اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

آموزش کارشناسی خودرو

حتما درباره کارشناسی خودرو شنیده‌اید و کنجکاوید بدانید که برای موفقیت در این شغل به چه مهارت‌هایی نیاز است. در این مقاله، نکات مهمی درباره کارشناسی خودرو، از مسئولیت‌های شغلی گرفته تا ابزارها و تکنیک‌های مورد استفاده برای عیب‌یابی را بررسی خواهیم کرد. پس اگر قصد دارید که آموزش کارشناسی خودرو را شروع کنید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

در دوره‌های آموزش کارشناسی خودرو چه مهارت‌هایی یاد می‌گیرید؟

کارشناسان خودرو باید درک عمیقی از نحوه عملکرد موتورها، گیربکس‌ها، ترمزها و سایر اجزای خودرو داشته باشند و بتوانند به‌خوبی با ابزارها و نرم‌افزارهای مخصوص تشخیص ایرادهای خودرو کار کنند.

علاوه‌بر این، باید بتوانند به‌طور مؤثری با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و ایرادها را به روشنی برایشان توضیح دهند. مهارت بالا در برقراری ارتباطات بین فردی می‌تواند به ایجاد ارتباط بهتر با مشتریان کمک کند و باعث شود که مشتریان نسبت به توانایی‌های شما احساس اطمینان کنند.

بسیاری از کارشناسان خودرو دوره‌های آموزش حرفه‌ای گذرانده‌اند.

برای اینکه به یک کارشناس موفق خودرو تبدیل شوید، به ترکیبی از دانش فنی و ارتباطی و مهارت‌های حل مسئله نیاز دارید. در ادامه چند مورد از مهارت‌ها و صلاحیت‌های کلیدی که برای موفقیت در این شغل نیاز دارید، آورده شده است.

۱. تشخیص اصالت شماره بدنه (Vehicle Identification Number)

VIN CODE یا کد شناسایی خودرو که به آن شماره شاسی هم گفته می‌شود، کدی ساخته‌شده از ۱۷ عدد و حرف است که بر روی کارت خودرو، کتابچه مشخصات یا روی شیشه پشت خودرو نوشته شده است و مانند شماره شناسنامه برای هر خودرو منحصربه‌فرد است. این کد اطلاعاتی مانند امکانات، مشخصات، نام شرکت و کشور سازنده، سال و محل ساخت، مدل و مشخصات موتور خودرو را در اختیارتان قرار می‌دهد. در دوره‌های آموزش کارشناسی خودرو یاد می‌گیرید با استفاده از این کد، به تمامی این اطلاعات پی ببرید و آنها را در گزارش کارشناسی خودرو درج کنید. با این شماره می‌توانید علاوه بر تشخیص اصالت قطعات خودرو، خلافی، تشخیص سرقتی بودن یا نبودن و پیگیری بیمه را هم انجام دهید.

۲. تشخیص تعویضی بودن کابین خودرو

اگر بیش از ۵۰ درصد از بدنه خودرو در اثر تصادف یا ضربه آسیب دیده باشد، کابین خودرو را تعویض می‌کنند. تعویض اتاق خودرو باید از طریق مراجع رسمی و قانونی صورت گیرد. به همین دلیل بزرگترین چالش در زمان خرید خودروی دست دوم، تشخیص تعویضی بودن کابین است.

در دوره‌های آموزش کارشناسی خودرو یاد می‌گیرید با مقایسه شماره روی شاسی با شماره خودرو، به اصالت بدنه پی ببرید. توجه داشته باشید هیچ‌گاه نمی‌توان شماره شاسی را به‌صورت دستی بر روی بدنه حک کرد؛ چراکه کارخانه استانداردهایی دارد که نمی‌توان آنها را جعل کرد. راه دیگر پی بردن به اصالت کابین خودرو، بررسی شاسی و سطوح زیری خودرو است. در این روش لاستیک‌ها، وضعیت شاسی، سلامت شاسی، خط و خش روی آن و بسیاری موارد دیگر بررسی می‌شود.

