بررسی هونگچی E-QM5 برقی؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و رقبا

0 2,052

اگر یادتان باشد، قبلا هونگچی H5 را در کارنامه بررسی کردیم؛ سدان لوکسی که با طراحی فوق‌العاده جذاب، مشخصات فنی خوب و تکنولوژی‌های پیشرفته توانست به‌سرعت تمام توجه‌ها را به خود جلب کند. بهمن موتور در کنار H5، محصول دیگری از این برند با نام هونگچی E-QM5 را هم معرفی کرد. EQM5 سدانی برقی بر پایه H5 است که می‌خواهد رقبای بزرگی مانند تسلا را به چالش بکشد! در ادامه این سدان بزرگ برقی را بررسی می‌کنیم تا ببینیم چقدر می‌تواند در مسیر هدفش حرکت کند!

معرفی هونگچی E-QM5

معرفی هونگچی EQM5

هونگچی EQM5 سدان برقی لوکسی است که توسط خودروساز چینی FAW Group تولید می‌شود و برادر دوقلوی هونگچی H5 است. این خودرو به‌عنوان رقیبی برای تسلا مدل ۳ در نظر گرفته شده و با طراحی شیک، کابین جادار و فناوری‌های پیشرفته، به‌دنبال جذب مشتری در بازارهای جهانی است. البته این توصیفات مربوط به نسخه فول‌آپشن هونگچی E-QM5 است اما نمونه‌ای که بهمن موتور در ایران به نمایش گذاشت، نسخه پایه این سدان فول‌سایز است که به‌عنوان تاکسی برقی معرفی شد. درصورتی‌که نمونه متوسط و حتی پایه این سدان لوکس برای متقاضیان طرح عادی در سامانه یکپارچه عرضه شود، می‌توانیم شاهد حضور یک سدان جذاب در خیابان‌ها باشیم. اما آیا هونگچی EQM5 واقعا به‌اندازه هونگچی H5 جذاب است؟ بیایید با شروع بررسی EQM5 به‌دنبال پاسخ این سؤال بگردیم.

مشخصات ظاهری هونگچی E-QM5

هونگچی E-QM5 سدان غول‌پیکری است؛ بزرگ‌تر از برادر دوقلویش یعنی هونگچی H5 و بزرگ‌تر از تمام سدان‌هایی که در سال‌های اخیر وارد بازار شده‌اند. طول این خودرو ۵ متر و ۴ سانتی‌متر و عرض آن ۱۹۱ سانتی‌متر است. برای مقایسه، بد نیست بدانید طول و عرض این خودرو شبیه به مرسدس بنز S کلاس ۲۰۱۴ است و حتی از لحاظ ارتفاع، بلندتر محسوب می‌شود! خب بیایید ابتدا نگاهی به جدول مشخصات ظاهری این خودرو داشته باشیم:

مشخصات ظاهری
طول ۵,۰۴۰ میلی‌متر
عرض ۱,۹۱۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۶۹ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۹۹۰ میلی‌متر
وزن ۱,۸۱۰ کیلوگرم

طراحی جلوی هونگچی EQM5

بررسی E-QM5 از نمای جلو

هونگچی H5 ظاهر عجیبی دارد چون طراحی آن از جاندار عجیبی الهام گرفته شده است؛ سفره‌ماهی! بنابراین اگر به‌دنبال یک خودروی الکتریکی معمولی هستید، هونگچی E-QM5 مناسب شما نیست. ظاهر سمباده‌خورده و آیرودینامیک بسیاری از خودروهای برقی را فراموش کنید. E-QM5 طراحی جسورانه و باابهتی دارد. فراموش نکنید که طراح رولزرویس، در تیم طراحی این برند حضور دارد.

مشخصه بارز طراحی هونگچی، یعنی جلوپنجره عمودی و نماد هونگچی با نام «پرچم قرمز» در این سدان کاملا قابل‌تشخیص هستند. هونگچی می‌گوید این عناصر را از معماری چینی الهام گرفته تا نماد قدرت و عظمت باشند. مکمل المان‌های سنتی، چراغ‌های جلو LED با طراحی آینده‌نگرانه است که بسیار جلب‌توجه می‌کنند.

