همچنین بسیاری از معایب تندر ۹۰ اصلی (E0) دیگر در آن دیده نمی‌شد. همه مشخصات موتور تندر ۹۰ قبلی در این هم مشابه بود؛ اما بیشینه سرعت به ۱۷۵ کیلومتر در ساعت تقلیل یافت.

حتما بخوانید: سریع‌ترین و پرشتاب‌ترین خودروهای برقی جهان در سال ۲۰۲۱

پارس تندر دنده‌ای

پارس تندر در سال ۱۳۹۴ طراحی و وارد بازار ایران شد. حجم موتور آن همچنان ۱۵۹۸ سی‌سی و ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است. باز هم بیشینه سرعت و شتاب در آن بدون تغییر مانده است. با این حال این مدل را تا حدودی از نظر ظاهری بهتر کرده بودند و پشت آن که همیشه جزو زشت‌ترین بخش تندر ۹۰ بود، کمی زیباتر طراحی شده بود. در هر صورت بازهم امکانات آن نسبت به ماشین‌های رقیب بسیار کم است؛ هرچند خیلی‌ها آن را ماشینی محکم و بادوام می‌دانند.

ال ۹۰ پلاس دنده‌ای

تندر پلاس در سال ۱۳۹۶ طراحی و وارد بازار ایران شد. حجم موتور همچنان ۱۵۹۸ سی‌سی و ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ است. باز هم بیشینه سرعت و شتاب در آن تغییر نکرده است. با این حال می‌توان گفت این مدل هم تا حدودی از نظر ظاهری بهتر شده و چراغ‌ها و سپرها، زه درها و آینه‌ها و البته پشت آن که در مدل‌های قبلی زیبا نبودند خیلی زیباتر شده‌اند. این مدل هم از نظر امکانات حریف رقیبانش نمی‌شود.

ال ۹۰ پلاس اتوماتیک

تندر پلاس اتوماتیک هم تقریبا فرقی با تندر پلاس ندارد و ظاهر یا امکانات آن تغییر چندانی به خود ندیده است. تنها تفاوت مهم آنها در بخش آپشن‌ها، مونیتور لمسی با قابلیت جهت‌یابی، دوربین و سنسور دنده‌عقب آن است و در بخش فنی، گیربکس خودکار ۴ سرعته آن است. بیشینه سرعت آن ۱۷۵ کیلومتر در ساعت است؛ ولی سیستم دنده خودکار آن باعث افزایش زمان برای شتاب آن در ۱۱٫۷ ثانیه شده است که در مدل‌های قبلی ال ۹۰ حدود ۱۰٫۲ ثانیه بود.

ال ۹۰ استیشن

تندر ۹۰ استیشن یا لوگان استیشن وارداتی است و ایران خودرو آن را مونتاژ می‌کند. باز هم با محصولی کاملا مشابه مدل‌های قبلی هستیم با این تفاوت که این خودرو حالت استیشن دارد و سرنشینان بیشتری می‌توانند در آن جا شوند. حجم موتور آن ۱۵۹۸ سی‌سی است و گیربکس ۵ سرعته دستی دارد. بیشینه سرعت آن ۱۷۴ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد آن ۱۱٫۸ ثانیه است. سایر مشخصات و امکانات این خودرو مانند برادرانش است و تفاوت چشمگیری بین آنها دیده نمی‌شود.

معایب ال ۹۰ از ایرادات ظاهری تا ایرادات فنی

در این بخش می‌خواهیم درباره معایب ال ۹۰ صحبت کنیم. یکی از مشکلات این خودرو متأسفانه کم‌امکانات بودن آن است؛ اما به‌دلیل استحکام و دوام قطعات به‌کاررفته در آن، طرفداران خاص خودش را دارد. با این حال شاید بهتر باشد اگر قصد خرید هریک از مدل‌های این خودرو را دارید، از قبل درباره معایب آن بدانید.

کارشناسان ما در کارنامه با بررسی تعداد قابل‌توجهی از انواع مدل‌های خودروی ال ۹۰ به داده‌هایی درباره معایب آنها دست یافتند که بعد از طبقه‌بندی آنها متوجه مشکلاتی در برخی از این خودروها شدیم. آنها را به ترتیب فراوانی مرتب کردیم و با شما به اشتراک خواهیم گذاشت تا با مقایسه مدل‌ها و اطلاع کامل از معایب خاص آنها بتوانید تصمیم درست‌تری بگیرید.

معایب ال ۹۰ مدل E0

ازآنجاکه این مدل قدیمی است و مدت‌هاست تولید آن متوقف شده است، کارشناسان کارنامه تعداد محدودی از آنها را بررسی کردند. بدیهی است در این جامعه آماری بسیار کوچک تعداد معایب بیشتر از چیزی که باید، به نظر می‌رسد.

اولین ایراد مشاهده‌شده پس از بررسی ۲۳ دستگاه ال ۹۰ مدل E0 وجود مشکلاتی در باتری را نشان می‌داد. پس از آن وجود معایبی در صندلی‌ها، فندک، بدنه و بوق این خودروها را شاهد بودیم.

معایب ال ۹۰ مدل E1

بررسی بیش از ۶۵ دستگاه خودروی ال ۹۰ مدل E1 حاکی از آن بود که ایرادات فنی این خودرو بیشتر از هرچیز به فندک آن مربوط می‌شود که تعداد قابل‌توجهی این مشکل را داشتند. به جز آن شاهد ایراداتی در صندلی، بدنه، ترمز دستی، داشبورد، آنتن، بوق، سیستم صوتی تصویری و سنسور پارک این خودرو بودیم. البته این چند مورد آخر تعداد کمتری را شامل می‌شد.

