معرفی هوندا ENS1؛ آیا سامورایی برقی سامانه یکپارچه، ارزش خرید دارد؟

0 799

خودروهای برقی در حال ورود به سامانه یکپارچه هستند و اخیرا موردتوجه بسیاری از هم‌وطنانمان قرار گرفته‌اند. هوندا ENS1 (بخوانید: ای اِن اِس وان) یک خودروی کراس اوور برقی است که در ماه‌های گذشته رونمایی شد و قرار است به بازار ایران عرضه شود. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب از کارنامه قرار است هوندا ENS1 و مشخصات فنی و آپشن‌های رفاهی و ایمنی آن را بررسی کنیم.

معرفی هوندا ENS1

معرفی هوندا ens1

هوندا ENS1 نسخه برقی هوندا وزل است که با تغییراتی جزئی در طراحی بیرونی و داخلی قرار است به بازار عرضه شود. این خودرو محصولی مشترک از دانگ فنگ و هوندا است که در دسته کراس‌اوور‌های کامپکت قرار می‌گیرد و در بازارهای جهانی با نام هوندا ENY1 شناخته می‌شود. هوندا ENS1 قرار است توسط معین خودرو ایرانیان و اروین خودرو به سامانه یکپارچه بیاید. به نظر شما هوندا ENS1 نسبت به رقبایش ارزش خرید دارد؟ بیایید ببینیم!

 

مشخصات ظاهری هوندا ENS1

هوندا ENS1 از لحاظ ابعاد با نسخه بنزینی‌اش یعنی هوندا وزل تفاوتی ندارد. بنابراین با یک کراس‌اوور برقی کامپکت رو‌به‌رو هستیم که ابعادی مشابه با فونیکس FX، گک GS3 و تویوتا CHR دارد. اضافه شدن باتری به این کراس‌اوور، حدود ۴۰۰ کیلوگرم وزن بیشتر را برای این خودرو به‌همراه داشته است.

ابتدا نگاهی به جدول مشخصات ظاهری بیندازید:

مشخصات ظاهری
طول ۴,۳۸۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۹۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۹۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۶۱۰ میلی‌متر
وزن ۱,۶۷۹ کیلوگرم

بررسی هوندا ENS1 از نمای روبه‌رو

با وجود اینکه طراحی هوندا وزل بنزینی کمی عجیب‌وغریب بود، اما طراحی نسخه برقی آن، همان طراحی متداول خودروهای برقی است. حالا جلوپنجره حذف شده و جای خود را به درپوش سوکت شارژ خودرو داده است و روی آن هم لوگوی هوندا قرار دارد. تغییر دیگر را می‌توان در دو طرف سپر ماشین دید که با اضافه شدن ورودی‌های هوا، قرار است به بهبود ویژگی‌های آیرودینامیک ENS1 کمک کنند. یک نوار LED نازک هم زیر کاپوت کشیده شده است که چراغ‌های جلو را به هم متصل می‌کند و نورپردازی منحصربه‌فردی به‌خصوص در هنگام شارژ، ایجاد می‌کند. فرم و گرافیک چراغ‌ها تغییر نکرده و همچنان شاهد چراغ‌هایی به سبک هیوندای توسان هستیم.

طراحی نمای جانبی هوندا ens1

بررسی هوندا ENS1 از نمای جانبی

در طراحی نمای جانبی هوندا ENS1 از انحناها و برآمدگی‌های بیش‌از‌حد اجتناب شده است تا خودرو ظاهر متعادل‌تری داشته باشد. این قسمت، در مقایسه با وزل تقریبا دست‌نخورده باقی مانده اما سایز رینگ‌ها یک اینچ بیشتر شده و حالا به لطف رینگ‌های ۱۸ اینچی، شاهد جذابیت بیشتری در هوندا ENS1 هستیم. نکته‌ای که در تمام قسمت‌های خارجی خودرو و به‌خصوص نمای جانبی به چشم می‌آید، استفاده از پلاستیک پیانویی است که می‌تواند به‌سرعت کثیف شود یا آسیب ببیند.

طراحی نمای عقب هوندا ens1

بررسی هوندا ENS1 از نمای جانبی

از آنجایی که در هوندا وزل هم خروجی‌های اگزوز دیده نمی‌شدند، در نسخه برقی این خودرو تقریبا هیچ تغییری نمی‌بینیم. چراغ‌ها مطابق ترند روز به هم متصل شده‌اند و گرافیک جذابی دارند. حجم مناسب گلگیر خودرو هم در این نما بیشتر مشخص است و به جذابیت ENS1 کمک می‌کند.

هوندا ENS1 از «متفاوت بودن» هراسی ندارد. برخلاف بسیاری از خودروهای برقی اقتصادی که با صاف کردن بدنه و استفاده از رینگ‌های یکپارچه سعی می‌کنند تا حد ممکن خاصیت آیرودینامیک را افزایش دهند، ENS1 مسیر خود را با طراحی آینده‌نگرانه و جذاب ترسیم می‌کند.

