اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

بررسی کامل مشخصات لاماری ایما، آپشن‌ها، نقاط قوت و ضعف

لاماری ایما یکی از جذاب‌ترین خودروهای بازار ایران است که بهمن ۱۴۰۰ رونمایی شد. طراحی لاماری منحصربه‌فرد است و در تولید آن به‌جای پرداختن به آپشن‌های بی‌استفاده ولی دهان‌پرکن، روی ویژگی‌های فنی تمرکز شده است تا تجربه سواری بهتری بدهد و اتفاقا موفق هم شده است؛ به‌طوری‌که توانسته به یکی از رقبای اصلی خودروهای هم‌رده خود تبدیل شود. ازاین‌رو ما هم تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب به معرفی مشخصات، مزایا و معایب این کراس‌اوور جدید و جوان‌پسند بپردازیم. اگر‌ می‌خواهید درباره خودروی لاماری ایما اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه و کمپانی

لاماری ایما در واقع محصول یکی از زیرمجموعه‌‌های شرکت چینی دانگ‌فنگ به نام فورتینگ است که به فورتینگ T5 EVO مشهور است. پلتفرم این خودرو با FMCT5 فردا موتور دقیقا یکسان است و به نوعی نسخه اسپرت فردا T5 به حساب می‌آید.

قبل از ممنوع شدن واردات خودرو، شرکت آرین موتور نمایندگی برندهای میتسوبیشی و DS را در دست داشت و یکی از مهم‌ترین واردکنندگان بازار خودرو در ایران بود. اما پس از ممنوعیت واردات، با نام آرین پارس موتور به مونتاژ خودرو روی آورد و موفق به دریافت امتیاز و عرضه فورتینگ T5 EVO شد.

طراحی بدنه لاماری

خودروی لاماری ایما که در میان ایرانیان و به‌ویژه قشر جوان طرفداران زیادی دارد، در کلاس SUV دسته‌بندی شده است. طول، عرض و ارتفاع خودرو به ترتیب ۴۵۶۵*۱۸۶۰*۱۶۹۰ میلی‌متر و فاصله میان دو محور آن ۲۷۱۵ میلی‌متر است.

طراحی لاماری کاملا مدرن است و در این بخش امتیاز خوبی می‌گیرد. لاماری در واقع خودرویی کشیده با خطوط تیز است و المان‌هایی مانند چراغ‌‌های دو قسمتی جلو و چراغ‌‌های LED عقب به‌هم‌پیوسته، جلوه کم‌نظیری به آن داده است.

این خودرو، بسیار ظریف و ماهرانه طراحی شده است و به‌خوبی روی جزئیاتی مانند شیب ملایم سقف به‌سمت عقب، رینگ‌‌های دورنگ، اگزوز چهارگانه، آینه‌‌های جانبی روی درب‌ها، جلوپنجره بزرگ و چراغ ترمز سوم کار شده است. درنهایت، خودرویی خلق شده است که چهره‌ای خشن، شیک و جوان‌پسند دارد و از سایر خودروهای چینی هم‌رده‌اش متمایز است.

طراحی کلی بدنه این خودرو و به‌ویژه بخش عقب آن الهام گرفته از لامبورگینی اوروس است؛ البته ظرافت آن را ندارد، اما به‌راحتی‌ می‌توان شباهت بسیار زیاد این دو خودرو را با هم متوجه شد. لاماری همچنین شباهت فوق‌العاده‌ای به شاسی‌بلند لوتوس Eletre دارد.

طراحی جلوی لاماری به‌طرز فوق‌العاده‌ای ایرودینامیک است و مقاومت کمی در برابر هوا دارد. این خودرو با داشتن لبه‌‌های تیز و بُرنده، تا حد زیادی از هدررفت نیرو جلوگیری می‌کند.