معایب ال ۹۰ مدل E2

کارشناسان کارنامه با بررسی ۵۱۳ دستگاه خودرو ال ۹۰ مدل E2 به این نتیجه رسیدند که بیشترین مشکل مشاهده‌شده در این خودروها به باتری آن ارتباط دارد. بازهم صندلی‌ها و فندک، ترمز دستی و داشبورد با مشکلاتی مواجه بودند. در کسر اندکی از آنها ایراداتی در بدنه، سنسور پارک، آنتن، اگزوز مشاهده شد و تعداد بسیار محدودی هم مشکل دینام داشتند.

معایب تندر ۹۰ اتوماتیک

بررسی ۱۱۶ دستگاه تندر ۹۰ اتوماتیک نشان داد بیشترین مشکل به باتری، بدنه، صندلی، سنسور پارک و فندک ارتباط دارد. تعداد خودروهایی که در آنها ایراداتی در دوربین دنده عقب، آنتن و ترمز دستی دیده شد کمتر بود و فقط در چند دستگاه مشکلاتی در عملکرد اگزوز و آفتابگیر این خودرو شاهد بودیم.

حتما بخوانید: مقایسه ساندرو اتوماتیک، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و تندر ال‌۹۰ اتوماتیک

معایب ال ۹۰ پلاس دنده‌ای

بررسی ۱۳ دستگاه ال ۹۰ پلاس دنده‌ای نشان داد بیشترین ایرادات فنی در آنها به باتری ارتباط دارد که تعداد قابل‌توجهی را شامل می‌شد. مشکلاتی در صندلی تعدادی از آنها هم وجود داشت که در قبلی‌ها هم شاهد آن بودیم و تعداد کمتری با ایراد بدنه، استارت و آنتن مواجه بودند.

معایب ال ۹۰ پلاس اتوماتیک

به‌طورکلی معایب فنی و ظاهری مشاهده‌شده در این مدل از ال ۹۰ بسیار کمتر از حد انتظار بود. کارشناسان ما در کارنامه ۱۰۱ دستگاه تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک را بررسی کردند و در تعداد بسیار محدودی از آنها مشکلاتی در باتری، بدنه، آنتن، سنسور پارک، درباز کن صندوق عقب، فندک و داشبورد، اگزوز، ترمز دستی، سیستم صوتی تصویری و رهیاب ماهواره‌ای یافتند.

حتما بخوانید: دلایل ترکیدن باتری ماشین‌؛ برای پیشگیری از انفجار باتری چه باید کرد؟

معایب تندر ۹۰ استیشن

جامعه آماری این مدل از تندر ۹۰ بسیار محدود بود؛ زیرا به‌طورکلی این خودرو به تعداد کمی در ایران وجود دارد. با این حال بررسی ۱۰ دستگاه از آن وجود مشکلاتی را در باتری، فندک، اگزوز، آنتن، داشبورد و سنسور پارک نشان داد که همگی در تعداد قابل‌توجهی از خودروهای بررسی‌شده مشاهده شدند.

هزینه و قطعات مصرفی

خودروی ال ۹۰ به‌طورکلی جزو خودروهای تقریبا پرمصرف بازار ایران به‌شمار می‌رود. شاید مصرف سوخت چندانی نداشته باشد (به‌طور کلی ۶٫۹ لیتر در هر صد کیلومتر)؛ اما هزینه بیمه، قطعات، تعویض روغن، تعویض لنت‌ها، تعویض صفحه کلاچ، سرویس دوره‌ای و نگهداری، لاستیک‌ها و گاهی فیلترها کمی گران تمام می‌شود.

جمع‌بندی

خودروی ال ۹۰ شاید ظاهر چندان زیبایی نداشته باشد، شاید صندلی‌های آن نرم و راحت نباشند و امکانات خیلی کمی داشته باشد، اما تجربه رانندگی با آن و استحکام خوب بدنه و قطعات آن باعث شده است طرفداران زیادی داشته باشد. معایب تندر ۹۰ هم که در این مطلب بررسی کردیم ممکن است برای خیلی از شما اصلا اهمیتی نداشته باشد و در تصمیم شما برای خرید تأثیر نگذارد. این به خودتان بستگی دارد که کدام آپشن‌ها برایتان در اولویت هستند و دوست دارید خودرویی که می‌خرید، در آن زمینه بی‌نقص عمل کند.

اگر تجربه رانندگی با ال ۹۰ دارید، خوشحال خواهیم شد که نظرات و تجربیاتتان را به ما و خوانندگان کارنامه انتقال دهید. این کار می‌تواند به افراد دیگر کمک کند برای خرید خودرو راحت‌تر تصمیم بگیرند.

راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (2)
نظر بدهید
  • محمد جعفری

    باسلام ما از سال ۱۳۹۰ تا دی۱۴۰۱ یکدستگاه ال ۹۰ دارم راضی هستم در کل فقط آپشن کم دارد و قطعات هم گران است و بعضی‌ها هم کمیاب. مثل پیج غلطکی ثابت‌ تسمه تایم من یکروز کامل در کرمانشاه گشتم تا فقط یک عدد یافتم ب قیمت ۱۲۰۰۰۰ تومان با منت بهم فروخت و عیب دوم هم مشکل کاسه نمد سر پلس ک دوبار مشکل آفرین شده و پاکسازی گیربکس تخلیه نمود و دردسر ساز و هزینه بر شد

  • رضا

    درمقایسه با خودروهای دیگر ایرانی، تنها ایراد عدم راحتی صندلی ها ی ال نود هست