لیست کامل سرویس دوره‌ای فونیکس FX + بازدیدهای ضروری روزانه و هفتگی

0 2,916

فونیکس FX محصول جدید مدیران خودرو است که به‌سرعت مورد توجه علاقه‌مندان کراس‌اوور‌های اسپرت گرفت و توانست در مدتی کوتاه به فروش خوبی دست یابد. قبلا به معرفی کامل فونیکس FX پرداختیم و تمام نکات لازم درباره گارانتی فونیکس FX را بررسی کردیم. حالا مالکان این خودرو می‌خواهند بدانند که سرویس‌های دوره‌ای فونیکس FX کدام‌اند و برای انجام این سرویس‌ها باید به کدام نمایندگی‌ها مراجعه کنند. اگر شما هم به‌دنبال پاسخ این سؤالات هستید، با ما همراه باشید.

لیست سرویس‌های دوره‌ای فونیکس FX

طبق اعلام مدیران خودرو، مالکان خودروی فونیکس FX ملزم به انجام سرویس‌های دوره‌ای در کیلومتر‌های تعیین‌شده هستند. این سرویس‌ها به‌خاطر افزایش عمر مفید خودرو و قطعات آن و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی انجام می‌شوند؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتما سرویس‌های دوره‌ای را در مراکز مجاز مدیران خودرو انجام دهید و توجه داشته باشید که مراجعه نکردن به این مراکز و انجام ندادن سرویس‌های دوره‌ای، گارانتی خودرو را باطل می‌کند.

لیست کامل این سرویس‌ها در ادامه آمده است:

لیست سرویس های دوره‌ای فونیکس fx

سرویس های دوره‌ای فونیکس fxلیست سرویس های دوره‌ای فونیکس اف ایکسسرویس های فونیکس اف ایکسسرویس های دوره‌ای فونیکس اف ایکس

زمان انجام سرویس اولیه فونیکس اف‌ایکس، حداکثر ۵ ماه و با کارکرد حداقل ۱,۰۰۰ و حداکثر ۵,۰۰۰ کیلومتر است.

بازدیدهاى روزانه فونیکس FX

علاوه‌بر سرویس‌های دوره‌ای که اشاره کردیم، مدیران‌خودرو توصیه کرده است که خودروی خود را هر روز بررسی کنید. برای بررسی روزانه فونیکس FX، از راهنمای زیر کمک بگیرید:

  • بررسی کنید که آیا رنگ بدنه خراشیدگی دارد؟ چراغ‌ها شکستگی دارند؟ بدنه خودرو کج ایستاده است؟ پیچ چرخ‌ها شل شده یا افتاده‌اند؟ نشتی آب یا روغن در زیر خودرو وجود دارد؟ درب‌های جانبی، درب موتور، درب صندوق یا شیشه‌ها آسیب دیده‌اند؟
  • بررسی کنید که آیا سطح روغن موتور، روغن ترمز، مایع خنک‌کننده، روغن هیدرولیک فرمان (در صورت تجهیز) و مایع شیشه‌شور مناسب‌اند؟
  • فشار باد تایر در حالت سرد و وضعیت ظاهری تایرها (مانند ساییدگی لاستیک، متورم شدن، ترک‌خوردگی، آسیب‌های فیزیکی و …) را بررسی کنید. تایر زاپاس را هم بازدید کنید.
  • بررسی کنید که آیا قفل کمربندهای ایمنی خودرو به‌طور قابل اطمینان چفت می‌شود؟ آیا کمربندها دچار ساییدگی و فرسودگی شده‌اند؟
  • بررسی کنید که آیا روشنایی انواع چراغ‌های خودرو مناسب است؟
  • بررسی کنید که آیا کارکرد نشانگرهای صفحه کیلومترشمار عادی است؟
promotion banner

