مقایسه دیگنیتی پرایم و کی‌ام‌سی K7؛ کدام خودرو را بخریم؟

0 380

کراس اوور کوپه اسپرت یا کراس‌اوور خانوادگی نیمه‌لوکس؟ در این قسمت از سری مقایسه‌های خودرویی کارنامه، قصد داریم دو کراس‌اوور کاملا متفاوت اما هم‌قیمت را روبه‌روی هم قرار دهیم تا ببینیم کدام‌یک می‌تواند انتخاب بهتری باشد؛ KMC K7 یا دیگنیتی پرایم؟ اگر شما هم قصد خرید خودرو دارید و بین این دو مردد مانده‌اید، تا انتها همراه‌مان بمانید.

معرفی KMC K7 و دیگنیتی پرایم

دیگنیتی و KMC J7 (بخوانید: کی ام سی جی ۷) دو کراس‌اوور موفق بازار هستند که در زمان ورودشان به بازار، توجه زیادی را به خود جلب کردند؛ خصوصا دیگنیتی که با طراحی کوپه‌مانندش، تمام سرها را به‌سمت خود چرخاند. کی ام سی K7 یک کراس‌اوور سایز متوسط و خانوادگی از برند چینی جک (JAC) است که توسط کرمان‌موتور در بازار ایران عرضه می‌شود. در سمت مقابل، دیگنیتی کراس‌اووری کوپه در ابعاد متوسط و محصولی از دانگ‌فنگ است که در بازار چین با نام IX5 شناخته می‌شود. در ادامه، این دو کراس‌اوور جذاب را روبه‌روی هم قرار می‌دهیم تا ببینیم کدام‌یک برنده این نبرد خواهد بود.

مقایسه ظاهری دیگنیتی پرایم و کی‌ام‌سی K7

مثل همیشه با مقایسه ابعاد شروع می‌کنیم. محصول جک با طول ۴۷۷ سانتی‌متری، حدود ۱۰ سانتی‌متر از دیگنیتی ۴۶۸ سانتی‌متری، بلندتر است. از لحاظ ارتفاع هم همین تفاوت ۱۰ سانتی‌متری وجود دارد و باعث شده دیگنیتی ظاهر اسپرت‌تری به خود بگیرد. از لحاظ ابعاد، هر دو خودرو در دسته کراس‌اوورهای متوسط قرار می‌گیرند اما از لحاظ طراحی، به دو دنیای مختلف تعلق دارند!

مشخصات ظاهری دیگنیتی پرایم کی ام سی K7
طول ۴,۶۸۵ میلی‌متر ۴,۷۷۶ میلی‌متر
عرض ۱,۸۶۵ میلی‌متر ۱,۹۰۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۴۵ میلی‌متر ۱,۷۶۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۷۹۰ میلی‌متر ۲,۷۵۰ میلی‌متر
وزن ۱,۵۷۰ کیلوگرم ۱,۷۳۵ کیلوگرم

 

همان‌طور که گفتیم، دیگنیتی و K7 دو کراس‌اوور با دو فلسفه طراحی متفاوت هستند که البته در برخی المان‌ها این فلسفه دگرگون می‌شود. منظورمان چیست؟ الان توضیح می‌دهیم.

دیگنیتی پرایم یک کراس‌اوور اسپرت با طراحی کوپه‌مانند است، هرچند که واقعا کوپه نیست و زیر ستون B حذف نشده است. در سمت مقابل، KMC K7 یک کراس‌اوور خانوادگی نسبتا بزرگ است که می‌خواهد با محصولاتی مانند سانتافه رقابت کند.

 

مقایسه دیگنیتی و KMC K7 از نمای روبه‌رو

زمانی که به نمای جلوی دو خودرو نگاه می‌کنیم، دگرگون شدن فلسفه طراحی دو خودرو را می‌بینیم. K7 یک کراس‌اوور خانوادگی و نسبتا لوکس است اما از اینکه بخواهد یک چهره مدرن و هجومی را به نمایش بگذارد، ترسی ندارد! چراغ‌های دوقسمتی با نوار دی لایت کشیده و جلوپنچره بزرگ با نوارهای عمودی، نمای جلوی خودرو را خشن و جذاب کرده‌اند که البته برای یک کراس‌اوور خانوادگی شاید چندان متداول نباشد.

