معرفی سدان برقی E-QM5؛ نخستین خودروی هونگچی در ایران

0 618

شرکت بهمن موتور و بی ام کارز برنامه دارند تا یک سدان برقی را به صورت وارداتی به بازار عرضه کنند. هونگچی E-QM5 یکی از جدیدترین محصولات تمام برقی شرکت لوکس هونگچی چین قرار است به عنوان نخستین محصول هونگچی در ایران فروخته شود. این خودرو قرار است در گام نخست برای تأمین نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش کارنامه و به نقل از خودروبانک، برند هونگچی یک خودروساز چینی است که در زمینه تولید اتومبیل‌های لوکس فعالیت دارد. این شرکت برای سال‌ها به ساخت لیموزین برای سران حزب کمونیست چین مشغول بود. با این حال پس از تغییرات اقتصادی در چین، سایر مشتریان نیز توانستند از محصولات هونگچی استفاده کنند. این برند از سال‌ها پیش در تملک گروه خودروسازی فاو قرار دارد و در حال حاضر طیف متنوعی از محصولات همچون سدان، ون، کراس‌اوور و مینی‌ون را تولید می‌کند. محصولات هونگچی در رده خودروهای باکیفیت چینی قرار می‌گیرند، با این حال تاکنون شاهد حضور آن‌ها در ایران نبوده‌ایم. اکنون گروه بهمن قصد دارد با استفاده مزیت واردات خودرو، برخی محصولات این برند از جمله هونگچی E-QM5 و هونگچی H5 را به ایران وارد کند.

در این بین هونگچی E-QM5 نقش یک خودرو برقی را ایفا می‌کند که برای مصرف‌کنندگان ایرانی حس تازگی دارد. هونگچی E-QM5 محصول جدیدی محسوب می‌شود. این خودرو نخستین بار در جریان نمایشگاه وسایل نقلیه الکتریکی چین و در سال ۲۰۲۱ میلادی به نمایش درآمد. بنابراین با خودرویی روبرو هستیم که به تازگی وارد بازار چین شده است و از جدیدترین المان‌های روز دنیا بهره می‌برد. این خودرو رقیب تسلا مدل ۳ در چین محسوب می‌شود اما در زمینه امکانات رفاهی و همچنین طراحی، بهتر از محصول تسلا ظاهر شده است. در واقع قیمت کمتر هونگچی E-QM5 به این خودرو اجازه داده است تا سایر خودروهای برقی مشهور را به چالش بکشد. بدیهی است ورود هونگچی E-QM5 به کشورمان، باعث خواهد شد تا مشتریان با سطح درآمد بالا از این محصول جدید، لوکس و پاک استقبال ویژه‌ای به عمل بیاورند.

داخل هونگچی E-QM5

خودروهای برقی از اصول طراحی مینیمالیستی بهره می‌برند و هونگچی E-QM5 نیز از همین رویه پیروی می‌کند. کابین خودرو از دو تکه اصلی تشکیل شده است که بخش بالایی مشکی رنگ است و بخش پایینی رنگ مارون دارد. در قسمت بالایی داشبورد، یک نمایشگر بزرگ قرار گرفته است که تنظیمات سیستم تهویه و همچنین سیستم سرگرمی از طریق آن انجام می‌شود.

فرمان هونگچی E-QM5 از نوع دی‌کات نیست که نصب آن در یک خودرو لوکس تا حدودی عجیب به نظر می‌رسد. کنسول میانی خودرو نیز ابعاد بزرگی دارد اما تنها اهرم وضعیت دنده و دو دکمه کنترلی روی آن قرار گرفته‌اند. فاصله محوری هونگچی E-QM5 حدود ۳ متر است که این خودرو را به گزینه مناسبی برای استفاده سرنشینان بزرگسال تبدیل می‌کند.