بازدیدهای ماهیانه فونیکس FX

  • بدنه خودرو، محفظه موتور (گرد و خاک رادیاتور و کندانسور و رسوبات روغنی سطح موتور)‌ و همچنین فضای داخلی کابین و صندوق عقب را تمیز کنید.
  • نشتی لوله‌ها، شیلنگ‌ها و مخزن‌ها را بازدید کنید.
  • بررسی کنید که آیا سر باتری خودرو و کابل‌های باتری سولفاته یا شل شده‌اند؟ آیا دسته سیم‌ها آسیب‌دیدگی و شل‌شدگی دارند یا کانکتورها قطع شده‌اند؟ آیا نشتی آب یا روغن در زیر خودرو وجود دارد؟
  • بررسی کنید که آیا سیستم تهویه مطبوع به‌درستی کار می‌کند؟
  • بررسی کنید که آیا ترمز پارک برقی به‌درستی کار می‌کند؟
  • بررسی کنید که آیا فیوز یدکی و ابزار (از قبیل جک، آچار چرخ و …) در خودرو وجود دارد؟
پسماندهای روغن موتور، روغن ترمز، مایع خنک‌کننده، روغن فرمان هیدرولیک (در صورت تجهیز)، باتری‌ها و تایرها فقط باید توسط مؤسسات مجاز جمع‌آوری زباله یا با مشورت شرکت‌های بازیافت دفع شوند و نباید مانند زباله‌های خانگی دفع یا در سیستم فاضلاب شهری تخلیه شوند.

سرویس‌هاى عادى فونیکس اف ایکس

برخی از بازدید‌ها و سرویس‌های خودروی فونیکس FX ساده هستند. اگر کمی اطلاعات فنی دارید و قبلا بازدیدهای عادی خودرو را انجام داده‌اید، با دنبال کردن دستورالعمل‌های زیر می‌توانید بخشی از بازدیدهای عادی فونیکس FX را خودتان انجام دهید. برای انجام سایر بازدید‌ها و سرویس‌ها، حتما باید به مراکز معتبر و موردتأیید مدیران‌خودرو مراجعه کنید.

بازدید سطح روغن موتور فونیکس FX

ابتدا موتور را خاموش کنید. پس از خنک شدن موتور، گیج را خارج و آن را تمیز کنید. سپس گیج را به محل خود برگردانید و آرام فشار دهید تا کاملا در جای خود قرار بگیرد، چند ثانیه صبر کنید و مجددا با کشیدن گیج، سطح روغن را بررسی کنید.

زیر گیج روغن یک پارچه بگیرید تا روغن روی قطعات موتور خودرو و بدنه نچکد. همچنین، بلافاصله پس از گرم شدن موتور، سطح روغن موتور را کنترل نکنید. موتور را خاموش کنید و منتظر بمانید تا روغن موتور در کارتل جمع شود.

بررسی سطح روغن موتور فونیکس FX

به شکل بالا توجه کنید. اگر سطح روغن موتور از محدوده نرمال کمتر بود، یعنی لازم است مقداری روغن به مخزن اضافه شود. برای افزودن روغن موتور به مخزن، گام‌های زیر را دنبال کنید:

  1. درب روغن‌ریز موتور را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا باز شود.
  2. با کمک یک قیف، روغن موتور باکیفیت و مناسب برای خودروی فونیکس اف ایکس را به‌صورت مرحله‌ای و به مقدار کم درون موتور بریزید. در هر مرحله سطح روغن را با استفاده از گیج کنترل کنید تا به مقدار نرمال برسد.
  3. درنهایت، درب روغن‌ریز را ببندید و از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
درب روغن‌ریز را پس از باز کردن به‌صورت وارونه قرار ندهید تا روغن در اطراف اورینگ آب‌بندی جمع نشود. در غیر این صورت، پس از بستن درب روغن‌ریز موتور و با دیدن روغن‌های جمع‌شده، ممکن است اشتباهی تصور کنید اورینگ آب‌بندی نشتی دارد.

 

بازدید سطح روغن گیربکس

بازدید سطح روغن گیربکس، اضافه کردن روغن و یا تعویض آن باید توسط افراد متخصص صورت گیرد. حتما برای انجام این موارد به یکی از نمایندگی‌های مجاز مدیران خودرو مراجعه کنید.

 

بازدید سطح روغن ترمز

سطح روغن ترمز خودرو باید بین علایم «MAX» و «MIN» مخزن باشد. اگر سطح مایع نزدیک علامت «MIN» یا پایین‌تر از آن بود، به مقدار لازم روغن ترمز به مخزن اضافه کنید.

بررسی سطح روغن ترمز فونیکس اف ایکس

چند نکته:

  • برای انجام بازدید و تعمیر سیستم ترمز خودرو، به نمایندگی‌های مجاز مدیران خودرو مراجعه کنید.
  • از آنجایی‌که روغن ترمز قدرت جذب رطوبت بالایی دارد، درب مخزن روغن ترمز را به‌مدت طولانی باز نگذارید.
  • فقط از روغن ترمز توصیه‌شده توسط شرکت مدیران خودرو استفاده کنید. چون مدیران‌خودرو مسئول هیچ خسارت مستقیم و غیرمستقیمی را قبول نمی‌کند.
  • در صورت پاشیده‌شدن روغن ترمز روی بدنه خودرو، برای جلوگیری از آسیب دیدن رنگ بدنه یا ایجاد خوردگی در قطعات خودرو، محل را با ابر خیس یا آب شست‌وشو دهید.

