معرفی اکستریم VX؛ بزرگترین، لوکس‌ترین و گران‌ترین کراس‌اوور بازار ایران

0 473

برای سال‌ها تعریف ما از «کراس اوور لوکس» به خودروهایی مانند سانتافه محدود شده بود؛ اما حالا با شروع موج جدید واردات، همه این معیارها در حال تغییر هستند. یکی از کراس‌اوورهایی که قرار است تعریف جدیدی از لوکس بودن ارائه دهد، Xtrim VX (بخوانید: اکستریم وی ایکس) است که در بازارهای جهانی با نام Exeed VX (بخوانید: اکسید وی ایکس) شناخته می‌شود؛ کراس‌اوور بزرگ، مدرن و رده بالایی که به‌تازگی وارد خیابان‌های کشور شده است. همراه‌مان بمانید؛ در ادامه قرار است اکستریم VX را زیر ذره‌بین کارنامه بگیریم تا ببینیم چقدر می‌تواند استانداردهای یک کراس‌اوور رده‌بالا را ارائه دهد.

معرفی اکستریم VX

خودروسازان چینی در سال‌های اخیر با سرعتی باورنکردنی پیشرفت کرده‌اند و برای خودروسازان بزرگ دنیا خط‌ونشان می‌کشند؛ برای اثبات این ادعا همین بس که BYD جزء نام‌های شناخته‌شده در دنیای خودروهای برقی است و برند چری هم جای خود را در بسیاری از بازارها باز کرده است. اکستریم VX محصولی از زیربرند چری با نام اکسید است که در سال ۲۰۲۱ عرضه شد و در بازارهای جهانی با نام اِکسید VX (Exeed VX) شناخته می‌شود. برند اکسید خط تولید محصولات رده‌بالا و لوکس چری را در اختیار دارد؛ دقیقا همان کاری که لکسوس برای تویوتا، جنسیس برای هیوندای و کادیلاک برای جنرال موتورز انجام می‌دهد. اکستریم VX بزرگ‌ترین محصول برند اکسید است که بر پایه تیگو ۸ پرومکس توسعه یافته و تغییرات عمده‌ای تجربه کرده تا حس یک خودروی لوکس را ارائه دهد. در ادامه خواهیم دید که اکستریم VX تا چه اندازه در ارائه چنین حسی موفق خواهد بود.

مشخصات ظاهری اکستریم VX

اکستریم VX یک کراس‌اوور غول‌پیکر است؛ بزرگ‌تر از هر کراس‌اووری در بازار ایران و حتی بزرگ‌تر از شاسی‌بلندهای آفرودی مثل تویوتا لندکروزر ۲۰۱۹! این غول لوکس، ۴.۹۷ متر طول، ۱.۹۴ متر عرض و ۱.۷۹ متر ارتفاع دارد. برای مقایسه بد نیست بدانید که اکستریم VX حدود ۲ سانتی‌متر بلند‌تر از لندکروز ۲۰۱۹ و حدود ۱۰ سانتی‌متر بلندتر از آئودی Q5 E-tron است. بنابراین می‌توان گفت که این خودرو، بزرگ‌ترین کراس‌اوور بازار ایران است و احتمالا تا مدت‌ها این عنوان را حفظ می‌کند. از لحاظ فاصله محوری هم این کراس‌اوور، ۵ سانتی‌متر بلندتر از لندکروزر است.

مشخصات ظاهری
طول ۴,۹۷۰ میلی‌متر
عرض ۱,۹۴۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۹۲ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۹۰۰ میلی‌متر
وزن ۱,۹۸۵ کیلوگرم

 

 

چری، کراس‌اوور اکستریم VX را معرفی کرد تا خانواده‌های نسبتا مرفه را هدف قرار دهد. طراحی اکستریم VX هم دقیقا همین فلسفه را دنبال می‌کند: لوکس، منطقی، عامه‌پسند، بزرگ و باپرستیژ!

بررسی اکستریم VX از نمای جلو

در نمای جلو، خطوط افقی و عمودی کاملا مشهودند و سعی می‌کنند با قرض گرفتن کروم‌های قطور افقی از کادیلاک اسکلید ۲۰۱۵ و طراحی چراغ‌ها از اسکلید ۲۰۲۱، یک چهره جدید ارائه دهند. چیزی که اکستریم VX درنهایت ارائه می‌کند، یک طراحی لوکس و زیباست که کاملا مستقل هم هست. نوار LED جلو که دو چراغ‌ اصلی را به هم متصل می‌کند، در راستای همین «مستقل بودن» و درعین‌حال «مدرن به نظر رسیدن» است که برخلاف KMC J7 به‌خوبی با طراحی خودرو ترکیب می‌شود.

