مقایسه تارا اتوماتیک با شاهین اتوماتیک؛ کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟

0 752

در سری مطالب بررسی و مقایسه خودرو، نوبتی هم که باشد، نوبت مقایسه پرچمداران بزرگ‌ترین خودروسازان کشور است! درست حدس زدید؛ قرار است تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک را روبه‌روی هم قرار دهیم و امیدواریم که خون و خونریزی به پا نشود؛ چراکه هریک از این دو خودرو طرفداران سرسخت خود را دارند. اما کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟ با ما در کارنامه همراه باشید.

معرفی شاهین (سایپا) و تارا (ایران خودرو)

معرفی سایپا شاهین و تارا ایران خودرو

احتمالا چند سال پیش را به یاد دارید که قرار بود پژو ۳۰۱ در ایران تولید و عرضه شود؛ اما تحریم‌ها ما را از این اتفاق محروم کرد. ایران خودرو اما بیکار ننشست و با بومی‌سازی پلتفرم پژو ۳۰۱، محصول جدیدی به نام «تارا» تولید کرد. تارا در حال حاضر پرچمدار ایران‌خودرو و بزرگترین سدان ایرانی است که در زمان عرضه، به‌دلیل طراحی خاصش به‌خصوص در قسمت چراغ‌های خطر، جنجال‌های زیادی به پا کرد.

سایپا هم که تا همین چند سال پیش، تنها سدان‌های کوچک و ارزان تولید می‌کرد، تصمیم گرفت مستقیما با ایران‌خودرو وارد رقابت شود. نتیجه این تصمیم، سدانی به نام شاهین بود که البته آن هم دور از حواشی نبود! در این مقایسه قرار است نسخه v4 تارا اتوماتیک و نسخه اتوماتیک cvt شاهین را با هم مقایسه کنیم که به نوعی کامل‌ترین نسخه‌های این سدان‌ها هستند.

مقایسه ظاهری تارا و شاهین

اجازه دهید با ابعاد شروع کنیم.

تارا و شاهین ابعاد تقریبا مشابهی دارند و به همین خاطر هر دو جزء سدان‌های با اندازه متوسط هستند. طول تارا بیشتر از ۴.۵ متر است؛ یعنی بیشتر از کراس‌اوور تیگو ۷ پرو! محصول سایپا هم با وجود اینکه ۷ سانتی‌متر از رقیب خود کوتاه‌تر است، اما تا به الان بزرگ‌ترین محصول سایپاست. در حقیقت، این اولین‌بار است که سایپا در قسمت ابعاد، رقیبی برای محصولات ایران‌خودرو دارد.

بقیه اعداد و ارقام در قسمت مشخصات ظاهری، شبیه به هم است که در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

مشخصات ظاهری تارا شاهین
طول ۴,۵۱۹ میلی‌متر ۴,۴۴۶ میلی‌متر
عرض ۱,۷۴۸ میلی‌متر ۱,۷۷۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۶۶میلی‌متر ۱,۴۹۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۶۵۲ میلی‌متر ۲,۶۵۰ میلی‌متر
وزن ۱,۲۶۸ کیلوگرم ۱,۲۷۰ کیلوگرم

نمای جلوی تارا و شاهین

مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک از نمای روبه‌رو

طراحی تارا اتوماتیک نسبت به نسخه دنده‌ای، به‌روز شده و تا حدی ضعف‌های طراحی قدیمی برطرف شده‌اند. مثلا، جلوپنجره قدیمی قبلی جای خود را به جلوپنجره مشبکی داده است که با طراحی خودرو هماهنگی بیشتری دارد. گرافیک چراغ‌های اصلی، بهترین المان طراحی تاراست که به گفته طراحان، از یوزپلنگ ایرانی الهام گرفته شده است. اگر خیلی دقت کنید، می‌توانید چهره یوزپلنگ را در آن ببینید.

طراحی شاهین هم همان‌طور که در مطلب مقایسه شاهین با سورن پلاس گفته بودیم، یک کپی از بیوک اکسل است. طراحی چراغ‌ها منطقی و خوب از کار درآمده و جلوپنجره هم با دیگر المان‌های نمای جلو هماهنگ است.

 

نمای بغل تارا و شاهین

مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک از نمای کناری

به نمای کناری می‌رویم و می‌بینیم که طراحی این دو خودرو در این نما به شکل عجیبی کاملا شبیه به هم است! چیزی که کمی آزاردهنده به نظر می‌رسد، نبودِ حجم‌پردازی در نمای جانبی تاراست؛ کاملا صافِ صاف! در دوره‌ای که خودروسازانی مثل کیا به‌حدی روی حجم‌پردازی کار می‌کنند که حتی خودروهای کوچکشان هم عضلانی و بزرگ به نظر می‌رسند، ایران‌خودرو نمای جانبی خودروهای خود را کاملا تراش می‌دهد! اگر فقط کمی حجم‌پردازی روی گلگیر و نمای جانبی خودرویی مثل همین تارا انجام می‌شد، طراحی بسیار جذاب‌تری از کار درمی‌آمد. در طرف مقابل، طراحی شاهین هم خیلی هیجان‌انگیز نیست؛ اما قابل‌تحمل‌تر است و اگر رینگ‌های کوچک‌تر آن را نادیده بگیریم، طراحی بهتری نسبت به تارا دارد.

