مشخصات هیوندای کرتا وارداتی؛ بررسی آپشن‌های رفاهی و ایمنی + قیمت

0 2,234

کرتا محصول جدید و جنجالی هیوندای است که تأکید این برند بر مدل طراحی جدیدش را نشان می‌دهد. کرتا بین هیوندا ونیوی کوچک‌تر و توسان بزرگ‌تر قرار می‌گیرد و یک کراس اوور کوچک اقتصادی است. این دسته‌بندی همان جایی است که کراس‌اوورهای چینی، بازار ایران را تحت سلطه خود درآورده‌اند و قرار است رقابت سختی را برای کرتا رقم بزنند. اما بیایید ببینیم اعتبار و سابقه هیوندای، چقدر می‌تواند به کرتا کمک کند. با ما در کارنامه همراه باشید.

معرفی هیوندای کرتا

معرفی کلی هیوندای کرتا کرمان موتور

کرتا کراس‌اوور سطح پایه هیوندای است که با ظاهری شیک، امکانات فراوان و سیستم ایمنی هوشمند و کامل در بازار جهانی حضور دارد. هیوندای کرتا شباهت بسیار زیادی با کیا سلتوس دارد. هیوندای کرتا قرار است به‌زودی توسط کرمان موتور وارد بازار شود تا در کنار کیا سلتوسِ کوشا خودرو، به جنگ کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت (نیم‌شاسی) چینی برود. اما آیا هیوندای می‌تواند مشتریانی را که به‌دنبال یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت هستند تحت تأثیر قرار دهد؟ بیایید با بررسی کرتا به این سوال پاسخ دهیم.

مشخصات ظاهری هیوندای کرتا

هیوندای کرتا از لحاظ ابعاد کاملا شبیه کیا سلتوس است؛ با این تفاوت که حدود ۲۰۰ کیلوگرم سبک‌تر است! طول کرتا ۴,۳۱۵ میل‌متر، عرض آن ۱,۷۹۰ میل‌متر و ارتفاعش ۱,۶۳۰ میلی‌متر است. هیوندای کرتا از لحاظ ابعاد به ایکس ۵۵ پرو هم شبیه است.

مشخصات
طول ۴,۳۱۵ میلی متر
عرض ۱,۷۹۰ میلی متر
ارتفاع ۱,۶۳۰ میلی متر
فاصله محوری ۲,۶۱۰ میلی متر
وزن ۱,۴۹۰ کیلوگرم

نمای جلوی هیوندای کرتا

بررسی نمای جلوی هیوندای کرتا

برخی می‌گویند طراحی فعلی کرتا غیرمتعارف است، اما برخی دیگر هم طراحان این خودرو را به‌خاطر تفکر خارج از چارچوب و روبه‌جلویشان تحسین می‌کنند. طراحی چشم‌نواز، نه‌تنها ظاهر خاصی به این کراس‌اوور بخشیده است، بلکه کاملاً جسورانه است و از هنجارها فاصله دارد.

در نمای جلو، چراغ‌های دی لایت با یک گریل (جلوپنجره) جدید ترکیب می‌شود که ‌هیوندای آن را «جواهر پارامتریک» می‌نامد. طراحی چراغ‌های دی‌لایت کاملا شبیه به بقیه بخش‌های جلوپنجره است و به همین دلیل زمانی که خودرو خاموش است، به نظر می‌رسد که دی‌لایتی وجود ندارد. قبلا شاهد استفاده از این نوع طراحی گریل و چراغ‌های دی لایت در توسان بودیم و اکنون این الگو به کرتا هم منتقل شده است.

نمای جانبی هیوندای کرتا

بررسی نمای جانبی هیوندای کرتا

در نمای جانبی هیوندای کرتا اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، قسمت بالای پنجره‌هاست که به‌سمت عقب و پایین کشیده می‌شود و در ستون C گسترش می‌یابد تا چشم‌ها را به‌سمت عقب هدایت ‌کند؛ جایی که فرورفتگی‌ها و حجم‌پردازی‌ها به حداکثر می‌رسند.  چرخ‌ها ۱۷ اینچی هستند و از نمای جانبی فوق‌العاده به نظر می‌رسند. فاصله کرتا از سطح زمین برای شرایط جاده‌ای ایران بسیار مناسب است و نسبت به سایر خودروهای این دسته‌بندی، ارتفاع خوبی دارد.

