۱۱ علت کاهش شتاب خودرو را بشناسید

3 69,535

آیا تا کنون درباره شتاب خودرو چیزی شنیده‌اید؟ اگر بله، احتمالا می‌دانید که شتاب با سرعت تفاوت دارد. شتاب خودرو به مدت زمانی گفته می‌شود که طول می‌کشد تا سرعت خودرو از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. حال در برخی مواقع، به دلایل مختلفی، شتاب خودرو کاهش می‌یابد که نه‌تنها باعث می‌شود رانندگی لذت‌بخش نباشد، بلکه پس از مدتی موتور خودرو آسیب هم آسیب می‌بیند. اما چه دلایلی باعث کاهش شتاب خودرو می‌شوند و چطور می‌توان این مشکل را برطرف کرد؟ در این مقاله می‌خواهیم درباره علت کاهش شتاب خودرو صحبت کنیم. پس تا انتها همراهمان باشید.

علت کاهش شتاب خودرو

علت کاهش شتاب خودرو

۱. تراکم کم سوخت و هوا

برای اینکه موتور خودرو به‌درستی کار کند و قدرت کافی برای خودرو فراهم کند، باید تراکم سوخت و هوا در سیلندر در خلال فرایند احتراق مناسب باشد. اگر میزان تراکم ترکیب سوخت و هوا کم باشد، قدرت موتور کاهش می‌یابد. در نتیجه موتور نمی‌تواند به‌درستی کار کند و خودرو شتاب کافی نخواهد داشت. بنابراین اگر شتاب خودرو کم شده است، باید میزان تراکم سوخت و هوا در سیلندرها بررسی شود.

۲. مسدود شدن فیلتر سوخت

فیلتر سوخت بین انژکتور سوخت و پمپ بنزین خودرو قرار دارد. این فیلتر از ورود هرگونه ناخالصی به درون بنزین جلوگیری می‌کند. بنابراین، سوختی که پمپ بنزین به موتور منتقل می‌کند، کاملا خالص است. فیلتر سوخت مانند یک مانع بین آلاینده‌های موجود در بنزین و موتور خودرو عمل می‌کند. در صورت خرابی یا کثیف بودن فیلتر سوخت، آلاینده‌ها از طریقی به موتور خودرو وارد می‌شوند و به آن آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند.

در چنین شرایطی، شتاب خودرو کاهش می‌یابد و عملکرد خودرو مختل می‌شود. تعویض فیلتر بنزین، بهترین راه برای رفع این مشکل است.

۳. خراب بودن فیلتر هوا

ترکیب هوا و بنزین در محفظه احتراق داخلی موتور، به خودرو شتاب می‌دهد. در نتیجه این فرایند است که خودرو حرکت می‌کند. هوا قبل از ورود به داخل محفظه، باید از فیلتر هوا عبور کند اما در این مرحله امکان دارد آلاینده‌هایی همچون گرد و غبار، حشرات و … وارد محفظه شوند. در صورت ورود هرگونه آلاینده به موتور،‌ ممکن است آسیب‌هایی جدی به خودرو وارد شود. ناگفته نماند که فیلتر هوا مانند هر قطعه دیگری، تاریخ انقضا دارد. با خرابی این قطعه، هوای کمتری وارد محفظه احتراق داخلی می‌شود. با کاهش مقدار هوا، کیفیت ترکیب سوخت‌هوا از حالت استاندارد خارج می‌شود و بنابراین شتاب خودرو کاهش می‌یابد. در این شرایط کافی است فیلتر هوای خودرو را تعویض کنید.

۴. خرابی اگزوز

در سیستم اگزوز دو فیلتر وجود دارد که صداخفه‌کن و مبدل کاتالیست نام دارند. وظیفه مبدل کاهش میزان آلودگی تولیدشده از گاز‌های خروجی اگزوز است. در مقابل، فیلتر صداخفه‌کن شدت صدا‌های منتشرشده از اگزوز را کاهش می‌دهد. با خرابی اگزوز یا هر کدام از این فیلتر‌ها، عملکرد موتور خودرو با کاهش و کندشدن قدرت خودرو، دچار اختلال می‌شود و شتاب خودرو کاهش می‌یابد. اگرچه مسدود شدن سیستم اگزوز به تمامی خودرو‌ها آسیب می‌رساند اما در خودرو‌های توربو این آسیب به‌مراتب بیشتر است.

 

۵. نقص سنسور موقعیت میل بادامک

سنسور موقعیت میل بادامک اطلاعات مربوط به سرعت میل بادامک خودرو را جمع‌آوری و آن را به ماژول کنترل الکتریکی ارسال می‌کند. هنگام ارسال این اطلاعات به ماژول الکتریکی، ماژول طبق این اطلاعات مدت زمان تزریق سوخت و احتراق را تنظیم می‌کند.

در صورت خرابی سنسور موقعیت میل بادامک و ناتوانی آن در ارسال اطلاعات به ماژول الکتریکی، عملکرد موتور تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد، به‌درستی کار نمی‌کند و درنتیجه شتاب خودرو کاهش می‌یابد.