 

۳. تشخیص اصالت قطعات بدنه خودرو

گاهی تصادف آنقدر شَدید است که اجزای بدنه دیگر قابل‌تعمیر نیستند و باید تعویض شوند. در آموزش کارشناسی خودرو تکنیک‌های بررسی موم به‌کاررفته در قطعه، بررسی لولاها و پیچ‌ها، بررسی تفاوت رنگ قطعه با رنگ فابریک بدنه، بررسی ضخامت رنگ و بررسی آستر قطعات مختلف با فابریک آن را یاد می‌گیرید و می‌توانید در زمان خرید خودروی دست دوم به مشتری کمک کنید از سلامت هریک از قطعات مطمئن شود یا به تعویضی بودن آنها پی ببرد.

۴. تشخیص رنگ‌شدگی بدنه خودرو

مورد دیگری که در دوره‌های آموزش کارشناسی خودرو یاد می‌گیرید، بررسی سلامت بدنه خودرو از نظر رنگ‌شدگی است. رنگ بودن خودرو بر روی قیمت آن تأثیر زیادی می‌گذارد. با یادگیری مهارت تشخیص رنگ‌شدگی بدنه با چشم و آهنربا، کشیدن دست روی بدنه و همچنین استفاده از ابزار دیجیتال تشخیص رنگ می‌توانید به خریدار خودرو کمک کنید از وضعیت رنگ بدنه آگاه شود.

 

۵. تشخیص بتونه‌کاری، صافکاری و لیسه‌گیری بدون رنگ

در دوره‌های آموزش کارشناسی خودرو یاد می‌گیرید که چطور تشخیص دهید خودرویی با دستگاه PDR بدون رنگ صافکاری شده است. همچنین می‌توانید خودرو را از نظر بتونه‌کاری، صافکاری، لیسه‌گیری و آبرنگ بررسی کنید تا بتوانید گزارش دقیقی در زمان کارشناسی خودرو ارائه کنید.

 

۶. تشخیص آسیب‌های سقف، ستون و شاسی

بررسی مشکلات بدنه توسط کارشناس خودرو در فرآیند کارشناسی خودرو

تشخیص آسیب‌های شاسی خودرو برای افراد معمولی، سخت و گاهی غیرممکن است. اما کارشناسان خودرو با توجه به تکنیک‌هایی که در دوره‌های آموزش کارشناسی خودرو یاد می‌گیرند، می‌توانند تمامی ایرادهای شاسی را شناسایی کنند و به اطلاع خریدار خودرو برسانند. کارشناسان با توجه به اعوجاج رنگ، زاویه‌دار بودن ستون‌ها و سرشاسی‌ها و ایرادهای داخل کابین خودرو، می‌توانند آسیب‌های واردشده به سقف، ستون و شاسی را تشخیص دهند.

۷. تشخیص دوتکه بودن اتاق و شاسی خودرو

شاید یکی از بدترین مشکلات فنی خودرو، ایرادهای بدنه است که می‌تواند جان سرنشینان خودرو را هم به خطر بیندازد. خودروی دو تکه‌ای که تکه‌هایش با جوش بهم وصل شده باشند، به هیچ عنوان امنیت ندارد. این خودرو‌ها معمولا آنقدر شدید تصادف کرده‌اند که چرخ عقب به جلو رسیده است یا ستون‌ها و سقف تعویض شده‌اند. اچنین خودرویی اصلا استاندارد نیست و باید در زمان کارشناسی این موارد به‌دقت بررسی شود.

۸. بررسی قطعات فنی خودرو

بررسی قطعات فنی هنگام خرید خودروهای دست دوم اهمیت زیادی دارد. چراکه خودرو برای مدت قابل‌توجهی در اختیار فرد دیگری بوده است پس باید از نظر سلامت فنی بررسی شود.

