معرفی جتا VS7؛ کراس‌اوور آلمانی-چینی بازار ایران را بهتر بشناسید

0 1,808

جتا VS7 کراس‌اووری از دو غول خودروسازی آلمان و چین، یعنی فولکس واگن و FAW است که به‌زودی وارد خیابان‌ها خواهد شد. قلب آلمانی، مشخصه اصلی این کراس‌اوور سایز متوسط است که آن را به مهره‌ای مهم در رقابت داغ کراس‌اوورهای این دسته‌بندی تبدیل خواهد کرد. با ما در کارنامه همراه باشید تا همه ابعاد و مشخصات جتا VS7 را بررسی کنیم.

معرفی جتا VS7

برند خودروسازی جتا در سال ۲۰۱۹ و با همکاری FAW ایجاد شد؛ زمانی که فولکس واگن تصمیم گرفت بازار خود را در چین گسترش دهد. استراتژی جتا، به‌حداقل رساندن هزینه‌های تولید با استفاده از پلتفرم‌ها و قطعات توسعه‌یافته قبلی بود که امتحان خود را به‌خوبی پس داده بودند و نیازی به صرف هزینه‌های مجدد برای تست و تحقیق و توسعه نداشتند. جتا VS7 بزرگ‌ترین کراس‌اوور این برند است که براساس سئات آتکا تولید شده و قرار است توسط ماموت خودرو به بازار عرضه شود. در ادامه به بررسی دقیق این کراس‌اوور آلمانی-چینی می‌پردازیم.

مشخصات ظاهری جتا VS7

کراس‌اوور جتا VS7 طولی به‌اندازه ۴.۶ متر دارد با عرض ۱.۸۵ متر و ارتفاع ۱.۶۲ متر. فاصله محوری این خودرو هم حدود ۲.۷۳ متر است. از لحاظ ابعاد، این کراس‌اوور نسبت به جتا VS5 حدود ۲۰ سانتی‌متر بلندتر است؛ اما در سایر قسمت‌های ظاهری، تفاوتی در اندازه‌ها دیده نمی‌شود. برای درک بهتر ابعاد این ماشین، باید بگوییم که جتا VS7 ابعادی شبیه به تویوتا راوفور ۲۰۱۶ دارد و از سانتافه ۲۰۱۶ هم حدود ۱۰ سانتی‌متر کوتاه‌تر است. در ادامه جدول مشخصات ظاهری این کراس‌‌اوور کامپکت و تا حدودی میان‌سایز را مشاهده می‌کنید:

مشخصات ظاهری جتا VS7
طول ۴,۶۲۴ میلی‌متر
عرض ۱,۸۴۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۲۴ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۷۳۰ میلی‌متر
وزن ۱,۴۲۵ کیلوگرم

کراس تور جتا vs7

جدا از تفاوت‌های مربوط به بدنه که در قسمت قبل بررسی کردیم، ظاهر VS7 در مقایسه با جتا VS5 عملا تغییری نکرده است. به عبارت دیگر، کراس‌اوور جدید بسیار به برادر کوچک‌تر خود، جتا VS5 شبیه است، اما هنوز تفاوت‌های کوچکی در نمای رو‌به‌رو وجود دارد.

به‌عنوان مثال، کروم‌های سه‌شاحه در زیر چراغ‌های اصلی و ورودی‌های هوای مصنوعی زیر سپر ماشین که در VS5 دیده می‌شد، در این خودرو حذف و باعث شده است نمای جلوی VS7 ساده‌تر و یکپارچه‌تر باشد. به‌جز این تغییرات جزئی، قسمت جلویی خودرو به‌خاطر بدنه بلند و کاپوت بزرگ، خشن به نظر می‌رسد؛ به‌ویژه در نسخه مشکی.

نمای کناری vs7

در نمای جانبی اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، طول نسبتا زیاد خودرو است. همان‌طور که گفتیم، جتا VS7 یک نسخه کشیده‌تر از VS5 است و این موضوع به‌خوبی از نمای کناری پیداست. طول این خودرو برابر با ۴,۶۲۴ میلی‌متر است که در مقایسه با طول ۴,۴۱۸ میلی‌متری VS5، کاملا بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. افزایش طول بدنه، روی ظاهر خودرو تأثیر گذاشته است و درب‌ها پهن‌تر و پنجره‌ها بزرگ‌تر شده‌اند؛ طوری‌که در اولین مواجهه با این خودرو، تصور می‌کنید با یک شاسی‌بلند آفرودی ۷نفره طرف هستید که البته این‌طور نیست! اندازه رینگ‌ها هم ۱۸ اینچ است که می‌توانست بزرگ‌تر باشد تا VS7 خود را در این نما از VS5 بیشتر متمایز کند.