مشخصات فنی هوندا ENS1

مشخصات فنی هوندا ens1

خوشبختانه خودروهای الکتریکی مشمول تعرفه‌های عجیب‌وغریب واردات نیستند و سقف واردات آن‌ها هم به ۴۰ هزار یورو افزایش یافته است. به همین دلیل هوندا ENS1 با مشخصات فنی و آپشن‌های جذاب وارد بازار خواهد شد. یک موتور الکتریکی با قدرت ۲۰۱ اسب بخار و ۳۱۰ نیوتن‌متر در محور جلو قرار گرفته است. پیش‌تر، چنین مشخصاتی را در آئودی Q5 E-tron دیده بودیم که وزن بسیار بیشتری هم نسبت به این کراس‌اوور ژاپنی داشت. بنابراین، آیا می‌توان انتظار عملکرد بهتری را از ENS1 داشت؟

بیایید ابتدا نگاهی به جدول مشخصات فنی داشته باشیم.

مشخصات فنی
پیشرانه الکتریکی
گیربکس تک‌سرعته برقی
قدرت ۲۰۱ اسب بخار
گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۷.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت باتری ۶۹ کیلووات ساعت
مدت زمان شارژ ۹.۵ ساعت
حداکثر پیمایش ۵۱۰ کیلومتر

 

با وجود اینکه هوندا ENS1 یک کراس‌اوور کاملا متوسط در دنیای خودروهای برقی است اما می‌تواند در کمتر از ۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و از این نظر یکی از سریع‌ترین کراس‌اوورهای بازار ایران خواهد بود. با وجود این، حداکثر سرعت ENS1 تنها ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت است، شاید این عدد چشمگیر نباشد، اما کاملا کافیست!

هوندا ENS1 سواری نرم و راحت را بر شتاب گردن‌شکن ترجیح داده است و تجربه رانندگی لذت‌بخشی را به‌خصوص برای محیط‌های شهری فراهم می‌کند.

هوندا ENS1 سه حالت رانندگی اکو (Eco)، اسپرت و نرمال را ارائه می‌دهد تا تجربه رانندگی را مطابق با اولویت خود تنظیم کنید. حالت اکو با محدود کردن توان خروجی، حداکثر برد را در اولویت قرار می‌دهد. حالت عادی تعادل خوبی بین عملکرد و کارایی ایجاد می‌کند. حالت اسپرت پاسخ دریچه گاز را برای عملکرد جذاب‌، حساس‌تر می‌کند اما محدوده پیمایش را کاهش می‌دهد.

 

صحبت از محدوده پیمایش شد و همان‌طور که در جدول مشخصات فنی دیدید، هوندا ENS1 به پک باتری ۶۹ کیلووات ساعتی مجهز شده است. این باتری به حدود ۱۰ ساعت زمان نیاز دارد تا به‌وسیله شارژر پرتابل شارژ شود. زمانی که باتری‌ها پُر باشند، خودرو می‌تواند تا ۵۱۰ کیلومتر را طی کند، البته در حالت ایده‌آل! در حالت معمولی و با در نظر گرفتن شرایط جاده‌های کشورمان، محدوده پیمایش هوندا ENS1 حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلومتر خواهد بود.

عملکرد هوندا ENS1 برای رانندگی در شهر مناسب است؛ چراکه سواری آرام و راحت و قدرت کافی برای رفت‌وآمدها و کارهای روزانه را ارائه می‌دهد.

امکانات کابین و طراحی داخلی ENS1

طراحی کابین هوندا ens1

کابین هوندا تحت سلطه یک صفحه نمایش لمسی بزرگ ۱۵.۱ اینچی است. این نمایشگر به‌حدی بزرگ است که به نظر می‌رسد کابین را در اطراف آن ساخته‌اند!

این نمایشگر به سه قسمت تقسیم می‌شود؛ قسمت بالایی ناوبری یا Apple CarPlay و Android Auto است و تلفن هوشمندِ متصل‌شده را نمایش می‌دهد. در زیر آن، یک بخش قابل‌تنظیم برای برنامه‌ها وجود دارد و قسمت پایین‌تر کنترل‌های سیستم تهویه مطبوع خودرو را نشان می‌دهند. خوشبختانه صفحه لمسی سریع است و کیفیت بسیار خوبی هم دارد. یک صفحه ۱۰.۲۵ اینچی هم برای کلاستر در نظر گرفته شده که سرعت خودرو و سایر اطلاعات مهم رانندگی و ایمنی را به‌وضوح نشان می‌دهد، اما توجه به جزئیات در اینجا کم است؛ زیرا گرافیک با صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی مطابقت ندارد و باعث می‌شود احساس ناسازگاری القا شود.

کنسول مرکزی هوندا ens1

کنسول مرکزی‌ هوندا ENS1 در مقایسه با وزل کاملا تغییر کرده و ازآنجایی‌که در یک خودروی برقی به دسته دنده نیازی ندارید، دکمه‌های وضعیت رانندگی مثل پارک، دنده عقب و حرکت رو‌به‌جلو جای آن را گرفته‌اند. برای اینکه این قسمت آینده‌نگرانه‌تر به نظر برسد، هوندا تصمیم گرفته تا کل این قسمت را با پلاستیک پیانویی بپوشاند. با اینکه پلاستیک پیانویی در نگاه اول جذاب به نظر می‌رسد، اما در بلندمدت ممکن است خط‌وخش بردارد.