در دوره‌های آموزش کارشناسی خودرو، به موارد زیر مسلط می‌شوید:

۹. تست رانندگی

کارشناس در تست رانندگی و با بررسی کیفیت سواری خودرو، ایرادهایی را که در دیاگ خودرو نشان داده نمی‌شود، پیدا می‌کند. این مورد در خودروهای خارجی اهمیت زیادی دارد. مثلا هستند خودروهایی که ادعا می‌شود ترمزشان ABS است اما بعدها مشخص می‌شود که اصلا به چنین سیستمی مجهز نبوده‌اند! پی بردن به ABS بودن ترمز فقط با تست رانندگی امکان‌پذیر است.

۱۰. بررسی سلامت جلوبندی و اکسل خودرو

در تست رانندگی می‌توان میزان تعادل خودرو را بررسی کرد. مثلا اگر جلوبندی آسیب دیده باشد، کنترل خودرو مشکل است. سواری سخت و خشک، معیوب بودن میل تعادل، کشیده شدن خودرو به طرفین و  ناهماهنگی پوشش تایرها همگی نشان‌دهنده ایرادهایی در سیستم جلوبندی است. در دوره‌های آموزش کارشناسی خودرو، بررسی سلامت جلوبندی را کامل یاد می‌گیرید. 

۱۱. تشخیص کارکرد واقعی خودرو

میزان کارکرد خودروی دست دوم بر قیمت آن تأثیر زیادی دارد. از این رو برخی از افراد کیلومترشمار را دستکاری می‌کنند تا بتوانند خودرو را با قیمت بیشتری بفروشند. کارشناس خودرو با بررسی میزان میزان ساییدگی پدال‌ها، فرمان و دسته دنده، میزان نو و کهنه بودن رادیاتور، بررسی دیسک ترمز، بررسی خودرو با دیاگ، چک کردن سال تولید خودرو، بررسی ویژگی‌های شخصیتی مالک فعلی خودرو و بسیاری از تکنیک‌های دیگر می‌تواند به کارکرد واقعی خودرو پی ببرد.

 

۱۲. بررسی اصالت آپشن‌های خودرو

بررسی اصالت آپشن‌ها خصوصا در خودروهای وارداتی بسیار اهمیت دارد. هرچه تعداد آپشن‌ها بیشتر باشد، قیمت خودرو بالاتر می‌رود. برخی افراد سودجو،  روی خودروها آپشن‌هایی نصب می‌کنند. آپشن‌ها زمانی ارزشمندند که به‌صورت فابریک در کارخانه بر روی خودرو قرار بگیرند. چراکه استانداردهای لازم در آن رعایت می‌شود. بسیار مرسوم است که به‌صورت دستی در خودرو‌های لوکس وارداتی مانند بنز، بی‌امو، مازراتی یا حتی پورشه آپشن اضافه شود. کارشناس خودرو باید بتواند آپشن‌های فابریک را از آپشن‌هایی که بعدا توسط خود شخص نصب شده‌اند،‌ تشخیص دهد.

در دوره‌های آموزش کارشناسی خودرو با یادگیری تکنیک‌های بررسی سیستم‌های داخلی خودرو و بررسی شاسی می‌توانید در این امر متخصص شوید. مثلا می‌توانید با بررسی کیت نصب شده روی بدنه به اصالت آپشن‌ها پی ببرید.

۱۳. آموزش نحوه مشاوره دادن به خریدار و فروشنده خودرو

خرید و فروش خودرو به مهارت‌های زیادی نیاز دارد. بسیاری از افراد با بازار خودرو آشنا نیستند و علاوه بر کارشناسی خودرو به مشاوره هم نیاز دارند. شما به‌عنوان کارشناس خودرو اگر مشاور خوبی برای مشتری‌تان باشید، می‌توانید رضایت او را جلب کنید. بنابراین باید درباره موضوعات زیر اطلاعات داشته باشید:

  • میزان تخفیف در معامله چقدر باشد؛
  • تأثیر نوع ماشین در بازار دست دوم چگونه است؛
  • قیمت‌گذاری صحیح خودرو به چه عواملی بستگی دارد؛
  • چه زمانی می‌توان قیمتی غیر از عرف برای ماشین تعیین کرد؛
  • چگونه خودرو را برای فروش بهتر آماده کرد؛
  • آگهی فروش را از کجا شروع کرد؛
  • چه سایت‌هایی برای ثبت آگهی مناسب هستند؛
  • کدام روش سنتی می‌تواند در فروش بهتر تأثیر بگذارد؛
  • متن آگهی چطور نوشته شود؛
  • چگونه توافقات اولیه با مشتری را مدیریت کرد؛
  • مراحل و مدارک انتقال سند کدامند.

