تفاوت آریزو ۶ جی تی و آریزو ۶ پرو؛ کدام سدان مناسب شماست؟

0 579

آریزو ۶ GT یا آریزو ۶ PRO؟ این سؤالی است که با معرفی و عرضه سدان جدید مدیران خودرو، یعنی آریزو ۶ GT (بخوانید: آریزو ۶ جی تی)، بارها تکرار شده است. همین دلیلی شد تا در این مطلب از کارنامه این دو بردار دوقلو اما ناهمسان یعنی آریزو ۶ پرو و جی‌تی را روبه‌روی هم قرار دهیم تا ببینیم کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

معرفی آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ جی تی

آریزو ۶ را همه می‌شناسیم؛ سدانی اقتصادی و خانوادگی که چندسالی در بازار ایران و چین حضور داشت و به موفقیت‌های خوبی هم رسید. همین موضوع باعث شد چری، با ایجاد تغییرات ظاهری در نمای خارجی و کابین و همچنین اضافه کردن آپشن‌های مدرن‌تر، یک سدان خانوادگی، اقتصادی و نیمه‌لوکس با نام آریزو ۶ پرو را هم روانه بازار کند. اما به نظر می‌رسید که موفقیت نسبی آریزو ۶ پرو هم کافی نبود و چری قصد دارد با تغییر قوای محرکه، بازطراحی نمای جلو و کابین و اضافه کردن آپشن‌های بیشتر، شانس خود را با آریزو ۶ جی تی در بازار سدان‌های اسپرت امتحان کند. در این مطلب، با مقایسه آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ جی تی به این سؤال پاسخ خواهیم داد که آیا تغییرات ایجادشده می‌تواند به موفقیت آریزو ۶ جی تی کمک کند یا نه.

مقایسه ظاهری آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ جی تی

آریزو ۶ جی تی و آریزو ۶ پرو از پلتفرم مشابهی بهره می‌برند و هر دو نسخه‌ای از آریزو ۶ معمولی هستند. به همین دلیل، ابعاد این دو خودرو کاملا مشابه است و تنها چند سانتی‌متر اختلاف طول دارند. آریزو ۶ پرو حدود ۳ سانتی‌متر بلندتر و ۱۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر از جی تی است. در ادامه می‌توانید جدول مشخصات ظاهری این دو خودرو را ببینید.

مشخصات ظاهری آریزو ۶ جی تی آریزو ۶ پرو
طول ۴,۶۸۰ میلی‌متر ۴,۷۱۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۲۵ میلی‌متر ۱,۸۲۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۹۰ میلی‌متر ۱,۴۹۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۶۷۰ میلی‌متر ۲,۶۷۰ میلی‌متر
وزن ۱,۳۳۴ کیلوگرم ۱,۴۱۵ کیلوگرم

مقایسه آریزو ۶ PRO و آریزو ۶ GT از نمای جلو

آریزو ۶ پرو جلوپنجره‌ای بزرگ و شکیل با طراحی مشبک دارد که به آن ظاهر مدرن و جذابی داده است. چراغ‌های جلوی LED با طراحی باریک و کشیده، به‌خوبی با جلوپنجره هماهنگ شده‌اند و نمای جلویی خودرو را پویا و پرانرژی نشان می‌دهند. در سمت مقابل، طراحی سپر ماشین، چراغ‌ها و جلوپنجره کاملا تغییر کرده و حالا یک لکسوس متولد شده است؛ مطمئنیم شما هم در اولین مواجهه با این خودرو، چنین نظری خواهید داشت! اما آیا این طراحی به‌خوبی با نمای جانبی و عقب ترکیب می‌شود؟ بیایید ببینیم.

