معرفی سوزوکی فرانکس وارداتی؛ هرآنچه درباره این جذاب ژاپنی باید بدانید

0 507

محصولات سوزوکی در حال ورود به بازار ایران هستند. پیش‌تر سوزوکی بالنو و سوزوکی جیمنی را در کارنامه بررسی کرده بودیم و در این مطلب، قرار است محصول مدرن‌تر و احتمالا جذاب‌تر این برند برای بازار ایران را زیر ذره‌بین بگیریم؛ سوزوکی فرانکس (Suzuki Fronx). کراس‌اوور کوچکی که نسخه ۲۰۲۳ آن توسط راساموتور خاورمیانه به خیابان‌های کشور می‌آید. با ما در کارنامه همراه باشید تا این کراس‌اوور هندی-ژاپنی را به‌دقت بررسی کنیم.

معرفی سوزوکی فرانکس وارداتی

فرانکس جدیدترین محصول اضافه‌شده به خط تولید کراس‌اوورهای کوچک سوزوکی است. این کراس‌اوور کوچک، در اصل نسخه‌ای از هاچ‌بک بالنو است که المان‌های یک کراس‌اوور اسپرت مانند فاصله بیشتر از سطح زمین، لاستیک‌های با رینگ و فاق بزرگ‌تر، فلاپ‌های بزرگ‌تر و سپرهای عضلانی را در خود جای داده است. نسخه‌ای از این کراس‌اوور با نشان تویوتا و نام اسکارلت هم به بازار عرضه شده که دقیقا همین فرانکس است؛ منتها با تغییرات ظاهری بسیار جزئی. در ادامه، سوزوکی فرانکس وارداتی را بیشتر بررسی می‌کنیم تا ببینیم چه چیزهایی برای ارائه دارد.

مشخصات ظاهری سوزوکی فرانکس ۲۰۲۳

طراحی ظاهری سوزوکی فرانکس راسا موتور خاورمیانه

سوزوکی فرانکس نسخه‌ای از بالنو است که حالا ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارد تا طرفداران کراس‌اوورهای کوچک را هدف بگیرد. همانند بالنو، طول این خودرو هم ۳۹۹ سانتی‌متر است تا با قوانین مالیاتی هند سازگارتر باشد. (در هند، خودروهایی که طول کمتر از ۴ متر داشته باشند، مالیات کمتری می‌پردازند.)

ارتفاع خودرو حدود ۷ سانتی‌متر افزایش داشته و فاصله محوری هم ۴ سانتی‌متر بیشتر از هاچ‌بک بالنو است. با توجه به ابعاد سوزوکی فرانکس، می‌توان این خودرو را در دسته کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت قرار داد؛ جایی که محصولاتی مانند کیا سونت هم حضور دارند. در ادامه می‌توانید مشخصات ظاهری دقیق‌تر سوزوکی فرانکس را ببینید.

مشخصات ظاهری سوزوکی فرانکس
طول ۳,۹۹۵ میلی‌متر
عرض ۱,۷۶۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۵۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۵۲۰ میلی‌متر
وزن ۱,۰۶۰ کیلوگرم

 

گفتیم که سوزوکی فرانکس و تویوتا اسکارلت دقیقا یک محصول با طراحی مشابه اما نسخه‌ کراس‌اوورِ هاچ‌بک بالنو هستند. از طرفی، نمای بیرونی ویژگی‌های مشترک زیادی با سوزوکی ویتارا دارد و این موضوع از فلسفه ساخت خودروهای اقتصادی ناشی می‌شود؛ یعنی تولید طیف وسیعی از محصولات با استفاده از پلتفرم و مهندسی یکسان.

 

نمای جلوی سوزوکی فرانکس

بررسی سوزوکی فرانکس از نمای جلو

در نمای جلو، طراحی مدرن بدنه و ظاهر آینده‌نگرانه فرانکس، توجه شما را به خود جلب می‌کند. نمای جلو کاملاً شبیه سوزوکی گرند ویتارا است، با جلوپنجره بزرگ مشبک و چراغ‌های دو قسمتی که دنباله‌روی ترندهای روز هستند. طراحی چراغ‌های اصلی سوزوکی فرانکس جذاب است چراکه سه منبع نور به‌کار رفته در آن، ظاهر لنزهای گران‌قیمت LED را تداعی می‌کنند، هرچند که در واقعیت چنین نیست!

