نکات نگهداری از خودروهای هیبریدی که باید بدانید

0 933

قصد خرید خودروی الکتریکی یا هیبریدی دارید؟ بهتر است بدانید که آشنایی با نکات تعمیر و نگهداری خودروهای هیبریدی برای افزایش طول عمر این خودروها و کاهش هزینه‌هایتان در درازمدت، اهمیت ویژه‌ای دارد. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب به بررسی راهکارها و نکات نگهداری از خودروهای هیبریدی می‌پردازیم.

خودروی هیبریدی چیست؟

خودروی هیبریدی خودرویی است که هم موتور بنزینی دارد و هم موتور الکتریکی. به همین خاطر، خودروی هیبریدی را می‌توان ترکیبی از یک خودروی بنزینی و یک خودروی الکتریکی دانست؛ چون ویژگی‌های هر دو نوع خودرو را دارد. خودروهای هیبریدی این قابلیت را دارند که در سرعت‌های کم، موتور احتراق داخلی خود را خاموش و فقط با موتور الکتریکی کار کنند. همین باعث می‌شود موتور بنزینی طول عمر بیشتری داشته باشد و مصرف بنزین این خودروها کمتر باشد.

نکاتی درباره خودروهای هیبریدی:

  • بایدها و نبایدهای تعمیر و نگهداری خودروهای بنزینی، درباره خودروهای هیبریدی هم وجود دارد؛ یعنی مثلا تعویض روغن موتور و تعویض تسمه تایم در این خودروها هم انجام می‌شود.
  • خودروهای هیبریدی به‌دلیل گرمای تولیدشده اضافی ناشی از باتری، به بررسی مکرر مایع خنک‌کننده نیاز دارند. برنامه چکاپ این خودروها باید توسط متخصص خودرو انجام شود.
  • باتری خودروهای هیبریدی معمولا تا قبل از پیمایش ۱۵۰,۰۰۰ کیلومتر، نیازی به تعویض ندارد.

نحوه نگهداری از خودروهای هیبریدی

۱. نظارت بر وضعیت گیربکس

در خودروهای هیبریدی موتور احتراق داخلی، موتور الکتریکی و گیربکس، همگام با یکدیگر عمل می‌کنند و در تأمین نیروی موردنیاز برای حرکت خودرو نقش دارند.

مراقبت منظم از مایع گیربکس برای عملکرد بهینه خودروهای هیبریدی ضروری است. این مایع باعث روان‌کاری گیربکس و انتقال نیروی موتور می‌شود. ازآنجایی‌که این سیستم‌ها به یکدیگر وابسته هستند، هر مشکلی در گیربکس ممکن است روی عملکرد کلی خودرو تأثیر بگذارد.

بهتر است همیشه تعمیرات خودروهای هیبریدی را به متخصصینی که در تعمیرات این خودروها مهارت دارند، واگذار کنید. چراکه آنها می‌توانند مشکلات را به‌خوبی تشخیص دهند و رفع‌شان کنند.

۲. بررسی عملکرد باتری

عملکرد باتری در خودروهای هیبریدی بسیار اهمیت دارد. برای اینکه این باتری‌ها بهترین عملکرد را داشته باشند، هرگز آنها را ۱۰۰٪  شارژ نکنید. بهتر است شارژ باتری خودرو در محدوده ۲۰ تا ۸۰ درصد باشد. همچنین، در زمستان‌ها، وسیله نقلیه هیبریدی خود را نسبتا گرم نگه دارید تا باتری آن خراب نشود.

تکنیک‌های مراقبت و نگهداری ممکن است برای هر مدل خودرو متفاوت باشد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم حتما کتابچه راهنمای خودروی هیبریدی‌تان را به‌دقت مطالعه کنید.

۳. بررسی قطعات و مایعات مصرفی موتور

قطعات و مایعات مصرفی خودروها نیاز به بررسی منظم دارند. بنابراین برای حفظ عملکرد موتور خودروی هیبریدی‌تان،‌ به این موارد توجه داشته باشید:

  • تعویض روغن: تعویض منظم روغن موتور بسیار اهمیت دارد. این کار باعث حفظ کیفیت روغن و عملکرد بهتر موتور می‌شود.
  • تعویض فیلترها: فیلتر هوا و فیلتر روغن باید به‌طور منظم تعویض شوند تا ذرات و آلودگی‌ها وارد موتور نشوند.
  • رسیدگی به چراغ چک موتور: روشن شدن چراغ چک موتور، ممکن است به مشکلات جدی در موتور اشاره داشته باشد. برای بررسی دقیق‌تر و رفع مشکل، بهتر است سریعاً به متخصص خودرو مراجعه کنید.

 

۴. نگهداری منظم و سرویس دوره‌ای خودرو

دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه و به‌طور منظم برنامه سرویس و نگهداری توصیه‌شده کارخانه سازنده را اجرا کنید. سرویس دوره‌ای خودرو کمک می‌کند بتوانید همواره بهره‌وری خودرو را حفظ کنید.

۵. بررسی ترمزهای خودرو

در حالت کلی ترمزهای خودروهای معمولی باید هر ۴۰,۰۰۰ کیلومتر تعویض شوند. اما خودروهای هیبریدی ترمزهای احیاکننده یا «ترمزهای بازیابی انرژی» (Regenerative Brakes) دارند. درنتیجه، این مسافت برای آنها بیشتر و در حدود ۸۰,۰۰۰ کیلومتر است. بااین‌حال، بهتر است خودرو را به‌طور منظم به تعمیرگاه ببرید تا متخصص وضعیت ترمزهای خودرو را بررسی کند.