نمای عقب جتا vs7

قسمت عقب جتا VS7 به‌شیوه استاندارد اکثر آفرودها ساخته شده است، اما با چاشنی کراس‌اوورهایی مانند میتسوبیشی پاجرو یا BMW X5 همراه شده است. چراغ‌های خطر کشیده و بزرگ هستند و الگوی Y به‌وضوح در آن‌ها دیده می‌شود که باعث شده است ترکیبی از زبان طراحی بی‌ام‌و و لامبورگینی را در نمای عقب ببینیم. روی سپر هم یک نوار شب‌نما وجود دارد که الگوی Y روی آن هم تکرار شده است. در کل، اگر نبودِ خروجی‌های اگزوز و نوار شب‌نما را فاکتور بگیریم، باید بگوییم که نمای عقب بسیار باابهت و خشن جلوه می‌کند.

promotion banner

مشخصات فنی جتا VS7

جتا VS7 در بخش فنی کاملا مشابه VS5 است و هردو از یک موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژر بهره می‌برند که با گیربکس ۶ سرعته AT از برند آیسین جفت شده است. این گیربکس توسط فولکس واگن طراحی شده و توسعه پیدا کرده است و در طیف وسیعی از محصولات فولکس واگن و زیرشاخه‌های آن استفاده می‌شود.

بیایید نگاهی به جدول مشخصات فنی جتا VS7 بیندازیم:

مشخصات فنی
پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ
گیربکس ۶ سرعته AT
حجم موتور ۱.۴ لیتر
قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۷.۲ لیتر در صد کیلومتر

 

همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، موتور جتا VS7 قادر است ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که برای خودرویی در این کلاس، کافی است؛ اما در مقایسه با رقبای چینی خود کم می‌آورد. از طرفی، افزایش وزن ۱۰۰ کیلوگرمی جتا VS7 نسبت به VS5، یک لیتر مصرف سوخت بیشتر و حدود ۱ ثانیه شتاب ۰ تا ۱۰۰ کمتر را برای این خودرو در پی داشته است.

فکر می‌کنید سواری و هندلینگ چطور است؟ برخلاف بسیاری از مدل‌های چینی، هندلینگ جتا عالی است؛ هیچ کم‌فرمانی یا بیش‌فرمانی وجود ندارد و دقیقا به اقدامات راننده واکنش نشان می‌دهد. علاوه‌بر این، ترکیب سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و سیستم تعلیق مولتی‌لینک در محور عقب سبب شده است سواری جتا VS7 کاملا نرم باشد.

اگر به‌دنبال سرعت و شتاب بالا نیستید، جتا VS7 می‌تواند در هر شرایطی شما را راضی نگه دارد؛ به‌خصوص در بخش گیربکس و قوای محرکه که نام فولکس واگن را یدک می‌کشد.

امکانات کابین و طراحی داخلی

کابین جتا vs7

اگرچه جتا VS7 یک خودروی مقرون‌به‌صرفه برای قشر کم‌درآمد چین است، اما کابین آن کیفیت و طراحی خوبی دارد. همه‌چیز مطابق با زبان طراحی به‌کاررفته در فولکس واگن تیگوان و سئات آتکا است؛ همانی است که در جتا VS5 هم دیده بودیم.

طراحی فرمان و محل دکمه‌ها، کنترل تهویه مطبوع، دریچه‌های هوا، اهرم دنده و صفحه نمایش دیجیتال به سبک محصولات اقتصادی فولکس واگن است. برای سیستم چندرسانه‌ای در جتا VS7، از یک صفحه نمایش لمسی ۱۰اینچی با وضوح بالا استفاده شده است که با استفاده از آن می‌توانید همه سیستم‌ها را کنترل کنید. نکته منفی در کابین جتا VS7، مربوط به جنس مواد سازنده آن است که عمدتا از پلاستیک خشک استفاده شده است و تنها در برخی از تریم‌ها، ترکیبی از جیر و پلاستیک خشک در داشبورد دیده می‌شود.

فضای کابین جتا vs7

جتا به‌عنوان یک کراس‌اوور خانوادگی، از لحاظ فضای کابین عالی است! در ردیف عقب، سرنشینانی حتی با قد دو متر هم فضای سر و پای خوبی را تجربه می‌کنند. صندوق عقب هم فضای بسیار خوبی به حجم ۵۵۰ لیتر دارد. با توجه به فاصله محوری و طول مناسب خودرو، عجیب است که چرا جتا نسخه ۷ نفره این کراس‌اوور را ارائه نکرده است. در مجموع فضای کابین جتا VS7 از لحاظ ظاهری زیبا ارزیابی می‌شود. البته، به پای کیفیت خودروهای تماما آلمانی فولکس واگن نیست.

