اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

علائم هوا گرفتن باک بنزین خودرو و نحوه هواگیری آن

زمانی‌که هوا به مخزن بنزین نفوذ می‌کند، حباب‌هایی در سوخت ایجاد می‌شود. این حباب‌ها احتراق سوخت را با مشکل مواجه می‌کنند. درنتیجه، موتور ماشین ممکن است در حین رانندگی از کار بیفتد یا ریپ بزند. اگر مقدار هوای داخل سوخت زیاد باشد، موتور خودرو آسیب می‌بیند و ممکن است خودرو دیگر روشن نشود. اما علت هوا گرفتن باک خودرو چیست؟ علائم هوا گرفتن باک بنزین کدام‌اند و چطور باید باک را هواگیری کنیم؟ تا انتهای این مطلب همراه‌مان بمانید تا پاسخ این سؤالات را با هم بررسی کنیم.

علائم هوا گرفتن باک بنزین

هوا گرفتن باک بنزین علائم مشخصی دارد که در ادامه، آن‌ها را فهرست کرده‌ایم. اگر این نشانه‌ها را مشاهده کردید، یعنی احتمالا هوا به مخزن سوخت خودرویتان نفوذ کرده است و موتور خودرو باید توسط متخصص بررسی شود.

به‌طور معمول، شنیده شدن صدای «ووش» از باک بنزین هنگام سوخت‌گیری نشان‌دهنده ورود هوا به مخزن بنزین است که البته جای نگرانی ندارد. اگر علاوه‌بر این صدا، علائم بالا را هم مشاهده کردید، بهتر است حتما به متخصص خودرو مراجعه کنید.

 

علت هوا گرفتن باک بنزین خودرو چیست؟

۱. گرفتگی حباب‌گیر مخزن سوخت

گرفتگی حباب‌گیر مخزن سوخت یکی از دلایل رایج هوا گرفتن باک بنزین است. گازهای اضافی، از طریق حباب‌گیر مخزن سوخت از باک خارج می‌شوند و اگر حباب‌گیر مسدود شود، گازها نمی‌توانند از باک خارج شوند. این مشکل جدی است و باید به سرعت برطرف شود؛ در غیر این صورت، هم سوخت سرریز می‌کند و هم امکان اشتعال وجود دارد.

برگ‌‌ها و شاخه‌‌ها، قطعات معیوب مثل شلنگ هواکش شکسته، سوپاپ برگشت آسیب‌دیده یا گرفتگی فیلتر سوخت می‌تواند به گرفتگی حباب‌گیر مخزن سوخت منجر شود. اگر انسداد شدید باشد، امکان دارد قطعات خودرو آسیب ببینند یا بنزین به‌همراه دود خارج شود.

 

۲. خرابی مخزن بنزین

نشتی یا وجود سوراخ در مخزن بنزین، یکی دیگر از دلایل احتمالی هوا گرفتن باک بنزین است. چراکه هوا از طریق نشتی یا سوراخ، وارد باک می‌شود و عملکرد موتور را مختل می‌کند.

۳. خراب بودن پمپ بنزین

پمپ بنزین، سوخت موردنیاز انژکتور را تأمین می‌کند. درصورت خرابی پمپ بنزین، فشار سوخت کافی نخواهد بود. درنتیجه، سوخت به‌اندازه کافی به انژکتورها نمی‌رسد و عملکرد موتور مختل می‌شود.

۴. کثیف بودن فیلتر سوخت

فیلتر سوخت، ذرات معلق و آلودگی‌های موجود در سوخت را به خود جذب می‌کند. اگر این فیلتر کثیف باشد، جریان سوخت محدود می‌شود. این مسئله می‌تواند به هواگرفتن مخزن سوخت، کاهش عملکرد موتور، افزایش مصرف سوخت و حتی روشن نشدن خودرو منجر شود.

 

۵. نشتی در لوله سوخت‌رسانی

نشتی در لوله‌های سوخت‌رسانی، یکی دیگر از عوامل هواگرفتن باک بنزین است. سیستم سوخت‌رسانی خودرو بین مخزن سوخت و پمپ انتقال قرار دارد و سوخت موردنیازِ پمپ انتقال را تأمین می‌کند. اگر این ناحیه نشتی داشته باشد، خلاء ایجاد می‌شود و درنتیجه هوا از بیرون وارد سیستم سوخت شود.

۶. خرابی انژکتورها

انژکتور‌ها وظیفه پاشش سوخت به داخل محفظه احتراق را برعهده دارند. اگر انژکتورها معیوب شوند، ممکن است گازهای احتراق از آن نشت کنند. این نشتی در سیستم سوخت، خلاء ایجاد می‌کند و باعث می‌شود هوا از بیرون وارد سیستم سوخت شود.

یکی دیگر از مشکلات برخی از انژکتورها، جدا شدن محفظه استاتور از بدنه انژکتور است. در برخی از انژکتورها، قطعه‌ای به نام محفظه استاتور وجود دارد که با پیچ‌هایی به بدنه انژکتور متصل شده است و جریان سوخت را کنترل می‌کند. گاهی فشار بالای درب تزریق یا روغن باعث شل شدن پیچ‌ها می‌شود و محفظه استاتور را از بدنه انژکتور جدا می‌کند. همه این‌ها باعث نشت گازهای احتراق و ورود هوا به سیستم سوخت می‌شود.