طراحی داخلی و کابین لاماری

سازندگان لاماری در بخش طراحی داخلی هم مانند بدنه بسیار موفق عمل کرده‌اند. این موضوع با وجود کنترلرهای لمسی تهویه مطبوع و دسته دنده الکترونیکی، پشت آمپر تمام‌دیجیتال یکپارچه با مانیتور مرکزی و غربیلک فرمان Dکات به‌خوبی احساس‌ می‌شود. علاوه بر این، طراحی خاص روی خروجی‌‌های تهویه مطبوع آن مشابه بعضی از محصولات مرسدس بنز است و کابین لاماری را خاص و جذاب کرده است.

ویژگی‌ها و جدول مشخصات فنی لاماری

لاماری ایما مانند سایر خودروهای چینی یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ MIDDOT دارد و می‌تواند ۱۹۵ اسب بخار توان تولید کند. چینش سوپاپ‌ها در لاماری Tشکل است و در رده خودروهای کم‌مصرف قرار می‌گیرد. پیشرانه لاماری که توسط شرکت میتسوبیشی طراحی شده است، از سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) استفاده‌ می‌کند و‌ می‌تواند حداکثر گشتاور ۲۸۵ نیوتن‌متر را تولید کند. این مقدار در میان خودروهای چینی موجود در بازار ایران واقعا فوق‌العاده است.

نیروی موردنیاز این پیشرانه توسط یک گیربکس دوکلاچه ۷ سرعته اتوماتیک از نوع WDCT به محور جلوی خودرو منتقل‌ می‌شود. مصرف سوخت لاماری ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر ترکیبی و شتاب صفرتاصد رسمی آن ۹.۵ ثانیه است. این شتاب برای خودرویی با وزن حدود ۲ تُن، بسیار عالی و مناسب در نظر گرفته می‌شود.

با توجه به مشخصات فنی، خودروی جوان‌پسند لاماری در دسته SUV‌‌های کلاس C قرار‌ می‌گیرد.
مدل خودرو لاماری ایما
پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها و سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI)
حجم موتور (cc) ۱۴۸۱
حداکثر قدرت ۱۹۵ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور
حداکثر گشتاور ۲۸۵ نیوتن‌متر در ۱۵۰۰ – ۴۰۰۰ دور
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه از نوع تَر (WDCT)
مصرف سوخت (ترکیبی) ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۹.۵
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)
حجم مخزن سوخت (L) ۵۵
حجم صندوق بار (L) ۴۸۰
ابعاد لاستیک‌ها ۲۳۵/۵۵R19
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب مستقل چند اتصالی (Multi Link)
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۵۵۰
طول×عرض×ارتفاع (mm) ۴۵۶۵ × ۱۸۶۰ × ۱۶۹۰
فاصله بین دو محور (mm) ۲۷۱۵

آپشن‌ها و امکانات رفاهی لاماری

بخش داخلی لاماری دارای یک تریم چرم مصنوعی بسیار باکیفیت است؛ ازاین‌رو از نظر نمای داخلی شباهت بسیاری به خودروهای بنز دارد. دکمه‌ها و کلیدهای داشبورد و فرمان هم به بهترین شکل ممکن طراحی شده‌اند و بسیار زیبا و جذاب هستند. همچنین در این خودرو یک کانال کولر برای سرنشینان خودرو طراحی شده است.

لاماری امکانات دیگری هم دارد که از جمله آن‌ها‌ می‌توان به کیلس استارت، مالتی مدیا با مانیتور لمسی، ترمز پارک برقی با اتوهلد، تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین دید عقب، تنظیم برقی صندلی راننده، دوربین ثبت وقایع، انتخاب حالت رانندگی اکو-اسپرت، فرمان سه‌حالته، سنسور نور، دی لایت، کروز کنترل، سقف پانوراما، کول باکس، سیستم تصفیه هوای کابین (AQS)، کنترل پایدار الکترونیکی (ESC)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل کشش (TCS)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، ۶ ایربگ، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) و … اشاره کرد.