کیفیت ساخت و مواد سازنده هم همان چیزی است که از یک محصول ژاپنی انتظار دارید، البته از یک کراس‌اوور اقتصادی! روی داشبورد از پلاستیک خشک استفاده شده اما کیفیت آن اصلا پایین نیست! مواد سازنده در قسمت‌های دیگر بهتر هم می‌شوند و زمانی که به رودری‌ها و تکیه‌گاه‌ها نگاه می‌کنید، ترکیبی از چرم مصنوعی و پلاستیک نرم را خواهید دید.

صندلی‌های هوندا ENS1 یکی از بهترین قسمت‌های آن است، صندلی‌هایی که هوندا آن‌ها را مَجیک سیتس (Magic Seats) یا صندلی‌های جادویی می‌نامد. به لطف کیفیت بسیار خوب و ارگونومی عالی این صندلی‌ها، سرنشینان در هر دو ردیف کاملا احساس راحتی خواهند داشت. فضای سر و پا هم برای افرادی با قد متوسط تا بلند کاملا کافی است اما اگر به‌دنبال کراس‌اووری ۵نفره هستید، شاید کمی ناامید شوید، مگر اینکه از قسمت میانی برای کودک استفاده کنید. نکته منفی دیگر مربوط به پوشش سقف شیشه‌ای ردیف عقب است، زیرا اگر بخواهید سقف شیشه‌ای ردیف عقب را داشته باشید، مجبورید که این پوشش دوتکه را دستی جدا کنید و در صندوق عقب قرار دهید.

هوندا ENS1 کابین جذابی دارد و از نظر کیفیت مواد سازنده هم در کلاس بالاتری نسبت به رقبای خود قرار می‌گیرد. البته باید توجه داشته باشید که رقبای بنزینی هم‌قیمت این خودرو در ایران با تعرفه‌های تقریبا ۲ برابری در بازار حضور دارند.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی هوندا ENS1

آپشن‌های هوندا ens1

همان‌طور که گفتیم، سقف ارزی واردات خودروهای برقی تقریبا دو برابر خودروهای بنزینی و برابر ۴۰ هزار یورو است. همین موضوع سبب شده است تا آپشن‌های بسیار بیشتری را در هوندا ENS1 نسبت به نمونه بنزینی ببینیم. هوندا ENS1 میزبان آپشن‌هایی مانند رادار نقطه کور و خط‌خوان، ترمز اضطراری، تهویه اتوماتیک دوکاناله، سنسور نور و سنسور باران، گرمکن صندلی‌ جلو، شارژر وایرلس، کروز کنترل تطبیقی و صندوق عقب برقی است.

در ادامه می‌توانید لیست تمام آپشن‌های هوندا ENS1 را ببینید.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل کشش دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی فقط سربالایی
ریموت استارتر ندارد
استارت دکمه‌ای دارد
ورود بدون کلید دارد
سنسور جلو و عقب دارد
سنسور تصادف دارد
سنسور نور و باران دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین دارد
دوربین ثبت وقایع ندارد
ترمز ضدقفل دارد (ABS+EBD)
ترمز اضطراری دارد
حالت‌های رانندگی دارد (اکو، نرمال، اسپرت)
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد ندارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک دارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان دارد
دوربین ۳۶۰ دارد(نسخه فول)
دوربین جلو و عقب دارد
دوربین جانبی دارد
ایربگ ۶ کیسه هوا
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده برقی ۶ حالته
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی دارد
سرد کن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس دارد
سیستم تهویه مطبوع تک کاناله
سانروف دارد
سقف پانوراما دوتکه
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

 

قیمت و رقبا

براساس آخرین اطلاعیه وزارت صمت در سامانه یکپارچه خودروهای برقی، قیمت فروش علی‌الحساب هوندا ENS1 در مبادی ورودی ۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان تعیین شده است. از آنجایی‌که تا زمان نگارش این مطلب (۲۱ خرداد ۱۴۰۳)، هنوز قیمت قطعی این خودرو اعلام نشده است، نمی‌توان رقیبی برای هوندا ENS1 معرفی کرد. به‌محض اعلام قیمت، این مطلب به‌روزرسانی و قیمت قطعی و رقبای هوندا ENS1 برقی معرفی خواهند شد.

برای دریافت تمام اطلاعات لحظه‌ای درباره خودروهای برقی سامانه یکپارچه، می‌توانید در کانال تلگرام کارنامه عضو شوید.

قیمت خودروهای برقی سامانه یکپارچه - هوندا ENS1

سخن آخر

در این مطلب با هوندا ENS1 برقی، مشخصات فنی و آپشن‌های رفاهی و ایمنی آن آشنا شدیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ تمام سؤالاتتان را درباره این خودرو گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این موضوع دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.