 

۶. دقت در انتخاب تعمیرکار متخصص خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی، سیستم‌های الکتریکی پیچیده‌تری نسبت به خودروهای بنزینی دارند. بنابراین، انتخاب مکانیکی با تجربه در تعمیر و نگهداری خودروهای هیبریدی بسیار مهم است.

۷. تعمیر و نگهداری فیلتر باتری

برخی از خودروهای هیبریدی بسته باتری خنک‌کننده و فیلتر هوای تعمیرشدنی دارند. این فیلترها کمک می‌کنند باتری خنک شود و گرمای زیادی تولید نشود. فیلتر باتری هم مانند سایر قسمت‌های خودرو، به بررسی و تعویض دوره‌ای نیاز دارد.

promotion banner

هزینه نگهداری از خودروهای هیبریدی در مقایسه با خودروهای بنزینی

اصلی‌ترین تفاوت نگهداری از خودروهای هیبریدی در مقایسه با خودروهای معمولی، به روغن و باتری‌شان برمی‌گردد. اجازه دهید نگاهی دقیق‌تر به هزینه‌های نگهداری خودروهای هیبریدی داشته باشیم:

۱. تعویض روغن

درست مانند یک خودروی معمولی، خودروی هیبریدی هم به تعویض روغن در فواصل زمانی معین نیاز دارد. زمان تعویض روغن به مدل خودرو بستگی دارد. اما به‌طور کلی اگر از روغن معمولی استفاده می‌کنید، هر ۵.۰۰۰ کیلومتر آن را تعویض کنید. اما اگر از روغن سنتتیک استفاده می‌کنید، فاصله بین تعویض روغن را به حدود ۸,۰۰۰ تا ۱۱,۰۰۰ کیلومتر یا ۶ ماه افزایش دهید. با تعویض به‌موقع روغن، طول عمر خودرو بیشتر می‌شود.

دوام روغن در خودروهای هیبریدی بیشتر از خودروهای معمولی است. چراکه وقتی با سرعت کم رانندگی می‌کنید، موتور الکتریکی خودرو فعال و موتور احتراقی خاموش می‌شود. در این حالت خودرو می‌تواند بدون نیاز به روغن‌کاری، به‌مدت طولانی‌تری کار کند.

 

۲. باتری‌های هیبریدی

مانند خودروهای معمولی، خودروهای هیبریدی هم روزی به تعویض باتری نیاز خواهند داشت. باتری خودروهای هیبریدی طول عمر زیادی دارند، اما گران هم هستند. هر باتری می‌تواند حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر یا ۸ سال عمر کند.

قیمت باتری خودروهای هیبریدی به مدل وسیله نقلیه، طول عمر باتری و … بستگی دارد. اما به‌طور کلی قیمت آنها چندین برابر باتری خودروهای بنزینی است؛ چراکه این باتری‌ها بزرگ‌تر و قوی‌ترند و باید بتوانند انرژی لازم برای حرکت خودرو را تأمین کنند. البته، باتری‌های هیبریدی قابل شارژ هستند و طول عمر بیشتری هم دارند.

۳. دیگر هزینه‌های تعمیر و نگهداری

خودروهای هیبریدی مانند خودروهای معمولی، بخش‌های مختلفی دارند که به‌مرور دچار فرسودگی می‌شوند و در صورت لزوم باید تعویض شوند. مثلا لامپ‌ها، فیلتر هوا، مایع شستشوی شیشه جلو و مایع کولر گازی، لاستیک و … ازجمله این بخش‌ها هستند. هزینه تعمیر و نگهداری این قطعات و مایعات، درست مانند خودروهای معمولی است.

 

۴ نکته طلایی برای افزایش طول عمر خودروی هیبریدی

۱. تا جای ممکن در مسیرهای پرترافیک رانندگی نکنید

هنگام رانندگی در ترافیک، باید بارها توقف کنید. این کار اجزای سیستم انتقال قدرت و باتری را فرسوده و بازدهی سوخت را کم می‌کند. همچنین، خودروهای هیبریدی جدید سیستم ترمز احیاکننده دارند و انرژی جنبشی تلف‌شده در هنگام ترمزگیری را در باتری خودرو ذخیره می‌کنند. توقف‌های مکرر، این سیستم را سریع‌تر فرسوده می‌کند.

۲. قبل از حرکت، ماشین را گرم کنید

بهتر است که قبل از حرکت در هوای سرد یا بعد از توقف طولانی، ابتدا ماشین خود را گرم کنید تا دمای موتور به حد مطلوب برسد و روغن موتور بتواند جاری شود. ماشینی که گرم نشده است، سوخت بیشتری هم مصرف می‌کند.

۳. هنگام توقف خودرو، کولر را خاموش کنید

روشن نگه داشتن سیستم تهویه مطبوع در هنگام توقف خودرو، می‌تواند فشار زیادی به باتری هیبریدی وارد کند. چراکه خودرو در این حالت به انرژی بیشتری نیاز دارد.

۴. خودرو را در توقف‌های طولانی خاموش کنید

مهم نیست چه خودرویی دارید، هرگز نگذارید ماشین‌تان به‌مدت طولانی روشن باشد. اگر خودرو برای مدت طولانی روشن باشد و حرکت نکند، فشار قابل‌توجهی بر اجزای موتور وارد می‌شود و آنها را بسیار سریع‌تر از حد معمول فرسوده می‌کند. همچنین عمر باتری هیبریدی و بهره‌وری سوخت را کم می‌کند.

سخن آخر

امیدواریم با مطالعه این مطلب به‌خوبی با نکات نگهداری از خودروهای هیبریدی آشنا شده باشید و پاسخ سؤالاتتان را گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره نگهداری از این خودروها دارید،‌ حتما آن را در بخش دیدگاه‌ها برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.