نمای عقب هیوندای کرتا

بررسی نمای عقب هیوندای کرتا

به عقب کرتا می‌رویم. درحالی‌که سایر برندها به استفاده از چراغ‌های به‌هم‌پیوسته روی آورده‌اند، هیوندای رویکرد متفاوتی در پیش گرفته و چراغ‌های خطر دوقسمتی با الگوی بومرنگ را برای کرتا طراحی کرده است. بااین‌حال، آیا ظاهر خوبی دارد؟ خُب، زیبایی در چشمِ بیننده است! اما اگر صادق باشیم، مدتی طول کشید تا ما به ظاهر غیرمعمول آن‌ها عادت کنیم. اما اگر کمی دقت کنید، خواهید دید که این چراغ‌ها چقدر خوب با چین‌ها و خطوط و حجم‌پردازی‌های نمای عقب هماهنگ شده است. درنهایت، زیر سپر ماشین هم دیفیوزرها قرار دارند و اگزوزها از دید پنهان شده‌اند. شاید بهتر بود مثل سلتوس، حداقل خروجی‌های فیک در این قسمت دیده می‌شدند.

در مجموع باید گفت که کرتا کراس‌اووری متفاوت اما زیباست. در واقع، هیوندای این کراس‌اوور اقتصادی را برای جوانان طراحی کرده است، پس باید هم متفاوت باشد! ممکن است بسیاری این طراحی را عجیب‌وغریب بدانند، به همین دلیل مدل سلتوس عرضه شده است تا با یک پلتفرم، دو قشر کاملا متفاوت مورد هدف قرار بگیرند. (کیا و هیوندای به‌طور انتخابی سیستم عامل‌ها، پیشرانه‌ها و سایر اجزای خودرو را به اشتراک می‌گذارند.)

promotion banner

مشخصات فنی هیوندای کرتا

مشخصات فنی هیوندای کرتا وارداتی

هیوندای کرتا از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر بهره می‌برد که از نوع تنفس طبیعی است و با یک گیربکس IVT جفت شده تا با استفاده از چرخ‌های جلو، کرتا را به حرکت دربیاورد. احتمالا برای اولین‌بار است که نام گیربکس IVT را می‌شنوید. اگر این‌طور است، بد نیست بدانید که IVT در حقیقت همان گیربکس CVT است که توسط هیوندای و کیا کمی تغییر داده شده است تا با موتور خودرو هماهنگ‌تر شود.

قبل از اینکه وارد جزئیات بیشتر شویم، بیایید نگاهی به جدول زیر داشته باشیم:

مشخصات فنی
پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی
گیربکس IVT
حجم موتور ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۱۳ اسب بخار
گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۱.۸ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت
مصرف ترکیبی ۶ لیتر در صد کیلومتر

 

اما هیوندای کرتا در عمل چگونه است؟ جواب کوتاه این است: متوسط اما قابل‌اتکا!

در حقیقت، هیچ‌کدام از اعداد جدول بالا اعجاب‌برانگیز نیستند و در عمل، شما تنها ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور دریافت خواهید کرد. همان‌طور که تا به اینجا متوجه شدید، خریداران کرتا انتظار ندارند که این خودرو در مسابقات رانندگی اول شود! چراکه حدود ۱۲ ثانیه طول می‌کشد تا شتاب خودرو از ۰ به ۱۰۰ برسد. حداکثر سرعت هم ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است که باز هم عددی متوسط، اما مناسب برای بازار ایران است.

با همه این اوصاف، موتور عملکرد تحسین‌برانگیزی دارد و تا زمانی که سطح توقعات خود را کنترل کنید، به‌هیچ‌وجه شما را ناامید نخواهد کرد. گشتاور همواره در سطح مطلوبی قرار دارد و رانندگی با کرتا چه در جاده‌های شهری و چه در اتوبان، لذت‌بخش است. موتور کرتا از نوع تنفس طبیعی است و به همین دلیل، حساسیت‌های موتورهای توربوشارژ یا GDI را ندارد و این نوید را می‌دهد که تا کیلومترها عملکرد مناسبی داشته باشد. سیستم تعلیق در جلو مک فرسون و در عقب از نوع تورشن بیم است که شاید به نرمی کراس‌اوورهای گران‌قیمت نباشند، اما در اکثر مواقع سواری دلچسبی ارائه خواهند داد.

امکانات کابین و طراحی داخلی

کابین هیوندای کرتا

با وجود این‌که نمای بیرونی کرتا، بسیار زیبا شده است اما فضای داخلی همچنان چیزی است که در کیا سونت وارداتی دیدیم. کابین چه در تریم دو رنگ و چه در تریم مشکی، بسیار زیبا و مینیمال به نظر می‌رسد و خبری از زرق‌وبرق‌های اضافی نیست.

نوبت بررسی موادسازنده می‌رسد و باید بگوییم که با خودرویی کاملا اقتصادی طرف هستیم. به‌سختی می‌توانید چرم یا موادسازنده نرمی در طراحی کابین ببینید؛ زیرا فضای کابین هیوندای کرتا با پلاستیک‌های سخت پُر شده است. خوشبختانه در این خودرو خبری از قاب کلاستر و صفحه نمایش دیجیتال (مانند چیزی که در کیا سونت دیده بودیم) نیست و این به‌شدت به زیباتر شدن کابین کمک می‌کند.