 

طراحی بغل هونگچی E-QM5

بررسی E-QM5 از نمای کناری

در نمای جانبی خطوط تیز و گلگیرهای حجیم به E-QM5 حالتی عضلانی می‌بخشند و خطوط کرومی روی پنجره‌ها و زیر درب‌ها ظرافت خاصی ایجاد می‌کنند. درحالی‌که «زیبایی» یکی از جذابیت‌های اصلی است، طراحی E-QM5 کاربردی بودن را هم در اولویت قرار داده است. فاصله بین دو محور که در نمای کناری کاملا جلب‌توجه می‌کند، به معنای فضای داخلی جادار و راحت به‌خصوص برای سرنشینان عقب است. با وجود اینکه رینگ‌های ۱۸ اینچی این خودرو به‌اندازه رینگ‌های ۱۹ اینچی هونگچی H5 جذاب و بزرگ نیستند، اما مناسب به نظر می‌رسند. درنهایت، به نظر می‌رسد بهتر بود طراحی پنجره‌ها، به‌خصوص در قسمت انتهایی پنجره‌های عقب ساده‌تر باشد.

 

طراحی عقب هونگچی EQM5

بررسی E-QM5 از نمای عقب

طراحی عقب همچنان لوکس و جسورانه است اما بر عملکرد خودرو بیشتر تمرکز شده است. در نگاه اول، چراغ‌های خطر بزرگ بومرنگی با زبان طراحی هونگچی جلب‌توجه می‌کنند اما بقیه قسمت‌ها نسبتا ساده و به دور از شلوغ‌کاری طراحی شده‌اند. دهانه صندوق در حالت باز کاملا بزرگ است و امکان استفاده از صندوق را راحت‌تر می‌کند. این ویژگی، یکی دیگر از جزئیاتی است که در یک خودروی خانوادگی یا تاکسی لوکس به آن توجه شده است.

طراحی بیرونی Hongqi E-QM5 جذاب و جسورانه است و خودرویی را به نمایش می‌گذارد که هم پیچیده و هم چشم‌نواز است.
promotion banner

مشخصات فنی E-QM5

مشخصات فنی هونگچی EQM5

هونگچی EQM5 به‌عنوان یک خودروی خانوادگی یا تاکسیرانی مشخصات فنی خوبی دارد. یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و ۳۱۰ نیوتن‌متر به محور جلو نیرو می‌دهد. این میزان قدرت و گشتاور، تعادل مناسبی برای قیمت و عملکرد ایجاد می‌کند و پیش‌تر هم چنین مشخصاتی را در هوندا ENS1 و آئودی Q5 E-tron دیده بودیم.

بیایید ابتدا نگاه دقیق‌تری به جدول مشخصات فنی هونگچی E-QM5 برقی بیندازیم:

مشخصات فنی
پیشرانه الکتریکی
گیربکس تک سرعته برقی
قدرت ۱۹۰ اسب بخار
گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۹.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت باتری ۵۴ کیلووات ساعت
مدت زمان شارژ ۷ ساعت
حداکثر پیمایش ۵۱۰ کیلومتر

 

هونگچی E-QM5 برای مسابقات درگ* ساخته نشده است و تمرکز آن بر ارائه یک سواری راحت و کارآمد است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این سدان بزرگ چیزی حدود ۹.۵ ثانیه است و با وجود اینکه در مقایسه با بسیاری از سدان‌های برقی، عدد جذابی را نمی‌بینیم، اما برای خودرویی به‌عنوان تاکسی یا سدانی خانوادگی کاملا کافی است. کیفیت سواری این خودرو هم کاملا راضی‌کننده است و به‌لطف سیستم تعلیق مولتی‌لینک در محور عقب، سواری راحت و آرامی را ارائه می‌دهد.

* درگ مسابقه‌ای است که در آن خودروها باید مسافت مشخصی را طی کنند. برنده خودرویی است که در زمان کمتری به خط پایان برسد.

