معرفی و بررسی Q5 E-tron برقی از نظر مشخصات فنی، آپشن‌ها و قیمت

2 899

بالاخره ورود خودروهای برقی به بازار ایران کلید خورد و در فاز اول واردات این خودروها، شاهد محصولات جذابی از برندهای معتبر دنیا هستیم. یکی از این خودروها، آئودی Q5 E-tron  است که از همان لحظات ابتدایی توانست تمام توجهات را به خود جلب کند. در این مطلب از کارنامه قصد داریم آئودی Q5 E-tron را زیر ذره‌بین بگذاریم تا ببینیم شایسته این مقدار از توجهات هست یا نه! با ما همراه باشید تا جدیدترین محصول وارداتی معین خودرو اروند را بیشتر بشناسیم.

معرفی آئودی Q5 E-tron

نقد و بررسی Audi Q5 E-tron

آئودی Q5 e-tron، جدیدترین عضو خانواده‌ی الکتریکی آئودی، با ظاهری شیک، کابینی جادار و پشتوانه‌ای قدرتمند، به‌عنوان یک رقیب سرسخت در بازار شاسی‌بلندهای برقی قد علم کرده است. هیجان‌زده شدید؛ نه؟ باید بدانید که این خودرو در حقیقت یک محصول مشترک از سایک چین و آئودی است که برای بازار چین طراحی شده و هیچ ارتباطی با آئودی Q5 بنزینی بازار جهانی ندارد. البته این به معنی بد بودن Q5 E-tron نیست! این خودروی کراس اوور بر پایه پلتفرم MEB گروه فولکس واگن طراحی شده که پلتفرم اصلی خودروهای الکتریکی این غول آلمانی است. در حقیقت فولکس‌واگن به‌عنوان برند مادر آئودی تصمیم گرفت تا با اضافه کردن زره آئودی Q4 E-tron به فولکس واگن ID.6 X، یک کراس‌اوور خانوادگی بزرگ و جذاب برای بازار چین تولید کند و در این راه هم از سایک کمک گرفت. بیایید نتیجه این همکاری را بررسی کنیم و ببینیم Audi Q5 E-tron چه چیزی برای عرضه دارد.

 

مشخصات ظاهری Audi Q5 E-tron

آئودی Q5 E-tron با وزن ۲,۳۲۵ کیلوگرمی، سنگین‌ترین کراس‌اووری است که می‌توانید در بازار پیدا کنید. از لحاظ ابعاد هم با اعداد بزرگی طرف هستیم؛ حتی بزرگ‌تر از تیگو ۸ پرو مکس! در حقیقت Q5 E-tron را می‌توان بزرگ‌ترین کراس‌اوور بازار ایران بعد از اکستریم VX نامید.

ابتدا نگاهی به جدول مشخصات ظاهری بیندازید:

مشخصات ظاهری
طول ۴,۸۷۶ میلی‌متر
عرض ۱,۸۶۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۷۵ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۹۶۵ میلی‌متر
وزن ۲,۳۲۵ کیلوگرم

 

طراحی نمای جلوی ائودی Q5 E-tron

بررسی آئودی Q5 E-tron از نمای جلو

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، آئودی Q5 E-tron بیشتر از اینکه شبیه به نسخه بنزینی Q5 باشد، تصویری بزرگ‌تر از Q4 E-tron است. یکی از بارزترین تفاوت‌های Q5 e-tron با Q5، استفاده از جلوپنجره‌ی بسته است. با اینکه این قانون نانوشته باعث کاهش جذابیت نمای جلو در بسیاری از خودروهای معروف شده است، اما آئودی این ایده را در Q5 e-tron اجرا کرده و اتفاقا خوب هم از کار درآمده است! چراغ‌های جلوی Q5 e-tron از نوع LED ماتریکسی هستند و ظرافت و زیبایی خاصی دارند. این چراغ‌ها قابلیت تنظیم زاویه و نوردهی دارند و می‌توانند در شرایط مختلف محیطی، بهترین نور را برای راننده فراهم کنند.