 

مقایسه آریزو ۶ PRO و آریزو ۶ GT از نمای جانبی

در نمای جانبی هر دو خودرو، تقریبا هیچ تغییری نسبت به آریزو ۶ معمولی دیده نمی‌شود. نمای جانبی اگرچه برای یک سدان خانوادگی و نسبتا لوکس کاملا خوب است، اما برای یک سدان اسپرت چندان جذاب نیست. خطوط طراحی در این نما کاملا منطقی و به دور از اغراق هستند؛ فلسفه‌ای از طراحی که برای آریزو ۶ پرو کاملا کارآمد است اما برای آریزو ۶ GT نه! چراکه در یک خودروی اسپرت، شما خطوط منطقی نمی‌خواهید، شما دوست دارید حجم‌پردازی‌های جذاب، خطوط شکسته و المان‌های اسپرت ببینید ولی آریزو ۶ جی تی، چنین طراحی‌ای را به شما نمی‌دهد.

 

مقایسه آریزو ۶ PRO و آریزو ۶ GT از نمای عقب

وضعیت در نمای عقب کمی بهتر می‌شود. طراحی چراغ‌های آریزو ۶ جی تی تغییر محسوسی را تجربه نکرده، اما بازطراحی سپر و اضافه شدن اگزوزهای فیک ۴تایی توانسته کمی حس‌وحال اسپرت را به نمای عقب تزریق کند. در سمت مقابل، آریزو ۶ پرو همچنان همان طراحی منطقی و لوکس را به نمایش می‌گذارد. چراغ‌هایی که به‌صورت پیوسته از یک سمت به سمت دیگر کشیده شده‌اند، سعی دارند به نمای عقب خودرو ظاهر یکپارچه‌ای ‌ببخشند. سپر عقب با دیفیوزر و خروجی‌های دوگانه اگزوز هم به جذابیت بیشتر این مدل کمک کرده‌اند.

طراحی نمای جلوی آریزو ۶ جی تی برای یک سدان اسپرت قطعا جذاب است، اما با نمای جانبی و نمای عقب سازگار نیست. نمای جانبی آریزو ۶ جی تی، هنوز هم نمایانگر یک سدان اقتصادی و خانوادگی از آریزو ۶ معمولی است و نمای عقب هم همان آریزو ۶ پرو را به نمایش می‌گذارد. به همین دلایل، طراحی اسپرت نمای جلو به‌خوبی با نماهای دیگر، به‌خصوص نمای جانبی، ترکیب نمی‌شود.
promotion banner

مقایسه آریزو ۶ PRO و آریزو ۶ GT از نظر فنی

مهم‌ترین تغییر در آریزو ۶ جی تی مربوط به مشخصات فنی است که سبب شده پسوند «GT» برای آن انتخاب شود. آریزو ۶ پرو به یک سیستم محرکه اقتصادی اما خوب شامل موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ و گیربکس CVT مجهز است. در سمت مقابل، زیر کاپوت آریزو ۶ جی تی، یک موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم (TGDI) قرار دارد که به گیربکس دوکلاچه ۷سرعته متصل شده است. این همان پیشرانه‌ای است که در تیگو ۸ پرو و فونیکس FX دیده بودیم؛ بنابراین می‌توانیم انتظار عملکرد جذابی را از نسخه GT آریزو ۶ داشته باشیم.

 

مشخصات فنی آریزو ۶ جی تی آریزو ۶ پرو
پیشرانه ۴ سیلندر TGDI ۴ سیلندر توربوشارژ
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه CVT
حجم موتور ۱.۶ لیتر ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۹۷ اسب بخار ۱۴۷ اسب بخار
گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر ۲۱۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۷.۶ ثانیه ۱۰.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۷ لیتر  ۶.۹ لیتر

 

پیشرانه جدید آریزو ۶ GT، حدود ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور را برای این خودرو به ارمغان آورده است. بنابراین در مقایسه با آریزو ۶ پرو، حدود ۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری در اختیار خواهید داشت. در عمل هم شاهد تفاوت‌های کاملا محسوسی هستیم. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آریزو ۶ جی تی حدود ۷.۶ تا ۷.۹ ثانیه است، درحالی‌که آریزو ۶ پرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، به ۱۰ تا ۱۱ ثانیه زمان نیاز دارد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که آریزو ۶ جی تی، بخش مهمی از شتاب خوب خود را مدیون گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه است که تعویض سریع‌تر و دقیق‌تر دنده‌ها را ارائه می‌دهد.