نمای عقب تارا و شاهین

مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک از نمای عقب

در نمای عقب تارا، گرافیک چراغ‌های خطر قبلی با گرافیک مدرن‌تر جایگزین شده است. در این نما نبودِ حجم‌پردازی در نمای کناری کاملا مشهود است و روح را می‌خراشد! شاهین هم همان رویه کپی را پیش می‌گیرد تا چراغ‌های خطری همانند محصولات BMW داشته باشد.

در مجموع باید گفت که شاهین طراحی پخته‌تری دارد؛ البته طراحی‌اش از این نما هم کپی بیوک اکسل است. اگرچه طراحی تارا اصلی است و از جایی کپی نشده، اما اجزا و نماهای مختلف به‌خوبی با هم هماهنگ نیستند.

 

promotion banner

مقایسه فنی تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک

به بخش فنی رسیدیم. تارا یک موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری دارد که همان TU5 قدیمی با کمی دستکاری است و حالا با نام TU5 PLUS شناخته می‌شود. ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور، حداکثر اعدادی هستند که تارا در بخش فنی می‌تواند ارائه دهد. وضعیت شاهین هم تقریبا مشابه است و با یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ ۱.۵ لیتری، حدود ۱۱۰ اسب بخار قدرت و گشتاور نسبتا خوب ۱۷۸ نیوتن‌متری را تولید می‌کند.

بیایید نگاهی به جدول مشخصات فنی تارا و شاهین بیندازیم:

مشخصات فنی تارا شاهین
پیشرانه ۴ سیلندر ۴ سیلندر توربوشارژ
گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته ۷ دنده مجازی CVT
حجم موتور ۱.۶ لیتر ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۱۳ اسب بخار ۱۱۰ اسب بخار
گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر ۱۷۸ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۳ ثانیه ۱۳ ثانیه
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۹۰ ۱۹۰
مصرف ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر ۷.۳ لیتر ۷.۲ لیتر

 

جدول بالا گویای همه‌چیز است و حرف زیادی باقی نمی‌ماند. هر دو پرچمدار خودروسازی کشورمان، حدود ۱۳ ثانیه زمان نیاز دارند تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسند، البته این چیزی است که تولیدکنندگان می‌گویند؛ اعداد واقعی کمی با این‌ها فاصله دارند. نکته قابل‌توجه این است که موتور شاهین به توربوشارژ مجهز است. فناوری توربوشارژ با اینکه به نظر می‌رسد باید یک مزیت باشد، اما با توجه به کیفیت بنزین ایران، روی طول عمر موتور تأثیر منفی می‌گذارد.

یک تفاوت مهم بین تارا و شاهین، گیربکس آن‌هاست. محصول ایران‌خودرو یک گیربکس ۶سرعته تولید DAE دارد که عملکرد خوبی را تا به الان از خود نشان داده است. شاهین هم در سیستم انتقال قدرت به گیربکس CVT با ۷ دنده مجازی مجهز شده که ذاتا گیربکسی اقتصادی است. نسخه پلاس شاهین هم قرار است گیربکسی مشابه گیربکس تارا داشته باشد؛ بنابراین باید گفت که تارا یک قدم در این قسمت جلوتر است.

از لحاظ سواری هر دو خودرو عملکرد نسبتا مشابهی دارند و سواری راضی‌کننده‌تری نسبت به محصولات پیشین ایران‌خودرو و سایپا ارائه می‌دهند. البته، از آنجایی که این خودروها به سیستم تعلیق مولتی‌لینک مجهز نیستند، پس سواری‌شان خیلی هم راحت نیست. اما با در نظرگرفتن اقتصادی و کم‌خرج بودن هر دو خودرو، سواری‌شان در مجموع خوب است. میزان مصرف سوخت شاهین و تارا هم معمولی است و نمی‌توان آن را خیلی بد یا خوب دانست.

 

مقایسه امکانات کابین و طراحی داخلی تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک

مقایسه کابین تارا و شاهین

طراحی کلی داشبورد تارا تا حد بسیار زیادی شبیه پژو ۳۰۱ است؛ اما با کیفیت پایین‌تر موادسازنده! البته تارا V4 اتوماتیک در قسمت کابین هم پیشرفت‌هایی نسبت به نسخه V2 داشته است که از بین آن‌ها می‌توان به انتقال کلید‌های بالابر به رودری‌ها، تکیه‌گاه دست در کنسول مرکزی و استفاده از چرم مصنوعی در رودری‌ها اشاره کرد.