نمای بغل سوزوکی فرانکس

بررسی سوزوکی فرانکس از نمای جانبی

نمای جانبی فرانکس بیشتر شبیه به بالنو است و اینجاست که سقف شیبدار در قسمت انتهایی، یک کراس‌اوور کوچک کوپه را نمایان می‌کند. از طرفی، ارتفاع ۱۷ سانتی‌متری از سطح زمین و فلاپ‌های پلاستیکی حجیم باعث شده‌اند فرانکس در نمایش یک کراس‌اوور اسپرت، موفق‌تر ظاهر شود. ابعاد رینگ‌های فرانکس هم ۱۶ اینچ است که برای کراس‌اووری با این ابعاد، کاملا مناسب به نظر می‌رسد.

 

نمای پشت سوزوکی فرانکس

بررسی سوزوکی فرانکس از نمای عقب

در قسمت عقب، المان‌های اغراق‌آمیز به‌وضوح قابل‌مشاهده هستند. در نگاه اول، گرافیک چراغ‌های خطر یادآور فورد موستانگ Mach-E است که با نوار LED نازکی به هم متصل شده‌اند. دیفیوزر استفاده‌شده در فرانکس بسیار بزرگ است و در همان لحظه اول جلب‌توجه می‌کند. حجم‌پردازی‌های روی گلگیر خودرو از نمای عقب کاملا مشخص است و باعث شده سوزوکی فرانکس در نمای عقب چهره‌ای عضلانی داشته باشد.

طراحی خارجی سوزوکی فرانکس جذاب است و قطعا موردقبول قشر جوان خواهد بود، به‌خصوص در قسمت عقب که یکی از بهترین طراحی‌های اخیر را شاهد هستیم.
promotion banner

مشخصات فنی سوزوکی fronx 2023

مشخصات فنی سوزوکی فرانکس

سوزوکی فرانکس به یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر با فناوری هیبرید و یک گیربکس ۶ سرعته AT مجهز شده که قدرت را به محور جلو می‌فرستد.

بیایید ابتدا نگاهی به جدول مشخصات فنی این کراس‌اوور هندی-ژاپنی بیندازیم:

مشخصات فنی سوزوکی فرانکس
پیشرانه ۴ سیلندر هیبرید
گیربکس ۶ سرعته AT
حجم موتور ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۰۲ اسب بخار
گشتاور ۱۳۷ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۵ لیتر در صد کیلومتر

 

فرانکس یک کراس‌اوور کوچک اقتصادی است و به‌طبع، عملکرد آن هم اقتصادی است. مشخصات موتور سوزوکی فرانکس، شبیه به دیگر محصولات اقتصادی سوزوکی مثل بالنو و جیمنی است با این تفاوت که فناوری هیبرید را به‌همراه دارد. مجموعه قوای فنی حدود ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن‌متر گشتاور را در اختیار شما قرار خواهد داد که اعداد کاملا متوسطی هستند. با وجود این، استفاده از گیربکس ۶سرعته اتوماتیک و فناوری هیبرید سبب شده شتاب به‌نسبت خوبی را در این خودرو شاهد باشیم، به‌نحوی که فرانکس در عرض ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و شتاب خوبی هم ارائه می‌دهد.

مسلما انتظار سیستم تعلیق پیشرفته‌ای را در این کراس‌اوور اقتصادی ندارید اما ترکیب سیستم تعلیق مک فرسون محور جلو و سیستم تعلیق تورشن بیم محور عقب، در اکثر شرایط عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد؛ البته نه به خوبی خودروهای مجهز به سیستم تعلیق مولتی لینک! این سیستم تعلیق می‌تواند تعادل خوبی بین راحتی، پایداری و قیمت برقرار کند، البته کمتر خودرویی می‌تواند در مقابل جاده‌های کم‌کیفیت، بهترین عملکرد خود را نشان دهد. زمانی که شرایط جاده خوب باشد و انتظارات خود را در حد معقولی نگه دارید، می‌توانید از سواری فرانکس لذت ببرید اما اگر به‌دنبال شتاب گردن‌شکن یا سیستم تعلیق رولزرویس هستید، دسته اقتصادی و تمام خودروهایش را فراموش کنید!

از لحاظ مصرف سوخت هم سوزوکی فرانکس با مصرف ترکیبی ۵ لیتر در هر صد کیلومتر، عملکرد کاملا خوبی از خود نشان می‌دهد که به‌دلیل بهره‌مندی از فناوری هیبرید است.

 

امکانات کابین و طراحی داخلی فرانکس وارداتی

کابین سوزوکی فرانکس

به‌محض ورود به کابین، می‌توانید شباهت‌های زیادی را بین سوزوکی فرانکس و بالنو و البته تویوتا اسکارلت ببینید! طراحی داخلی فرانکس یکی دیگر از دلایلی است که سوزوکی می‌تواند این محصولات را با قیمت بسیار مناسبی در کشورهای درحال‌توسعه عرضه کند، زیرا نیازی به مهندسی مجدد ندارند. با‌این‌حال، به‌نظر می‌رسد لازم است طراحی بعضی از قسمت‌های کابین تغییر کند. اگر طراحی داخلی مانند رقبای چینی مدرن و جذاب بود شاید می‌توانستیم از این موضوع چشم‌پوشی کنیم؛ اما اجازه بدهید ساده بگوییم: طراحی دخلی این خودرو، قدیمی و منسوخ شده است!