طراحی هونگچی E-QM5

هونگچی E-QM5 از اصول طراحی جدید این برند بهره می‌برد که حاصل آن ترکیبی از کلاس S مرسدس بنز و رولزرویس فانتوم را به نمایش می‌گذارد. البته این شباهت بی‌دلیل نیست، چرا که هونگچی برخی از طراحان سابق رولزرویس را به استخدام خود درآورده است. در نتیجه خطوط طراحی محصولات هونگچی و رولزرویس مشابه یکدیگر هستند.

با وجود آن‌که خودروهای برقی به سیستم خنک‌کننده نیازی ندارند، طراحان در هونگچی E-QM5 همچنان جلوپنجره را لحاظ کرده‌اند. البته این جلوپنجره تنها برای زیبایی خودرو به کار می‌رود و در حقیقت یک قطعه تزیینی است. مطابق الگوی طراحی روز، چراغ‌های روشنایی اصلی در دو طرف سپر پنهان شده‌اند و نواری از دی‌لایت‌ها روی کاپوت قرار دارند. یک خط منحنی تمامی بخش جلوپنجره خودرو را به دی‌لایت‌ها متصل کرده است. هونگچی E-QM5 با دارا بودن طول پنج متر، یک سدان اندازه متوسط محسوب می‌شود. نمای جانبی این خودرو جلوه‌ای همانند دیگر خودروهای برقی دارد و طراحان با استفاده از دو خط، یک فرورفتگی را روی درب‌ها ایجاد کرده‌اند. رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی نیز تناسب خوبی با ابعاد خودرو دارند. در بخش عقب، یک بازآفرینی کامل از تسلا مدل Y و تسلا مدل ۳ را روی هونگچی E-QM5 می‌بینیم. الگوی طراحی چراغ‌های تسلا با زبان طراحی هونگچی در این بخش مخلوط شده است اما درب صندوق کوتاه و مرتفع این خودرو، ناخودآگاه محصولات تسلا را در خاطر بیننده تداعی می‌کند. در مجموع می‌توان گفت که طراحی هونگچی E-QM5 به عنوان یک خودرو برقی، قابل ستایش است.

مشخصات هونگچی E-QM5

هونگچی E-QM5 در قالب دو تیپ به بازار چین عرضه شده است. تیپ نخست یک موتور الکتریکی دارد که روی محور جلوی آن نصب شده است. این موتور حداکثر ۱۳۶ اسب‌بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. پکیج باتری‌های لیتیوم یون فسفات به ظرفیت ۵۴ کیلووات ساعت نیز وظیفه تامین انرژی این موتور را برعهده دارند. برد این تیپ از هونگچی E-QM5 براساس اطلاعات رسمی کارخانه، حدود ۴۰۰ کیلومتر اعلام شده است. سدان برقی هونگچی از فناوری شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند که قادر است تا در عرضه ۳۰ دقیقه، ظرفیت باتری‌ها را از ۲۰ درصد به ۸۰ درصد برساند.

تیپ قوی‌تر هونگچی E-QM5 به موتور قدرتمندتری مجهز است. این موتور همچنان روی محور جلو قرار دارد، بنابراین هر دو تیپ هونگچی E-QM5 از سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو بهره می‌برند. پیشرانه قوی‌تر هونگچی E-QM5 حداکثر ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. پکیج باتری از نوع لیتیوم یون نیز وظیفه تامین انرژی این پیشرانه را برعهده دارد که در سه نوع ظرفیت عرضه می‌شود. با توجه به ظرفیت باتری، تیپ قوی‌تر هونگچی E-QM5 می‌تواند ۴۳۱، ۵۶۰ و ۶۲۰ کیلومتر برد داشته باشد. مدت زمان شارژ سریع این باتری‌ها به دلیل حجم بالاتر، بیش از ۴۰ دقیقه برآورد می‌شود. هر دو نسخه این خودرو به یک گیربکس تک سرعته مجهز هستند که دو حالت حرکت رو به جلو و عقب را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.