نگاهی بر وضعیت بازار خودرو کشور در مردادماه ۱۴۰۱

0 2,491
وضعیت بازار خودرو مردادماه سال ۱۴۰۱ نیز همانند ماه گذشته، با آرامش و رکود قابل ملاحظه‌ای در قیمت‌ها و اندک خبرهای مهمی در حوزه خودرو مواجه بود. هنوز بعد از تقریبا سه ماه تکلیف واردات خودرو مشخص نشده و قیمت محصولات داخلی با نوسانات بسیار جزئی و قابل چشم‌پوشی تغییر می‌کند.

آرامش موقتی وضعیت بازار خودرو در سراسر مردادماه مشهود بود که دلیل اصلی آن به عدم تعیین تکلیف واردات خودرو بازمی‌گردد. بسیاری از خریداران و فروشندگان در انتظار ازسرگیری واردات هستند تا معاملات خود را با بیشترین سود و منفعت ممکن انجام دهند، چراکه یکی از پیامدهای خوشایند واردات خودرو، تنوع خودروهای خارجی و کاهش احتمالی قیمت محصولات داخلی است.

با این وجود، تصویب آیین‌نامه اجرایی بیش از حد به درازا کشیده است. همین موضوع باعث شده تا گمانه‌زنی‌هایی در مورد صحت و جدیت بحث واردات خودرو به وجود آید. اشارات متعدد بانک مرکزی به نبود منابع ارزی کافی برای تجارت‌های بین‌المللی، این حدس و گمان‌ها را تقویت می‌کند. ولی از طرف دیگر، اخبار متعددی درباره بررسی آیین‌نامه توسط کمیسیون‌ها و نهادهای مختلف و همین‌طور بندهای احتمالی آیین‌نامه منتشر می‌شود که امید به واقعی بودن جریان واردات خودرو را افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال، یکی از نمایندگان مجلس طی مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که با هدف حمایت از دهک‌های پایین و متوسط جامعه و جلوگیری از نفوذ مافیای خودرو، واردات خودرو بالای ۲۰ هزار دلار ممنوع است. همچنین اظهارات برخی مسئولین مبنی بر وجود بندهای مختلف در آیین‌نامه اجرایی به نفع چینی‌ها، هرچند ناخوشایند ولی به جدیت مبحث واردات خودرو تأکید می‌کند. شرط واردات خودرو در ازای اسقاط خودروهای فرسوده، تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک و همین‌طور امکان حراج خودروهای وارداتی در بورس کالا، همگی به واقعی بودن واردات خودرو اشاره می‌کنند. احتمال می‌رود تا پایان شهریورماه، تکلیف واردات خودرو مشخص شود.

و اما یکی دیگر از موضوعات مهم در خصوص وضعیت بازار خودرو مردادماه سال ۱۴۰۱ شروع مجدد حراج خودرو در بورس کالا است. دومین مرحله فروش خودرو در بورس کالا در تاریخ ۲۶ مردادماه برگزار شد و خودروهای متعددی از جمله دیگنیتی پرایم و پرستیژ بهمن موتور و همین‌طور شاهین سایپا برای کشف قیمت واقعی و عرضه بدون قرعه‌کشی به متقاضیان، در این بستر رقابتی قرار گرفتند.

همچنین یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس، پیشنهادی را برای امکان‌سنجی عرضه خودروهای مختلف در بورس مطرح کرد. در این پیشنهاد از تمام شرکت‌های خودروسازی دعوت شده با عرضه کوتاه‌مدت یکی از محصولات خود که خارج از محدوده قیمت‌گذاری شورای رقابت است، به بررسی مزایا و معایب عمل پرداخته تا بدین ترتیب در مورد عرضه قطعی خودرو در بورس تصمیم‌گیری شود.

تصمیم صمت برای واگذاری سایت‌های سودده نیز برای مدت طولانی سرخط خبرهای مهم حوزه خودرو بود. گفته می‌شود این وزارت قصد دارد برای تحقق فرمان رئیس‌جمهور مبنی بر خصوصی‌سازی صنعت خودرو، سهام سایت‌های سودده و پربازدهی همچون ایران‌خودرو خراسان، ایران‌خودرو دیزل و پارس‌خودرو را واگذار کند. جالب اینکه چند روز پیش از اعلام این خبر، چینی‌ها برای خرید سهام خودروسازان ایرانی ابراز تمایل کرده و بعید به نظر نمی‌رسد که دندان برای خرید سایت‌های ایرانی تیز کرده باشند!

یکی دیگر از موضوعات مهمی که اگرچه روی وضعیت بازار خودرو مردادماه سال ۱۴۰۱ تأثیر ندارد، اما هیجان و غوغای فراوانی در حیطه صنعت خودرو به پا کرده، همکاری ایران و روسیه برای ساخت محصولات مشترک است. خودروی پرطرفدار تندر ۹۰ به زودی با استفاده از توان مونتاژ و قطعه‌سازی ایرانیان و تکنولوژی روسی‌ها وارد خط تولید می‌شود. همچنین دبیر انجمن هماهنگی صنعت خودرو پیشنهاد ساخت پلتفرم مشترک بین ایران و روسیه را مطرح کرده و این موقعیت را به عنوان بهترین فرصت برای تقویت حضور خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی در بازارهای فرامرزی دانسته است. با این پلتفرم مشترک می‌توان خودروهای متنوعی را تولید و آن‌ها روانه بازارهای منطقه کرد و در این شرایط تحریمی ناگوار، گام مثبتی در راستای توسعه و پیشرفت اقتصادی برای هر دو کشور برداشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.