البته سوزوکی با اضافه کردن فرمان دی‌کات و صفحه نمایش مولتی‌مدیای بزرگ سعی کرده تا حدی توجه نسل جوان را به خود جلب کند اما وقتی آن را با یک کراس‌اوور چینی به‌مراتب ارزان‌تر مانند ایکس ۳۳ کراس مقایسه کنید، قطعا متوجه منظور ما خواهید شد.

در قسمت مواد سازنده هم کیفیت چشم‌گیر نیست و در تمام قسمت‌های کابین، پلاستیک خشک دیده می‌شود؛ تنها بخشی از تکیه‌گاه دست‌ها از چرم مصنوعی ساخته شده است. البته کابین سوزوکی فرانکس نکات مثبتی هم دارد، به‌عنوان مثال مونتاژ و قرارگیری قطعات در کنار یکدیگر با دقت انجام شده است و بافت روی داشبورد هم حس ارزان بودن را منتقل نمی‌کند. از لحاظ فضای در دسترس، باید گفت که فرانکس یک کراس-هاچبک ۴ متری است، بنابراین فضای فوق‌العاده‌ای ارائه نمی‌دهد اما اگر قد متوسطی دارید، در ردیف عقب یا جلو راحت خواهید بود.

 

همان نقدهایی که به بالنو داشتیم، اینجا هم صدق می‌کند. فرانکس در بازار ایران قیمت کمی ندارد و به همین دلیل صندلی‌های تمام‌پارچه‌ای و نداشتن سانروف، می‌تواند کمی توی ذوق بزند.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی سوزوکی فرانکس

آپشن های سوزوکی فرانکس

همان ترکیب عجیب از لیست آپشن‌های سوزوکی بالنو در سوزوکی فرانکس هم دیده می‌شود، به‌طوری‌که این خودروی کوچک آپشن‌هایی مانند هدآپ دیسپلی و دوربین ۳۶۰ درجه دارد اما سانروف ندارد و صندلی‌هایش هم به‌جای اینکه چرمی باشند، پارچه‌ای هستند! کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، تهویه مطبوع اتوماتیک، شارژر وایرلس و سیستم ورود بدون کلید برخی از مهم‌ترین آپشن‌های سوزوکی فرانکس وارداتی هستند.

لیست کامل آپشن‌های سوزوکی فرانکس ۲۰۲۳ را در جدول زیر می‌بینید:

آپشن‌ها و امکانات رفاهی سوزوکی فرانکس ۲۰۲۳ 
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل کشش دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد
کنترل سرعت در شیب دارد
ریموت استارتر ندارد
استارت دکمه‌ای دارد
سنسور جلو و عقب دارد
سنسور تصادف ندارد
سنسور نور و سنسور باران فقط نور
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییرلاین ندارد
دوربین ثبت وقایع ندارد
ترمز ضدقفل دارد
حالت‌های رانندگی ندارد
ترمز اضطراری خودکار ندارد
ترمز پارک برقی ندارد
اتوهلد ندارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت ندارد
نوربالا اتوماتیک ندارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان دارد
دوربین ۳۶۰ دارد
دوربین جلو و عقب دارد
دوربین جانبی دارد
ایربگ ۶ عدد
ورود بدون کلید دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده دستی
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی ندارد
سرد کن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس دارد
سیستم تهویه مطبوع تک کاناله
کول باکس ندارد
سانروف ندارد
سقف پاناروما ندارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

 

قیمت و رقبای سوزوکی فرانکس

هنوز قیمت نهایی سوزوکی فرانکس مشخص نیست اما قیمت علی‌الحساب آن ۱ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان اعلام شده است. از آنجایی که هنوز قیمت نهایی این کراس‌اوور ساب‌کامپکت مشخص نیست، کمی زود است تا رقیبی برای آن معرفی کنیم.

سخن آخر

به پایان این مطلب رسیدیم و در نهایت، سؤال اینجاست که چرا خودرویی با ابعاد تیبا ۲ و قدرت محدود، به دوربین ۳۶۰ درجه و شیفتر پشت فرمان مجهز شده است؟ آیا بهتر نبود که آپشن‌های غیرضروری (با توجه به دسته این خودرو) را به نفع کاهش قیمت خودرو حذف می‌کردند؟ نظر شما چیست؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.