مدل وارداتی این خودرو با پکیج باتری لیتیوم آهن فسفات ۵۵ کیلووات ساعتی عرضه می‌شود که برد ۴۳۱ کیلومتری را ارائه می‌دهد. به خاطر داشته باشید که شرایط رانندگی در دنیای واقعی می‌تواند بر این محدوده تأثیر بگذارد. ترمز احیاکننده در این خودرو هم به جذب انرژی در هنگام کاهش سرعت و بازگرداندن آن به باتری خودرو کمک می‌کند و می‌تواند میزان پیمایش خودرو را افزایش دهد.

از لحاظ سرعت شارژ سریع هم با اعداد خوبی مواجهیم. برخی منابع گزارش می‌دهند که هونگچی E-QM5 می‌تواند تنها در ۳۰ دقیقه از ۲۰٪ تا ۸۰٪ شارژ شود و برای سفرهای طولانی راحت باشد. این اعداد هم تنها در شرایط ایده‌آل قابل‌دستیابی هستند.

موضوع مهم در مواجهه با اعداد شارژ خودروهای برقی این است که شما باید مدت زمان شارژ با شارژر AC یا همان شارژر خانگی را در نظر بگیرید، چرا که شارژرهای سریع برای مواقع نیاز طراحی شده‌اند؛ نه به‌عنوان روش شارژ اصلی.

هونگچی اهمیت ویژه‌ای به ایمنی باتری می‌دهد و به همین دلیل E-QM5 به یک ساختار آلومینیومی منحصربه‌فرد به سبک لانه‌زنبوری مجهز شده است و برای اطمینان از محافظت از باتری در شرایط مختلف، آزمایش‌های دقیقی را پشت سر گذاشته است. اگرچه Hongqi E-QM5 سدان تندوتیزی نیست، اما تجربه رانندگی آرام و راحتی را برای تمام سرنشینان به ارمغان می‌آورد.

 

امکانات کابین و طراحی داخلی E-QM5

طراحی کابین هونگچی E-QM5

نمای بیرونی هونگچی جذاب است اما فضای داخلی جایی است که این خودرو به‌معنای واقعی کلمه می‌درخشد. بیایید با اصل کار شروع کنیم؛ فضای در دسترس! به لطف ابعاد بزرگ E-QM5، فضای داخلی کاملا کافی است، البته چندین پله بالاتر از کافی! فضای مسافران در هر دو ردیف صندلی جلو و عقب به‌اندازه‌ای است که در هیچ‌یک از سدان‌های بازار ایران نمونه‌اش را ندیده‌اید. به این فضای عالی، صندلی‌های بزرگ و راحت را اضافه کنید که با چرم باکیفیت روکش شده‌اند. در نمونه‌های فول‌آپشن این خودرو امکاناتی مثل سردکن و گرمکن صندلی های ردیف عقب وجود دارد که در نسخه وارداتی دیده نمی‌شود، با وجود این، هنوز هم سرنشینان ردیف عقب می‌توانند از دریچه‌های تهویه مطبوع، درگاه کابل شارژر و فضای ذخیره‌سازی عالی بهره ببرند.

صندلی‌های ردیف عقب هونگچی E-QM5

در ردیف جلو شاهد طراحی لوکس و مینیمال هستیم که راحتی سرنشین و راننده را در اولویت قرار می‌دهد. برای درک این موضوع باید بدانید که محفظه ذخیره‌سازی زیر داشبورد در قسمت سرنشین جلو حذف شده تا فضای بیشتری در اختیار فرد قرار گیرد. بالای داشبورد یک صفحه نمایش ۱۲ اینچی (در برخی از نسخه‌ها ۱۰ اینچی) قرار دارد که تقریبا تمام کنترل‌ها و تنظیمات خودرو مثل تهویه مطبوع و تنظیمات مولتی‌مدیا به آن منتقل شده است. یک کنسول مرکزی نیمه‌شناور و قطور کمی پایین‌تر دیده می‌شود که با چرم باکیفیت پوشیده شده و کیفیت بسیار خوبی دارد. در حقیقت، مواد سازنده یکی از نقاط قوت کابین هونگچی EQM5 است و شما می‌توانید چرم مصنوعی و پلاستیک نرم را در تمام قسمت‌های خودرو ببینید.