بازدید سطح مایع خنک‌کننده موتور

سطح مایع خنک‌کننده در زمان سرد بودن موتور باید بین MAX و MIN مخزن انبساط باشد. درصورتی‌که سطح مایع نزدیک به MIN باشد، باید طبق مراحل زیر مایع خنک‌کننده اضافه کنید.

  • بعد از سرد شدن موتور، درب مخزن انبساط رادیاتور را باز کنید و با استفاده از مایع خنک‌کننده یا ضد یخ (برای مناطق خیلی سرد)، سطح مایع را به MAX برسانید.
  • موتور را روشن کنید تا دمای مایع به سطح معمول خود برسد، در همین حین سطح مایع خنک‌کننده را بررسی کنید و درصورتی‌که سطح مایع کم بود، مجددا مایع اضافه کنید.
  • درنهایت، درب منبع را ببندید. توجه داشته باشید که افت مکرر سطح مایع خنک‌کننده ممکن است نشان‌دهنده نشتی آب باشد. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، در اسرع وقت برای انجام تعمیرات لازم به نمایندگی‌های مجاز مراجعه کنید.

بازدید سطح مایع خنک‌کننده موتور

مایع خنک‌کننده سمی است؛ بنابراین هنگام اضافه کردن آن به مخزن، مواظب باشید روی پوست بدنتان، بدنه خودرو یا روی زمین نریزد. در صورت تماس با پوست یا چشم، فورا محل تماس را با حجم زیادی از آب شست‌وشو دهید و در صورت نیاز به مراکز درمانی مراجعه کنید.

بازدید رادیاتور و کندانسور

استفاده مکرر از خودرو در شرایط محیطی پُر از گردوغبار و حشرات می‌تواند سطح کندانسور و رادیاتور را کثیف کند و مشکلاتی به‌وجو بیاورد. مثلا، کثیف بودن کندانسور و رادیاتور می‌تواند یکی از علت‌های باد گرم کولر باشد. برای تمیزکردن رادیاتور و کندانسور، گام‌های زیر را دنبال کنید:

  • موتور را خاموش و صبر کنید تا خنک شود.
  • با استفاده از بلور (دمنده) کندانسور را از پشت رادیاتور و از سمت عقب رو به جلو تمیز کنید.
  • با استفاده از آب لابه‌لاى پره‌هاى رادیاتور را از آلودگی‌های خارجی پاک کنید. توجه داشته باشید که فشار آب نباید خیلی زیاد باشد تا به پره‌های رادیاتور آسیبی وارد نشود.

 

بازدید تسمه

تسمه موتور بعد از مدتی استفاده، افزایش طول پیدا می‌کند و کشش استاندارد خود را از دست می‌دهد که ممکن است باعث خرابی موتور شود. تسمه باید در دوره‌های منظم بازدید و کشش آن کنترل شود. برای بازدید تسمه فونیکس FX، گام‌های زیر را دنبال کنید:

  1. موتور را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود. همچنین، از ساکن بودن تسمه مطمئن شوید.
  2. سفتی و شلی تسمه را ابتدا با فشار انگشت دست تست کنید و زاویه تاشدن تسمه را کنترل کنید.
  3. اگر زاویه تاشدن تسمه بیشتر از ۹۰ درجه باشد، برای بازدید و تعمیر به نمایندگی مجاز مدیران خودرو مراجعه کنید.

 

بازدید تایرها

ساییدگی تایرها را با بازدید شاخص ساییدگی تایر مورد بررسی قرار دهید. زمانی که میزان ساییدگی تایرها زیاد می‌شود، نوارهای شاخص ساییدگی نمایان می‌شوند و با آج تایر در یک سطح قرار می‌گیرند و این به معنای کاهش جدی کارآیی و امنیت تایرها است. در این شرایط تایر را تعویض کنید.

 

بازدید تایرهای فونیکس FX

جابه‌جایی چرخ‌ها

به‌منظور ساییدگی متوازن و متعادل تایرها و افزایش عمر مفید آن‌ها، مدیران خودرو توصیه می‌کند که تقریبا در هر ۱۰,۰۰۰ کیلومتر چرخ‌ها را (مطابق شکل پایین) جابه‌جا کنید. بهترین بازه ۷,۰۰۰-۵,۰۰۰ کیلومتر است؛ بااین‌حال، بازه زمانی جابه‌جایی چرخ‌ها می‌تواند بسته به عادت‌های رانندگی شما و شرایط جاده‌ای تغییر کند.