۶. نقص در سنسور مف

کاری که سنسور مف (MAF) انجام می‌دهد، اندازه‌گیری میزان هوای واردشده به موتور و گزارش  آن به ماژول کنترل انتقال نیرو است. این ماژول از آن اطلاعات برای محاسبه باری که روی موتور قرار می‌گیرد، استفاده می‌کند. در صورت مختل شدن این سیستم، عملکرد موتور کاهش می‌یابد که می‌تواند بر شتاب خودرو تأثیر بگذارد.

۷. نقص سنسور اکسیژن

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند موجب کاهش شتاب خودرو شود، نقص در سنسور اکسیژن است. هنگامی که گاز‌های خروجی از موتور خودرو خارج می‌شوند، سنسور اکسیژن مقدار این گاز‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. سپس ماژول کنترل الکترونیکی با کمک این اطلاعات زمان مناسب خروج هوای موجود در سوخت موتور را تعیین می‌کند.

سنسور اکسیژن داخل سیستم اگزوز قرار دارد. این سیستم زمان‌بندی موتور را مشخص می‌کند، سوخت را انتقال می‌دهد و حتی مقدار انتشار گاز‌های خروجی موتور را کنترل می‌کند. در صورت نقص در سنسور اکسیژن، دیگر ارسال اطلاعات صحیح درمورد هوای داخل بنزین به ماژول الکتریکی امکان‌پذیر نیست.

 

۸. خرابی انژکتور‌های سوخت

خرابی انژکتور‌ سوخت، دلیل دیگری برای کاهش شتاب خودرو است. این انژکتور‌ها یکی از اجزای مهم موتور خودرو هستند که در سیستم سوخت قرار دارند و وظیفه اصلی آن‌ها انتقال سوخت به موتور است. انژکتور‌ها با پیروی از الگو‌های خاص و در زمان‌های معینی سوخت را وارد موتور‌ می‌کنند. کنترل این زمان و الگو‌ها نیز برعهده موتور انژکتور‌ سوخت است. انژکتور‌های سوخت باعث می‌شوند موتور خودرو در شرایط مختلف رانندگی عملکرد مناسبی داشته باشد. در صورت خرابی و نقص عملکرد یکی از انژکتور‌های سوخت، خودرو دیگر نمی‌تواند شتاب مناسب را ایجاد کند.

۹. ضعیف یا خراب بودن پمپ بنزین

وظیفه پمپ بنزین دریافت سوخت از مخزن و انتقال آن به موتور خودرو است. علاوه بر این، پمپ بنزین فشار مناسب انتقال سوخت به موتور را تنظیم می‌کند. اگر این پمپ خراب شود، در شتاب خودرو مشکلاتی به وجود آمده و عملکرد موتور به خطر می‌افتد.

 

۱۰. خراب بودن شمع‌ها

خرابی شمع‌ها، یکی دیگر از دلایل کاهش شتاب خودرو است. شمع ماشین یکی از قطعات مهم سیستم احتراق موتور خودرو محسوب می‌شوند. هنگام ارسال سیگنال الکتریکی به شمع‌ها از طریق سیم پیچ احتراق سیگنال الکتریکی، شمع‌ها آن را به محفظه احتراق انتقال می‌دهند تا مخلوط هوا و سوخت به جرقه الکتریکی تبدیل شود. در صورت خرابی این شمع‌ها، عملکرد موتور کاهش می‌یابد و منجر به کاهش شتاب خودرو می‌شود.

 

۱۱. خراب بودن کویل احتراق

کویل یکی از اجزای سیستم برق خودرو است. وظیفه این قطعه افزایش ولتاژ ۱۲ ولتی باتری خودرو به ولتاژی بالاتر است. این مقدار ولتاژ برای تولید جرقه الکتریکی و اشتعال مخلوط هوا و سوخت موتور نیاز است. در صورت خراب شدن کویل احتراق، شتاب خودرو تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

علت کاهش شتاب خودرو

سخن آخر

در این مقاله دریافتیم که به دلایل مختلفی همچون تراکم کم، خرابی کویل‌های احتراق، خرابی شمع‌های خودرو، ضعیف یا خراب بودن پمپ بنزین، انسداد یا خرابی فیلتر‌های خودرو و … شتاب خودرو کاهش می‌یابد. در پی اختلال در عملکرد این قطعات و کاهش شتاب خودرو، ممکن است موتور آسیب ببیند یا حتی از کار بیفتد. می‌توانید با تعویض یا تعمیر قطعات مذکور مشکل را حل و از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

آیا برای شما هم پیش آمده است که پای خود را روی پدال گاز فشار دهید ولی خودرو انگار توان حرکت ندارد؟ مشکل از کجا بود و چطور آن را رفع کردید؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. Kho
    Kho می گوید

    یکی از دلایل دیگه در خودرو های که دریچه هوای برقی ندارن میتونه شل بودن سیم گاز باشه.

    1. حسین سررشته‌داری
      حسین سررشته‌داری می گوید

      یکی از دلایلش می‌تونه سفت بودن شیم ها باشه

  2. مرتضی
    مرتضی می گوید

    در خودرو های قدیمی مخصوصا کاربراتوری میتونه شل بودن پیچ کوئل باشه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.