دیگر قسمت‌های نمای جلو، دقیقا مانند Q4 الکتریکی است. به‌عنوان مثال، لیپ جلو، خط و خطوط روی سپر ماشین و ورودی‌های هوا در دو طرف آن در هر دو کراس‌اوور تکرار شده است. ورودی‌های هوا هم به خنک شدن موتور الکتریکی و باتری خودرو کمک می‌کنند.

طراحی نمای بغل Q5 E-tron

بررسی آئودی Q5 E-tron از نمای جانبی

در نمای جانبی آئودی Q5 e-tron، طول زیاد و فاصله محوری ۲.۹۶ متری آن کاملا جلب‌توجه می‌کند. این فاصله محوری حتی از اکستریم VX هم حدود ۱۰ سانتی‌متر بیشتر است و فقط در هونگچی H5 چنین فاصله‌ای را دیده بودیم. المان جذاب بعدی، رینگ‌های ۲۰ اینچی این کراس‌اوور آلمانی-چینی هستند که به زیبایی هرچه تمام‌تر، نمای جانبی این خودرو را تکمیل می‌کنند. جالب است که آئودی از رینگ‌های آیرودینامیک صرف‌نظر کرده اما خطوط جانبی Q5 e-tron را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که به عبور روان هوا در  اطراف خودرو کمک می‌کنند و مصرف انرژی را کاهش می‌دهند.

طراحی نمای عقب Audi Q5 E-tron

چراغ‌های عقب Q5 e-tron هم از نوع LED هستند و با یک نوار باریک به هم متصل شده‌اند تا از ترندها جا نمانند. طراحی عضلانی و حجم‌پردازی روی گلگیر خودرو در نمای عقب کاملا مشهود است و تقریبا از زیر پنجره‌ها این حجیم‌شدن بدنه شروع می‌شود. ازآنجایی‌که با یک کراس‌اوور الکتریکی طرف هستیم، خبری از خروجی‌ اگزوز نیست اما یک دیفیوزر بزرگ را می‌بینید که به بهبود ویژگی‌های آیرودینامیک خودرو در سرعت‌های بالا کمک می‌کند.

در مجموع طراحی Q5 e-tron همان چیزی است که از آئودی انتظار دارید؛ اسپرت، جذاب، بزرگ و قلدر!

مشخصات فنی Q5 E-tron

مشخصات فنی آئودی Q5 E-tron

مدل پایه Q5 E-tron با کد ۴۰، یک موتور الکتریکی و پک باتری ۸۳ کیلووات ساعتی دارد که نیروی لازم برای حرکت چرخ‌های عقب را تأمین می‌کند. قدرتی که از این موتور الکتریکی دریافت می‌کنید، حدود ۲۰۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۳۱۰ نیوتن‌متر است.

بیایید جدول مشخصات فنی آئودی Q5 E-tron را بررسی کنیم:

مشخصات فنی
پیشرانه الکتریکی
گیربکس تک‌سرعته برقی
قدرت ۲۰۰ اسب بخار
گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۹.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت باتری ۸۳ کیلووات ساعت
مدت زمان شارژ ۱۲ ساعت
حداکثر پیمایش ۶۰۰ کیلومتر

 

اگر از قبل با خودروهای برقی معروف دنیا آشنا باشید، احتمالا انتظار شتاب فوق‌العاده و عملکرد چشم‌گیری را دارید؛ اما باید توجه داشته باشید که این محصول آئودی مشابه کراس‌اوور خانوادگی فولکس واگن ID.6 است. به همین دلیل شتاب صفر تا صد ۹.۳ ثانیه‌ای و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، بهترین اعدادی هستند که می‌توانید از این خودرو دریافت کنید. رقبای بنزینی این کراس‌اوور با همین مقدار قدرت می‌توانند اعداد بهتری را ثبت کنند؛ چراکه باتری‌هایی با وزن چند صد کیلوگرم را حمل نمی‌کنند!

با همه این اوصاف، عملکرد آئودی Q5 e-tron در جاده خوب است و در اکثر موارد سواری نرمی را تجربه خواهید کرد. جالب است بدانید این کراس‌اوور از سیستم تعلیق بادی بهره می‌برد که با توجه به شرایط جاده، به‌طور خودکار تنظیم می‌شود و سواری نرم و راحتی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. با‌این‌حال، اگر بخواهیم سخت‌گیر باشیم، باید بگوییم که آئودی Q5 E-tron هنوز هم به‌اندازه رقبای بنزینی خود انعطاف‌پذیر نیست؛ چراکه برای نگه داشتن باتری‌های سنگین به سیستم تعلیق سفت‌تری نیاز دارد.