بر اساس اطلاعیه مدیرعامل شرکت آرین موتور در پاییز سال ۱۴۰۱، سه آپشن هشداردهنده نقاط کور، گرم‌کن صندلی‌ جلو لاماری و دوربین ۳۶۰ درجه به امکانات این خودرو افزوده‌ شده است.

خوشبختانه با وجود این آپشن‌ها لاماری توانسته است پنج ستاره کامل تست تصادف مؤسسه چینی CNCAP را کسب کند. با وجود اینکه طراحی بدنه آن تهاجمی است و خطوط خشن و خاصی روی بدنه بیرونی دارد، اما داخل کابین فضا و جای پای مناسبی برای رفاه سرنشینان جلو و عقب دارد.

شرکت مادر برای خودروی لاماری ایما ۶۰ هزار کیلومتر یا سه سال گارانتی در نظر گرفته است. اما مسئولین شرکت آرین موتور در تلاش‌اند که با شرکت چینی به توافق برسند و مدت گارانتی را افزایش دهند.

 

مزایا و نقاط قوت لاماری

۱. طراحی جذاب

از اصلی‌ترین ویژگی‌‌های این خودروی محبوب‌ می‌توان به طراحی مدرن و زیبای آن اشاره کرد. سازندگان لاماری ایما در طراحی آن به جزئیات خیلی توجه کرده‌اند و المان‌‌های به‌روزی در طراحی بدنه به کار برده‌اند. طراحی اسپرت و خشن این خودرو به‌خوبی‌ می‌تواند نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب کند.

۲. عملکرد فنی عالی

اگرچه با وجود پیشرانه ۱۹۵ اسب بخاری و گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه از لاماری انتظار بیشتری‌ می‌رود، ولی به‌طور کلی لاماری از نظر فنی بسیار خوب عمل کرده است و در مقایسه با بیشتر رقبا شتاب بهتری دارد.

۳. نمای داخلی و خارجی مدرن

کابین و طراحی داخلی لاماری ایما برگرفته از شرکت خودروسازی مرسدس بنز است و جذابیت خیره‌کننده‌ای دارد. استفاده از ترکیب رنگ مشکی و قرمز در قسمت داشبورد و فرمان فضای مدرنی به داخل کابین بخشیده است. لاماری جزو معدود خودروهایی است که با کابین دو رنگ عرضه می‌شوند.

۴. کابین جادار

طراحی خودروی لاماری ایما با هدف جذب قشر جوان جامعه انجام شده است؛ البته تولیدکنندگان این خودرو خانواده‌ها را هم فراموش نکرده‌اند. کابین لاماری فضای بزرگ و مناسبی دارد می‌تواند گزینه‌ای عالی برای مسافرت‌‌های خانوادگی باشد.

۵. پیشرانه قدرتمند

لاماری از سریع‌ترین کراس‌اوورهای بازار محسوب می‌شود. در واقع استخراج ۱۹۵ اسب بخار قدرت از موتور ۱.۵ لیتری و بهره‌مندی از سیستم تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژر موجب شده است که این خودرو از نظر پیشرانه و قدرت موتور در سطح خودروهای گران‌قیمت و بزرگی مانند فونیکس تیگو ۸  قرار بگیرد.

۶. گیربکس دو کلاچه

لاماری ایما به گیربکس ۷سرعته دوکلاچه تَر مجهز است. این گیربکس‌ها در مقایسه با گیربکس‌های اتوماتیک معمولی شتابگیری اولیه و یکنواختی دارند، وزن کمتری هم دارند و تعویض دنده در آنها بسیار سریع‌تر انجام می‌شود. گیربکس دوکلاچه تَر برخلاف دوکلاچه‌های اتوماتیک خشک در ترافیک داغ نمی‌شوند.

 

۷. حرکت‌های عرضی کم و عایق‌بندی خوب

کراس‌اوور لاماری ایما حرکت عرضی کمی دارد؛ همین امر باعث شده است که کابین پایداری بیشتر و سرنشینان آسایش بیشتری داشته باشند. وقتی خودرو متوقف شده است، هیچ صدای مزاحمی شنیده نمی‌شود.