دسترسی راننده به همه امکانات داخلی آسان است و صندلی‌های راحت هم تجربه رانندگی را بهبود می‌بخشند. فرمان روکش چرمی دارد و جالب است که به‌جای فرمان دی‌کات، هیوندای تصمیم گرفته از تزئینات کروم و نقره‌ای فراوان در آن استفاده کند. ما با توجه به طراحی بیرونی خودرو، فرمان دی‌کات را برای کرتا مناسب‌تر می‌دانستیم؛ چراکه حس اسپرت فضای بیرونی را به داخل خودرو هم منتقل می‌کرد.

 

صندلی های ردیف عفب کرتا

کرتا به یک سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی مجهز شده است که از Android Auto و Apple CarPlay هم پشتیبانی می‌کند. از نظر فضای داخلی، هیوندای کرتا تقریباً چیزی بهتر از آنچه انتظار دارید، ارائه می‌دهد. با وجود اینکه طول خودرو زیاد نیست، اما فضا چه در ردیف عقب و چه در صندلی‌های جلو برای ۴ نفر با قد نسبتا بلند کاملا مناسب است اما شاید در مسافت‌های طولانی برای ۵ نفر مناسب نیاشد.

 

آپشن‌های رفاهی و ایمنی هیوندای کرتا

آپشن های هیوندای کرتا

از لحاظ آپشن، هیوندای کرتا در سطح مطلوبی قرار می‌گیرد و در مقایسه با کیا سلتوس وارداتی، آپشن‌های بیشتری دارد. طبق کاتالوگ منتشرشده از سوی کرمان موتور، کرتا قرار است با آپشن‌هایی مانند استارت دکمه‌ای، فرمان برقی، سقف پانوراما، دوربین و سنسور عقب، مانیتور ۸ اینچی، کلاستر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی، ترمز پارک برقی و شارژر وایرلس وارد بازار شود. متأسفانه امکاناتی مانند گرمکن و سردکن صندلی، کروز کنترل، صندلی برقی، تهویه اتوماتیک و دوربین ۳۶۰ درجه در کاتالوگ این خودرو دیده نمی‌شود.

 از لحاظ ایمنی هم هیوندای کرتا از ۶ ایربگ در نسخه فول و ۲ ایربگ در نسخه‌های پایین‌تر بهره می‌برد که به نظر می‌رسد مدل وارداتی ۲ ایربگ داشته باشد. ترمز ABS و ترمز EBD و سیستم کنترل پایداری از دیگر امکانات سیستم ایمنی کرتا هستند که به کمک ترمزهای دیسکی آن خواهند آمد.

آپشن‌های هیوندای کرتا
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل ندارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
ریموت استارتر ندارد
استارت دکمه‌ای دارد
سنسور جلو و عقب فقط عقب
سنسور تصادف ندارد
سنسور نور و سنسور باران دارد
رادار خط‌خوان ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییرلاین ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز اضطراری خودکار دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک ندارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان ندارد
دوربین ۳۶۰ ندارد
دوربین جلو و عقب فقط عقب
دوربین جانبی ندارد
ایربگ ۲ عدد
ورود بدون کلید ندارد
سیستم تهویه اتوماتیک ندارد
صندلی‌ راننده دستی
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی ندارد 
سرد کن صندلی ندارد 
ماساژور صندلی ندارد 
شارژر وایرلس دارد
سیستم تهویه مطبوع تک کاناله
سقف پانوراما دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

قیمت و رقبای هیوندای کرتا

هیوندای کرتا از سوی کرمان موتور ۲ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. سلتوس هم که نسخه تغییریافته کرتا از برند کیا است، با همین سطح از امکانات، قیمتی حدود ۲.۵ میلیارد دارد. در بازه قیمتی ۲ میلیارد تا ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، می‌توانید کراس‌اوورهای صفر کیلومتری مثل جتا vs5، تیگو ۸ پرو و دیگنیتی پرستیژ را هم خریداری کنید. فونیکس fx یکی دیگر از کراس‌اوورهای صفرکیلومتر در این رده قیمتی است که با عملکرد بسیار خوب و طراحی مدرن، می‌تواند جدی‌ترین رقیب هیوندای کرتا باشد.

در همین بازه قیمتی، کراس‌اوورهای کارکرده‌ای مانند هیوندای توسان و کیا  اسپورتیج ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در بازار پیدا می‌شوند که اتفاقا از مدل‌های پرطرفدار و موفق بازار هستند.

 

سخن آخر

امیدواریم با مطالعه این مطلب، شناخت خوبی از هیوندای کرتا وارداتی پیدا کرده باشید و پاسخ سؤالاتتان را گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این خودرو دارید، حتما در بخش نظرات برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.