نقد وارد بر هر دو خودرو که قبلا هم در مقایسه آریزو ۶ پرو و KMC J7 به آن اشاره کرده بودیم، استفاده از سیستم تعلیق تورشن‌بیم در سری آریزو ۶ است. برای محصولی با این رده قیمتی و این سطح از ادعای فنی، کاملا ضروری است که از سیستم تعلیق مولتی‌لینک در محور عقب استفاده شود. به‌هرحال، ازآنجایی‌که سیستم تعلیق در هر دو خودرو کاملا مشابه است، تفاوتی در کیفیت سواری‌شان دیده نمی‌شود و سواری هر دو سدان کمی خشک است.

مقایسه امکانات کابین و طراحی داخلی

کابین و امکانات رفاهی آن یکی دیگر از بخش‌هایی است که در آریزو ۶ جی تی پیشرفت‌های خوبی را تجربه کرده است. ابتدا به سراغ آریزو ۶ می‌رویم. طراحی داخلی بر «لوکس‌تر به نظر رسیدن» متمرکز شده و این را می‌توان در حجم زیاد پلاستیک پیانویی دید. بسیاری این سبک از طراحی و مواد سازنده را دوست دارند؛ اما توجه داشته باشید که پلاستیک پیانویی استفاده‌شده در این کابین، به‌راحتی خط‌وخش برمی‌دارد.

 

در سمت مقابل، طراحی کابین آریزو ۶ GT بسیار شبیه به تیگو ۸ پرو شده که نکته مثبتی تلقی می‌شود. در نگاه اول، کلاستر و صفحه‌نمایش یکپارچه مولتی‌مدیا کاملا جلب‌توجه می‌کند و به‌مراتب جذاب‌تر از نمونه استفاده‌شده در آریزو ۶ پرو است. کنسول مرکزی تفاوت زیادی با نمونه به‌کاررفته در نمونه پرو ندارد و تنها تغییر دسته دنده جلب توجه می‌کند. یکی از جذابیت‌های کابین آریزو ۶ جی تی، تریم قرمز رنگ آن است که به‌خوبی حس یک خودروی اسپرت را منتقل می‌کند. قسمت رویه صندلی‌ها و بخشی از رودری‌ها از جنس همین چرم قرمز رنگ هستند که در ترکیب با رنگ مشکی کابین، کاملا خودنمایی می‌کند.

 

از نظر مواد سازنده هم، آریزو ۶ جی تی دست بالا را دارد. در اکثر قسمت‌های کابین این خودرو مثل رودری‌ها، تکیه‌گاه دست و داشبورد، از ترکیب پلاستیک نرم و چرم مصنوعی استفاده شده که قابل‌تحسین است. این در حالی است که روی رودری‌های آریزو ۶ پرو از پلاستیک خشک استفاده شده و تنها روی داشبورد و تکیه‌گاه دست می‌توان مواد نرم‌تر را دید. کیفیت و اندازه صندلی‌های نسخه جی تی هم تا حدی از نمونه پرو بهتر است. فضای کابین دو خودرو با توجه به پلتفرم و ابعاد مشابه، کاملا یکسان است و به‌لطف فاصله محوری ۲۶۷ سانتی‌متری، فاصله سر و پا در هر دو ردیف بسیار خوب است.

در بخش کیفیت موادسازنده و طراحی کابین، آریزو ۶ جی تی کاملا برتری خود را نسبت به نسخه پرو نشان می‌دهد.