در سمت مقابل، دیگنیتی با اینکه یک کراس‌اوور اسپرت است، اما طراحی معقول‌تری ارائه می‌دهد و خبری از ترندهای جدید مثل چراغ‌های دوقسمتی نیست. با وجود این، طراحی نمای جلو هنوز هم بسیار جذاب است؛ نوار دی‌لایت درون چراغ‌های اصلی قرار گرفته و گرافیک چرغ‌ها با جلوپنجره سه‌بعدی کاملا هماهنگ است.

 

مقایسه دیگنیتی و KMC K7 از نمای جانبی

نمای جانبی جایی است که دو خودرو ماهیت واقعی خود را نشان می‌دهند. زمانی که از بغل به دیگنیتی نگاه کنید، کراس‌اوور کوپه جذابی را می‌بینید که یکی از زیباترین طراحی‌های حال حاضر بازار را دارد. حجم‌پردازی‌های روی گلگیر خودرو، شیب کم شیشه‌های عقب و خطوط منطقی در این نما باعث شده دیگنیتی طراحی اسپرت و درعین‌حال باپرستیژی داشته باشد. به این مجموعه، رینگ‌های ۱۸ اینچی هم اضافه‌شده که برای ابعاد و فرم بدنه کاملا مناسب است.

محصول مونتاژی کرمان‌موتور هم به‌خوبی ماهیت خود را نشان می‌دهد، طول ۴۷۷ سانتی‌متری، کاپوت کشیده، پنجره‌های بزرگ، رینگ‌های ۱۸ اینچی، تزئینات کرومی دورتادور پنجره‌ها و خطوط ساده به‌خوبی یک کراس‌اوور نیمه‌لوکس خانوادگی را به نمایش می‌گذارند.

 

مقایسه دیگنیتی و KMC K7 از نمای عقب

در نمای عقب، دیگنیتی طراحی اسپرت و عضلانی خود را حفظ کرده و شیب کم شیشه عقب آن همچنان جلب‌توجه می‌کند. حجم‌پردازی‌های روی گلگیر از این نما کاملا مشخص است و جذابیت خودرو را زیاد می‌کند. متأسفانه در نسخه پرایم، برخلاف نسخه پرستیژ، خبری از خروجی‌های اگزوز واقعی نیست و تنها دو خروجی فیک در نظر گرفته شده است. این موضوع برای KMC K7 هم صدق می‌کند و شما نمی‌توانید خروجی‌های واقعی اگزوز را ببینید. طراحی کلی قسمت عقب K7 از کراس‌اوورهای پورشه الهام گرفته شده که انصافا خوب از آب درآمده و با بقیه قسمت‌های خودرو، هماهنگی خوبی دارد.

هر دو کراس‌اوور، طراحی خوب و جذابی دارند. با وجود این، دیگنیتی پرایم به‌دلیل حضور کمتر کراس‌اوورهای کوپه می‌تواند بیشتر جلب‌توجه کند.
promotion banner

مقایسه فنی دیگنیتی پرایم و کی‌ام‌سی K7

دیگنیتی پرایم و کی ام سی K7 هر دو به یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر مجهز شده‌اند، با این تفاوت که محصول بهمن‌موتور فقط توربوشارژ دارد اما محصول کرمان‌موتور علاوه‌بر توربوشارژ، فناوری پاشش مستقیم سوخت را هم دارد. قدرت در هر دو خودرو به محور جلو فرستاده می‌شود، در K7 با استفاده از یک گیربکس دوکلاچه ۶ سرعته و در دیگنیتی با استفاده از یک گیربکس CVT.

قبل از بررسی عملکرد در دنیای واقعی، اجازه دهید نگاهی به مشخصات فنی این دو کراس‌اوور چینی بیندازیم:

مشخصات فنی دیگنیتی پرایم KMC K7
پیشرانه ۴ سیلندر توربوشاژ ۴ سیلندر TGDI
گیربکس CVT ۶ سرعته دو کلاچه
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۴۸ اسب بخار ۱۷۱ اسب بخار
گشتاور ۲۲۰ نیوتن‌متر ۲۵۱ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۳ ثانیه ۱۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی
(در ۱۰۰ کیلومتر)
۷.۳ لیتر ۸.۶ لیتر

 

اگر فکر می‌کنید عملکرد دیگنیتی پرایم همانند طراحی ظاهری‌اش جذاب و فوق‌العاده اسپرت است، خبر بدی برایتان داریم. مجموعه قوای محرکه این کراس‌اوور، تنها ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌دهد تا در بهترین حالت، بعد از ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. با اینکه چنین شتابی برای یک کراس‌اوور ۱.۵ تنی بد نیست، اما قطعا انتظارات از یک کراس‌اوور کوپه اسپرت که قیمت کمی هم ندارد، بیش از این است. کی‌ام‌سی K7 هم خیلی عملکرد بهتری در قسمت شتاب ندارد و باید ۱۱ ثانیه صبر کنید تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید، اما نکته اینجاست که K7 یک کراس‌اوور خانوادگی نسبتا اقتصادی و بزرگ است که ۱.۷ تن وزن دارد. از آنجایی که قرار نیست با یک کراس‌اوور خانوادگی، در مسابقات درگ شرکت کنید، شتاب ۱۱ ثانیه‌ای چندان هم بد به نظر نمی‌رسد.

