چک لیست نگهداری از خودرو در تابستان و روزهای گرم سال

1 1,141

به عقیده بسیاری، تابستان بهترین فصل سال برای تفریح و سفر است. اگر به سفر با خودرو فکر می‌کنید، باید انتظار اتفاقاتی مثل جوش آوردن ماشین را هم داشته باشید. گرمای زیاد هوا به‌شدت بر عملکرد سیستم‌های مختلف خودرو تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که با فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش دمای هوا، نگهداری صحیح از خودرو اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند و جلوی بسیاری از خرابی‌های ناگهانی را می‌گیرد. اگر می‌خواهید رانندگی ایمنی را در این روزهای گرم و داغ تجربه کنید، با ما همراه باشید. در این مطلب چک‌لیستی از اصول نگهداری از خودرو در فصل تابستان را جمع‌آوری کرده‌ایم که رعایت کردن‌شان، عملکرد بهینه خودرو را در این فصل تضمین می‌کنند.

۱. تعویض روغن موتور

از آنجا که دمای بالا باعث افزایش فشار و دما در موتور می‌شود، یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای نگهداری از خودرو در روزهای گرم باید به آن توجه کنید، تعویض روغن موتور است؛ بنابراین در روزهای تابستان باید فاصله بین دفعات تعویض روغن را کمتر کنید. در غیر این صورت موتور آسیب می‌بیند.

همیشه باید روغن موتوری را که خودروساز توصیه کرده است، تهیه کنید. این موضوع به‌طور خاص در فصل تابستان اهمیت ویژه‌ای دارد، چراکه روغن باید ویسکوزیته مناسبی داشته باشد تا موتور آسیب نبیند.

 

نگهداری از خودرو در فصل گرما- تعویض روغن موتور

۲. بررسی مایع خنک‌کننده

سیستم خنک‌کاری خودرو نقش مهمی در جلوگیری از گرم شدن بیش‌ازحد موتور دارد. مایع خنک‌کننده باید حداکثر هر ۲ سال یک‌بار تعویض شود؛ بنابراین اگر تا الان این کار را سر وقت انجام نداده‌اید، حتماً در این روزهای گرم مایع خنک‌کننده را کامل تخلیه و دوباره مخزن را پُر کنید. حتی اگر هم عادت دارید به‌طور مرتب مایع خنک‌کننده را تعویض کنید، در تابستان هر چندوقت یک‌بار، سطح مایع را بررسی کنید و درصورتی‌که سطح مایع پایین رفته بود، آب مقطر اضافه کنید.

یکی دیگر از کارهایی که باید انجام دهید، این است که لوله‌ها و اتصالات سیستم خنک‌کننده را بررسی کنید. توجه کنید که هرگونه نشتی در این لوله‌ها باعث کمبود مایع خنک‌کننده و درنتیجه داغ شدن موتور می‌شود.

 

نگهداری از خودرو در فصل گرما- بررسی مایع خنک کننده

promotion banner

۳. تعویض فیلترها

یکی دیگر از نکات مهم نگهداری از خودرو در فصل تابستان، تمیز بودن فیلتر هوا، فیلتر روغن و فیلتر سوخت است. در تابستان و به‌خصوص امسال که ذرات معلق در هوا به‌شدت زیاد شده‌اند، باید برای جلوگیری از آسیب دیدن بخش‌های مختلف خودرو، فیلترها را به‌طور منظم بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید.

 

نگهداری از خودرو در فصل گرما- بتعویض فیلترها

۴. بررسی لاستیک‌ها

اگر در فصل زمستان رفت‌وآمد زیادی در مناطق کوهستانی داشته‌اید، این احتمال وجود دارد که لاستیک‌های خودرو آسیب دیده باشند. به همین خاطر قبل از اینکه به سفر بروید، باید میزان باد لاستیک‌ها و سطح آن‌ها را بررسی کنید و مطمئن شوید سوراخ یا ساییدگی ندارند. سالم بودن لاستیک‌ها علاوه‌بر اینکه عملکرد درست خودرو را به همراه دارد، احتمال اینکه در این هوای گرم به‌دلیل پنچر شدن در جاده بمانید را هم کاهش می‌دهد.

 

نگهداری از خودرو در فصل گرما- چک کردن لاستیک ها

۵. بررسی کولر

این مورد اگرچه بر عملکرد بهینه خودرو تأثیر آن‌چنانی ندارد، اما تضمین‌کننده سلامت سرنشینان در سفرهای جاده‌ای و حتی رفت‌‌وآمد روزانه است؛ بنابراین کاری که باید انجام دهید این است که کولر را روشن کنید و بعد دریچه‌ها را بررسی کنید. اگر حس کردید دریچه‌ها مسدود شده‌اند یا جریان هوا به‌درستی وارد کابین خودرو نمی‌شود، حتماً مشکل را برطرف کنید.