۸. فرمان‌پذیری و سیستم کنترل پایداری خوب

هنگام عبور از پیچ‌ها می‌توانید به کیفیت خوب سامانه کنترل پایداری لاماری ایما پی ببرید چون در پیچ‌وخم‌ها هیچ اختلالی در ادامه حرکت به وجود نمی‌آید. بنابراین، می‌توان گفت که فرمان‌پذیری این کراس‌اوور قابل‌قبول است و سامانه فرمان کمکی برقی (EPS) آن عملکرد مناسبی دارد.

صندلی‌های ارگونومیک و وجود ۶ کیسه هوای ۱۰نقطه‌ای، از دیگر ویژگی‌های جذاب لاماری ایما است. 

معایب لاماری ایما

۱. کامل نبودن آپشن‌ها

هرچند لاماری آپشن‌‌های ایمنی و رفاهی بسیاری دارد، اما با توجه به قیمت این خودرو و رقبایی که دارد، نداشتن امکاناتی مانند درب صندوق بار برقی، سنسور پارک جلو، هشداردهنده خروج از خط و تهویه مطبوع دو کاناله به‌خوبی احساس‌ می‌شود و‌ می‌تواند خریدار را برای گرفتن تصمیم نهایی به شک بیندازد.

 

۲. حالت تیپ ترونیک برای گیربکس

امروزه بیشتر گیربکس‌‌های اتوماتیک دارای حالت تیپ ترونیک هستند. اما لاماری که ادعای جوان‌گرایی دارد و به گیربکس دوکلاچه مجهز است، از حالت تیپ ترونیک برخوردار نیست. این مورد، ضعف بزرگی برای آن محسوب‌ می‌شود و می‌تواند موجب دلسرد شدن خریداران جوان شود.

۳. شتاب کم نسبت به خروجی پیشرانه

شتاب لاماری در مقایسه با سایر خودروهای هم‌رده‌اش مناسب است اما اگر میزان شتاب را با توان خروجی پیشرانه مقایسه کنیم، می‌توان گفت که عملکرد بهتری از آن انتظار می‌رود.

۴. کیفیت معمولی مواد به‌کاررفته در کابین

کیفیت مواد به‌کاررفته در کابین خوب است، البته رودری‌ها و قسمت زیرین داشبورد چندان تعریفی ندارند. در مجموع، می‌توان گفت که لاماری در مقایسه با خودروهای هم‌رده خود از نظر کیفیت مواد تفاوت چشمگیری ندارد. هرچند این متریال در مقایسه با قیمت جهانی این خودرو کاملا طبیعی است.

۵. قیمت بالای خودرو در بازار آزاد

یکی دیگر از معایب خودروهای لاماری قیمت بالای آن‌ها در بازار آزاد است. این مسئله موجب شده است که لاماری با استقبال کمتری مواجه شود و بسیاری از علاقه‌مندان به این کراس‌اوور جذاب، نتوانند آن را تهیه کنند.

 

۶. ثبت‌نام محدود

متأسفانه تولید و عرضه این خودرو با میزان تقاضای بازار متناسب نیست و ثبت‌نام آن محدود است. ازاین‌رو همه علاقه‌مندان نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

 

۷. کم بودن تعداد نمایندگی‌ها در سطح شهرها

اکثر شهرها نمایندگی آرین‌موتور و لاماری ندارند به همین خاطر دسترسی به نزدیک‌ترین نمایندگی برای ثبت‌نام و دریافت لاماری ایما آسان نیست.

مقایسه لاماری با خودروهای هم‌رده

لاماری برخلاف سایر خودروهای چینی اصلا قیافه‌ای چینی ندارد و از نظر ظاهری در کلاس بالایی قرار دارد. این خودرو دارای یک موتور میتسوبیشی ۱.۵ لیتری توربو است و از نظر کیفیت موتور نسبت به خودروهای کره‌ای امتیاز بهتری می‌گیرد.

