معرفی و بررسی ایکس ۳۳ کراس (X33 Cross)؛ جوان‌پسند، خوش‌قیمت و مدرن

0 6,940

کراس‌اوورهای ارزان‌قیمت همیشه خودروهای جذابی برای جوانان هستند؛ اما این عطش به خودروی کراس اوور مدرن و زیبا هیچ‌وقت به‌درستی برطرف نشده است. مدیران‌خودرو این نیاز را به‌درستی درک کرد و با عرضه ایکس ۲۲ پرو توانست به موفقیت‌های خوبی برسد. حالا این خودروساز ایرانی فیس لیفت ایکس ۲۲ پرو با نام ایکس ۳۳ کراس را عرضه کرده تا بار دیگر موفقیت‌های خود را تکرار کند، اما آیا موفق می‌شود؟ در این مطلب از کارنامه قرار است با بررسی ابعاد مختلف ایکس ۳۳ کراس به این سؤال پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید.

معرفی ام‌وی‌ام ایکس ۳۳ کراس

ایکس ۳۳ کراس محصول جدیدی از برند نام‌آشنای چری است که در حقیقت یک فیس‌لیفت از ایکس ۲۲ پرو محسوب می‌شود. چری به‌خوبی می‌دانست که نمی‌توان با اقتصادی نگه‌داشتن یک خودرو، مشخصات فنی چشمگیری به آن اضافه کرد. به همین دلیل، تصمیم گرفت با افزودن آپشن‌های مدرن و پرطرفدار ولی ارزان و همچنین به‌روزرسانی طراحی به آخرین ترندهای روز، یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت جذاب و اقتصادی را روانه بازار کند. ایکس ۳۳ کراس نتیجه این استراتژی است و به همین دلیل است که چری هنگام معرفی این خودرو از عبارت «تلفیق فشن و تکنولوژی» استفاده کرد. آیا این استراتژی چری می‌تواند موفق باشد؟ بیایید با بررسی ایکس ۳۳ کراس، پاسخ این سؤال را پیدا کنیم.

مشخصات ظاهری X33 CROSS

ایکس ۳۳ کراس خودروی خیلی بزرگی نیست و ابعاد ۴,۲۰۰×۱,۷۶۰×۱,۵۷۰ برای طول، عرض و ارتفاع خودرو، این موضوع را تأیید می‌کند. اگر مشخصات ظاهری ایکس ۲۲ و مدل پرو آن را هم بررسی کنید، به همین اعداد می‌رسید که البته تعجبی هم ندارد! چرا که این خودرو قرار است یک فیس‌لیفت برای سری ایکس ۲۲ باشد. از لحاظ ابعاد، ایکس ۳۳ کراس حدود ۲۰ سانتی‌متر بزرگ‌تر از کیا سونت و حدود ۱۰ سانتی‌متر کوتاه‌تر از کیا سلتوس وارداتی است. فاصله محوری هم ۲,۵۵۵ میلی‌متر است که سبب می‌شود تا ایکس ۳۳ کراس کاملا وسط کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت قرار بگیرد.

مشخصات ظاهری X33 CROSS
طول ۴,۲۰۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۶۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۷۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۵۵۵ میلی‌متر
وزن ۱,۳۱۴ کیلوگرم

 

بررسی ایکس ۳۳ کراس از نمای جلو

چری می‌گوید که ایکس ۳۳ کراس نتیجه تلفیق مد و تکنولوژی است و زمانی که به این خودرو نگاه می‌کنید، قطعا این ادعا را تأیید خواهید کرد. طراحی نمای جلو نسبت به نسبت به ایکس ۲۲ پرو کاملا بازنگری شده است و حالا گرافیک دی لایت ها با جلوپنجره ادغام شده است. چنین سبکی از طراحی را پیش‌تر در هیوندای توسان جدید دیده بودیم و حالا ایکس ۳۳ کراس هم همین رویه را در پیش گرفته است. اگر کمی کلی‌تر نگاه کنید، خواهید دید که چینش و سبک کلی طراحی نمای جلوی این خودرو، شبیه به برادر بزرگ‌ترش یعنی اومودا ۵ (فونیکس FX) است. زیر چراغ‌های دیلایت هم چراغ‌های اصلی خودرو قرار دارند که شبیه به ورودی‌های هوا به‌نظر می‌رسند و فناوری LED هم در نسخه اتوماتیک آن دیده می‌شود.

کمی پایین‌تر و زیر سپر ماشین، یک خط نارنجی‌رنگ سعی می‌کند با تداعی کردن یک لیپ اسپرت، نمای جذاب‌تری را برای ایکس ۳۳ کراس به ارمغان بیاورد. به‌صورت کلی، نمای جلوی ایکس ۳۳ کراس باعث می‌شود این خودرو به‌راحتی در میان رقبای خود برجسته شود، چه آن را دوست داشته باشید و چه اینکه طراحی ساده‌تر ایکس ۲۲ پرو را ترجیح دهید!