 

موقع استفاده از کولر سعی کنید به جای اینکه کولر را برای مدت کوتاه روی درجه زیاد بگذارید، درجه را کم کنید و کولر را برای طولانی‌تری روشن نگه دارید. با این کار فشار کمتری به موتور وارد می‌شود.

نگهداری از خودرو در فصل گرما- چک کردن کولرjpg

۶. پارک خودرو در جای مناسب

در فصل تابستان همیشه سعی کنید خودرویتان را در پارکینگ‌های سقف‌دار پارک کنید. اگر پارکینگ سقف‌دار در دسترس نبود، خودرو را زیر سایه درختان پارک کنید. اگر چنین جای پارکی پیدا نکردید، از آفتاب‌گیر استفاده کنید. یادتان باشد طرف براق آفتاب‌گیر باید رو به بیرون باشد.

نگهداری از خودرو در فصل گرما- پارک خودرو در جای مناسبjpg

۷. شستن خودرو

همان‌طور که قبلاً گفتیم، متأسفانه طی چند سال اخیر تعداد ذرات معلق در هوا حتی در تابستان هم بسیار زیاد شده است. به همین دلیل باید هر چندمدت یک‌بار قطعات مهم خودرو را شست‌وشو دهید تا از تجمع گردوغبار و آسیب‌دیدگی قطعات جلوگیری شود.

 

نگهداری از خودرو در فصل گرما- شستن خودرو

۸. محافظت از داخل و بدنه خودرو

با توجه به اینکه گرمای زیاد حتی رنگ بدنه را هم خراب می‌کند، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای محافظت از رنگ بدنه خودرو انجام دهید، این است که از کاور بدنه خودرو استفاده کنید. برای اینکه روکش صندلی‌ها پوسیده نشود یا رنگ داشبورد تغییر نکند، می‌توانید از آفتاب‌گیرهای جمع‌شونده استفاده کنید. همچنین می‌توانید شیشه‌ها را تا حدی که قانون اجازه داده، دودی کنید.

نکته دیگری که باید برای محافظت از رنگ بدنه انجام دهید این است که پس از کارواش و تا وقتی که ماشین کامل خشک نشده است، آن را در معرض تابش مستقیم خورشید قرار ندهید. برای محافظت بیشتر از بدنه می‌توانید روی آن واکس بدنه خودرو بزنید.

 

نگهداری از خودرو در فصل گرما- محافظت از داخل و بدنه خودرو

۹. بررسی ترمزها

اقدام ضروری و مهم دیگر برای نگهداری از خودرو در فصل تابستان، بررسی منظم سیستم ترمز خودرو است. در فصل تابستان به‌دلیل گرمای بیش‌ازحد، لنت ترمز زودتر تمام می‌شود. ازآنجاکه ترمزها نقش مهمی در تأمین ایمنی دارند، باید لنت‌ها را مرتب بررسی کنید.

 

نگهداری از خودرو در فصل گرما- بررسی ترمزها

۱۰. بررسی باتری

ممکن است تصور کنید در فصل تابستان لزومی به چک کردن باتری خودرو نیست؛ اما برخی تحقیقات نشان داده‌اند که گرمای بیش‌ازحد عمر باتری را تا حدود ۳۰ درصد کاهش می‌دهد؛ بنابراین برای اینکه سیستم برق خودرو دچار مشکل نشود، بررسی باتری را هم به چک‌لیست نگهداری از خودرو در فصل تابستان اضافه کنید.

 

نگهداری از خودرو در فصل گرما- بررسی باتری

۱۱. بررسی آمپر

هنگام رانندگی در فصل تابستان، مرتب آمپرسنج را چک کنید. اگر دیدید آمپر بالا می‌رود، سریع ماشین را متوقف کنید و سعی کنید دما را پایین بیاورید. در غیر این صورت واشر سرسیلندر آسیب می‌بیند و مجبور خواهید شد هزینه زیادی را برای تعمیرات پرداخت کنید.

اگر ماشین جوش آورد، چه کنیم؟

۱۲. باز نکردن ترموستات

احتمالاً شنیده‌اید یا دیده‌اید که برخی رانندگان در تابستان، ترموستات ماشین را باز می‌کنند. این کار اصلاً درست نیست. ترموستات یکی از مهم‌ترین قطعاتی است که عملکرد صحیح موتور و خودرو را در فصل تابستان تضمین می‌کند. از آنجاکه ترموستات دمای موتور را کنترل می‌کند و به عبارتی موجب خنک شدن موتور می‌شود، به‌هیچ‌وجه ترموستات را در فصل تابستان باز نکنید.