لاماری از نظر قیمتی با رقبای چینی خود یعنی فیدلیتی پرایم و دیگنیتی، تیگو ۷، جک S5، فردا موتور T5، هایما S7، مکث موتور K5 و حتی KMC K7  در رقابت سختی است. این خودرو رقبای کره‌ای هم دارد. اما به‌طور کلی لاماری از نظر نمای ظاهری بسیار خوب است و موتور باکیفیتی دارد. با وجود مزایا و ویژگی‌‌های خوب خودرو لاماری ایما و قیمت آن، خیلی از خودروهای چینی رقیب از میدان رقابت حذف می‌شوند.

مقایسه لاماری ایما و دیگنیتی پرستیژ

نام خودرو دیگینتی پرستیژ لاماری ایما
کشور سازنده چین چین
سال طراحی ۲۰۲۰ ۲۰۲۱
موتور ۴ سیلندر۱۶ سوپاپه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی ۱۴۸۱ سی سی
تنفس موتور توربو شارژ توربو شارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت ۲۲۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه ۱۹۵ اسب بخار در۵۶۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۳۵۵ نیوتن متر در ۲۲۰۰ دور در دقیقه ۲۸۵ نیوتن متر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده ۶ سرعته خودکار ۷ سرعته دو کلاچه (تر)

WDCT

لاماری و دیگنیتی پرستیژ ۵ نفره از نظر حجم موتور و توان تولیدی با هم متفاوتند؛ البته هر دو شتاب ثبت‌شده‌ تقریبا یکسانی دارند و این موضوع از اهمیت تفاوت حجم موتور (توان تولیدی و گشتاور) می‌کاهد.

مسئله دیگری که برای خریداران بسیار مهم است، خدمات پس‌ازفروش است. لاماری و دیگنیتی توسط دو شرکت بزرگ و نام‌آشنای بهمن و آرین‌موتور به بازار عرضه شده‌اند و کیفیت خدمات پس‌ازفروش تقریبا یکسانی دارند.

لاماری و دیگنیتی هر دو در رنج قیمتی یک میلیارد هستند و شرایط مشابهی دارند. مهم‌ترین تفاوت لاماری و دیگنیتی، به شکل ظاهری آنها برمی‌گردد. اگر به خودروهایی با چهره تهاجمی و اسپرت علاقه‌مند هستید لاماری ایما می‌تواند انتخابی ایدئالی برای‌تان باشد. اما اگر در جستجوی خودرویی با ابهت و وقار بیشتر هستید، قطعا دیگینتی پرستیژ نظر شما را به خود جلب می‌کند.

 

مقایسه لاماری ایما با فیدلیتی

ویژگی‌ها/خودرو لاماری ایما فیدلیتی
نوع موتور ۱.۵ لیتری توربو – چهار سیلندر- ۱۶ سوپاپ GDi ۱.۵ لیتری توربو-چهار سیلندر- ۱۶ سوپاپ
توان موتور ۱۹۵ اسب بخار- ۲۸۵ نیوتن متر ۱۵۵ اسب بخار- ۲۳۰ نیوتن متر
نوع گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تر (WDCT) شش سرعته دو کلاچه خشک
شتاب ۰-۱۰۰ ۹.۵ ثانیه ۱۲ ثانیه
بیشترین سرعت
میانگین مصرف سوخت حدود ۶.۶ km1/100 ۸.۱ KM L/100
وزن ۱۵۵۰ KG ۱۵۷۵KG
ابعاد (میلی‌متر) ۱۶۹۰-۱۸۶۰-۴۵۶۵ ۱۷۱۰-۱۹۰۰-۴۷۳۵
فاصله بین دو محور (میلی‌متر) ۲۷۱۵ ۲۷۲۰

لاماری ایما ظاهری اسپرت‌تر و مدرن‌تر و توان فنی بالایی دارد. شتاب مطلوب و تجربه رانندگی هیجان‌انگیز با آن باعث شده افراد زیادی از بین لاماری ایما و فیدلیتی، لاماری را انتخاب کنند.