۱۴. آموزش اصول تنظیم قولنامه معتبر

به‌عنوان کارشناس خودرو باید با اصول نوشتن قولنامه ماشین آشنایی داشته باشید تا فروشنده و خریدار نگران مشکلات قانونی نباشند. بندهای قولنامه و همچنین مشخصات فروشنده، خریدار و خودرو را به‌دقت بررسی کنید که صحیح باشند. در دوره‌های آموزش کارشناسی خودرو تمامی این نکات را یاد می‌گیرید تا بتوانید در طول فرایند خرید و فروش خودرو، در کنار خریدار و فروشنده باشید.

 

ابزار و نرم‌افزارهای مورد استفاده توسط کارشناسان خودرو

آموزش کار با دستگاه دیاگ

ابزارهای کارشناسی به کارشناس خودرو کمک می‌کنند تا مشکلات موتور، گیربکس، سیستم تعلیق، ترمز و قطعات خودرو را تشخیص دهد. برخی از رایج‌ترین ابزارهای تشخیصی که کارشناسان خودرو استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • اسکنرهای OBD-II: کارشناس خودرو با کمک این اسکنر می‌تواند کدهای خطا را بخواند و براساس داده‌هایی که نشان داده می‌شود، درباره عملکرد خودرو اطلاعاتی به‌دست آورد.
  • نرم‌افزارهای تخصصی: برای تشخیص مشکلات پیچیده‌تر سیستم‌های خودرو استفاده می‌شوند. این نرم‌افزارها را شرکت سازنده خودرو در اختیار کارشناسان قرار می‌دهد تا بتواند از قابلیت‌های تشخیصی پیشرفته آنها بهره‌مند شوند.
  • اسکنرهای تشخیصی، مولتی‌متر و دستگاه‌های تراز: این ابزارها می‌توانند اطلاعات ارزشمندی درباره عملکرد سیستم‌های مختلف خودرو ارائه دهند و به‌سرعت هر مشکلی را شناسایی کنند.
  • بالابر: برای بلند کردن خودرو از سطح زمین استفاده می‌شود و به کارشناس اجازه می‌دهد تا به قسمت زیرین وسیله نقلیه دسترسی پیدا کند.

 

به طور کلی، استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای تشخیصی برای کارشناسان خودرو بسیار مهم هستند. با استفاده از آخرین فناوری تشخیصی، می‌توان مشکلات خودرو را سریع و دقیق تشخیص داد.

سخن آخر

چه در حال حاضر در حوزه کارشناسی خودرو فعالیت می‌کنید و چه به‌تازگی شروع به کار کرده‌اید، این مقاله نمایی کلی از مسئولیت‌های شغلی، مهارت‌ها و ابزارهای موردنیاز برای موفقیت در زمینه کارشناسی خودرو را در اختیارتان قرار می‌دهد. با پیروی از این نکات و ادامه یادگیری و رشد در حرفه خود، می‌توانید به کارشناس خودروی درجه‌یکی تبدیل شوید. اگر هنوز ابهامی درباره مهارت‌های مربوط به کارشناسی خودرو دارید، آن را با ما درمیان بگذارید. در اولین فرصت پاسخگوی سؤالاتتان هستیم.

/blog/automotive-expert/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (2)
نظر بدهید
  • سیاه پوش

    سلام
    آیا کارنامه آموزش همراه با بکارگیری کارشناسی خودرو را در حال حاضر دارد؟

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      در حال حاضر خیر .
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.