 

​آپشن‌های رفاهی و ایمنی جتا VS7

آپشن‌های جتا vs7

به قسمت موردعلاقه بسیاری از خریداران، یعنی آپشن‌ها و امکانات رفاهی می‌رسیم و خوشبختانه جتا VS7 در این بخش می‌تواند رضایت بیشتر خریداران را جلب کند. از نظر تعداد آپشن، جتا vs7 از جتا vs5 پیشی می‌گیرد. از مهم‌ترین امکانات این کراس‌اوور می‌توان به گرمکن صندلی جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله با پنل لمسی، کروز کنترل تطبیقی، سیستم استارت-استاپ موتور، سانروف پانورامیک، چراغ جلوهای LED، سیستم کنترل فشار باد تایر، شارژر وایرلس، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور و سنسور باران اشاره کرد.

از لحاظ ایمنی هم جتا VS7 بیشتر شبیه مدل‌های اروپایی است تا ماشین‌های چینی هم‌رده خود! جتا VS7 مجهز به ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، ترمزهای دیسکی جلو و عقب و سیستم ترمز ABS و سیستم ترمز EBD است. کنترل پایداری و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی هم از دیگر آپشن‌های کاربردی جتا VS7 محسوب می‌شوند.

 

لیست دقیق‌تر امکانات این کراس‌اوور را در جدول زیر می‌بینید.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل کشش دارد
ریموت استارتر ندارد
استارت دکمه‌ای دارد
سنسور جلو و عقب دارد
سنسور تصادف دارد
سنسور نور و باران دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییرلاین ندارد
دوربین ثبت وقایع ندارد
ترمز ضدقفل دارد (ABS+EBD)
حالت‌های رانندگی ندارد
ترمز اضطراری خودکار دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک دارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان ندارد
دوربین ۳۶۰ دارد
دوربین جلو و عقب دارد
دوربین جانبی دارد
ایربگ ۶ کیسه هوا ۱۰ نقطه‌ای
ورود بدون کلید دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده برقی ۶ حالته
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی دارد
سردکن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس دارد
سیستم تهویه مطبوع دوکاناله
سقف پانوراما دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

قیمت و رقبای جتا VS7

ماموت خودرو قیمت نهایی جتا VS7 را ۲ میلیارد و ۵۳۵ میلیون تومان اعلام کرده است که در مقایسه با VS5 کوچک‌تر، حدود ۴۰۰ میلیون تومان گران‌تر است. با این اوصاف، همین‌جا سؤال مهمی به‌وجود می‌آید؛ آیا VS7 ارزش هزینه بیشتر نسبت به VS5 را دارد؟ اگر نخواهیم خیلی وارد جزئیات شویم، باید بگوییم که تفاوت اصلی این دو کراس‌اوور در سایز بزرگ‌تر و تعداد آپشن بیشتر VS7 است. مسلما تعداد آپشن بیشتر یک مزیت مهم محسوب می‌شود، اما سایز بزرگ‌تر لزوما برای همه بهتر نیست؛ به‌خصوص برای کسانی که در شهرهای شلوغ و پرترافیکی مثل تهران زندگی می‌کنند. بنابراین اگر تعداد آپشن برای شما اهمیت ویژه‌ای ندارد، قد متوسط اعضای خانواده‌تان کمتر از ۱۸۵ سانتی‌متر است و اغلب با پیدا کردن جای پارک مشکل دارید، VS5 می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

اما دیگر رقبای جتا VS7 کدام‌اند؟ شاید جدی‌ترین رقیب جتا VS7 در این رده قیمتی، تیگو ۸ پرومکس باشد که لوکس‌ترین کراس‌اوور چینی حال حاضر بازار است. اما اگر به کراس‌اوورهای چینی علاقه‌ای ندارید، هیوندای کرتا و کیا سلتوس می‌توانند جزء اصلی‌ترین انتخاب‌های صفر کیلومتر غیرچینی باشند. درنهایت، اگر با کراس‌اوورهای کارکرده مشکلی ندارید، بد نیست کیا اسپورتیج و هیوندای توسان ۲۰۱۴ را هم بررسی کنید.

 

سخن آخر

در این مطلب با جتا VS7، کراس‌اوور آلمانی-چینی جدید بازار ایران آشنا شدیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ تمام سؤالاتتان را گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این موضوع دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.