 

از لحاظ سیستم تعلیق با مشخصات مشابهی در هر دو خودرو روبه‌روییم؛ سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و سیستم تعلیق مولتی‌لینک هم در K7 و هم در دیگنیتی دیده می‌شود. با وجود این، نوع سواری در این دو خودرو کمی متفاوت است. جک سعی کرده K7 تا حد ممکن سواری نرمی ارائه دهد، اما دانگ‌فنگ تصمیم گرفته با توجه به ماهیت اسپرت دیگنیتی، سیستم تعلیق و سواری کمی محکم‌تر باشد. بهتر بود دانگ‌فنگ به هماهنگ کردن مشخصات فنی با ماهیت خودرو هم توجه می‌کرد؛ چراکه در شرایط کنونی، دیگنیتی نه می‌تواند لذت یک سواری پرشتاب را ارائه دهد و نه می‌تواند سواری نرمی (به نرمی رقبای هم‌قیمت) داشته باشد.

اگرچه K7 تفاوت عملکردی زیادی با دیگنیتی ندارد، اما به‌هرحال بهتر از آن است و با توجه به ماهیت یک کراس‌اوور خانوادگی می‌تواند رضایت افراد بیشتری را جلب کند.

مقایسه امکانات کابین و طراحی داخلی

بررسی کابین KMC K7

وارد کابین کی ام سی K7 می‌شویم، جایی که جک سعی کرده محصولات ب‌ام‌و را الگوی طراحی خود قرار دهد و تا جایی که می‌توانسته ظاهر مینیمالی به‌وجود بیاورد. بخش عمده تنظیمات و کنترل‌های خودرو به نمایشگر ۱۲.۳ اینچی منتقل شده و زیر آن هم دریچه‌های تهویه مطبوع و دکمه‌های آن قرار گرفته‌اند. کمی پایین‌تر، دسته دنده و کنسول مرکزی به سبک محصولات قدیمی BMW قرار گرفته‌اند که هماهنگی مناسبی با بخش‌های دیگر کابین دارد.

برای کلاستر هم یک صفحه نمایش دیجیتالی در نظر گرفته شده که کنتراست و روشنایی خوبی دارد. طراحی فرمان ساده است ولی شاید بهتر بود فرمان Dکات و جدید جک J7 را در این خودرو ببینیم. کی ام سی K7 از لحاظ موادسازنده هم بسیار خوب به نظر می‌رسد. تقریبا در تمام قسمت‌هایی که جلوی دید هستند، از چرم مصنوعی و پلاستیک نرم استفاده شده که حس لوکس بودن را به‌خوبی منتقل می‌کند. طول زیاد و فاصله محوری خوب هم فضایی کاملا کافی برای سر‌ و پای افراد قدبلند فراهم می‌کند و درعین‌حال، صندوق عقب بسیار بزرگی دارد که به‌اندازه یک وانت می‌توانید با آن وسیله جابه‌جا کنید!

 

بررسی کابین دیگنیتی

در کابین دیگنیتی پرایم هم همه‌چیز خوب، باکیفیت و زیباست، البته اگر خیلی به مدرن بودن اهمیت نمی‌دهید! طراحی کابین کمی قدیمی است و این موضوع از کلاستر آنالوگ و طراحی المان‌های کابین مثل دسته‌دنده و دریچه‌های کولر قابل‌تشخیص است. البته فرمان، طراحی بسیار جذابی دارد که شبیه به محصولات مرسدس AMG است و کمتر نمونه آن را دیده‌اید. کیفیت موادسازنده هم بسیار خوب است و همانند کی ۷ در تمام قسمت‌های کابین از مواد باکیفیت استفاده شده است. فضای کلی کابین زیباست و در تریم مارون (قرمز) این زیبایی به نهایت خود می‌رسد. ردیف عقب دیگنیتی کاملا جادار است و برخلاف چیزی که از یک کراس‌اوور کوپه انتظار می‌رود، فضای سر کاملا خوب است.