 

روش شارژ خودروی آئودی Q5 E-tron

اما سرعت شارژ و حداکثر مسافت پیمایش آئودی Q5 E-tron چقدر است؟

همان‌طور که در جدول بالا دیدید، این کراس‌اوور، یک باتری ۸۳ کیلووات ساعتی لیتیوم-یونی دارد و با یک‌بار شارژ کامل، تا ۶۰۰ کیلومتر مسافت را طی می‌کند. مصرف انرژی این خودرو در حالت ترکیبی ۱۳ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر است. البته باید توجه داشته باشید که این اعداد در حالت ایده‌آل به‌دست آمده‌اند؛ یعنی چه؟ یعنی در حالتی که کولر و تجهیزات برقی خاموش باشد، جاده ناهموار نباشد و دمای هوا هم خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد. مسلما شرایط رانندگی همیشه ایده‌آل نیست؛ بنابراین نمی‌توان زیاد روی این اعداد حساب کرد. بنابراین حداکثر مسافت قابل‌پیمایش در شرایط معمولی، احتمالا کمتر از ۶۰۰ کیلومتر است!

در صورت استفاده از شارژر سریع DC، حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا شارژ باتری آئودی Q5 E-tron از ۱۰٪ به ۸۰٪ برسد. توجه داشته باشید که این عدد هم مربوط به حالت ایده‌آل است و اگر ایستگاه شارژ موردنظر شما به‌صورت مداوم در حال سرویس‌دهی باشد، ممکن است زمان شارژ حتی به بیش از یک ساعت هم برسد. اگر هم از شارژر پرتابل AC آئودی استفاده کنید، می‌توانید در طول شب خودرو را در پارکینگ منزلتان به شارژر متصل کنید در عرض ۱۲ ساعت آن را از ۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید.

 

در مجموع می‌توان گفت که آئودی Q5 e-tron از نظر فنی و عملکردی، یک شاسی‌بلند الکتریکی قدرتمند، کارآمد و لذت‌بخش است. این خودرو با برد مناسب، سواری نرم و هندلینگ چابک، برای رانندگی در مسیرهای مختلف مناسب است.

امکانات کابین و طراحی داخلی Q5 E-tron

طراحی کابین Audi Q5 E-tron

طراحی داخلی Q5 e-tron هم به‌اندازه نمای خارجی جذاب و باکیفیت است و به همان اندازه بی‌ربط با نسخه بنزینی Q5! مانند سایر مدل‌های آئودی، کابین Q5 e-tron ویترینی از بهترین فناوری‌های آئودی است. ترکیب تودوزی شیک، صفحه‌نمایش‌های بزرگ و بسیاری از تزئینات آلومینیومی باعث می‌شود که کابین کاملا لوکس به نظر برسد. طراحی کابین Q5 e-tron بر مینیمال بودن تمرکز دارد و از خطوط ساده هندسی در آن استفاده شده است. نمایشگر لمسی ۱۱ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی در بالای داشبورد قرار گرفته و به‌صورت زاویه‌دار به‌سمت راننده متمایل شده است. این نمایشگر از نسل جدید سیستم‌های MMI آئودی با گرافیک خوب و رابط کاربری روان خود شناخته می‌شود. زیر نمایشگر لمسی، پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع قرار دارد که از دکمه‌های فیزیکی و یک نمایشگر کوچک برای نشان دادن تنظیمات استفاده می‌کند. کنسول وسط جادار طراحی شده است و فضای کافی برای قرار دادن لیوان، تلفن همراه و سایر وسایل را دارد.

مسلما از یک کراس‌اوور آلمانی و لوکس، انتظار کیفیت ساخت بالایی دارید و آئودی هم به‌خوبی از این انتظارات آگاه است. در کابین Q5 e-tron از مواد باکیفیت مانند چرم مصنوعی، آلومینیوم و پلاستیک نرم استفاده شده است. داشبورد و رودری‌ها با روکش چرمی نرمی پوشیده شده‌اند و حس لوکس بودن را به سرنشین القا می‌کنند. دستگیره‌ها، دکمه‌ها و دریچه‌های تهویه مطبوع، از جنس آلومینیوم هستند و به زیبایی هرچه تمام‌تر کابین را تزئین کرده‌اند.