 

بررسی اکستریم VX از نمای جانبی

نمای جانبی، یک کیا تلوراید را با تمام متعلقاتش به نمایش می‌گذارد! ابعاد و فرم طراحی پنچره‌ها، حجم‌پردازی‌های روی گلگیر خودرو، فرورفتگی‌های بالای رکاب و همچنین کروم‌های دورتادور پنجره‌ها و بالای رکاب، دقیقا شبیه به کیا تلوراید هستند. حتی طول و فاصله محوری اکستریم VX هم تقریبا برابر با تلوراید است! نتیجه این الگوبرداری خوب شده است و نمای جانبی به‌خوبی با نمای جلو و عقب هماهنگی دارد. طول بسیار زیاد این خودرو در این نما کاملا مشخص است و به‌راحتی در خیابان‌ها جلب توجه می‌کند. درنهایت، رینگ‌های ۲۰ اینچی هم به نمای بغل اضافه می‌شوند تا ابهت خودرو را دوچندان کنند.

بررسی اکستریم VX از نمای عقب

اکستریم VX در نمای عقب هم از ترندهای طراحی پیروی می‌کند و این موضوع از چراغ‌های به‌هم‌پیوسته آن کاملا پیداست. قسمت عقب خودرو نسبت به قسمت‌های جلویی کمی جمع‌تر شده و ما را به یاد رنج‌رور جدید می‌اندازد. هر دو خروجی اگزوز در این خودرو واقعی هستند که نکته مثبتی محسوب می‌شود. کمی بالاتر، یک نوار کرومی قطور اضافه شده تا همچنان خودرو لوکس به نظر برسد. به‌طور کلی، طراحی نمای عقب بسیار ساده و البته منطقی است که باعث می‌شود طراحی کاملا یکدستی ببینیم.

ظاهرا چری به فرمول موفقیت در طراحی کراس‌اوورهای بزرگ خود دست یافته است؛ چراکه دقیقا از همین سبک طراحی در جتور X90 PLUS هم استفاده کرده است.

**جتور یکی دیگر از زیربرندهای چری است که شکاف بین محصولات لوکس اکسید و محصولات اقتصادی گروه چری تیگو را پُر می‌کند.

 

promotion banner

مشخصات فنی اکستریم VX

احتمالا شنیده‌اید که می‌گویند: «به ظاهر و هیکلش نگاه نکن، قلب نازکی دارد!» همین موضوع برای اکستریم VX هم صدق می‌کند! درحالی‌که رقبای کره‌ای اکستریم VX به موتورهای ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری مجهز شده‌اند، زیر کاپوت این کراس‌اوور چینی یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری قرار گرفته است. نمونه این موتور را پیش‌تر در تیگو ۸ پرومکس دیده بودیم، پیشرانه‌ای که تغییراتی را تجربه کرده و حالا با یک گیربکس ۸ سرعته AT از آیسین جفت شده تا قدرت را به هر چهار چرخ منتقل ‌کند.

ابتدا بیایید نگاهی به جدول مشخصات فنی اکستریم VX بیندازیم:

مشخصات فنی
پیشرانه ۴ سیلندر TGDI
گیربکس ۸ سرعته AT
حجم موتور ۲ لیتر
قدرت ۲۶۱ اسب بخار
گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۸.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت
مصرف ترکیبی ۸ لیتر در صد کیلومتر

 

موتور اکستریم VX از موتور رقبای کره‌ای‌اش کوچکتر است اما در قسمت اعداد و ارقام، فاصله چندانی بین آن‌ها نمی‌بینیم. پیشرانه VX از فناوری پاشش سوخت مستقیم و سیستم توربوشارژ به‌روزرسانی‌شده در مقایسه با تیگو ۸ پرومکس بهره می‌برد. نتیجه این تغییرات، ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور است، برای مقایسه بد نیست بدانید که موتور ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری کیا تلوراید حدود ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند، اما آیا این به معنی بهتر بودن پیشرانه اکستریم VX است؟ ما این‌طور فکر نمی‌کنیم! در حقیقت زمانی که این مقدار قدرت از یک موتور کوچک بیرون کشیده می‌شود، یعنی موتور تحت فشار زیادی است و این نمی‌تواند خوب باشد. حالا این موضوع را در کنار وزن ۲ تنی، کیفیت کم بنزین ایران و شرایط آب‌وهوایی گرم اکثر مناطق کشور قرار دهید، تا متوجه شوید اوضاع از آنچه فکر می‌کنید، بدتر است!