 

نگهداری از خودرو در فصل گرما-باز نکردن ترموستات

۱۳. پُر نگه داشتن مخزن شیشه‌‌شوی

سعی کنید مخزن شیشه‌شوی را در فصل تابستان پُر نگه‌دارید. از آنجاکه مخزن شیشه‌شوی نزدیک موتور و در معرض گرمای زیاد آن قرار دارد، اگر خالی باشد احتمال آنکه بشکند یا خراب شود، وجود خواهد داشت.

نگهداری از خودرو در فصل گرما-پر نگه داشتن مخزن شیشه‌‌شوی

نکات تکمیلی نگهداری از خودرو در تابستان

  1. بعد از پارک خودرو، فرمان را ۱۸۰ درجه بچرخانید تا قسمتی که دست‌ها روی آن قرار می‌گیرند، زیر تابش آفتاب نباشد و موقع سوار شدن مجدد، دست‌هایتان نسوزد.
  2. اگر مجبور شدید خودرو را زیر آفتاب پارک کنید، بلافاصله بعد از نشستن در خودرو کولر را روشن نکنید. ماده‌ای که برای ساخت داشبورد از آن استفاده شده در اثر گرما مواد سمی تولید می‌کند، بنابراین ابتدا شیشه‌ها را پایین بیاورید و شروع به حرکت کنید تا حرارت کم‌کم از ماشین خارج شود و بعد کولر را روشن کنید.
  3.  درصورتی‌که خودرو را زیر آفتاب پارک کردید، اسپری خوشبوکننده، فندک، اسپری براق‌کننده داشبورد و چیزهای مشابه دیگر را در ماشین نگه ندارید، چراکه باعث انفجار می‌شوند.
  4. در فصل تابستان قبل از خاموش کردن خودرو کمی صبر کنید تا فن خاموش شود، بعد ماشین را خاموش کنید.
  5. چند دقیقه اجازه دهید که کولر در حالت عادی کار کند و سپس گردش هوای داخل را فعال کنید. به این صورت هم پرتاب باد بهتر خواهد بود و هم هوای داخل کابین سریع‌تر خنک می‌شود.
  6. اگر خودرو جوش آورد، به‌هیچ‌عنوان ماشین را خاموش نکنید چون باعث سوختن واشر سر سیلندر می‌شود. در این مواقع بهترین کار این است که بخاری را روشن کنید تا آب گرم به داخل رادیات بخاری وارد و حرارت موتور کم شود. پس از مدتی کمی آب روی پره‌های رادیاتور بریزید تا دما کم‌کم کاهش پیدا کند.
  7. اگر ماشین جوش آورد، فن خودرو هم از کار افتاده بود و مجبور شدید ماشین را خاموش کنید، هر ۱ دقیقه یک‌بار استارت بزنید.
  8. اگر لازم شد که درب رادیاتور را باز کنید، ابتدا یک دستمال بزرگ آماده کنید و جلوی سر و صورت خود بگیرید. اگر آب بیرون پاشید و حجم آب مخزن کم شد، آب خنک اضافه کنید تا زمانی که مخزن پُر شود.
  9. در ماشین‌هایی با موتور XU7، EF7 و TU5 یک پیچ هواگیری وجود دارد که باید بعد از باز کردن رادیات، آن را باز کنید.
  10. اگر بعد از رعایت همه این نکات باز هم آمپر بالا بود، ولی ماشین تا حدی خنک شده بود، دیگر هیچ کاری نکنید تا امداد خودرو یا مکانیک، خودرو را بررسی کند.

نکات نگهداری از خودرو در تابستان در یک نگاه (اینفوگرافی)

نکات نگهداری از خودرو در تابستان در یک نگاه (اینفوگرافی)

سخن آخر

نگهداری صحیح و منظم از خودرو در فصل تابستان تا حد زیادی از بروز مشکلات و هزینه‌های ناگهانی جلوگیری می‌کند. رعایت نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، تأثیر زیادی بر عملکرد بهینه خودرو در این فصل دارند. توجه به این نکات سبب می‌شوند که با خیال راحت از سفرهای تابستانی خود لذت ببرید و دیگر نگران خرابی‌های ناگهانی نباشید و از همه مهتر اینکه ایمنی‌تان در حین رانندگی حفظ می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. غلامرضا
    غلامرضا می گوید

    سلام، عالی بود خدا خیرتون بده

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.