بررسی ایکس ۳۳ کراس از نمای کناری

به نمای کناری خودرو می‌رویم، جایی که چری یک کلاس درس فیس‌لیفت برای خودروسازان ایرانی برگزار می‌کند! درست است که در فیس‌لیفت خودرو نمی‌توان نمای جانبی را خیلی تغییر داد، اما چری با اضافه کردن فلاپ‌های حجیم، تغییر طراحی، ابعاد رینگ‌ها و خطوط نارنجی‌رنگ، تا حد زیادی موفق شده است طراحی جدیدتری ارائه کند. از طرفی، زمانی که برای اولین‌بار با این خودرو مواجه می‌شوید، احتمالا تصور می‌کنید ایکس ۳۳ کراس از ایکس ۲۲ بزرگ‌تر است؛ اما اعداد و ارقام چنین چیزی نمی‌گفتند!

با کمی دقت متوجه می‌شوید که چری با افزایش سایز رینگ‌ها و بازطراحی صندوق عقب، کاری کرده تا خودرو واقعا بزرگ‌تر به‌نظر برسد. حالا صندوق عقب تا لبه سپر به عقب آمده و کاهش شیب صندوق باعث شده است تا ایکس ۳۳ کراس، کمی فرم کوپه‌مانند به خود بگیرد. چری واقعا طراحی جذابی را در این نما به نمایش گذاشته است که هم‌راستا با فلسفه طراحی مد آن هم هست.

اگر کمی به خودرو نزدیک‌تر شوید، پوست اژدها را روی فلاپ‌های گلگیر می‌بینید! چری به این بافت الماسی روی فلاپ‌ها پوست اژدها می‌گوید!

بررسی ایکس ۳۳ کراس از نمای عقب

به نمای عقب می‌رویم، جایی که چری دل را به دریا زده و البته، کمی بی‌محابا این کار را کرده است. نحوه بازطراحی صندوق عقب این کراس‌اوور قابل‌تحسین است؛ اسپویلر کشیده و بزرگ آن دوست‌داشتنی و المان‌هایی مانند خروجی هوا و اگزوز دوتایی (هرچند فیک) جسورانه‌اند؛ اما آیا واقعا نیاز بود که طراحی چراغ‌های خطر به این صورت باشد؟ به نظر می‌رسد که چراغ‌های پیوسته به‌خوبی با سایر اجزای نمای عقب ترکیب نمی‌شوند و ظرافت خاصی هم ندارند. البته هنوز هم می‌توانید پوست اژدها را در داخل چراغ‌های خطر ببینید. گرافیک چراغ‌ها هم در شب زیباست، اما انگار یک جای کارشان می‌لنگد!

طرحی خارجی ایکس ۳۳ کراس ترکیب جذابی از مد و تکنولوژی است که در این رده قیمتی، آن را به گزینه‌ای جذاب برای جوانان تبدیل کرده است.

 

مشخصات فنی ایکس ۳۳ کراس

ایکس ۳۳ کراس یکی از عجیب‌ترین‌های بازار در قسمت مشخصات فنی است! این کراس‌اوور ساب‌کامپکت در دو نسخه عرضه شده است که شامل یک نسخه دنده‌ای و یک نسخه اتوماتیک است. نسخه دنده‌ای از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد که حدود ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌دهد. خب تا اینجا همه‌چیز برای یک کراس‌اوور کوچک عادی است. اما در نسخه اتوماتیک ما شاهد یک موتور ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوشارژ هستیم؛ چرا؟ نمی‌دانیم! اما شاید چری نمی‌خواسته که تفاوت عملکرد نسخه اتوماتیک و دنده‌ای زیاد باشد.

مشخصات فنی نسخه اتوماتیک نسخه دنده‌ای
پیشرانه ۳ سیلندر توربوشارژ ۴ سیلندر تنفس طبیعی
گیربکس CVT ۵ سرعته دستی
حجم موتور ۱ لیتر ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۰۲ اسب بخار ۱۱۶ اسب بخار
گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌متر ۱۴۳ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۴ ثانیه ۱۴ ثانیه
حداکثر سرعت
(کیلومتر بر ساعت)
۱۷۰  ۱۷۰
مصرف ترکیبی
(لیتر در صد کیلومتر)
۶  ۶ 

 

ایکس ۳۳ کراس از نظر شتاب و اعداد و ارقام، عملکردی شبیه به کیا سونت وارداتی دارد؛ نه بیشتر و نه کمتر! زمانی که از حالت سکون پای خود را روی پدال گاز بگذارید، به ۱۳ ثانیه زمان نیاز دارید تا عدد ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کلاستر ایکس ۳۳ کراس اتوماتیک ببینید. برخی همین عدد را برای نسخه دنده‌ای هم اعلام می‌کنند اما به نظر می‌رسد اسب بخار بیشتر در نسخه دنده‌ای، نمی‌تواند گشتاور بیشتر، توربوشارژ و عملکرد یکنواخت گیربکس CVT نسخه اتوماتیک را جبران کند. همین موضوع برای مصرف سوخت هم صادق است و ما انتظار داریم نسخه اتوماتیک به‌دلیل تعداد سیلندر و حجم موتور کمتر، مصرف سوخت بهینه‌تری داشته باشد.