اگر از این نکته (البته مهم) صرف‌نظر کنیم، باید بگوییم که اکستریم VX کراس‌اوور واقعا توانمندی است. زمانی که پای خود را روی پدال گاز فشار دهید، در عرض ۸.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهید رسید که برای خودرویی با این وزن و ابعاد، عدد بسیار مناسبی است. آئودی Q5 E-tron برای رسیدن به این سرعت، ۹.۳ ثانیه زمان نیاز دارد و تیگو ۸ پرومکس هم با وزن و ابعاد کمتر، نمی‌تواند عدد بهتری به ثبت برساند.

 

اکستریم VX یکی از بهترین تجربه‌های سواری را در دسته‌بندی خود ارائه می‌دهد. سیستم تعلیق مولتی‌لینک در محور عقب و سیستم تعلیق مک‌فرسون در محور جلو باعث شده VX یکی از نرم‌‌ترین کراس‌اوورهای بازار ایران باشد، شاید هم حتی نرم‌ترین کراس‌اوور صفرکیلومتر حال حاضر بازار! شتاب‌گیری در اکثر شرایط خوب است و حساسیت به پدال گاز، مناسب به نظر می‌رسد البته اگر خودرو را روی حالت اسپرت قرار دهید. زمانی که حالت کامفورت فعال باشد، تعویض دنده‌ها سریع‌تر انجام می‌شود و دور موتور خیلی افزایش پیدا نمی‌کند تا سواری نرم و بی‌صدا باقی بماند.

حالت‌های رانندگی دیگر شامل حالت آفرود، برفی و شن و ماسه هستند که تنظیمات مختلف مانند میزان انتقال قدرت به محورها، پایداری و… را کنترل می‌کنند. اکستریم VX یک SUV نیست، بنابراین شاسی خودرو مستقل از بدنه نیست و همچنین قابلیت قفل دیفرانسیل یا انتخاب حالت‌های تک‌دیفرانسیل و دیفرانسیل سبک-سنگین در این کراس‌اوور وجود ندارند. با وجود این، پرچمدار اکسید در خارج از جاده شما را ناامید نمی‌کند. گشتاور بسیار خوب این خودرو باعث می‌شود که توانایی صعود به شیب‌‌ها را داشته باشد و کنترل پایداری هم سعی می‌کند تا حد ممکن از هرزگردی در شرایط آفرودی جلوگیری شود.

اکستریم VX در بخش عملکردی و کیفیت سواری، درخشان ظاهر می‌شود، درخششی که از یک فشار مضاعف بر پیشرانه‌ای کوچک حاصل می‌شود.

 

امکانات کابین و طراحی داخلی

زمانی که وارد کابین اکستریم VX می‌شوید، لمس فناوری که نه، سیلی محکم فناوری را حس می‌کنید! سرتاسر داشبورد را صفحه‌نمایش‌هایی با ابعاد بزرگ پوشانده‌ است؛ یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای کلاستر، یک نمایشگر ۱۲.۳ دیگر برای سرنشین جلو و یک نمایشگر ۱۵.۶ اینچی برای مولتی‌مدیا. اندازه این نمایشگر حتی بیشتر از لپ‌تاپی است که با آن این مطلب را نوشته‌ایم! این سبک از طراحی کابین با سه نمایشگر غول‌پیکر توسط مرسدس‌بنز EQS آغاز شد، خودرویی که خودش هم زیبا نبود! حتی نیمی از زیبایی Sکلاس‌های پیشین مرسدس بنز، نه در کابین و نه در طراحی خارجی این خودرو دیده نمی‌شود. با وجود این، چینی‌ها به‌سرعت این مدل از طراحی کابین EQS را الگو قرار دادند و حالا کادیلاک اسکلید و لینکلن نویگیتور جدید هم، همین سبک از طراحی داخلی کابین را دنبال کرده‌اند.

 

کنسول مرکزی هم دقیقا مثل مرسدس‌بنز EQS طراحی شده و حتی چینش دکمه‌های کنترلی و قسمت فضای ذخیره‌سازی هم به همان شکل هستند. طراحی فرمان در نوع خود جالب و کمی عجیب است، چراکه احتمالا انتظار دیدن الگوی فیبر کربن را روی فرمان یک خودروی لوکس و خانوادگی ندارید. به‌طور کلی، طراحی کابین بر تکنولوژی و مینیمال بودن استوار است که شاید موردپسند بسیاری نباشد، اما از لحاظ کیفیت مواد سازنده می‌تواند همه را راضی نگه دارد. در تمام قسمت‌های کابین از چرم مصنوعی باکیفیت استفاده شده و تقریبا به هر جایی که دست بزنید، کیفیت را حس خواهید کرد.