Q5 E-tron نمای داخلی کابین و صندلی‌ها

آئودی Q5 E-tron به لطف طول و فاصله محوری زیاد، فضای بسیار خوبی را برای سرنشینان فراهم می‌کند و با سه ردیف صندلی، یک کراس‌اوور ۷نفره محسوب می‌شود. فضای سر و پای سرنشینان در ردیف اول و دوم صندلی‌ها بسیار خوب است و حتی افراد قدبلند هم احساس راحتی خواهند داشت. با وجود این، ردیف سوم صرفا برای کودکان و مسافت‌های کوتاه طراحی شده است؛ چراکه آئودی Q5 E-tron یک کراس‌اوور فول‌سایز نیست.

در مجموع فضای داخلی آئودی Q5 e-tron با طراحی زیبا، کیفیت بالا و امکانات رفاهی کامل، فضایی لذت‌بخش برای راننده و سرنشینان فراهم می‌کند.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی Audi Q5 E-tron

آپشن‌های آئودی Q5 E-tron

Q5 e-tron به‌طور کامل به امکانات رفاهی روز دنیا مجهز است. ازجمله این امکانات می‌توان به مواردی مانند سیستم اطلاعات و سرگرمی MMI با نمایشگر لمسی ۱۱.۶ اینچی، صندلی‌های جلو برقی و گرمکن‌دار، تهویه مطبوع اتوماتیک دو نقطه‌ای، کروز کنترل تطبیقی، سیستم‌های کمکی راننده مانند ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط و نقاط کور اشاره کرد.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل کشش دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی دارد
ریموت استارتر ندارد
استارت دکمه‌ای دارد
ورود بدون کلید دارد
سنسور جلو و عقب فقط عقب
سنسور تصادف ندارد
سنسور نور و سنسور باران دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
دوربین ثبت وقایع ندارد
ترمز ضدقفل دارد (ABS+EBD)
ترمز اضطراری ندارد
حالت‌های رانندگی دارد (نرمال – اسپرت)
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک ندارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان ندارد
دوربین ۳۶۰ دارد
دوربین جلو و عقب دارد
دوربین جانبی دارد
ایربگ ۴ کیسه هوا
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
کول باکس  
صندلی‌ راننده برقی ۶ حالته
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی دارد
سردکن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس ندارد
سیستم تهویه مطبوع تک کاناله
سانروف دارد
سقف پانوراما دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

 

قیمت و رقبای Q5 e-tron

مطابق آخرین اطلاعیه وزارت صمت، قیمت علی‌الحساب Q5 e-tron در سامانه یکپارچه خودروهای برقی، ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده است. ازآنجایی‌که هنوز قیمت تمام‌شده این خودرو مشخص نیست، نمی‌توان درباره رقبای آن نظری دارد. به‌محض اینکه قیمت نهایی Q5 e-tron مشخص شد، این مطلب را به‌روزرسانی و رقبای Q5 e-tron را هم معرفی خواهیم کرد.

سخن آخر

در این مطلب با Q5 e-tron و مشخصات فنی و آپشن‌های آن آشنا شدیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ تمام سؤالاتتان را درباره این خودرو گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این موضوع دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. علی
    علی می گوید

    سلام راهنمایی بفرمایید که ایستگاههای (فست شارژ) کی واسه این سری از خودروها میزارن؟ که از کارهای زیر بنایی برای ورود همچین خودروهایی اساسا لازم.
    ممنون از لطف سما

    1. کارنامه می گوید

      سلام…قرار هست تا پایان سال ۹۰۰ ایستگاه شارژ در سطح شهر تهران مورد بهره برداری قرار بگیره…در حال حاضر ۱۴ ایستگاه فعال در سطح شهر تهران، ۲ ایستگاه در مازندران و ۱ ایستگاه در شهر مشهد از شرکت مپنا به صورت آزاد برای خودروهای سواری در دسترس قرار دارند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.