آیا هوا گرفتن باک بنزین به خودرو آسیب می‌رساند؟

بله، وجود هوا در مخزن بنزین به خودرو آسیب می‌رساند. هوای محبوس در باک بنزین باعث می‌شود خودرو به سکسکه بیفتد یا موتور استارت نخورد. همچنین، این هوای حبس‌شده باعث ایجاد فشار سیستم سوخت‌رسانی می‌شود. به همین دلیل، اکثر موتورها سیستم بازیابی بخار دارند.

سیستم بازیابی بخار زمانی که خودرو خاموش است، دریچه مخزن سوخت را به‌طور کامل می‌بندد تا بخارهای بنزین از باک خارج نشوند. به این ترتیب، از انتشار آلاینده‌های هوا جلوگیری می‌شود و مصرف سوخت کم می‌شود. در حالت روشن بودن خودرو، دریچه مخزن سوخت کمی باز می‌شود تا گازهای اضافی از باک خارج شوند. این گازها وارد فیلتر بخار می‌شوند و ذرات معلق و آلودگی‌های موجود در آنها جدا می‌شود. بخارهای تمیز از فیلتر بخار وارد مجموعه بخار می‌شوند و شیر بازیابی، این بخارها را به ورودی سیستم سوخت‌رسانی منتقل می‌کند.

چطور هوای داخل باک بنزین را خارج کنیم؟

اگر باک بنزین هواگرفته باشد، نمی‌توانید کامل آن را پُر کنید. برای رفع این مشکل، دو راه‌حل وجود دارد:

۱. زدن بنزین و روشن کردن خودرو (بهترین راه)

  • باک را تا جای ممکن پُر کنید و درپوش باک را محکم ببندید.
  • موتور خودرو را روشن کنید و اجازه دهید مدت کوتاهی کار کند.
  • درپوش بنزین را باز و موتور را خاموش کنید.
  • این روند را تکرار کنید تا حباب‌های هوا از باک بنزین خارج شوند.

 

۲. باز کردن اتصالات

  • برای هواگیری باک بنزین، ابتدا اتصال لوله سوخت‌رسانی را باز کنید تا هوا از سیستم سوخت‌رسانی خارج شود.
  • اجازه دهید هوا با فشار کم بیرون بیاید.
  • صبر کنید تا هوای محبوس به‌طور کامل خارج شود.
  • اتصالات را دوباره ببندید.
اتصال لوله سوخت‌رسانی را به‌آرامی باز کنید تا بنزین نشت نکند.

اگر باک بنزین هواگیری نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر مخزن بنزین به‌درستی هواگیری نشود، فشاری داخل مخزن ایجاد می‌شود و باعث سرریز بنزین از باک می‌شود که امکان دارد به آتش‌سوزی منجر شود. همچنین، امکان دارد این فشار به‌مرور بیشتر و باعث انفجار مخزن شود.

علاوه‌بر این، از آنجایی‌که فشار داخل مخزن بسیار زیاد است، امکان دارد هوای بیشتری به داخل مخزن کشیده شود و سوخت داخل باک به گردوخاک و زباله آلوده شود.

پیشگیری از هوا گرفتن باک بنزین

  • اگر باک خودرو هوا بگیرد، عملکرد خودرو ضعیف می‌شود و به موتور فشار زیادی وارد می‌شود. برای جلوگیری از ورود هوا به مخزن بنزین، پس از سوخت‌گیری حتماً درپوش باک را محکم ببندید.
  • همچنین، خودرو را به‌طور مرتب برای بررسی نزد مکانیک ببرید. مکانیک حرفه‌ای فیلترهای سوخت را در هربار تعویض روغن، عوض می‌کند و می‌تواند مشکلات سیستم سوخت را به‌سرعت و قبل از آسیب بیشتر، برطرف کند.
  • علاوه براین، توصیه می‌شود که  از سوخت با کیفیت بالا استفاده کنید. سوخت بی‌کیفیت می‌تواند موتور را بیش‌ازحد گرم کند و نازل انژکتور را در اثر فشار زیاد، بشکند.

سؤالات متداول

۱. اگر هوا وارد موتور شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر به آن رسیدگی نکنید، می‌تواند منجر به خرابی کامل موتور شود یا فاجعه‌هایی مثل آتش‌سوزی یا انفجار به بار بیاورد.

۲. آیا شنیدن صدای هوا بعد از بازکردن درپوش باک، طبیعی است؟

نگران نباشید. در فشار و دمای بالا، شنیدن گه‌گاه چنین صداهایی طبیعی است. بازنگشتن بخارهای مخزن گاز به موتور، شایع‌‌ترین علت این مشکل است و بهتر است در اسرع وقت آن را بررسی و تعمیر کنید. اگر فوراً به این مشکل رسیدگی نکنید، ممکن است مشکلی در موتور خودرو ایجاد شود.

 

سخن آخر

علت هوا گرفتن باک بنزین این است که باک بنزین خودروهای جدید را عایق‌بندی می‌کنند تا هوا از آن خارج نشود. وجود هوا در باک به موتور و سیستم سوخت‌رسانی آسیب می‌رساند. اگر مخزن بنزین پُر از هوا باشد، نمی‌تواند از موتور خارج شود. فشار داخل مخزن زیاد می‌شود و امکان دارد موتور استارت نخورد. در صورت مشاهده علائم هوا گرفتن باک بنزین، بهتر است به متخصص خودرو مراجعه کنید.

در این مطلب با علائم و علت‌های هواگرفتن باک بنزین و روش‌های تخلیه هوا از باک آشنا شدیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ تمام سؤالاتتان را گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این موضوع دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

/blog/having-air-in-the-fuel-system/amp/
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (0)
نظر بدهید