اکستریم VX در دو نسخه ۶نفره با صندلی‌های ردیف دوم VIP و نسخه ۷نفره با صندلی‌های میانی ۳نفره عرضه شده که نمونه وارداتی همان نسخه ۷نفره است. به لطف فاصله محوری ۲۹۰ سانتی‌متری و طراحی جعبه‌ای خودرو، فضای سر و پا برای ۵ بزرگسال با قد بلند و دو نوجوان در ردیف سوم کاملا کافی است. جالب است بدانید که این کراس‌اوور لوکس ۲۴ بلندگو دارد و کیفیت صدای فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد.

کابین اکستریم VX جایی برای لذت بردن از امکانات رفاهی زیاد و صندلی‌های بزرگ و باکیفیت است؛ هرچند طراحی داشبورد فاقد روح است.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی اکستریم VX

از همان نمایشگرهای غول‌پیکر می‌توان حدس زد که اکستریم VX لیستی طولانی از آپشن‌ها دارد. تقریبا هر آپشن مدرنی که فکرش را بکنید، در این کراس‌اوور دیده می‌شود. لیست کامل آپشن‌های اکستریم VX را در جدول زیر ببینید:

آپشن‌ها و امکانات رفاهی
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل کشش دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد
کنترل سرعت در شیب دارد
ریموت استارتر دارد
استارت دکمه‌ای دارد
سنسور جلو و عقب دارد
سنسور تصادف دارد
سنسور نور و سنسور باران دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییرلاین دارد
دوربین ثبت وقایع دارد
ترمز ضدقفل دارد
حالت‌های رانندگی دارد (۷ حالت)
ترمز اضطراری خودکار دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
اتوپارک دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک دارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان دارد
دوربین ۳۶۰ دارد
دوربین جلو و عقب دارد
دوربین جانبی دارد
ایربگ ۶ کیسه هوا ۱۰ نقطه‌ای
ورود بدون کلید دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده برقی
صندلی سرنشین جلو برقی
گرمکن صندلی دارد (ردیف اول و دوم)
سردکن صندلی دارد
ماساژور صندلی دارد
شارژر وایرلس دارد
سیستم تهویه مطبوع دو کاناله
کول باکس ندارد
سانروف دارد
سقف پاناروما دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

قیمت اکستریم VX 

قیمت نهایی اکستریم VX در سطح جهانی و بسته به سطح امکانات، بین ۲۵ تا ۳۵ هزار دلار است. و در ایران برای خریدش باید چیزی حدود ۳ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان بپردازید. بنابراین می‌توان گفت که پرچمدار برند اکسید در ایران، گران‌ترین محصول وارداتی بازار است.  علت گران بودن این خودرو در کشورمان،‌ به سیاست‌های قیمت‌گذاری خودروهای بنزینی مونتاژی و وارداتی در ایران برمی‌گردد، موضوعی که در خودروهای برقی کمتر شاهدش هستیم.

 

رقبای اکستریم VX

اما رقبای اکستریم VX در بازار ایران کدامند؟ در حال حاضر، هیچ کراس‌اووری با سوخت بنزینی در این دسته‌بندی حضور ندارد که بتواند با اکستریم VX رقابت کند. البته، یک رقیب برقی قدرتمند به‌زودی وارد خیابان‌ها می‌شود که می‌تواند تمام عناوین اکستریم را بگیرد و آن آئودی Q5 E-tron است. خودروی چینی-آلمانی آئودی یک کراس‌اوور بزرگ و فوق‌العاده جذاب است که مشخصات فنی خوب، طراحی خیره‌کننده در بیرون و داخل، کیفیت ساخت عالی و اصالت آلمانی دارد. قطعا اگر این خودرو با قیمتی برابر یا کمتر از اکستریم VX عرضه شود، تمام معادلات را برهم می‌زند.

اگر سگمنت را کنار بگذاریم و فقط دنبال یک خودروی لوکس و باکیفیت باشیم، سدان هونگچی H5 می‌تواند لوکس‌ترین و باپرستیژترین خودروی بازار باشد که امکانات زیاد، زبان طراحی رولزرویس و کیفیت ساخت مثال‌زدنی را ارائه می‌دهد.

در نهایت اگر فقط به‌دنبال یک کراس‌اوور بنزینی هستید، تیگو ۸ پرومکس تنها انتخاب شماست که قیمت کمتری دارد اما در تمام پارامترها یک پله پایین‌تر از برادر لوکس‌ترش می‌ایستد.

نظر شما چیست؟ آیا اکستریم VX ارزش خرید دارد یا انتخاب بهتری سراغ دارید؟

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.