به کابین شاهین اتومات می‌رویم و دوباره با کیفیت پایین مواد سازنده روبه‌رو می‌شویم. همه‌جای کابین پلاستیک خشک دیده می‌شود که کیفیت خوبی هم ندارد و در حد سدانی نیست که قرار است پرچمدار یک خودروساز بزرگ باشد! از لحاظ بصری، کابین شاهین زیباتر و مدرن‌تر جلوه می‌کند و دلیل آن استفاده از صفحه نمایش مولتی‌مدیای ۱۰ اینچی و تریم دو رنگ داشبورد است.

اگر فضای کافی در ردیف عقب یک معیار مهم برای شماست، خبر خوبی برایتان داریم. هر دو خودرو و به‌خصوص تارا، به‌اندازه کافی فضای پا در اختیارتان قرار می‌دهند.

به لطف طول زیاد خودروها، فضای پا و سر به‌قدری خوب است که حتی در سدان‌های چینی مانند آریزو ۵ و آریزو ۶ هم نمی‌توانید نمونه‌اش را ببینید! اما آیا سواری این خودروها راحت است؟ بله، اما نه به‌اندازه خودروهایی که نام بردیم؛ خصوصا اگر در جاده‌های ناهموار رانندگی می‌کنید.

 

مقایسه آپشن‌های رفاهی و ایمنی شاهین اتوماتیک و تارا اتوماتیک

کدام‌یک آپشن‌های بیشتری دارد؛ تارا اتومات یا شاهین اتومات؟ در حقیقت هیچ‌کدام از این دو خودرو آپشن‌های زیادی ندارند و اگر تعداد آپشن‌ها یک فاکتور مهم برای شماست، احتمالا باید سراغ چینی‌ها بروید. البته تارا از لحاظ آپشن بهتر از رقیب خود عمل می‌کند و امکاناتی مانند صندلی‌های برقی و گرمکن صندلی را ارائه می‌دهد که در شاهین وجود ندارند. هر دو سدان برخی از آپشن‌های ضروری و متداول مثل کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، دوربین و سنسور عقب، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید را دارند.

در ادامه، لیست آپشن‌های شاهین و تارا را می‌بینید:

آپشن‌ها و امکانات رفاهی تارا شاهین
کنترل پایداری دارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
کروز کنترل هوشمند
کنترل کشش دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
کنترل سرعت در شیب
ریموت استارتر
استارت دکمه‌ای دارد دارد
سنسور جلو و عقب فقط عقب فقط عقب
سنسور تصادف
سنسور نور و سنسور باران دارد دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط
رادار نقطه کور
رادار تغییر لاین
دوربین ثبت وقایع
ترمز ضدقفل دارد دارد
حالت‌های رانندگی
ترمز اضطراری خودکار
ترمز پارک برقی
اتوهلد
چراغ مه‌شکن جلو دارد دارد
دی لایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
نوربالا اتوماتیک
فرمان برقی دارد دارد
دنده پشت فرمان
دوربین ۳۶۰ درجه
دوربین جلو و عقب فقط عقب فقط عقب
دوربین جانبی
ایربگ ۴ کیسه هوا ۲ کیسه هوا
ورود بدون کلید دارد دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده برقی ۶ حالته دستی
صندلی سرنشین جلو برقی ۲ حالته + دستی ۲ حالته دستی
گرمکن صندلی دارد
سردکن صندلی
ماساژور صندلی
شارژر وایرلس
سیستم تهویه مطبوع تک کاناله تک کاناله
سانروف دارد دارد
سقف پانوراما
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد دارد

 

 

شاهین اتوماتیک بخریم یا تارا اتوماتیک؟

خب به انتهای بحث رسیدیم و مثل همیشه در این بخش، به سؤالات ابتدایی مطلب پاسخ می‌دهیم؛ شاهین بخریم یا تارا؟

واقعیت این است که هر دو خودرو شباهت‌های بسیار زیادی به هم دارند؛ به همین خاطر انتخاب از بین‌شان کار راحتی نیست. اگر داشتن آپشن‌ها و فضای بیشتر در ردیف عقب برایتان مهم است، تارا بهتر است. اگر ظاهر جذاب‌تر و پخته‌تر را در اولویت می‌گذارید، شاهین انتخاب مناسب‌تری است.

نظر شما چیست؟ با توجه به مطالبی که تا اینجا درباره‌شان صحبت کردیم، شما کدام خودرو را انتخاب می‌کنید؟ لطفا نظرتان را برایمان بنویسید تا ببینیم طرفداران کدام خودرو بیشترند!

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.