مقایسه آپشن‌های رفاهی و ایمنی

همان‌طور که گفتیم، آریزو ۶ جی تی در بخش آپشن‌ها و امکانات رفاهی هم پیشرفت‌های زیادی داشته و حالا در سطح کراس اوور فونیکس FX قرار می‌گیرد. البته آریزو ۶ پرو هم با داشتن امکاناتی مثل سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، فرمان برقی، استارت دکمه‌ای، دوربین ۳۶۰ درجه، کنترل پایداری و کشش، ۶ کیسه هوا، گرمکن صندلی‌های جلو، شارژر وایرلس و … سدان نسبتا پُرآپشنی محسوب می‌شود. با وجود این، نسخه جی‌تی که قشر جوان و علاقه‌مند به تکنولوژی را هدف گرفته، پا را یک قدم فراتر گذاشته است و آپشن‌های اضافی‌ دیگری مانند شیفتر پشت فرمان، کروز کنترل تطبیقی، دوربین ثبت وقایع، رادار نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط، رادار هشدار برخورد از جلو و هشدار خروج از خط را در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

لیست کامل آپشن‌های آریزو ۶ پرو و آریزو ۶ جی تی را ببینید:

آپشن‌ها و امکانات رفاهی آریزو ۶ جی تی آریزو ۶ پرو
کنترل پایداری دارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
کروز کنترل هوشمند دارد ندارد
کنترل کشش دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
کنترل سرعت در شیب دارد ندارد
ریموت استارتر دارد دارد
استارت دکمه‌ای دارد دارد
سنسور جلو و عقب دارد فقط عقب
سنسور تصادف دارد ندارد
سنسور نور و سنسور باران دارد دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط دارد ندارد
رادار نقطه کور دارد دارد
رادار تغییرلاین دارد دارد
دوربین ثبت وقایع دارد ندارد
ترمز ضدقفل دارد دارد
حالت‌های رانندگی دارد (اکو + اسپرت + جی تی بوست) ندارد
ترمز اضطراری خودکار دارد ندارد
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهلد دارد دارد
چراغ مه‌شکن جلو ندارد دارد
دی لایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
نوربالا اتوماتیک دارد ندارد
فرمان برقی دارد دارد
دنده پشت فرمان دارد ندارد
دوربین ۳۶۰ دارد دارد
دوربین جلو و عقب دارد دارد
دوربین جانبی دارد دارد
ایربگ ۴ کیسه هوا ۶ کیسه هوا
ورود بدون کلید دارد دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد دارد
صندلی‌ راننده برقی ۶ حالته برقی ۶ حالته
صندلی سرنشین جلو برقی دستی
گرمکن صندلی دارد دارد 
سردکن صندلی دارد ندارد 
ماساژور صندلی ندارد ندارد 
شارژر وایرلس دارد دارد
سیستم تهویه مطبوع تک‌کاناله تک‌کاناله
کول باکس ندارد ندارد
سانروف دارد دارد
سقف پاناروما ندارد ندارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد دارد

 

 

آریزو ۶ پرو بخریم یا آریزو ۶ جی تی؟

خب! به انتهای مطلب رسیدیم و نوبت پاسخ سؤال نهایی این مقایسه است: آریزو ۶ پرو یا جی تی؟ معمولا در چنین مقایسه‌هایی، اختلاف قیمت دو محصول عامل تعیین‌کننده‌ای است که می‌تواند درنهایت معادلات را تغییر دهد. اما در این مقایسه، انتخاب راحت‌تر خواهد بود؛ چراکه اختلاف قیمت چندانی بین این دو خودرو وجود ندارد. مدیران خودرو قیمت آریزو ۶ پرو را ۱,۴۳۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان و قیمت آریزو ۶ جی‌تی را ۱,۶۱۴,۱۰۰,۰۰۰ تومان اعلام کرده است.

آریزو ۶ جی‌تی در بخش‌های فنی، تعداد آپشن‌ها، کیفیت و طراحی کابین کاملا برتر از نمونه پرو است. در سمت مقابل، آریزو ۶ پرو طراحی متناسب‌تر و پخته‌تری دارد که این هم کاملا به سلیقه شخصی شما برمی‌گردد. درنهایت، دوست داریم بدانیم انتخاب شما بین این دو سدان چری کدام است؛ آریزو ۶ پرو یا آریزو ۶ جی تی؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.