کابین Hongqi E-QM5 یکی از راحت‌ترین و بزرگ‌ترین کابین‌هایی است که می‌توانید در بین تمام خودروهای اقتصادی و حتی گران‌قیمت ببینید. این خودرو می‌تواند ۵ سرنشین ۲ متری را در اوج راحتی حمل کند.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی هونگچی E-QM5

آپشن‌هی هونگچی eqm5

هونگچی E-QM5 در نسخه فول‌آپشن خود آپشن‌هایی مشابه یک سدان پریمیوم دارد؛ اما هنوز مشخص نیست چه نسخه‌ای از این خودرو قرار است وارد بازار شود. نمونه‌ای که بهمن موتور با عنوان تاکسی برقی در ایران به نمایش گذاشت، نسخه پایه EQM5 بود. این نسخه میزبان آپشن‌هایی مانند سامانه کنترل کشش و پایداری، سامانه شروع حرکت در سر بالایی، سیستم هشدار تصادف از جلو، ترمز اضطراری، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، سنسور نور و سنسور باران، سنسور و دوربین عقب، شارژر وایرلس و صندلی برقی برای سرنشین جلو است.

لیست کامل تمام آپشن‌ها و امکانات رفاهی هونگچی E-QM5 را در جدول زیر می‌بینید:

آپشن‌ها و امکانات رفاهی
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل کشش دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی فقط سربالایی
ریموت استارتر ندارد
استارت دکمه‌ای استارت با فشردن پدال ترمز
ورود بدون کلید دارد
سنسور جلو و عقب فقط عقب
سنسور تصادف دارد
سنسور نور و باران دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
دوربین ثبت وقایع دارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز اضطراری دارد
حالت‌های رانندگی دارد (اکو و نرمال)
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک دارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان ندارد
دوربین ۳۶۰ دارد (نسخه فول)
دوربین جلو و عقب فقط عقب
دوربین جانبی ندارد
ایربگ ۶ کیسه هوا
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده دستی
صندلی سرنشین جلو برقی
گرمکن صندلی ندارد
سردکن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس دارد
سیستم تهویه مطبوع دو کاناله
سانروف ندارد
سقف پانوراما ندارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

 

قیمت و رقبای هونگچی E-QM5

قیمت فروش قطعی در مبادی ورودی هونگچی E-QM5 در سامانه یکپارچه خودروهای برقی، حدود ۱ میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان اعلام شده است. هنوز خودروهای برقی زیادی وارد بازار نشده‌اند و آن‌هایی هم که هم‌اکنون در سامانه یکپارچه حضور دارند، چه از لحاظ ابعاد و سگمنت و چه از لحاظ مشخصات فنی و رفاهی، توان رقابت با این سدان برقی را ندارند. حتی در نمونه‌های بنزینی هم کمتر خودرویی توان رقابت با این سدان عظیم‌الجثه را دارد. با این اوصاف، اگر بخواهیم رقیبی برای این خودرو در نظر بگیریم، اولین رقیب جدی آن هونگچی H5 است که لوکس‌ترین و بزرگ‌ترین سدان بنزینی بازار محسوب می‌شود. البته باید توجه داشت که H5 حدود یک میلیارد تومان گران‌تر است و دلیل آن هم تعرفه واردات سنگین برای خودروهای بنزینی است، معضلی که در خودروهای برقی کمتر شاهدش هستیم.

اگر بخواهیم از لحاظ قیمتی برای هونگچی EQM5 رقیبی در نظر بگیریم باید به شاین مکس اشاره کنیم. محصول وارداتی ایران‌خودرو با اینکه خودروی بسیار جذاب و خوبی است، اما پشت سر محصول هونگچی قرار می‌گیرد.

اگر بستر و خدمات پس از فروش خوبی برای خودروهای برقی مهیا شود، ارزش خرید بسیار بالایی خواهند داشت؛ شما چطور فکر می‌کنید؟

قیمت خودروهای برقی سامانه یکپارچه - هونگچی E-QM5

سخن آخر

در این مطلب با خودروی هونگچی E-QM5، ویژگی‌های فنی و آپشن‌های رفاهی و ایمنی آن آشنا شدیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ تمام سؤالاتتان را گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این خودرو دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.