کیفیت سواری چطور است؟ امیدوار بودیم که در قسمت کیفیت سواری هم بهبودهای جذابی را شاهد باشیم اما چری بیشتر به ظاهر و آپشن‌ها توجه کرده است. سیستم تعلیق خودرو همانی است که در ایکس ۲۲ و سایر خودروهای اقتصادی می‌بینیم؛ سیستم تعلیق مک‌فرسون در محور جلو و سیستم تعلیق تورشن بیم در محور عقب. هر چند این سیستم تعلیق در تمام خودروهای اقتصادی دنیا متداول است، اما زیاده‌روی چری در فلسفه مد و فشن باعث شده رینگ‌های ۱۷ اینچی با فاق لاستیک کم، برای این کراس‌اوور اقتصادی کوچک انتخاب شود. رینگ‌های بزرگ و فاق لاستیک کم در ظاهر زیبا هستند، اما در جاده‌های کم‌کیفیت سبب خشک‌تر شدن سواری می‌شوند.

ایکس ۳۳ کراس از نظر عملکرد فنی در جایگاه متوسط و نسبتا خوبی قرار می‌گیرد؛ هرچند سواری نرم و لذت‌بخشی ارائه نمی‌کند.

امکانات کابین و طراحی داخلی

دوباره برگردیم به جایی که فشن و تکنولوژی دست به دست هم داده‌اند: کابین ایکس ۳۳ کراس. طراحی کابین این کراس‌اوور کوچک، زیباست. زیباتر از دیگر کراس‌اوورهای این رده قیمتی و حتی برخی از رقبای گران‌تر خود، به‌خصوص تریم‌های مختلف آن که می‌توانند انتخاب‌های بسیار جذابی باشند. با اینکه مواد سازنده عمدتا از پلاستیک خشک است، اما چری با اضافه کردن طرح پوست اژدها و نورپردازی کابین سعی کرده ظاهر جذابی ایجاد کند و واقعا هم موفق بوده است.

اولین جایی که طرح پوست اژدها خودنمایی می‌کند، در قسمت جلوی داشبورد است که به زیبایی با کروم مات تلفیق شده و ظاهر یک زره استیل را تداعی می‌کند. در قسمت داخلی درها هم همین طرح را می‌بینید که از طرفین به‌مرور محو می‌شود تا آخرین طرح پوست اژدهای ایکس ۳۳ کراس را ببینیم.

نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی ایکس ۳۳ کراس به زیبایی روی داشبورد قرار گرفته و کار کردن با آن هم راحت است. کمی آن‌طرف‌تر هم کلاستر دیجیتال ۷ اینچی قرار دارد که در ترکیب با فرمان دی‌کات جلوه مدرنی را به‌وجود می‌آورد. خوشبختانه خروجی‌های هوا تا حد زیادی درون داشبورد مخفی شده‌اند و از شلوغ به‌نظر رسیدن داشبورد جلوگیری می‌کنند. زیر صفحه نمایش یک ردیف دکمه به‌ظاهر یکپارچه قرار دارد که وظیفه تنظیم تهویه مطبوع، میزان خروج باد و … را به‌عهده دارند. در حقیقت، اکثر تنظیمات خودرو به صفحه نمایش آن منتقل شده‌اند که شاید برای برخی خوشایند نباشد. صندلی‌های ایکس ۳۳ کراس تا حدی اسپرت طراحی شده‌اند و جنس رویه آن‌ها از چرم مصنوعی است.

نکته منفی کابین این کراس‌اوور در ردیف عقب دیده می‌شود؛ جایی که فضای پا برای افراد بلندقد محدود است. اگر بخواهیم کمی سخت‌گیر باشیم، باید گفت که ایکس ۳۳ کراس یک خودروی ۴نفره است و زمانی که سرنشینان جلویی بخواهند صندلی خود را تا انتها به عقب بیاورند، فضای پای ردیف عقب برای افرادی با قد متوسط هم محدود خواهد بود. بنابراین اگر خانواده‌ای با قد متوسط تا بلند دارید، به ایکس ۳۳ کراس به چشم یک خودروی ۴نفره نگاه کنید.