جابه‌جایی چرخ‌ها در فونیکس FX

بازدید باتری

  • رسوب بستن قطب‌های باتری، شل بودن اتصال کابل‌های باتری، شکستگی بدنه باتری و شل بودن بست باتری را بررسی کنید.
باتری خودروی فونیکس FX به‌جز بازدیدهای ذکرشده، به سرویس دیگری نیاز ندارد. اگر عمر مفید باتری ماشین به پایان رسیده و می‌خواهید آن را تعویض کنید، حتما توجه کنید که مشخصات فنی باتری نو باید با مشخصات باتری اصلی خودرو یکسان باشد. توصیه می‌شود برای تعویض باتری به نمایندگی مجاز مدیران خودرو مراجعه کنید.

بازدید فیلتر هوای تهویه مطبوع

فیلتر هوای تهویه مطبوع از ورود گردوغبار محیط از طریق کانال‌های ورودی تهویه به داخل اتاق ممانعت می‌کند. فیلتر هوا پس از استفاده طولانی‌مدت دچار گرفتگی و انسداد می‌شود. اگر کارآیی سیستم تهویه مطبوع به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت، فیلتر هوای کابین را بازدید کنید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

بازدید مایع شیشه‌شور

اگر آب‌پاش‌های شیشه‌شور کار نمی‌کنند، احتمالا به این خاطر است که مخزن شیشه‌شور خالی است و باید مایع شیشه‌شور را به مقدار کافی اضافه کنید. اگر پس از اضافه کردن مایع هم‌چنان شیشه‌شور کار نکند، برای بازدید و تعمیر به نمایندگی مجاز مدیران خودرو مراجعه کنید.

بازدید تیغه‌های برف‌پاک‌کن

نرمی لبه‌های تیغه برف‌پاک‌کن را با کشیدن انگشتان دست بررسی کنید. زبر بودن تیغه‌ها باعث کاهش اثربخشی آن‌ها خواهد شد.

مشخصات مایعات مصرفی و شمع موتور مناسب برای فونیکس FX

مشخصات مایعات مصرفی و شمع موتور فونیکس اف ایکس

بازدیدهای تخصصی خودروی فونیکس FX

همان‌طور که گفته شد برخی از قسمت‌های خودرو نیازمند بازدید و سرویس‌های دوره‌ای توسط افراد متخصص در مراکز مدیران خودرو هستندُ و دستکاری خودسرانه در آن‌ها می‌تواند سبب آسیب به خودرو و حتی باطل شدن گارانتی فونیکس FX شود.

برای انجام بازدیدهای زیر، حتما به مراکز مجاز مدیران‌خودرو مراجعه کنید:

  • بازدید سطح روغن گیربکس
  • بازدید سطح روغن ترمز
  • بازدید تسمه
  • بازدید فیلتر هوای تهویه مطبوع
  • بازدید و جابه‌جایی چرخ‌ها

لیست کامل مراکز خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های فونیکس FX

همانند دیگر خودروسازان، مدیران خودرو هم اعلام کرده است که سرویس‌های دوره‌ای خودروهای این برند از جمله فونیکس FX، باید در مراکز تأییدشده و مجاز انجام شود. در ادامه لیست نمایندگی‌های مجاز فونیکس FX آمده است.

نمایندگی‌های مجاز فونیکس - ۱

نمایندگی‌های مجاز فونیکس - ۲

نمایندگی‌های مجاز فونیکس - ۳

نمایندگی‌های مجاز فونیکس - ۴

نمایندگی‌های مجاز فونیکس - ۵

نمایندگی‌های مجاز فونیکس - ۶

نمایندگی‌های مجاز فونیکس - ۷

هنگام مراجعه به مراکز بالا، تمام مدارک مربوطه را همراه خود داشته باشید. همچنین، بهتر است بدانید که تمام خدمات مربوط به سرویس‌های دوره‌ای تحت پوشش گارانتی قرار ندارند.

سخن آخر

به انتهای این مطلب رسیدیم و فکر می‌کنیم که همه چیز را درباره سرویس دوره‌ای فونیکس FX بررسی کردیم. با وحود این، اگر سؤالی دارید در قسمت نظرات آن را مطرح کنید تا کارشناسان ما در کارنامه به آن پاسخ دهند. همچنین اگر نظری درباره کیفیت خدمات پشتیبانی و دسترسی به قطعات برند فونیکس دارید، آن را در قسمت نظرات با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.