در مقابل، بهمن‌موتور خدمات پس‌ازفروش خوبی دارد و با توجه به اشتراکات فنی محصولات چری، مالک خودرو از نظر تهیه قطعات فنی و لوازم یدکی با محدودیت‌های کمتری مواجه می‌شود. از سوی دیگر فیدلیتی صندوق عقب جادارتری دارد و با توجه طراحی ظاهری آن، نسبت به لاماری برای خانواده مناسب‌تر است.

با توجه به جدول و مقایسه ویژگی‌ها، در محدوده قیمتی یک میلیارد تومان و برای خرید یک کراس‌اوور صفر کیلومتر، فیدلیتی و لاماری هر دو انتخاب‌های خوبی هستند. اگر به‌دنبال یک کراس‌اوور سریع با طراحی جذاب و مدرن هستید و خدمات پس‌ازفروش محدود خیلی برایتان اهمیت ندارد، می‌توانید لاماری ایما را انتخاب کنید. اما اگر به‌دنبال خودرویی با امکانات رفاهی بیشتر، خدمات پس‌ازفروش متنوع و صندوق عقب جادارتر هستید، فیدلیتی می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

آیا لاماری ایما ارزش خرید دارد؟

خودروی چینی لاماری ایما یکی از سریع‌ترین کراس‌اوورهای صفر کیلومتر در بازار ایران است و ظاهری زیبا، عملکرد فنی خوب و پیشرانه قدرتمندی دارد. این خودرو نسبت به سایر خودروهای هم‌رده‌اش جایگاه بهتری دارد. همچنین در میان خودروهای شاسی‌بلند با رنج قیمتی یک میلیارد، به‌دلیل آپشن‌های خوب، طراحی داخلی و خارجی جذاب و پشتیبانی خوب آرین پارس موتور می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای قشر جوان و اسپرت‌پسندها باشد.

سخن آخر

لاماری یک شاسی‌بلند چینی و باکیفیت است. در بازار ایران ظاهر خودرو اهمیت بسیاری دارد و این خودرو با توجه به ظاهر زیبا و جوان‌پسندی که دارد و با عملکرد فنی عالی و پیشرانه قدرتمندش مورد توجه افراد بسیاری قرار دارد. اگر شما نیز به‌دنبال خرید یک خودروی شاسی‌بلند با ظاهری به‌روز و عملکرد فنی مناسب هستید، می‌توانید به صفحه آگهی‌های خودرو کارنامه سری بزنید و از مدل‌هایی که آگهی شده‌اند، گزینه مناسبتان را انتخاب کنید.

/blog/lamari-eama-specs/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (7)
نظر بدهید
  • ایمان

    واقعا ماشین بی نظیریه هم فنی هم طراحی/توچینیا واقعا بهترینه

  • ایمان

    واقعا معرکس حرف نداره

  • مسعود

    عالی هست هم به لحاظ فنی و ظاهری و هم کیفیت

  • محمود

    قیمت یکم بالاست ولی بامید خدا انتخاب کردم انشالله پشیمان نمیشم

    • سیاوش

      سلام
      آره ، قیمتش خیلی بالا هس
      بازار ایران هم که همیشه آشفته

  • مجید

    واقعا از نظر طراحی عالیه و داخل کابین احساس خوبی به ادم میده واز نظر سرعت وشتاب هم من ازش راضیم

  • شهاب

    بنده حدوده ۳ماهه این ماشین رو دارم. شتاب خوب و ظاهر خوبی داره. ولی صندلی های بسیار کوچکی داره که تو رانندگی های بالای ۱ساعت خیلی اذیت میشم. نشیمن صندلی بسیار کوتاه با عرض کم که اصلا به درد مسافرت های چند ساعته نمیخوره.