اگر رده قیمتی ایکس ۳۳ کراس را در نظر بگیرید، همه‌چیز کابین این خودرو را دوست خواهید داشت. طراحی فضای داخلی واقعا جذاب است و کیفیت موادسازنده هم یک سر و گردن از ایکس ۲۲ پرو و سایر رقبایش بالاتر است.

 

آپشن‌های رفاهی و ایمنی X33 CROSS

احتمالا از یک کراس‌اوور ارزان‌قیمت انتظار آپشن‌های زیادی ندارید؛ اما هرچه نباشد، ایکس ۳۳ کراس قرار است نمایانگر فشن و تکنولوژی باشد! بنابراین بدون آپشن‌های جذاب چطور می‌تواند این کار را انجام دهد؟ چری به‌خوبی به این موضوع واقف بوده و به همین دلیل تا جایی که قیمت خودرو را معقول نگه دارد، به ایکس ۳۳ کراس آپشن و امکانات رفاهی اضافه کرده است. خریداران این خودرو می‌توانند آپشن‌های جذابی مانند گرمکن صندلی های جلو، کروز کنترل، شارژر وایرلس، ورود و استارت بدون کلید، استارت از راه دور، اتولایت، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دوربین عقب و سنسور پارک جلو و عقب را در ایکس ۳۳ کراس ببینند. با این اوصاف برخی از آپشن‌های گران‌تر مانند صندلی‌های برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل هوشمند، رادارها و مدهای رانندگی در این کراس‌اوور دیده نمی‌شود.

لیست کامل آپشن‌های ایکس ۳۳ کراس را در جدول زیر می‌بینید.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی ایکس ۳۳ کراس
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل کشش دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی دارد
ریموت استارتر دارد
استارت دکمه‌ای دارد
ورود بدون کلید دارد
سنسور جلو و عقب دارد
سنسور تصادف ندارد
سنسور نور و باران فقط نور
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
دوربین ثبت وقایع ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز اضطراری ندارد
حالت‌های رانندگی ندارد
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک ندارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان ندارد
دوربین ۳۶۰ ندارد
دوربین جلو و عقب فقط عقب
دوربین جانبی ندارد
ایربگ ۴ کیسه هوا
سیستم تهویه اتوماتیک ندارد
صندلی‌ راننده دستی
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی دارد
سردکن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس دارد
سیستم تهویه مطبوع تک کاناله
سانروف دارد
سقف پانوراما ندارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

 

قیمت ام‌وی‌ام ایکس ۳۳ کراس

همان‌طور که گفتیم ایکس ۳۳ کراس در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک عرضه شده است. قیمت نسخه دنده‌ای حدود ۸۰۵ میلیون تومان و قیمت نسخه اتوماتیک حدود ۸۹۷ میلیون تومان است. جالب است بدانید که قیمت این خودرو در چین چیزی حدود ۶۰ هزار یوان (حدود ۴۸۰ میلیون تومان با یوان ۸هزار تومانی) است.

اما رقبای ایکس ۳۳ کراس کدام‌اند؟

رقبای MVM X33 CROSS

متأسفانه رقابت در رده قیمتی کمتر از یک میلیارد به‌علت کم بودن رقبا در بازار ایران، خیلی جذاب نیست. از معدود رقبای ایکس ۳۳ کراس می‌توان به BAC X3 از کرمان موتور و ایکس ۲۲ پرو یعنی برادر دوقلوی ایکس ۳۳ کراس اشاره کرد. به نظر می‌رسد محصول کرمان موتور نمی‌تواند در رقابت با ایکس ۳۳ کراس پیروز شود؛ بنابراین رقیب جدی این کراس‌اوور را باید ایکس ۲۲ پرو دانست که با طراحی مدرن و محافظه‌کارانه‌تر، قیمت پایین‌تر و مشخصات فنی مشابه می‌تواند گزینه جذابی باشد. برخی از محصولات ایرانی مانند پژو ۲۰۷MC هم در همین محدوده قیمتی حضور دارند که البته احتمالا رقیبانی جدی برای محصولات مدرن چینی محسوب نمی‌شوند.

مدل خودرو X33 CROSS X22 PRO BAC X3
پیشرانه ۳ سیلندر توربوشارژ ۳ سیلندر توربوشارژ ۴ سیلندر TGDI
حجم موتور ۱ لیتر ۱ لیتر ۱.۵ لیتر
گیربکس CVT CVT ۷ سرعته دوکلاچه تر
حداکثر قدرت ۱۰۲ ۱۰۲ ۱۷۵
حداکثر گشتاور ۱۵۰ ۱۵۰ ۲۷۰
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۴ ۱۵ ۷.۵

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.