کابین هر دو کراس‌اوور، کیفیت بسیار خوبی دارد. با وجود این، محصول کرمان موتور با طراحی به‌روزتر و صندوق بزرگ‌تر، می‌تواند در این قسمت امتیاز بیشتری بگیرد.

 

مقایسه آپشن‌های رفاهی و ایمنی KMC K7 و دیگنیتی

کراس‌اوور KMC K7 محصول جدیدتری نسبت دیگنیتی است که رفاه سرنشینان را در اولویت قرار می‌دهد؛ بنابراین عجیب نیست که آپشن‌های مدرن‌تر و بیشتری را در این خودرو می‌بینیم. البته دیگنیتی هم در تیپ پرایم آپشن‌های جذابی را ارائه می‌دهد؛ مثل: کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی‌های برقی جلو با گرمکن، ترمز پارک برقی و اتوهلد، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک جلو و عقب، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، سقف پانوراما و استارت دکمه‌ای. جک J7 علاوه‌بر این آپشن‌ها، امکانات اضافی دیگری مانند تهویه اتوماتیک دو کاناله، صندلی‌های برقی با سردکن و گرمکن، ماساژور و حافظه صندلی برای راننده و سیستم پاکسازی هوای کابین را هم ارائه می‌دهد.

 

در جدول  زیر می‌توانید لیست کامل آپشن‌های این دو خودرو را ببینید:

آپشن‌ها و امکانات رفاهی دیگنیتی پرایم KMC K7
کنترل پایداری دارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد ندارد
کنترل کشش دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
کنترل سرعت در شیب دارد دارد
ریموت استارتر ندارد ندارد
استارت دکمه‌ای دارد دارد
سنسور جلو و عقب دارد دارد
سنسور تصادف ندارد ندارد
سنسور نور و سنسور باران دارد فقط نور
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد ندارد
رادار نقطه کور ندارد ندارد
رادار تغییرلاین ندارد ندارد
دوربین ثبت وقایع دارد ندارد
ترمز ضدقفل دارد دارد
حالت‌های رانندگی دارد (استاندارد، اسپرت، زمستانی) ندارد
ترمز اضطراری خودکار ندارد ندارد
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهلد دارد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد دارد
دی لایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
نوربالا اتوماتیک ندارد ندارد
فرمان برقی دارد دارد
دنده پشت فرمان ندارد ندارد
دوربین ۳۶۰ دارد دارد
دوربین جلو و عقب دارد دارد
دوربین جانبی دارد دارد
ایربگ ۴ کیسه هوا ۴ کیسه هوا
ورود بدون کلید دارد دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد دارد
صندلی‌ راننده برقی ۶ حالته برقی ۶ حالته
صندلی سرنشین جلو برقی ۴ حالته برقی ۶ حالته
گرمکن صندلی دارد دارد 
سردکن صندلی ندارد دارد 
ماساژور صندلی ندارد فقط راننده 
شارژر وایرلس ندارد دارد
سیستم تهویه مطبوع تک کاناله دو کاناله
کول باکس ندارد ندارد
سانروف دارد دارد
سقف پاناروما دارد دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد دارد

 

 

دیگنیتی پرایم بخریم یا KMC K7؟

و اما سؤال نهایی؛ کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارند؟ در زمان نگارش این مطلب، هر دو خودرو در بازه قیمتی ۱ میلیارد و ۵۰۰ تا ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی قرار دارند، بنابراین «قیمت» فاکتور تعیین‌کننده‌ای در این مقایسه نیست. پس بگذارید این‌طور بگوییم:

اگر عاشق کراس‌اوورهای کوپه هستید ولی هندلینگ فوق‌العاده یا شتاب مسابقه‌ای نمی‌خواهید، دیگنیتی پرایم می‌تواند انتخاب شما باشد. این کراس‌اوور کوپه جذاب، کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد و آپشن‌های آن هم می‌تواند برای اکثر افراد راضی‌کننده باشد. اگر آنقدرها هم شیفته طراحی کوپه دیگنیتی نیستید، محصول جک برنده این مقایسه خواهد بود. این کراس‌اوور مدرن، طراحی جذاب، ابعاد و فضای داخلی بزرگ، کیفیت ساخت خوب، آپشن‌های مدرن و عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

درنهایت، دوست داریم بدانیم انتخاب شما کدام‌یک از این دو کراس‌اوور است؟ جک K7 یا دیگنیتی پرایم؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.